Gå til innhold

Gynekologen mener at jeg kan ha noe som jeg ALDRI før har hørt om??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos gynekolog i dag og fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig har gule stafylokokker. Jeg har seriøst aldri engang hørt om det, og jeg lurer på om noen her inne noen gang har vært borti det samme? Jeg lurer også på om noen vet hvorfor man får det - eller hvordan det eventuelt oppstår? Og ikke minst om det er smittsomt med tanke på samleie, for jeg har hatt en partner en stund nå og det er greit å vite om dette faktisk kan smitte. 

Det står ingenting om dette på internett når det gjelder underlivet - det står omtrent bare om gule stafylokokker i forbindelse med sår hos pasienter ved sykehus osv.. Så jeg syns det er vanskelig å finne informasjon og forstå hva dette egentlig dreier seg om..

Anonymkode: a00f0...0e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor spurte du ikke legen?

Anonymkode: e8f39...d1b

• Liker 17
Skrevet

Har du googlet det og lest om gule stafylokokker helt generelt? 

Anonymkode: ffbaa...8ec

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spurte du ikke legen?

Anonymkode: e8f39...d1b

Jeg spurte, men jeg fikk liksom ikke ordentlig svar.. Han ga meg liksom bare et kort svar og sa at det ikke var sikkert at det var det, så jeg lot det være med det. Kanskje dumt.. men orker ikke å føle at jeg maser heller.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du googlet det og lest om gule stafylokokker helt generelt? 

Anonymkode: ffbaa...8ec

Ja, har det - men står ingenting om underlivet i forbindelse med det.

Skrevet

Få time hos din fastlegen, og snakk med den

Anonymkode: cc429...ac7

Skrevet

Gule stafylokokker er bakterier som er helt vanlige å finne i kroppen, men som også forårsake infeksjoner når de kommer til steder kroppen ikke er vant til. Hva er symptomene dine? Hva var det du gikk til gyn til?

Anonymkode: 9f9fe...fde

• Liker 1
Skrevet

Det smitter lett. 

Anonymkode: 55bfa...36a

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det smitter lett. 

Anonymkode: 55bfa...36a

Hva er det du mener smitter lett? Soppinfeksjon med gule stafylokokker? 

Anonymkode: 9299e...f81

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gule stafylokokker er bakterier som er helt vanlige å finne i kroppen, men som også forårsake infeksjoner når de kommer til steder kroppen ikke er vant til. Hva er symptomene dine? Hva var det du gikk til gyn til?

Anonymkode: 9f9fe...fde

Jeg dro dit fordi jeg har hatt ordentlige smerter i underlivet. Bittesmå greier som minner om kuler på de ytre kjønnsleppene og et ordentlig betent eller infisert (vet ikke rett ord i denne sammenhengen) område nederst ved skjedeinngangen. Har feber og er vondt bare jeg har på meg en truse. Klarer bare såvidt å tørke meg etter at jeg har tisset.. Og klitoris er helt hoven og skikkelig vond.. Hele underlivet mitt er liksom helt varmt og jævlig vondt.. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dro dit fordi jeg har hatt ordentlige smerter i underlivet. Bittesmå greier som minner om kuler på de ytre kjønnsleppene og et ordentlig betent eller infisert (vet ikke rett ord i denne sammenhengen) område nederst ved skjedeinngangen. Har feber og er vondt bare jeg har på meg en truse. Klarer bare såvidt å tørke meg etter at jeg har tisset.. Og klitoris er helt hoven og skikkelig vond.. Hele underlivet mitt er liksom helt varmt og jævlig vondt.. 

Jeg ville ringt fastlegen din i morgen å hørt om de hadde en haste time i løpet av dagen, så kan du prate ordentlig med legen. 

Eventuelt ringe gynekologen å si at du ikke helt fikk med deg hva det var han trodde du hadde og om du kan få litt mer informasjon om det. 

Anonymkode: f64e8...414

• Liker 1
Skrevet

Har hørt om det. Gule stafylokokker er jo en  betennelse som kan bryte ut hvor som helst i kroppen, når du har det i kroppen. Mest normalt at det oppstår i nærheten av slimhinner eller i sår. Kan bli alvorlig - så det er viktig med behandling av antibiotika. Blir ofte kaldt sykehus bakterie men det betyr ikke at det ikke oppstår ellers. Det kommer ikke av urenslighet eller noe, men vet ikke hva det kan komme av. 

det er veldig smittsomt, men ikke som en seksuell overførbar sykdom. 

Anonymkode: 45923...39d

• Liker 3
Skrevet

Jeg regner med at gynekologen din tok noen prøver til dyrkning? Det kan ta flere dager før man får noe svar på dette, hva med å ringe tilbake i slutten av uka å høre? 

Anonymkode: 32af4...0fd

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at gynekologen din tok noen prøver til dyrkning? Det kan ta flere dager før man får noe svar på dette, hva med å ringe tilbake i slutten av uka å høre? 

Anonymkode: 32af4...0fd

Jeg fikk beskjed om at det ville ta omtrent 2 dager, men jeg ble bare veldig satt ut av hele beskjeden - og hvordan ting har utartet seg. Aldri opplevd lignende så ble ganske mye å ta innover seg på en gang. Selv om jeg får svar snart så er det liksom ingen trøst akkurat nå, for situasjonen min har forverret seg kraftig i løpet av natten. Men jeg har ringt og forklart situasjonen, fordi gynekologen var tydelig på at jeg skulle ta kontakt om jeg merket noe som helst forverring.. Så det var en sekretær som tok telefonen og skulle videreføre informasjon til han jeg var hos slik at han kunne ringe meg.

Jeg blir bare litt bekymret, og derfor lurer jeg litt på om noen her inne kanskje har vært borti det samme.. For det er litt ekstra ubehagelig når det er noe man liksom aldri har hørt om i forbindelse med underlivet. 

Skrevet

Da må du hvertfall ikke ha sex. Og vær så snill å vask dosetet etter bruk, for gule staff kan smitte lett! Du får nok en antibiotikakur håper jeg. Vær forsiktig til du får nærmere beskjed. Vask truser på kokvask, og ha dem i en pose separert fra annet tøy. Når det er gule staff på sykehus/sykehjem så settes det i gang smitte regime, det er kontakt smitte. Husk god hånd hygiene, ikke klø deg i øynene uten håndvask, ikke lag mat som ikke skal varmebehandles til andre.

Anonymkode: 47de1...5a5

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du hvertfall ikke ha sex. Og vær så snill å vask dosetet etter bruk, for gule staff kan smitte lett! Du får nok en antibiotikakur håper jeg. Vær forsiktig til du får nærmere beskjed. Vask truser på kokvask, og ha dem i en pose separert fra annet tøy. Når det er gule staff på sykehus/sykehjem så settes det i gang smitte regime, det er kontakt smitte. Husk god hånd hygiene, ikke klø deg i øynene uten håndvask, ikke lag mat som ikke skal varmebehandles til andre.

Anonymkode: 47de1...5a5

Åj, såpass ja.. Eneste jeg fikk beskjed om var å være forsiktig med å tørke meg for mye der nede med håndkle og bruke det andre steder på kroppen.. Fordi det kunne smitte veldig lett. Vet at det er voldsomme tiltak når det dukker opp på sykehus og sånt ja - for jeg snakket med mamma om det og hun sa at de hadde på seg hansker, munnbind og greier før de gikk inn i et rom hvor noen hadde fått det, men da var det snakk om stafylokokker i sår.. Vet ikke om det er noen forskjell ut ifra hvor de befinner seg på kroppen, men jeg skal være superforsiktig fra nå av. Har allerede vasket noen truser og sengeklær.. men ikke på kokvask.. Søren

Skrevet

Dette går over med antibiotika, men er vondt og kan lage ubehagelige sår. Har hatt det i ørene en gang etter sydentur. Tok åtte uker å bli kvitt og flere sykehusbesøk 

Anonymkode: 98dfe...b38

Skrevet

Kan det være at du har fått betennelse i hårsekker eller svettekjertler? Prøv å lese litt om det og se om du kjenner deg igjen. 

Anonymkode: adcf3...c4f

• 1 år senere...
Skrevet

....fikk du svar på problemet..? Plages av det samme... 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 19.2.2020 den 3.53):

Har hørt om det. Gule stafylokokker er jo en  betennelse som kan bryte ut hvor som helst i kroppen, når du har det i kroppen. Mest normalt at det oppstår i nærheten av slimhinner eller i sår. Kan bli alvorlig - så det er viktig med behandling av antibiotika. Blir ofte kaldt sykehus bakterie men det betyr ikke at det ikke oppstår ellers. Det kommer ikke av urenslighet eller noe, men vet ikke hva det kan komme av. 

det er veldig smittsomt, men ikke som en seksuell overførbar sykdom. 

Anonymkode: 45923...39d

Vil tro at ts har hatt noen sår og rifter som er blitt infisert med nevnte bakterie. Det er en vanlig bakterie som finnes overalt, vi er omgitt av den. Det er først når den kommer inn i kroppen fex via et sår/rift det kan bli problemer. 
Det er ikke en SOS i den forstand. 
(SOS= seksuelt overførbar sykdom-ser at brukernavnet mitt endelig kom til sin rett)

Brystbetennelse hos nye mødre er som oftest fremkalt av samme bakterie. Ts har de klassiske infeksjonstegn; Rubor, calor, dolor og tumor (rødme, varme, smerte og hevelse).

Endret av Bacteria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...