AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #1 Skrevet 18. februar 2020 Skal varsle om en sak angående seksuell trakassering på arbeidsplassen, men er veldig nervøs for hvordan det blir. Jeg har mange forskjellige hendelser jeg kan ta opp, men er veldig redd for at det ikke skal bli sett på som "alvorlig" nok til at det blir satt igang tiltak utover å ta en prat med den det gjelder. Det har uansett gått veldig utover både min arbeidsdag, men også fritiden min når jeg tenker på situasjonen. Er egentlig generelt veldig nedfor for tiden og har null motivasjon til å gjøre noe som helst. For min del er det faktisk ikke nok at den det gjelder får en advarsel, selv om oppførselen skulle avta. Jeg må bort fra hele avdelingen og alle potensielle situasjoner hvor jeg kan ende opp med å bli trakassert på den måten igjen, hvis ikke må jeg bare slutte. Er redd for å få høre at jeg overdriver og at de ikke kan gjøre noe utover å ta en prat med han som trakasserer. Har noen vært i liknende situasjon og har erfaringer de vil dele? Trenger noen trøstende ord. Anonymkode: 4d7cc...eb9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #2 Skrevet 18. februar 2020 Spørs jo helt hva de situasjonene er, du gir ingen eksempler. Det er ikke greit å bli trakassert, samtidig er jo folk så lettkrenkelige i dag at neppe alt som rapporteres egentlig er over grensen. Anonymkode: 4708a...af0 11
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #3 Skrevet 18. februar 2020 Det er bra at du tar det opp uansett hva som skjer etterpå. Da, om en til person klager så er det allerede registrert en klage. Anonymkode: f99f5...3e8 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #4 Skrevet 18. februar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørs jo helt hva de situasjonene er, du gir ingen eksempler. Det er ikke greit å bli trakassert, samtidig er jo folk så lettkrenkelige i dag at neppe alt som rapporteres egentlig er over grensen. Anonymkode: 4708a...af0 Selv om sannsynligheten er liten, så vil ønsker jeg ikke å gå detaljert innpå det i frykt for å bli gjenkjent. Det jeg kan si er at det er av seksuell karakter i et skjevt maktforhold som har fått pågå for lenge. Enkelte ting har vært på grensen til grovt, mens andre ting bare er mindre grove kommentarer og handlinger på omtrent daglig basis, som i sum med det mer alvorlige har gjort at begeret mitt har flytt kraftig over. Enkelte andre (menn) har også bitt seg merke i denne mannens ekle interesse for meg(fordi han ikke legger skjul på noe), og usympatisk nok så prøver de å lage humor utav det. For meg har det blitt helt uholdbart. Anonymkode: 4d7cc...eb9 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #5 Skrevet 18. februar 2020 Dette er nok ikke svaret du vil høre, men det kommer fra en varsler med erfaring. Å varsle betyr at du blir stående alene mot makta. I ditt tilfelle blir det ord mot ord, mot en med høyere stilling enn deg selv. Hvem tror du blir hørt? Hva har du av beviser? Har du noen som garantert, og da mener jeg virkelig garantert, vil støtte deg? Det som ofte skjer i slike saker er at kollegaer blir redd for sin egen stilling og derfor vegrer seg for å stille seg bak varsleren, selv om de vet at urett er begått. Du blir sannsynligvis stående alene. Tåler du det? Hvordan ser du for deg tiden etter varslingen blir? Hvordan blir det å gå på jobb når ledelsen ikke tror deg, når kollegaer snur ryggen til deg og når den du varsler mot har vunnet? Hvis du ikke har sett den ennå, anbefaler jeg serien Heksejakt på tv2 (sumo) som omhandler varsling, om enn ikke av samme karakter. Mitt råd er at du søker deg ny jobb så fort som mulig. Prøv å hold deg unna vedkommende som trakasserer deg, og sørg for at du har sjefen på din side til du trenger en strålende attest. Anonymkode: e09c3...203 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #6 Skrevet 18. februar 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er nok ikke svaret du vil høre, men det kommer fra en varsler med erfaring. Å varsle betyr at du blir stående alene mot makta. I ditt tilfelle blir det ord mot ord, mot en med høyere stilling enn deg selv. Hvem tror du blir hørt? Hva har du av beviser? Har du noen som garantert, og da mener jeg virkelig garantert, vil støtte deg? Det som ofte skjer i slike saker er at kollegaer blir redd for sin egen stilling og derfor vegrer seg for å stille seg bak varsleren, selv om de vet at urett er begått. Du blir sannsynligvis stående alene. Tåler du det? Hvordan ser du for deg tiden etter varslingen blir? Hvordan blir det å gå på jobb når ledelsen ikke tror deg, når kollegaer snur ryggen til deg og når den du varsler mot har vunnet? Hvis du ikke har sett den ennå, anbefaler jeg serien Heksejakt på tv2 (sumo) som omhandler varsling, om enn ikke av samme karakter. Mitt råd er at du søker deg ny jobb så fort som mulig. Prøv å hold deg unna vedkommende som trakasserer deg, og sørg for at du har sjefen på din side til du trenger en strålende attest. Anonymkode: e09c3...203 Ja, sånn kan det også gå, dessverre. Jeg har stor tillit til HR-ansvarlig, og heldigvis er ikke han som trakasserer i noen sjefsstilling, for vi er på gulvet i samme stilling begge to. Maktbalansen er på grunn av noe annet. Jeg vet det finnes flere vitner, men om de vil stå fram vet jeg ikke. Jeg har troen på at jeg blir trodd, men tiltakene er jeg usikker på. Heldigvis er dette bare en jobb jeg har ved siden av studiene, så jeg har heldigvis ikke like mye å tape som jeg hadde hatt om det var fulltidsjobben min, som for eksempel hun i Heksejakt. Jeg tror jeg skal bite i det sure eplet og gjøre det i morgen. Klarer ikke å ha det hengende over meg mer, for jeg blir egentlig mer og mer nedfor for hver dag som går. Samtidig er jeg redd fristelsen blir stor for å feige ut. Anonymkode: 4d7cc...eb9 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #7 Skrevet 18. februar 2020 Du må ha tro på at sannheten vinner til slutt, og at det finnes ærlige mennesker, ellers kan du like gjerne grave deg ned i et sort hull. Anonymkode: c2a8e...291 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #8 Skrevet 18. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, sånn kan det også gå, dessverre. Jeg har stor tillit til HR-ansvarlig, og heldigvis er ikke han som trakasserer i noen sjefsstilling, for vi er på gulvet i samme stilling begge to. Maktbalansen er på grunn av noe annet. Jeg vet det finnes flere vitner, men om de vil stå fram vet jeg ikke. Jeg har troen på at jeg blir trodd, men tiltakene er jeg usikker på. Heldigvis er dette bare en jobb jeg har ved siden av studiene, så jeg har heldigvis ikke like mye å tape som jeg hadde hatt om det var fulltidsjobben min, som for eksempel hun i Heksejakt. Jeg tror jeg skal bite i det sure eplet og gjøre det i morgen. Klarer ikke å ha det hengende over meg mer, for jeg blir egentlig mer og mer nedfor for hver dag som går. Samtidig er jeg redd fristelsen blir stor for å feige ut. Anonymkode: 4d7cc...eb9 Oppdater oss gjerne på hvordan det går. Anonymkode: e09c3...203 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #9 Skrevet 19. februar 2020 Jeg forstår situasjonen din så inderlig godt, står i noe liknende selv. Bare at i min situasjon er det min sjef som trakasserer meg, og på min arbeidsplass finnes ingen personalavdeling. Jeg har lyst til å melde saken til Arbeidstilsynet, men det blir jo mitt ord mot sjefens ord. Og sjefen er svært flink til både å sjarmere og overbevise folk om hvor flott og ordentlig han er. Jeg tror jeg kan tape på å varsle, selv om han har seksuelt trakassert meg i to år nå. Så det jeg gjør, er å få meg en sykemelding. Aldri vært sykemeldt før, og jeg har jobbet i mange år, men nå er psyken min helt knekt av denne trakasseringen. Har en forståelsesfull lege som jeg har snakket med, og han har tilbudt meg sykemelding pga dette før. Nå kommer jeg til å takke ja, så får jeg i hvertfall et par uker fri fra å bli snakket nedlatende til. Orker uansett ikke bruke sjefen min som referanse, så jeg må søke jobber uten den referansen der. Kommer nok ikke til å bli helt enkelt, frykter jeg... Anonymkode: 41722...0f5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #10 Skrevet 19. februar 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er nok ikke svaret du vil høre, men det kommer fra en varsler med erfaring. Å varsle betyr at du blir stående alene mot makta. I ditt tilfelle blir det ord mot ord, mot en med høyere stilling enn deg selv. Hvem tror du blir hørt? Hva har du av beviser? Har du noen som garantert, og da mener jeg virkelig garantert, vil støtte deg? Det som ofte skjer i slike saker er at kollegaer blir redd for sin egen stilling og derfor vegrer seg for å stille seg bak varsleren, selv om de vet at urett er begått. Du blir sannsynligvis stående alene. Tåler du det? Hvordan ser du for deg tiden etter varslingen blir? Hvordan blir det å gå på jobb når ledelsen ikke tror deg, når kollegaer snur ryggen til deg og når den du varsler mot har vunnet? Hvis du ikke har sett den ennå, anbefaler jeg serien Heksejakt på tv2 (sumo) som omhandler varsling, om enn ikke av samme karakter. Mitt råd er at du søker deg ny jobb så fort som mulig. Prøv å hold deg unna vedkommende som trakasserer deg, og sørg for at du har sjefen på din side til du trenger en strålende attest. Anonymkode: e09c3...203 Godt poeng, og jeg har sett selv at den såkalte "MeToo" ikke nødvendigvis har hjulpet vanlige kvinner. Jeg ser på min arbeidsplass at kvinner har blitt mer isolert de siste par årene, og selv om det ikke er snakk om seksuell tilnærming, så er det snakk om sosial isolasjon. Å få dem til å trives mindre. Gi dem dårligere arbeidsoppgaver, ++. Man får ikke "dressert" menn med MeToo. Mange av de slår hardere tilbake og driver med sine sanksjoner på arbeidsplassen som er vanskelig å ta tak i. Kvinner som begynte med MeToo greier, var i stor grad allerede kvinner som nå har millioner av dollar og er ressurssterke til å kunne snakke om dette på sosiale medier. Men er du en vanlig kvinnelig arbeidstaker en eller annen plass i Norge eller utlandet, så bør man ikke la seg lure av MeToo-tiltakene på sosiale medier, for de kan slå fort tilbake mot "deg", så du riktig har skissert. Du tar også opp et viktig tema, men tanke på reaksjoner og andre som er redd for sin egen stilling. Her kommer den svært patetiske utviklingen vi har hatt i samfunnet i årevis, nemlig mer og mer konkurranse og mer og mer kapitalisme, der din Curriculum Vitae (CV) er det eneste folk tenker på. Med tanke på automatisering, digitalisering og stadig hardere arbeidskrav, blandet med helt psykopatisk hjernevask når det gjelder verdier her i livet, (CV blir ansett som den største verdi), så er det naturligvis veldig få som gidder å støtte en annen kollega fordi det er det "moralske" å gjøre. Misforstå meg rett, det er ikke nødvendigvis alltid kun menn det er noe galt med, men også systemet som er bygd opp slik at straffereaksjonen mot mennene er helt fraværende. Systemet, slik det er, oppmuntrer nærmest å misbruke "makta" du har. Et ikke-seksuelt eksempel på misbruk av makt er når en sjef truer mentalt / psykisk sine ansatte at de ikke kommer til å få en god referanse om de ikke gjør sånn og sånn. Systemet i seg selv, slik det er, er helt jævlig. Anonymkode: 92999...f91 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #11 Skrevet 19. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår situasjonen din så inderlig godt, står i noe liknende selv. Bare at i min situasjon er det min sjef som trakasserer meg, og på min arbeidsplass finnes ingen personalavdeling. Jeg har lyst til å melde saken til Arbeidstilsynet, men det blir jo mitt ord mot sjefens ord. Og sjefen er svært flink til både å sjarmere og overbevise folk om hvor flott og ordentlig han er. Jeg tror jeg kan tape på å varsle, selv om han har seksuelt trakassert meg i to år nå. Så det jeg gjør, er å få meg en sykemelding. Aldri vært sykemeldt før, og jeg har jobbet i mange år, men nå er psyken min helt knekt av denne trakasseringen. Har en forståelsesfull lege som jeg har snakket med, og han har tilbudt meg sykemelding pga dette før. Nå kommer jeg til å takke ja, så får jeg i hvertfall et par uker fri fra å bli snakket nedlatende til. Orker uansett ikke bruke sjefen min som referanse, så jeg må søke jobber uten den referansen der. Kommer nok ikke til å bli helt enkelt, frykter jeg... Anonymkode: 41722...0f5 Ts her. Det høres fryktelig vanskelig ut. Du gjør helt rett i å ta deg noen uker på sidelinja. Er det ingen andre som kan være referanse for deg? Håper du uansett får gjort noe med denne forferdelige situasjonen. Stor klem ❤️ Jeg tok motet til meg og varslet i dag. Ble møtt med stor forståelse, og det er ingen tvil om at jeg blir trodd. Saken blir tatt tak i med en gang, og den det gjelder vil få en kraftig advarsel. Det føles utrolig deilig at jeg endelig har fått det ut, og at arbeidsplassen min tar det så seriøst. Håper jeg kan begynne å se fremover nå. Anonymkode: 4d7cc...eb9 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #12 Skrevet 19. februar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Det høres fryktelig vanskelig ut. Du gjør helt rett i å ta deg noen uker på sidelinja. Er det ingen andre som kan være referanse for deg? Håper du uansett får gjort noe med denne forferdelige situasjonen. Stor klem ❤️ Jeg tok motet til meg og varslet i dag. Ble møtt med stor forståelse, og det er ingen tvil om at jeg blir trodd. Saken blir tatt tak i med en gang, og den det gjelder vil få en kraftig advarsel. Det føles utrolig deilig at jeg endelig har fått det ut, og at arbeidsplassen min tar det så seriøst. Håper jeg kan begynne å se fremover nå. Anonymkode: 4d7cc...eb9 Ikke for å skremme vettet av deg, ts, men sjansen er rimelig stor for at det nå vil komme en hevnaksjon. Sikre deg at du vet hvor mikrofon og kamera er på telefonen, lag det et oppsett som sørger for at du kan ta opptak på få sekunder og ha den med deg til enhver tid. Menn som trakasserer vet at de blir sett. De har en plan b for når de får advarsler, som kan involvere vold. Så ha en plan b. Er det mulig at han isolerer deg på et rom uten tilskuere - ha en plan for å slå alarm (bestem deg for hva du skal rope). Jobber dere veldig isolert - få noen til å følge deg i tomme ganger og mørke korridorer. Anonymkode: 76892...cf3 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #13 Skrevet 19. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å skremme vettet av deg, ts, men sjansen er rimelig stor for at det nå vil komme en hevnaksjon. Sikre deg at du vet hvor mikrofon og kamera er på telefonen, lag det et oppsett som sørger for at du kan ta opptak på få sekunder og ha den med deg til enhver tid. Menn som trakasserer vet at de blir sett. De har en plan b for når de får advarsler, som kan involvere vold. Så ha en plan b. Er det mulig at han isolerer deg på et rom uten tilskuere - ha en plan for å slå alarm (bestem deg for hva du skal rope). Jobber dere veldig isolert - få noen til å følge deg i tomme ganger og mørke korridorer. Anonymkode: 76892...cf3 Takk for advarselen, men tror nok det skal gå greit. Ser ikke på det som sannsynlig, men om det mot formodning skulle skje noe sånn som du beskriver, så bærer jeg alltid utstyr som er egnet til selvforsvar (fordi det er naturlig å ha det til arbeid jeg ofte utfører). Uansett ubehagelig om jeg måtte tilbragt tid alene med denne personen etter varselet, men han vil rett og slett få beskjed om å holde seg langt unna fra ledelsen, og arbeidet vil bli lagt opp slik at jeg slipper å ha noe med han å gjøre mer. Anonymkode: 4d7cc...eb9
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #14 Skrevet 19. februar 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er nok ikke svaret du vil høre, men det kommer fra en varsler med erfaring. Å varsle betyr at du blir stående alene mot makta. I ditt tilfelle blir det ord mot ord, mot en med høyere stilling enn deg selv. Hvem tror du blir hørt? Hva har du av beviser? Har du noen som garantert, og da mener jeg virkelig garantert, vil støtte deg? Det som ofte skjer i slike saker er at kollegaer blir redd for sin egen stilling og derfor vegrer seg for å stille seg bak varsleren, selv om de vet at urett er begått. Du blir sannsynligvis stående alene. Tåler du det? Hvordan ser du for deg tiden etter varslingen blir? Hvordan blir det å gå på jobb når ledelsen ikke tror deg, når kollegaer snur ryggen til deg og når den du varsler mot har vunnet? Hvis du ikke har sett den ennå, anbefaler jeg serien Heksejakt på tv2 (sumo) som omhandler varsling, om enn ikke av samme karakter. Mitt råd er at du søker deg ny jobb så fort som mulig. Prøv å hold deg unna vedkommende som trakasserer deg, og sørg for at du har sjefen på din side til du trenger en strålende attest. Anonymkode: e09c3...203 Til dels enig. Om man virkelig er alene om det så bør man heller søke ny jobb, men spørsmålene man bør stille seg er: Kan man bevise det og er man organisert? Hvis du har fagforeningen i ryggen, så kan det være verdt det om man har beviser. Men er det ikke noe som kan bevises, så må man få skaffet de først (f. eks. opptak av samtaler e.l.). Man tar ikke slike saker uten konkrete beviser. Anonymkode: c67fd...686
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #15 Skrevet 20. februar 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Det høres fryktelig vanskelig ut. Du gjør helt rett i å ta deg noen uker på sidelinja. Er det ingen andre som kan være referanse for deg? Håper du uansett får gjort noe med denne forferdelige situasjonen. Stor klem ❤️ Jeg tok motet til meg og varslet i dag. Ble møtt med stor forståelse, og det er ingen tvil om at jeg blir trodd. Saken blir tatt tak i med en gang, og den det gjelder vil få en kraftig advarsel. Det føles utrolig deilig at jeg endelig har fått det ut, og at arbeidsplassen min tar det så seriøst. Håper jeg kan begynne å se fremover nå. Anonymkode: 4d7cc...eb9 Veldig lettet på dine vegne at du ble trodd! Det at andre tar det seriøst betyr ufattelig mye! Håper de faktisk tar tak i det og gir fyren en kraftig advarsel. Og at fyren tar det innover seg og skjerper seg noe veldig. Masse lykke til😊 Anonymkode: 41722...0f5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #16 Skrevet 20. februar 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Til dels enig. Om man virkelig er alene om det så bør man heller søke ny jobb, men spørsmålene man bør stille seg er: Kan man bevise det og er man organisert? Hvis du har fagforeningen i ryggen, så kan det være verdt det om man har beviser. Men er det ikke noe som kan bevises, så må man få skaffet de først (f. eks. opptak av samtaler e.l.). Man tar ikke slike saker uten konkrete beviser. Anonymkode: c67fd...686 Egen erfaring: kontakt med forening, BHT, fastlege, Arbeidstilsynet og verneombud. Ingen "kunne gjøre noe," selv om varselet gjaldt en grov sak med sterke beviser, og AML ble brutt. Kollegaer var klar over lovbruddene også, men pga fryktkultur holdt de seg lavt pga frykt for hevnaksjon. Hevnaksjon og trusler var også frem til da en del av bildet. Det finnes mange slike saker. Anonymkode: e09c3...203
Lipyros Skrevet 20. februar 2020 #17 Skrevet 20. februar 2020 Hallo?? Som HR ansvarlig og andre ledererfaringer har jeg mottatt mange slike henvendelser. Og alle har blitt håndtert veldig fint. Så klart blir den personen som har trakassert sur men vi har da måter å håndtere det på. Og med en god samtale kan de som regel se hvordan det blir oppfattet. Gjerne med eksempler som går på kvinner i deres nærmeste krets (Hvis noen hadde sagt xx til din kone/søster. Hadde du syns det var greit? Har du forståelse for at dette kan bli oppfattet galt?) Aldri hadde jeg akseptert hevnaksjoner. Jeg er så glad for at alle har kommet til meg selv med "bagateller" slik at vi har fått fikset opp før det har gått ut over psyken og helsa. Blir skremt at så mange av dere har dårlige opplevelser med dette. Slik skal det jo ikke være
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå