Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanskelig å få avdragsfrihet på boliglån? Kan man ha det fra starten av? 

Er det noen spesielle kriterier for å få det?

Skrevet

På DNB sin nettside står dette:

Du kan søke avdragsfrihet dersom boliglånet er innenfor 60 % av verdigrunnlaget på boligen.

Usikker på om dette er en regel alle banker har.

Anonymkode: ee528...d50

Skrevet

Startet ut med 100% lån, de første 2 åren uten avdrag pga studie. Ulike regler per banke. 

Anonymkode: 5ba47...68c

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Startet ut med 100% lån, de første 2 åren uten avdrag pga studie. Ulike regler per banke. 

Hvilken bank var det?

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Tror ikke det er mulig lenger å få det på 100%, kom ny lov for et par år siden om at det må være innenfor 60% for å få avdragsfritt

Anonymkode: 31d7a...d61

• Liker 1
Skrevet

Lovverket setter som premiss at man skal betale minst 2,5% av utestående i nedbetaling i året for lån som overstiger 60% av boligens verdi. 

Det finnes selvfølgelig alltid unntak og fleksibilitet hos bankene, som f.eks. dersom man i perioder blir arbeidsledig eller det skulle skje noe uforventet i økonomien. Sparebank1 skriver i sine vilkår at avdragsfrihet kan innvilges for inntil 6mnd, forutsatt at det er en god grunn til avdragsfriheten. 

Om man skal rydde opp i gamle forbrukslån, mistet jobben eller har vært alvorlig syk i en periode er nok gode grunner til at banken innvilger avdragsfrihet. Men for å finansiere en ferie, kjøpe ny sofa osv hadde jeg ikke engang turt å ringe banken å spørre om...  

Skrevet
6 hours ago, newman01 said:

Sparebank1 skriver i sine vilkår at avdragsfrihet kan innvilges for inntil 6mnd, forutsatt at det er en god grunn til avdragsfriheten. 

Hvorfor er SB1 så spesielle? Andre banker tilbyr 5 år...

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er SB1 så spesielle? Andre banker tilbyr 5 år...

Som du nevnte rett oppi tråden her selv: loven. SB1 åpner for å utøve litt skjønn for ikke å rævkjøre av prinsipp. Men de er ikke interessert i å havne i konflikt med Finanstilsynet heller. Derfor åpner de for 6mnd unntak uten så altfor mye krøll

Skrevet

For å tllby 5 års avdragsfrihet må lånet være innenfor 60 % av boligens verdi, jfr. boliglånsforskriften. Med en god og midlertidig grunn kan det gis avdragsfrihet i noen få måneder. Bankene bruker nok ikke 10 %-kvoten til folk som ikke har lyst til å betale avdrag, eller som ikke har råd til det på lang sikt.

Anonymkode: 70958...c3c

Skrevet
På 19.2.2020 den 0.02, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er mulig lenger å få det på 100%, kom ny lov for et par år siden om at det må være innenfor 60% for å få avdragsfritt

Vel vi har 90% belåningsgrad uten kausjonist og har hatt avdragsfrihet i et helt år innvilget i november 2019.

Anonymkode: 621f3...23d

Skrevet

Jeg sendte en melding via nettbanken til min bank om avdragsfrihet i 3 år. Fikk sendt noen elektroniske dokument jeg måtte signere med bank ID, og så var avdragene mine ute av beløpet. Gikk svært raskt, uten videre spørsmål.

DNB er den aller særeste i klassen med sine regler. Har du DNB, så bytt bank! Høy rente, mange og høye gebyrer. Dem er ikke der for kundene, det er kundene som er der for dem, virker det som. 

Anonymkode: 01323...db6

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel vi har 90% belåningsgrad uten kausjonist og har hatt avdragsfrihet i et helt år innvilget i november 2019.

Anonymkode: 621f3...23d

Kan jeg spørre hvilken bank dere har? Og hvor høyt er lånet? Får dere for et år om gangen, eller kun ett år?

Skrevet

Jeg fikk boliglån i 2016 hos Dinbank.no, som er en del av Sparebanken Øst gruppen. Da bare ba jeg om 3 års avdragsfrihet, til høsten 2019, og fikk det uten spørsmål. Jeg husker ikke hva belåningsgraden min var da i 2016, men nå har jeg rundt 50%.

Anonymkode: 6aa41...bc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...