Gå til innhold

Hvem har rett? Min mor eller jeg? Familiedynamikk og samhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer bare på noen ting som jeg skulle ønske om noen kunne svare på ang familiedynamikk/kontakt.

Problemstillingen:

min familie: 

0 kontakt med min far i hverdagen, kanskje en mld eller to fra mor i måneden (de er fremdeles sammen) 

0 kontakt med søsken i hverdagen, vi ses ca 3-4 ganger i året når vi må, bursdag til unger og jul. Kanskje jeg får en gratulerer med dagen når jeg har bursdag hvis de husker det. De har sluttet å ha kaffe og kaker på sin dag så da synes jeg og sambo at det ble litt «kleint» å ha våre bursdager da de tydeligvis ikke synes sånne dager er noe å møtes for. 

svigerfamilie: 

sambo prater med sin mor 1 gang i uken, far der er ute av bilde uten å gå i detaljer på det. 

med hans søsken er det der likt som beskrevet over med mine søsken ☝️

min mor synes og mener at dette er normal dynamikk og at «alle» har det sånn, jeg synes dette er særdeles spesielt og har av den grunn begynt å lure på om jeg skal droppe familie totalt da 3-4 ganger i året fordi at man må er så «falskt» 

geografisk avstand er ikke noe problem. 

så hvem av oss har rett? Min mor som synes dette er helt normalt eller jeg som synes dette er særdeles spesielt? 

og ps: jeg har forsøkt å prøve å finne på ting med familien, men de er ikke interessert og derfor så ga jeg opp da jeg ikke orket å få følelsen at de ikke ønsker å være sammen med meg/oss. 

Anonymkode: 444d2...fc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Familiedynamikk finnes i like mange former som det finnes familier. Ingen av dere har rett. 

Min samboers familie er omtrent som din, mens jeg snakker med mamma hver dag, er innom mamma og pappa hver andre uke, snakker med flere av søsknene mine ukentlig og treffer dem minst en gang i måneden. 

• Liker 12
Skrevet

Det er meningsløst å snakke om rett og galt her, alle familier er forskjellige, det kan også variere mellom perioder.

Hvis dine familiemedlemmer ikke ønsker mer kontakt er det faktisk ikke noe mer du kan gjøre. Jeg skjønner ikke hva godt det skal komme utav å prøve å få rett ovenfor moren din.

Anonymkode: b405b...ea9

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Hjärtat skrev:

Familiedynamikk finnes i like mange former som det finnes familier. Ingen av dere har rett. 

Min samboers familie er omtrent som din, mens jeg snakker med mamma hver dag, er innom mamma og pappa hver andre uke, snakker med flere av søsknene mine ukentlig og treffer dem minst en gang i måneden. 

Takk for svar. Heldige du. Det er vel bare det at jeg savner en familie, men det ble ikke sånn her, verken på den ene eller andre siden. Kos deg med familien din. Ts

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er meningsløst å snakke om rett og galt her, alle familier er forskjellige, det kan også variere mellom perioder.

Hvis dine familiemedlemmer ikke ønsker mer kontakt er det faktisk ikke noe mer du kan gjøre. Jeg skjønner ikke hva godt det skal komme utav å prøve å få rett ovenfor moren din.

Anonymkode: b405b...ea9

Nei du misforsto, det var bare et utrykk jeg brukte.. jeg ser nå at jeg kunne skrevet «rett».. de5 er vel bare det at jeg savner familie og når det ikke blir noe på noen av sidene så er det sårt. Ts

• Liker 1
Skrevet

Familiedynamikk varierer sterkt, men jeg synes det er veldig uvanlig slik du beskriver det på din side - særlig også mtp at dine foreldre er sammen og det ikke har vært noen store konflikter (da hadde du vel nevnt det). Ikke at alle søsken nødvendigvis prates så ofte, men at de treffes litt oftere, ferierer sammen ol oppfatter jeg som mest vanlig, og enda mer kontakt med foreldre - særlig om man bor i samme by. 
Av de kanskje omtrent 100 jeg kjenner vil jeg påstå at det kanskje er 3-4 som har det som du beskriver det og det er dysfunksjonelle familier preget av feks dominerende far, brudd mellom foreldre, fjern mor. 
Hva med deres barn/søskenbarn, er det en motivasjon for å treffes? Det kan jo være av verdi å ha en relasjon om den ikke er tett, særlig når foreldre begynner å skrante eller går bort.

Anonymkode: 6e80b...74c

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Heldige du. Det er vel bare det at jeg savner en familie, men det ble ikke sånn her, verken på den ene eller andre siden. Kos deg med familien din. Ts

Koser meg med familien min, ja. Men jeg tenker at hvis den kontakten du har med familien din kun er anstrengt, påtatt og en belastning for deg, mener ikke jeg at du har noen forpliktelse til å holde kontakten heller. Håper du finner ut av det❤️

• Liker 1
Skrevet

For meg er dette veldig uvanlig. Både i egen familie og venners familie, har man mye mer kontakt enn du beskriver. Da min mor fremdeles levde, snakket vi i telefonen eller møttes hver dag. Vi var sammen med både min familie og svigerfamilie ukentlig, reiste på ferier sammen, og var veldig nære. Jeg har samme nærhet med mine voksne barn. Snakker med de i telefonen flere ganger i uka, og treffes så ofte vi får det til. Slik er det også med venners familier. Mye og god kontakt.

• Liker 1
Skrevet

Min mor snakker aldri med mine fem søsken. Hun snakker med mormor 3-4 ganger i uken da hun kjører henne steder. Jeg har ingen tante eller onkel som kommer på besøk og som vi har gode relasjoner med. Nei, vi hadde tanter og onkler som presset mine foreldre til å selge et hus de var fornøyd fordi det var for langt unna og vanskelig å komme til. Så foreldrene mine bygget et hus, fikk stor gjeld og måtte selge. Min mor som hadde spurt mormor om lån fikk først et ja, men noen dager senere et nei. Noen av mine tanter og onkler, mammas brødre og søstre, hadde sagt at hun ikke burde gjøre det. Så ja, selv til den dag i dag, nesten 10 år senere, er det kaldt blod i familien. 

Så ja, familedynamikk eller fasadedynamikk, det er ingen fasit. 

Anonymkode: 33cbb...df1

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min mor snakker aldri med mine fem søsken. Hun snakker med mormor 3-4 ganger i uken da hun kjører henne steder. Jeg har ingen tante eller onkel som kommer på besøk og som vi har gode relasjoner med. Nei, vi hadde tanter og onkler som presset mine foreldre til å selge et hus de var fornøyd fordi det var for langt unna og vanskelig å komme til. Så foreldrene mine bygget et hus, fikk stor gjeld og måtte selge. Min mor som hadde spurt mormor om lån fikk først et ja, men noen dager senere et nei. Noen av mine tanter og onkler, mammas brødre og søstre, hadde sagt at hun ikke burde gjøre det. Så ja, selv til den dag i dag, nesten 10 år senere, er det kaldt blod i familien. 

*sine fem søsken.

Ikke mine 😂

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Familiedynamikk varierer sterkt, men jeg synes det er veldig uvanlig slik du beskriver det på din side - særlig også mtp at dine foreldre er sammen og det ikke har vært noen store konflikter (da hadde du vel nevnt det). Ikke at alle søsken nødvendigvis prates så ofte, men at de treffes litt oftere, ferierer sammen ol oppfatter jeg som mest vanlig, og enda mer kontakt med foreldre - særlig om man bor i samme by. 
Av de kanskje omtrent 100 jeg kjenner vil jeg påstå at det kanskje er 3-4 som har det som du beskriver det og det er dysfunksjonelle familier preget av feks dominerende far, brudd mellom foreldre, fjern mor. 
Hva med deres barn/søskenbarn, er det en motivasjon for å treffes? Det kan jo være av verdi å ha en relasjon om den ikke er tett, særlig når foreldre begynner å skrante eller går bort.

Anonymkode: 6e80b...74c

Takk for fint svar. Slik du beskriver det er nemlig slik jeg opplever det også, at dette er «unormalt». Det har ikke vært noen krangler, ingen konflikter osv. Vi bor alle i samme by også, ikke langt i det hele tatt. Vi har som sagt forsøkt å få til å treffes, men det er ingen interesse for det. Jeg/vi ønsket egentlig god kontakt med tantebarn, men slik ble det dessverre ikke. Tror den dagen de eldste i slekta går så har vi som er igjen ingen kontakt, til det kjenner vi hverandre ikke godt nok. Ts 

Skrevet
7 minutter siden, Hjärtat skrev:

Koser meg med familien min, ja. Men jeg tenker at hvis den kontakten du har med familien din kun er anstrengt, påtatt og en belastning for deg, mener ikke jeg at du har noen forpliktelse til å holde kontakten heller. Håper du finner ut av det❤️

Takk for det ❤️ Ts

Skrevet
5 minutter siden, Era Vulgaris skrev:

For meg er dette veldig uvanlig. Både i egen familie og venners familie, har man mye mer kontakt enn du beskriver. Da min mor fremdeles levde, snakket vi i telefonen eller møttes hver dag. Vi var sammen med både min familie og svigerfamilie ukentlig, reiste på ferier sammen, og var veldig nære. Jeg har samme nærhet med mine voksne barn. Snakker med de i telefonen flere ganger i uka, og treffes så ofte vi får det til. Slik er det også med venners familier. Mye og god kontakt.

AKKURAT SÅNN JEG VIL HA DET!!!! Heldiggris.. Og det er det jeg prøver å få fram til min mor at: «hvorfor har vi fått det sånn?» men hun mener som sagt det er vanlig. Så heldig du er med familien din❤️❤️ Kos deg masse med den, for jeg savner min veldig og skjønner ikke hvorfor ingen vil ha kontakt💔Ts 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at dette er sårt 💔 men det som er det rare i min familie er at det ikke er noe «ond blod» eller noe som har skjedd, de bare ønsker ikke være sammen og jeg skjønner ingenting. Ser jo nå av svarene at noe av det jeg tenker er riktig, at dette er ikke «normalt». Ts 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

AKKURAT SÅNN JEG VIL HA DET!!!! Heldiggris.. Og det er det jeg prøver å få fram til min mor at: «hvorfor har vi fått det sånn?» men hun mener som sagt det er vanlig. Så heldig du er med familien din❤️❤️ Kos deg masse med den, for jeg savner min veldig og skjønner ikke hvorfor ingen vil ha kontakt💔Ts 

Jeg er heldig, og vet å sette pris på det. Skjønner godt at det er sårt for deg :hjerte:

Skrevet

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skjønner at dette er sårt 💔 men det som er det rare i min familie er at det ikke er noe «ond blod» eller noe som har skjedd, de bare ønsker ikke være sammen og jeg skjønner ingenting. Ser jo nå av svarene at noe av det jeg tenker er riktig, at dette er ikke «normalt». Ts 

Det er nok mer "vanlig" enn normalt. Jeg savner den tiden når jeg var liten og jeg bare kunne smile til mine tanter uten å tenke på det hele som overfladisk. Har din familie alltid hatt det sånn eller endret det seg bare gradvis til det du kjenner i dag?

Skrevet

For meg er dette veldig uvanlig. Jeg snakker med mamma hver eneste dag. Og besøker Også mamma og pappa flere ganger i uken. Jeg og søsknene mine snakker også sammen så og si hver dag. Og vi møtes ofte. På min samboers side er det det samme. Vi er også hos de flere ganger i uken ☺️

Skrevet
7 minutter siden, Era Vulgaris skrev:

Jeg er heldig, og vet å sette pris på det. Skjønner godt at det er sårt for deg :hjerte:

Takk for det❤️ Ts

Skrevet

Vi er litt som din familie, men svigerfamilien er sammen hele storfamilien med tanter, onkler, søskenbarn og grandtante. Du bør fokusere på din lille familie og gjør barna så glade i hverandre og familien at de ønsker å ha kontakt når de blir eldre.

Anonymkode: acb48...871

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok mer "vanlig" enn normalt. Jeg savner den tiden når jeg var liten og jeg bare kunne smile til mine tanter uten å tenke på det hele som overfladisk. Har din familie alltid hatt det sånn eller endret det seg bare gradvis til det du kjenner i dag?

Det er litt vanskelig å svare på da det har vært litt forskjellige ting i familien når mine foreldre var unge, igjen ønsker ikke å gå i detaljer. Men at vi trenger å ha det sånn i den «kjernefamilien» vi har blitt nå er sårt💔 Ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...