Gå til innhold

Kommunen tar foreldrepengene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått innvilget foreldrepenger fra NAV i juni. Jeg jobber i kommunen slik at jeg får lønn fra jobben og NAV etterbetaler foreldrepengene til kommunen. Spurte sjefen og han sa at de bare utbetaler feriepenger i juni. Det vil si at Kommunen får foreldrepengene mine for juni, fra NAV, men betaler de ikke ut til meg. Hvilken rett har kommunen til  å ta foreldrepengene mine? Jeg har heller ikke fullt opptjente feriepenger fra i fjor, så det blir stusselig i juni..

Anonymkode: 3964f...95a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du jobber i kommunen får du jo fulle feriepenger akkurat som om du hadde vært i jobb. Du mener vel ikke at du skal få foreldrepenger i tillegg til at kommunen betaler deg full lønn i permisjonen og også fulle feriepenger for tiden du har ferie?

Anonymkode: f322a...afd

• Liker 8
Skrevet

At du ikke har tjent opp fulle feriepenger er jo ikke kommunens feil. Feriepengene du tjener opp mens du er i permisjon og som du da får neste år ville forresten vært mye mindre om du hadde fått foreldrepenger fra NAV i stedet for fra kommunen.

Anonymkode: f322a...afd

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det betyr jo at du får lønn den måneden du velger å ta ut årets ferie, så det går opp i opp. :) Alternativet ville vært at du får 0 den måneden du tar ut ferie. 

Endret av Albbas
Skrevet

Jeg mener jeg skulle hatt utbetalt feriepenger jeg har opptjent i fjor, pluss foreldrepenger.

Feriepenger opptjent i fjor er tross alt mine penger. Det burde ikke ha noen sammenheng med utbetaling av foreldrepenger. På spørsmål om dette, sa også NAV at man kan både få feriepenger og foreldrepenger samtidig. Noe jeg altså ville fått om jeg jobbet et sted som ikke fikk etterbetalt foreldrepengene fra NAV.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener jeg skulle hatt utbetalt feriepenger jeg har opptjent i fjor, pluss foreldrepenger.

Feriepenger opptjent i fjor er tross alt mine penger. Det burde ikke ha noen sammenheng med utbetaling av foreldrepenger. På spørsmål om dette, sa også NAV at man kan både få feriepenger og foreldrepenger samtidig. Noe jeg altså ville fått om jeg jobbet et sted som ikke fikk etterbetalt foreldrepengene fra NAV.

Ring nav og utsett foreldrepengene med 4 uker. Du MÅ ikke ta ut fra 3 uker før fødsel :)

Anonymkode: bfd0e...fe9

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da kan du ikke ta ferie med lønn.

Anonymkode: 90295...c00

• Liker 1
Skrevet (endret)
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at kommunen skal trekke deg 25 dager med lønn den måneden du får utbetalt feriepenger, ville blitt veldig lite penger i juni om du ikke den måneden samtidig har lønn eller foreldrepenger som kan dekke din lønn i 25 dager.. (da antatt at dere har 5 uker med avtalefestet ferie)

Endret av The_Stig
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring nav og utsett foreldrepengene med 4 uker. Du MÅ ikke ta ut fra 3 uker før fødsel :)

Anonymkode: bfd0e...fe9

Har ingenting å si for utbetalingen i juni, den blir lik uansett..

Månedslønn (eller foreldrepenger) - 25 dager lønn + Feriepenger fra 2019 = Utbetaling i Juni

Skrevet

Kommunen forskutterer lønna di og får refusjon fra NAV, noe du tjener på da du får full pensjonsopptjening fra arbeidsgiver når du har foreldrepermisjon. Dine «foreldrepenger» er da lik lønna du får, og det stemmer som NAV sier: At du kan få begge deler utbetalt. MEN: Da måtte du ha valgt å ikke avvikle ferie i forbindelse med permisjonen din. Da hadde du ikke blitt trukket for ferie av arbeidsgiver, og hadde fått utbetalt foreldrepenger/lønn i juni i tillegg til feriepenger, men du hadde heller ikke hatt 5 uker ferie med lønn å avvikle, og dersom du hadde ønsket å utsette returen til arbeidsstedet med ferie måtte denne ha blitt tatt ut som permisjon uten lønn. Summen blir den samme. 

Dersom du ikke har opptjent deg fulle feriepenger i 2019 kan du motsette deg å avvikle mer ferie enn feriepengene dekker. Merk at dette kun gjelder dersom du ikke har opptjent deg fulle feriepenger. Om du jobbet hele 2019 men byttet arbeidsgiver og brukte opp feriepengene du fikk utbetalt på sluttoppgjøret fra forrige arbeidsgiver er dette ditt eget problem.

Anonymkode: 44d9d...fda

• Liker 3
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har fått innvilget foreldrepenger fra NAV i juni. Jeg jobber i kommunen slik at jeg får lønn fra jobben og NAV etterbetaler foreldrepengene til kommunen. Spurte sjefen og han sa at de bare utbetaler feriepenger i juni. Det vil si at Kommunen får foreldrepengene mine for juni, fra NAV, men betaler de ikke ut til meg. Hvilken rett har kommunen til  å ta foreldrepengene mine? Jeg har heller ikke fullt opptjente feriepenger fra i fjor, så det blir stusselig i juni..

Hvis du ikke har tjent opp nok til full ferie så trenger du ikke ta ut full ferie. Gi sjefen din beskjed om hvormange feriedager du vil ta ut i år, så trekket i juni blir riktig 

Anonymkode: f9e10...6aa

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan ta ferie samtidig med at du har permisjon, og da skal du få foreldrepenger og feriepenger samtidig. I så fsll må du gi arbeidsgiver beskjed.

Men det er ner vanlig å ta pause i permisjon for å ta ferie.

Anonymkode: f9e10...6aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...