Gå til innhold

Barnet mitt blir påvirket av et barn med ADHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg merker en ganske klar adferd hos 6-åringen min etter at han har begynt å leke på skolen med en jevngammel gutt med ADHD og store adferdsproblemer. 

Vi vil egentlig ikke være kjip mot den gutten, men adferden til vår gutt har blitt så problematisk da han plukker opp så mye fra denne gutten. Regner det blir upopulært å si ifra på skolen (de kjenner godt til dette barnet), men denne utviklingen på vårt barn kan ikke fortsette. Er redd for å si ifra på skolen da dette sikkert ikke blir populært.

Noen med lignende erfaring som har gode råd? 

Anonymkode: 76cf7...194

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forby kontakt hvis han har en dårlig innflytelse. 

Anonymkode: 534ca...409

• Liker 2
Skrevet

herregud, slapp av. Dette er ditt problem, ikke familien til gutten med ADHA sitt problem. 

Anonymkode: 73616...c29

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke skjerme barnet ditt mot alt og alle som kan gi negativ påvirkning. Derimot er det jo din oppgave som forelder å korrigere og lære ham hva som er akseptabel adferd - du er fortsatt den største påvirkningskraften i ditt barns liv. Hva forventer du at skolen skal gjøre - fotfølge ham i friminuttene og påse at de ikke leker sammen?

• Liker 22
Skrevet

Hva skal du si ifra om, og hva håper du å oppnå? Jeg skjønner problemet, for all del. Men «skolen», altså kontaktlærer? , er vel også klar over at barn påvirker hverandre, og at barn med vanskelig adferd skaper problemer. Siden ditt barn OGSÅ har begynt med problematisk adferd, er det på sin plass å ta opp det. Snakk om ditt barn. At ditt barn tydelig blir påvirket av de andre barna, og denne gutten spesielt, er på sin plass å nevne. Men fokuset må være på din gutt, hvordan hindre ham i å ta etter andre, hvordan få stoppet uheldig utvikling hos ham. 

Anonymkode: 94e50...847

• Liker 6
Skrevet

Her tok læreren grep og satte vårt barn i en ny klasse pga en gutt med atferdsproblemer og adhd. Vondt å tenke på at barnet vårt havnet i en klasse der han ikke kjenner noen pga dette barnet, men nå får ihvertfall vårt barn nok ro til å kunne lære noe.

Anonymkode: ba510...8ae

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her tok læreren grep og satte vårt barn i en ny klasse pga en gutt med atferdsproblemer og adhd. Vondt å tenke på at barnet vårt havnet i en klasse der han ikke kjenner noen pga dette barnet, men nå får ihvertfall vårt barn nok ro til å kunne lære noe.

Anonymkode: ba510...8ae

Men da var kanskje relasjonen en annen enn den TS beskriver? TS forteller at sønnen har funnet en venn i barnet med ADHD. 

Sønnen min hadde også en venn med ADHD, og jeg opplevde det som rene sjokkbehandlingen når han var hjemme hos oss. Jeg måtte rett og slett sette noen tydelige regler hos oss : ingen står på bordet, skuffer er privat, vi vil helst være i  fred på do osv. Det fungerte på et vis, men slitsomt, ja.

Du er trist på din sønn sine vegne. Hvordan tror du det er for foreldrene til barn med ADHD, om de stadig opplever at andre foreldre ikke orker at deres barn er venn med barnet med ADHD. Ensomhet er en grusom ting for et lite barn.

Anonymkode: 800b8...aee

• Liker 12
Skrevet

Er det noe barn med ADHD trenger, så er det venner! De strever med så mye, og særlig det å få til vennskap er fryktelig vanskelig. Når de så blir holdt utenfor, blir atferden deres enda verre. Jeg blir kjempetrist når jeg ser foreldre oppfordre barna sine til å holde seg unna disse barna. Det er virkelig dårlig gjort. Hva med å heller bli kjent med foreldrene, snakke med dem om det dere opplever som vanskelig, og få noen råd om hvordan forholde seg til barnet på en god måte?

I min jobb ser jeg at de barna som har foreldre som virkelig ser andre barn, inkluderer dem, snakker med dem, og oppfordrer egne barn til å leke med mange forskjellige, de har de mest sosialt intelligente barna. Og de barna er robuste, fleksible, trygge og veldig gode lekevenner med mange. Toleranse, respekt og omsorg kommer man veldig langt med. 

Barnet ditt skal fungere sammen med ulike personligheter i alle sammenhenger gjennom hele livet. Da er det greit å ha øvd på det fra man er liten. At barnet ditt plukker opp uheldig atferd fra andre, kan du snakke med det om. Hør hva hen tenker når ditt og datt skjer. Hva hen tenker kan gjøres annerledes. 

• Liker 11
Skrevet

legg ned stor innsats i å oppdra barnet ditt slik at barnet ditt blir robust, vet forskjell på rett og galt, og allikevel utvikler seg til Å bli et inkluderende barn som kan omgås andre mennesker, uavhengig av diagnoser. 

Jeg er mor til et barn med ADHD. Han har atferdsvansker, men hvis vi skal greie å få til et samfunn hvor ingen føler seg utestengt og ekskludert, må kanskje hver enkelt i større grad bry seg om flokken sin. Jeg føler at foreldre i dag i stor grad bryr seg mest om egne barn. Håper jeg tar feil

Anonymkode: aa7fb...ee6

• Liker 7
Skrevet

Snakk med barnet ditt om hva som er greit og ikke. Og at selv om andre gjør ting som ikke er greit, så betyr det ikke at han kan gjøre det. Gi barnet ditt gode holdninger og verdier. Lær det gjerne å si fra når ting ikke er greit.

Anonymkode: 633b4...038

• Liker 4
Skrevet

Slik går det når man vet noen har en diagnose. Diagnosen før all fokus

Anonymkode: 71f1a...b50

Skrevet
On 2/19/2020 at 5:24 PM, Era Vulgaris said:

Er det noe barn med ADHD trenger, så er det venner! De strever med så mye, og særlig det å få til vennskap er fryktelig vanskelig. Når de så blir holdt utenfor, blir atferden deres enda verre. Jeg blir kjempetrist når jeg ser foreldre oppfordre barna sine til å holde seg unna disse barna. Det er virkelig dårlig gjort. Hva med å heller bli kjent med foreldrene, snakke med dem om det dere opplever som vanskelig, og få noen råd om hvordan forholde seg til barnet på en god måte?

I min jobb ser jeg at de barna som har foreldre som virkelig ser andre barn, inkluderer dem, snakker med dem, og oppfordrer egne barn til å leke med mange forskjellige, de har de mest sosialt intelligente barna. Og de barna er robuste, fleksible, trygge og veldig gode lekevenner med mange. Toleranse, respekt og omsorg kommer man veldig langt med. 

Barnet ditt skal fungere sammen med ulike personligheter i alle sammenhenger gjennom hele livet. Da er det greit å ha øvd på det fra man er liten. At barnet ditt plukker opp uheldig atferd fra andre, kan du snakke med det om. Hør hva hen tenker når ditt og datt skjer. Hva hen tenker kan gjøres annerledes. 

Friske barn skal slippe å være terapistøtte for ADHD unger. Det er greit barn med ADHD trenger venner, men friske barn trenger ikke å henge med diagnosepregede barn. 

Anonymkode: d9ae0...4cf

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Friske barn skal slippe å være terapistøtte for ADHD unger. Det er greit barn med ADHD trenger venner, men friske barn trenger ikke å henge med diagnosepregede barn. 

Barn med ADHD er også friske barn.. 🙄

For en holdning for øvrig. Det finnes som regel en middelvei. Hvordan mener du man skal lære barna å være inkluderende med det synet der? 

Anonymkode: 1ddd4...bd4

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, dette var vond lesing. Dine holdninger er oppskriften på utenforskap og mobbing, men det gjør sikkert ikke så mye så lenge det går ut over andres barn. 

ADHD er ingen sykdom, de er like friske som andre. Om man er venn med noen med ADHD betyr det ikke at man er terapeut, man er en venn. Hvor går grensen for hvem "friske" barn kan henge med? Eksem, astma, Downs, ADHD, CP? Det finnes mange diagnoser, og i følge deg skal man kun henge med andre med diagnoser når man har diagnose selv. Jeg håper virkelig det ikke er mange som mener det samme som deg!

• Liker 14
Skrevet

Det kommer helt an på hvordan barnet er. Ett av mine er dessverre ikke sterk nok til å stå imot dårlige ideer, og er svært lett påvirkelig. Her må jeg inn og styre i større grad. Legge til rette for vennskap med den og den, begrense kontakt med den og den. Det var vondt i starten, for jeg har selvfølgelig lyst til at alle skal være inkludert. Men når valget står mellom å beskytte mitt barn og andre, så er jeg ikke i tvil! 

Anonymkode: e630c...f7b

• Liker 2
Skrevet
På 18.2.2020 den 18.46, Daria skrev:

Du kan ikke skjerme barnet ditt mot alt og alle som kan gi negativ påvirkning. Derimot er det jo din oppgave som forelder å korrigere og lære ham hva som er akseptabel adferd - du er fortsatt den største påvirkningskraften i ditt barns liv. Hva forventer du at skolen skal gjøre - fotfølge ham i friminuttene og påse at de ikke leker sammen?

☝️👏 

Anonymkode: 69ce6...1d7

Skrevet
På 21.2.2020 den 14.56, AnonymBruker skrev:

Voksne mennesker burde ikke ha denne holdninger her. At noen i 2020 kan få seg til å skrive noe slikt syns jeg er hårreisende.

Anonymkode: eeed5...4ad

• Liker 5
Skrevet
På 21.2.2020 den 15.01, AnonymBruker skrev:

Barn med ADHD er også friske barn.. 🙄

For en holdning for øvrig. Det finnes som regel en middelvei. Hvordan mener du man skal lære barna å være inkluderende med det synet der? 

Anonymkode: 1ddd4...bd4

Hvis du regner en hjernefeil som friskt, så vet ikke jeg. Mine barn får ikke være med slike barn. Like barn leker best.

Anonymkode: 9d56f...7b9

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du regner en hjernefeil som friskt, så vet ikke jeg. Mine barn får ikke være med slike barn. Like barn leker best.

Anonymkode: 9d56f...7b9

Adhd er ikke en hjertefeil, det er nervebaner som er koblet sammen på en annen måte. Dersom alle skulle vært nevrotypiske, ville det jammen være en kjedelig verden, der lite kreativ produksjon hadde skjedd. 

Siden disse to allerede har etablert et vennskap, synes de vel antagelig at de leker bra sammen.  

Anonymkode: c8ed2...36e

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Adhd er ikke en hjertefeil, det er nervebaner som er koblet sammen på en annen måte. Dersom alle skulle vært nevrotypiske, ville det jammen være en kjedelig verden, der lite kreativ produksjon hadde skjedd. 

Siden disse to allerede har etablert et vennskap, synes de vel antagelig at de leker bra sammen.  

Det skulle selvfølgelig stå at det ikke er en hjernefeil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...