Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest sinna
Skrevet

Jeg ble sammen med mannen min for snart 10 år siden. Det jeg ikke visste da vi ble sammen var at han hadde forholdsvis store problemer økonomisk. Han hadde over lengre tid samlet opp en betydelig gjeld på forbrukslån. Da jeg konfronterte ham med dette ønsket han ikke å snakke med meg om det. Han syntes det var veldig flaut.

Men sannheten kom frem og han fikk ordnet opp for seg. Etter dette er det jeg som har hatt ansvar for det økonomiske.

Så viser det seg nå at han har nylig tatt opp forbrukslån igjen. Jeg åpnet et brev som kom til ham i posten........Det var nok ikke riktig av meg. Men angsten fra den tiden sitter fremdeles igjen. Jeg blir både sint og frustrert. Har enda ikke snakket med ham om dette, da han er ute og reiser. Hvordan ville dere reagert dersom den dere bor sammen med hadde tatt opp et lån på over 50 000 kr uten å fortelle det? Eller er det bare jeg som overreagerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På en måte er det hans problem, så lenge han deler på utgiftene som før, så kan han jo bruke sine "lommepenger" til hva han vil. Om det betyr skyhøy rente på forbrukslån, so be it. På den annen side er dere et team, og hans lån kan gå utover dere begge. Jeg hadde tatt en prat med ham, og sagt hvor sterkt jeg misliker dette og jeg hadde nok vært ganske sint fordi han hadde gjort dette uten å snakke med meg først. Jeg synes absolutt ikke du overdriver.

Skrevet

I et slikt forhold ville jeg satset på delt økonomi, i alle fall.

(Vi har felles økonomi, mine penger er hans penger og hans penger er mine penger. Det forutsetter TILLIT, og at vi ikke gjør sånne ting uten åsnakke sammen)

Om han hade gjort noe slikt, så hadde han brutt den tilliten og de forutsetningne som ligger til grunn for vår felles økonomi, og jeg ville reagert kraftig! Og krevd separat økonomi. Mine peng er mine penger, og han må betal halvparten av fellesutgiftene og ta ansvar for lånet sitt selv. Men, slik vårt forhold er basert ville et slikt tillitsbrudd krev lang tid på å heles.

Nei, jeg synes ikke du overreagerer.

Gjest gaja ii
Skrevet

Hvis mannen min hadde gjort noe sånt, DA hadde jeg blitt SINT!! :sinna:

Vi har felles økonomi. Det tok også oss ei stund å komme ut av den grava han hadde gravd seg før vi ble sammen. Fremdeles har han ting som blir tvangstrekt av lønna. Vi har temmelig trang økonomi, og ville ikke klart en slik ekstra utgift. :(

Hvis han hadde gjort noe sånt ville jeg nok forlangt at han brukte feriepengene og skattepengene til å betale det tilbake med en gang!! (Det er selvsagt noe annet hvis man ikke har felles økonomi, da må han bare få styre seg selv og leve på flatbrød mens du eter steik.. :tunge1: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...