Gå til innhold

Kan sjef tvinge deltidsansatte til å jobbe mer enn kontrakt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kontrakt på 60%. Kan sjef tvinge meg til å jobbe mer på feks sommer og før jul? Jeg ønsker å ha en deltidsjobb ved siden av nåværende jobb, men det går jo ikke om sjef setter opp vakter i hytt og pine når hun trenger det.

Anonymkode: 5406e...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tvang hører aldri hjemme i arbeidslivet. Sørg for å få arbeidskontrakt hvor arbeidstid og stillingssprosent står.

Anonymkode: e05d1...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men ofte når stillinger lyses ut så står det at de feks søker etter xx% stillingsprosent og mulighet for ekstravakter ved høytider og ferie. Hvis man da sier på intervju at det er noe man ønsker å hjelpe med, så synes jeg det er feil å ikke skulle si ja til noe ekstra. Men ikke sikkert det er slik i ditt tilfelle. 

Det er uansett ikke lov å tvinge på den måten. Med mindre de må beordre av ulike grunner. Jobber selv redusert. Sier sjeldent ja til ekstra (Jobber 87% natt dvs ca 13 vakter måneden). Jeg gjør det fordi vi har fritidsinteresser vi sysler mye med. Så har jeg også oftere flere dager fri hvor vi kan reise. Friperiodene ser jeg frem til og har ofte lagt planer til da. Blir også ofte spurt om helg, men sier nesten alltid nei. Jeg setter stor pris på å ha fri i helgen når andre har fri. Er sosial. Jobber hver 3 helg og synes det er nok. Jobber ellers i høytider også. Ofte blir jeg spurt om ekstrakt på kort varsel og jeg fungerer ikke på  natt om jeg ikke har hatt mulighet for nok søvn. 

Men jeg har sagt til min leder at jeg synes stillingsprosenten er stor nok og at jeg valgte å jobbe redusert og gå over til natt for å kunne holde på med fritidsinteresser. Hvis de trenger en som kan jobbe 100% så får de søke etter det. Hvis det er krise på jobben sier jeg selvsagt ja dersom jeg kan. Viktig å vise litt velvilje også.

Anonymkode: 47bdd...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kontrakt på 40%, og trives med det. Søkte på den jobben nettopp fordi den hadde den stillingsprosenten. Dessverre blir jeg også "tvunget" til å jobbe mer i ferier, fordi sjefen mener det er underliggende at jeg som deltidsansatt må stille opp for andre som skal ut i ferie. Jeg har nylig satt hardt mot hardt på denne praksisen, og jeg ble regelrett hudflettet av sjefen min. Men jeg står på mitt; jeg er ikke ansatt for å jobbe ekstra for andre. Jeg har studier, barn og et aktivt liv utenom jobben, og jeg prioriterer dette foran jobben min. Kommer til å stå hardt på dette prinsippet, uansett hvor høyt sjefen brøler.

Anonymkode: bf959...4f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig ofte ansetter man jo deltidsansatte med den tanken at de skal stille opp ekstra i perioder da det er ekstra mye trøkk i butikken. Så det er jo ikke kjemperart at de forventer det. Men bør jo være presisert i kontrakten på et vis da. 

Anonymkode: bbd0c...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig ofte ansetter man jo deltidsansatte med den tanken at de skal stille opp ekstra i perioder da det er ekstra mye trøkk i butikken. Så det er jo ikke kjemperart at de forventer det. Men bør jo være presisert i kontrakten på et vis da. 

Anonymkode: bbd0c...7f2

Ikke nødvendigvis det er snakk om butikk. Jeg jobber deltid på kontor, og vi har aldri ekstra trøkk. Men folk vil selvsagt ha ferie, og da tvinges de deltidsansatte til å jobbe ekstra. Ikke alle mennesker kan eller ønsker å jobbe mer enn deltid, og det bør respekteres. For min egen del (jeg er ikke ts) klarer jeg ikke fulltidsjobb grunnet en kronisk sykdom, og deltidsjobb er alternativet til å gå på Nav. Både samfunnet og jeg kommer best ut av at jeg jobber, men da må jeg ikke stadig presses til å måtte jobbe mer. Det ender veldig snart i sykemelding, og det går ut over resten av samfunnet. 

Anonymkode: bf959...4f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man skal ikke bare settes opp ekstra uten å bli spurt. Men om du opplever at din 60% stilling blir spredt over f.eks 4 dager i uken istedet for 3, så er det lov. Min samboer gikk ned i stilling for å starte eget firma. Da satte sjefen opp "turnus" så han fortsatt er på jobb 5 dager i uka. Det er utnytting, men likevel lov i følge fagforeningen.

Anonymkode: 31da4...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...