Gå til innhold

På hvilke områder blir det matsvinn hos deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg merker f.eks. at hvis jeg kjøper et brød, så må jeg alltid skjære av en tynn skive og kaste den fordi den er tørr, og at brødet ofte ikke blir oppspist før det er for tørt. Kjøper jeg nytt brød, så kaster jeg det gamle jeg har selv om det kanskje egentlig er spiselig, fordi jeg spiser bare det ferskeste brødet.

Hvis jeg kjøper tortillas, så merker jeg at jeg ofte bare får spist 1-2, og at de andre blir tørre og sprø før de blir brukt og må kastes.

Hvis jeg lager noe stort slik som en svær stek eller ribbe som jeg tenker å ha over et par dager, så blir den ofte ikke spist opp fordi jeg kanskje ikke blir hjemme de andre dagene. Og jeg mister appetitten på det før jeg får fryst ned.

Grønnsaker og tomatpuré/hakkede tomater på boks er det mye svinn på fordi jeg trenger bare litt sånn og litt sånn, og så rekker jeg ikke å bruke resten. Poteter kan fort bli en potetåker.

Appetittsild på glass er slik at jeg bare har apetitt på det i et par dager etter det er åpnet, og resten blir stående helt til jeg ikke tør å åpne glasset slik at det bare må kastes.

Så hvor er ditt matsvinn? 😄

Anonymkode: f39a1...368

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har så og si ikke matsvinn i det hele tatt.

Brød kuttes i skriver og fryses, så tar jeg opp det antallet skiver jeg trenger. Tortillas fryses når jeg har tatt de jeg trenger, de er akkurat like gode når de tines igjen. Både tomatpuré og tomater fryses i små plastposer hvis jeg har til overs, men begge deler er supert til pizzasaus, så om jeg har noen halvgamle tomater, litt hermetiske tomater og 1 ss tomatpuré setter jeg i gang en produksjon med pizzasaus som fryses i passe porsjoner.

Jeg er nøye på å bruke middagsrester, enten fryses det ned til middag en annen dag eller så blir det morgendagens lunsj.

Jeg kjøper ikke mer kjøttpålegg enn jeg rekker å spise og jeg er flink til å spise opp.

Har jeg melk som begynner å bli gammel så sjekker jeg om den er ok på lukt og smak og bruker den til å bake med. Fløte som er åpnet, men ikke brukt opp, heller jeg i isterningposer så jeg har en terning eller to til supper som nesten alltid blir bedre med litt fløte. Det samme gjør jeg om jeg har ei åpna rødvin som ikke blir drukket opp.

Det hender jeg kaster oliven på glass fordi det blir mugg på toppen, av og til skjer det veldig fort, men bortsett fra det så finner du mest kaffegrut, eggeskall og appelsinskall i kompostdunken min. 

Jeg er verken spesielt flink eller spesielt gjerrig, men jeg liker virkelig ikke å kaste mat og derfor prøver jeg å bruke alt, også rester.

• Liker 14
Skrevet

Mat jeg kaster er somregel slappe grønnsaker jeg ikke hsr rukket å spise. Tror jeg rett og slett bare skal slutte å kjøpe grønnsaker og bare kjøpe salat ferdiglagd på butikken. 

Jeg spiser ingenting som er mere enn tre dager over best før dato, livredd matforgiftning. Men det er ikke faren min, så han får alt jeg er for pyse til å spise. 

Anonymkode: 0a1ae...4ad

Skrevet

Melk og brød er problemområder! Melk kjøper jeg når min mann er her og det drikker ikke jeg, samme med brød. Veldig vanskelig å beregne. Av og til lager jeg vafler av melkerester men ikke alltid jeg får tid dessverre. 

Videre er ferdigkutta salat et problem, de posene er gode når de nettopp er åpna og etterpå blir de brune og ekle. 

Av kjøttpålegg så kjøper jeg bare spekepåleg ( spekeskinke, morrpølse osv) for det holder seg lenge, skinke og slik er det bare å glemme. 

Anonymkode: 84a98...55f

Skrevet

Jeg har det motsatte av matsvinn fordi jeg dumpsterdiver.

Anonymkode: 40019...522

• Liker 2
Skrevet

Slet en del med det samme angående brød, men har nå begynt å ha det fryst og ta opp skiver dagen jeg trenger de og en runde i brødristeren. Tortillalefser kan også fryses eller alternativt lages tortillachips av!

Men hvis jeg f.eks. lager for mye saus av noe, er det ofte det ender opp med å bli kastet, eller hvis jeg har rester liggende litt lenge uten å spise det. Er ofte at jeg har en idé med restene, men så blir det ikke noe av det😅

Anonymkode: c4199...cdd

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merker f.eks. at hvis jeg kjøper et brød, så må jeg alltid skjære av en tynn skive og kaste den fordi den er tørr, og at brødet ofte ikke blir oppspist før det er for tørt. Kjøper jeg nytt brød, så kaster jeg det gamle jeg har selv om det kanskje egentlig er spiselig, fordi jeg spiser bare det ferskeste brødet.  Frys halve brødet med en gang du kommer hjem fra bakeren.

Hvis jeg kjøper tortillas, så merker jeg at jeg ofte bare får spist 1-2, og at de andre blir tørre og sprø før de blir brukt og må kastes. Frys tortillaene 2 og 2. Ta opp et par hver gang du trenger det, de tiner raskt. 

Hvis jeg lager noe stort slik som en svær stek eller ribbe som jeg tenker å ha over et par dager, så blir den ofte ikke spist opp fordi jeg kanskje ikke blir hjemme de andre dagene. Og jeg mister appetitten på det før jeg får fryst ned. Skjær opp og frys med med en gang. Kan brukes som pålegg, skjæres opp i salat eller spises med saus  

Grønnsaker og tomatpuré/hakkede tomater på boks er det mye svinn på fordi jeg trenger bare litt sånn og litt sånn, og så rekker jeg ikke å bruke resten. Ha det over i en boks, et syltetøyglass eller en lynlåspose, og frys det. Etterhvert har du samlet opp nok til at du ikke behøver å kjøpe nytt.

Poteter kan fort bli en potetåker. Kok opp og frys ned. Eller ta med rå poteter på jobben eller gi til venner.

Appetittsild på glass er slik at jeg bare har apetitt på det i et par dager etter det er åpnet, og resten blir stående helt til jeg ikke tør å åpne glasset slik at det bare må kastes. Ta det med på jobben eller gi det til en venn. Gå sammen med en venn om å kjøpe slike ting og så dele på det. Er bare å ha det over i et rent syltetøyglass. 

Så hvor er ditt matsvinn? 😄

Anonymkode: f39a1...368

Jeg kaster aldri mat. Jeg er oppvokst på gård, så vet hvor mye arbeid, slit og bekymringer som ligger bak maten vår. Jeg har respekt for bøndenes arbeid og dyras liv, så jeg kaster ikke mat. 

Anonymkode: 95566...585

• Liker 9
Skrevet

Jeg syns jeg generelt har lite svinn, men jeg syns støtt og stadig jeg har muggen rømme, så der kunne jeg vært flinkere. Ferdigkuttet salat kan også i blant bli gammel før jeg rekker å spise opp, samme gjelder tacosaus. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Melk og brød er problemområder! Melk kjøper jeg når min mann er her og det drikker ikke jeg, samme med brød. Veldig vanskelig å beregne. Av og til lager jeg vafler av melkerester men ikke alltid jeg får tid dessverre. Melk kan fryses. Sett et stort syltetøyglass i fryseren og fyll på hver gang du har igjen en melkeskvett. 

Videre er ferdigkutta salat et problem, de posene er gode når de nettopp er åpna og etterpå blir de brune og ekle. Oppbevarer du salat sammen med litt tørkepapir holder den seg litt lenger.

Av kjøttpålegg så kjøper jeg bare spekepåleg ( spekeskinke, morrpølse osv) for det holder seg lenge, skinke og slik er det bare å glemme. Skinke kan fryses.

Anonymkode: 95566...585

• Liker 3
Skrevet

Halvspiste matpakker fra barna, det som står for mesteparten av maten som blir kastet her. Resten er skrell og uspiselige deler av frukt og grønt. 

• Liker 3
Skrevet

Blir helt matt av å lese hvor lite løsningsorienterte og villige folk er. Vi MÅ slutte å kaste så mye mat. 

Vi kaster så og si ingenting. Grønnsaksskrell kunne jeg vært flinkere til å koke kraft på. Hender et par ganger i året at vi glemmer en agurk eller paprika nederst i skuffen. 

Men dere som har mye matsvinn bør jo heller høre hva vi ikke har matsvinn på😂 Omtrent alt kan fryses. Egg, melk, fløte, brød, hamburgerbrød, tortillas, salami, skinke. Grønnsaker man ikke rekker å spise kan kokes eller stekes og fryses ned. 

• Liker 6
Skrevet

Det er lite matsvinn her. Tørt brød til fuglene, trøtte epler og slitne gulrot til rådyrene. Skrell til komposten. Melk og rømme brukes til brødbaking eller vafler. Samme med yoghurt. Tørr ost kan en fint slenge i middagsgryta. Tørr brunost i sausen.

Anonymkode: f5fa0...012

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Hjärtat skrev:

Blir helt matt av å lese hvor lite løsningsorienterte og villige folk er. Vi MÅ slutte å kaste så mye mat. 

Vi kaster så og si ingenting. Grønnsaksskrell kunne jeg vært flinkere til å koke kraft på. Hender et par ganger i året at vi glemmer en agurk eller paprika nederst i skuffen. 

Men dere som har mye matsvinn bør jo heller høre hva vi ikke har matsvinn på😂 Omtrent alt kan fryses. Egg, melk, fløte, brød, hamburgerbrød, tortillas, salami, skinke. Grønnsaker man ikke rekker å spise kan kokes eller stekes og fryses ned. 

Livet er altfor hektisk til tider, det er grunnen til at det blir slik hos meg. Slik som frossengrønsaker som har vært varma en gang kaster jeg, det er altfor smakløst å bruke pånytt. Og pastarester kaster jeg av samme grunn. 

Skrevet
2 minutter siden, Nerine_ skrev:

Halvspiste matpakker fra barna, det som står for mesteparten av maten som blir kastet her. Resten er skrell og uspiselige deler av frukt og grønt. 

Samme her... Før kastet vi en del skolemelk, så nå får de det to ganger i uken og drikker det hver gang. (De får nok melk i det daglige). Vi hiver forresten ikke mye skall, siden grønnsaker blir spist med her i huset. Så det blir appelsin skall og slikt.

Vi kjøper forresten brød ferdig oppskåret og frosset, også tar vi opp etterhvert. Jeg lager også mye rydde i kjøleskapet middager. Blir gode gryteretter :)

Anonymkode: 7d846...ce4

Skrevet

Av de tingene du nevner har jeg ikke matsvinn.  Tortillalefser - jeg spiser til frokost/lunsj, litt majo, grønnsaker, skinke eller laks. Tomatpure - kjøper på tube. Stek - vi fryser ned i porsjonspakker, og merker med for eksempel "wok" eller "pålegg". 

Vi har nok mest matsvinn på middagsrester. Vi prøver å lage beskjedne porsjoner, men plutselig er det rester. Jeg hater virkelig middagsrester, og mannen glemmer det. Og plutselig har det stått for lenge. 

Anonymkode: 73fc8...001

• Liker 1
Skrevet

Jeg kaster mat som er dårlig allerede når jeg får det med hjem fra butikken og åpner pakka, det kan jeg ikke få gjort så mye med. Jeg kaster også mat som faller på gulvet når gulvet ikke er rent nok til å plukke det opp igjen, også hender det jeg kaster potetskrellet sånn langt utpå våren når det begynner å bli tykt og seigt som ei skosåle. 

Hadde jeg drukket kaffe og spist egg eller stenfrukt, hadde jeg nok kastet kaffegrut, eggeskall og fruktstener. 

Anonymkode: 97190...7bb

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Livet er altfor hektisk til tider, det er grunnen til at det blir slik hos meg. Slik som frossengrønsaker som har vært varma en gang kaster jeg, det er altfor smakløst å bruke pånytt. Og pastarester kaster jeg av samme grunn. 

Jeg tror likevel det handler mye om rutiner og holdninger. Forstår at det kan være utfordrende, og så kommer det jo an på hva man vil bruke energien sin på. Jeg har også en hektisk hverdag til tider, men prioriterer maten. Nei, grønnsakene er ikke like gode dagen etter, men jeg trenger ikke å spise de beste grønnsaker hver dag... Samboeren min synes dog jeg går litt langt noen ganger😂

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, Nerine_ skrev:

Samme her.

Bruker det aller meste, og prøver å lage middagar der eg kan slenge opp i det som er på tide å ete før det blir dårlig. For eksempel gryter, supper, wok etc. 

Er litt fæl med å kaste brødskalken, då... Men ikkje mange skiver!

Skrevet
47 minutter siden, blåtimen said:

Jeg syns jeg generelt har lite svinn, men jeg syns støtt og stadig jeg har muggen rømme, så der kunne jeg vært flinkere. Ferdigkuttet salat kan også i blant bli gammel før jeg rekker å spise opp, samme gjelder tacosaus. 

Det tror jeg ikke du er alene om, og nå kommer heldigvis (leste jeg) de små rømmebegrene tilbake. Jeg bruker lite rømme og pleide alltid å kjøpe de små begrene som var i 4-pakning. Tok det ene jeg trengte og ga de andre tre til venninnen som elsker rømme og bruker det til "alt". Store beger kjøper jeg bare hvis jeg har gjester, da blir de som regel spist opp.

Skrevet

Brød, grønnsaker, middagsrester, tacolefser, hamburgerbrød (alt kommer jo i store pakninger. Har fryser og hadde fryseren full av gamle tacolefser og burgerbrød som egentlig bare smakte litt kjipt) 

Anonymkode: 1cdba...632

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...