AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #1 Skrevet 18. februar 2020 Vet at dette er en brannfakkel. Leser dagbøker her inne hvor damene får beskjed om lave eggreserver, lavt hormonnivå, dårlige sjanser for å sette inn egg med vellykket forsøk etc. I et samfunn hvor det kuttes ned på det ene og andre (både helse, barnehage og velferd), hvor myr penger skal staten bruke på å hjelpe kvinner hvis kropp ikke er velfungerende til å få barn? NEI DETTE HANDLER IKKE OM AT UFERTILE KVINNER ER MINDRE VERDT, bare så det er avklart. Snarere et samfunnsøkonomisk spørsmål Hvorfor ikke jobbe for å gjøre det lettere å adoptere? Anonymkode: 368aa...3e6 14
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #2 Skrevet 18. februar 2020 Jeg er tilbøyelig til å være enig i at dette er noe man bør kunne betale selv, i hvert fall deler av det. Barn koster jo en million før de er 18 uansett, så man bør kunne hoste opp 100.000 for å få ett. Men det bør være tilgjengelig hjelp, for de som vil bruke penger på det. Anonymkode: c0a66...952 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #3 Skrevet 18. februar 2020 Jeg har lyst å bli mor, men er fattig. Anonymkode: ba10b...803
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #4 Skrevet 18. februar 2020 Politikere og de stemmeberettigede må bestemme seg. Fordi det blir mindre velferd og pensjon. Folk må i større grad spare selv. Med 10% uføretrygdede og en innvandring som koster enormt, så må man prioritere. Vi kan faktisk ikke ha alt. Det ER en grunn til at det blir mindre velferd. Alternativt er det bare mange grunner. Det som det ikke er mer enn nok av er penger. Jeg stiller meg også tvilsom til å hjelpe enslige med å få barn, som mange partier tar til tale for. Det blir sikkert innført. Kanskje de tar kostnaden selv. Vet ikke. Vi mangler jo barn, men det Erna egentlig vil ha er gode skattebetalere. Jeg vet det er å banne i kirken her inne, men barn av alenemødre blir ikke gode skattebetalere. Ja ja, da var jeg veldig off topic. Adopsjonsforum.no tilsier at 60 barn ble adoptert i fjor. Er det mye/lite i forhold til folk som vil adoptere? Jeg tror ikke alle som vil kan få adopere. Anonymkode: 60842...4f4 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #5 Skrevet 18. februar 2020 Vi trenger ikke hjelpe noen med noe. Din gamle bestemor og bestefar er i allefall ikke verdifulle for samfunnet. Anonymkode: 2f4bc...93f 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #6 Skrevet 18. februar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi trenger ikke hjelpe noen med noe. Din gamle bestemor og bestefar er i allefall ikke verdifulle for samfunnet. Anonymkode: 2f4bc...93f Det blir en helt totalt feil og lite perspektivfull sammenligningen. Det er absolutt ingen menneskerett å få barn, og det er mer enn nok av fødte barn på denne jordkloden til å tilfredstille ens ønske om barn, men da via adopsjon. Eldre mennesker derimot, som du frekt nok erklærer ikke har noen verdi, har dannet grunnlag for den velferden vi andre nyter godt av i dag. De har arbeidet, betalt skatt, ivaretatt sin familie osv. De har all mulig rett til å få en gjenytelse fra samfunnet i form av godt helsetilbud, stell og pleie på sine eldre dager. Om du hadde satt sine ben i et av de eldre sykehjemmene i dette landet, hvor maling flasser, pleierne er overarbeidet, maten er lite fristende, eller vært tilstede når hjemmesykepleien løper inn, bruker 3 minutter på den eldre, for så å løpe ut igjen, hadde du kanskje ikke kommet med et så dumt og lite gjennomtenkt innlegg. Anonymkode: 1d7ca...ac3 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #7 Skrevet 18. februar 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir en helt totalt feil og lite perspektivfull sammenligningen. Det er absolutt ingen menneskerett å få barn, og det er mer enn nok av fødte barn på denne jordkloden til å tilfredstille ens ønske om barn, men da via adopsjon. Eldre mennesker derimot, som du frekt nok erklærer ikke har noen verdi, har dannet grunnlag for den velferden vi andre nyter godt av i dag. De har arbeidet, betalt skatt, ivaretatt sin familie osv. De har all mulig rett til å få en gjenytelse fra samfunnet i form av godt helsetilbud, stell og pleie på sine eldre dager. Om du hadde satt sine ben i et av de eldre sykehjemmene i dette landet, hvor maling flasser, pleierne er overarbeidet, maten er lite fristende, eller vært tilstede når hjemmesykepleien løper inn, bruker 3 minutter på den eldre, for så å løpe ut igjen, hadde du kanskje ikke kommet med et så dumt og lite gjennomtenkt innlegg. Anonymkode: 1d7ca...ac3 Veldig mange land klarer å ta vare på barna sine og barna blir adoptert innenlands. Det er langt færre barn som adopteres utenlands (f.eks. til Norge) nå enn for 30 år siden. Anonymkode: 7d415...136 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #8 Skrevet 18. februar 2020 Det er verken spesielt vanskelig eller dyrt å adoptere i dag, og ventetiden er historisk kort på mange land. Skjønner ikke hvordan det skulle bli enklere å adoptere uten at man kuttet i kvalitetssikringen/saksbehandlingen, og det kan man jo ikke. Men myten om at det er så dyrt og vanskelig henger fremdeles igjen, og mange undersøker ikke en gang muligheten. Anonymkode: ee70a...c7f 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #9 Skrevet 18. februar 2020 Når det er sagt synes jeg det er fint at staten dekker 3 forsøk til par som sliter med å få barn. Det er ikke all helsehjelp som er forbeholdt livstruende situasjoner, og at folk som ønsker det får barn er positivt for både de det gjelder og samfunnet. Synes 3 forsøk er en fornuftig grense. Ønsker man å prøve enda lenger kan man betale selv. Anonymkode: ee70a...c7f 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #10 Skrevet 18. februar 2020 Kan man ikke få barn på egenhånd, så skal man ikke få biologiske barn. Det er naturen som desperat prøver å være litt selektiv. Og som vi ser, når vi ignorerer det som er best for naturen, så går alt til helvete. Men gjør det enklere for alle å adoptere, for egne penger. Anonymkode: 33a56...51c 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #11 Skrevet 18. februar 2020 Hva koster IVF behandling den norske stat? Finner kun info om egenandel etter flere søk på nettet? Anonymkode: 1d7ca...ac3 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #12 Skrevet 18. februar 2020 Dere som mener det er en overflod av barn til adopsjon i verden, bør sette dere inn i saken. Andre land blir flinkere og flinkere til å ta seg av egne barn, mens flere og flere i vesten ønsker å adoptere. Det finnes mange dokumentarer og historier om adoptivbarn som har blitt lurt/stjålet/kjøpt vekk fra levende, biologiske foreldre av adopsjonsbyråene. Mange adoptivbarn møter rasisme. Følg for eksempel Instagram-kontoen stulen_identitet, som drives av en voksen dame som selv er adoptert fra Korea, og sterkt kritisk til adopsjonssystemet. Jeg er selv gravid ved IVF nå, og det var ting jeg leste og så på om adopsjon som gjorde at jeg bestemte at dette ikke var, aktuelt for meg. Jeg kan absolutt se at det bør diskuteres hvilke ressurser samfunnet skal bruke på dette, altså! Anonymkode: 0d6ac...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #13 Skrevet 18. februar 2020 Dere som skriver at det kuttes i velferd, hvor tar dere det fra? Såvidt meg bekjent har det aldri vært brukt mer på velferd i dette landet. Anonymkode: ed2ee...158 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #14 Skrevet 18. februar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan man ikke få barn på egenhånd, så skal man ikke få biologiske barn. Det er naturen som desperat prøver å være litt selektiv. Og som vi ser, når vi ignorerer det som er best for naturen, så går alt til helvete. Men gjør det enklere for alle å adoptere, for egne penger. Anonymkode: 33a56...51c Enig! Skjønner ikke at det er lov med prøverør. Man mikser sammen en sædcelle og et egg som kanskje ikke passer sammen. Anonymkode: 5059d...a1b 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #15 Skrevet 18. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som skriver at det kuttes i velferd, hvor tar dere det fra? Såvidt meg bekjent har det aldri vært brukt mer på velferd i dette landet. Anonymkode: ed2ee...158 Det kuttes ikke i utgiftene generelt, men i utbetalingene og trygdene til hver enkelt. Det er flere som mottar ytelser per krone. Anonymkode: 5059d...a1b 3
Maleficenta Skrevet 18. februar 2020 #16 Skrevet 18. februar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet at dette er en brannfakkel. Leser dagbøker her inne hvor damene får beskjed om lave eggreserver, lavt hormonnivå, dårlige sjanser for å sette inn egg med vellykket forsøk etc. I et samfunn hvor det kuttes ned på det ene og andre (både helse, barnehage og velferd), hvor myr penger skal staten bruke på å hjelpe kvinner hvis kropp ikke er velfungerende til å få barn? NEI DETTE HANDLER IKKE OM AT UFERTILE KVINNER ER MINDRE VERDT, bare så det er avklart. Snarere et samfunnsøkonomisk spørsmål Hvorfor ikke jobbe for å gjøre det lettere å adoptere? Anonymkode: 368aa...3e6 Tildels enig. Det er mange barn i verden som trenger et hjem. Syns det er alt for vanskelig å adoptere. Tror det er mange potensielt fantastiske foreldre som ikke får adoptere pga svært rigide regler. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #17 Skrevet 18. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig! Skjønner ikke at det er lov med prøverør. Man mikser sammen en sædcelle og et egg som kanskje ikke passer sammen. Anonymkode: 5059d...a1b Eh. Prøverørsbarn har vært født siden 70-tallet, her til lands siden 80-tallet. Noen bruker IVF fordi man har en blokkert eggstokk eller liknende, det har ingenting med cellene å gjøre. Du har garantert møtt flere prøverørsbarn uten at du vet at de er det. Det går i snitt ett prøverørsbarn i hver eneste skoleklasse i Norge i dag, de aller fleste helt friske og normale barn. Jeg vet om i alle fall to voksne venner over 30 som ble til med prøverør. Anonymkode: 0d6ac...5c6 3
Maleficenta Skrevet 18. februar 2020 #18 Skrevet 18. februar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er verken spesielt vanskelig eller dyrt å adoptere i dag, og ventetiden er historisk kort på mange land. Skjønner ikke hvordan det skulle bli enklere å adoptere uten at man kuttet i kvalitetssikringen/saksbehandlingen, og det kan man jo ikke. Men myten om at det er så dyrt og vanskelig henger fremdeles igjen, og mange undersøker ikke en gang muligheten. Anonymkode: ee70a...c7f Da bør det opplyses mer om muligheten til de som ønsker å få hjelp til å bli gravide det skulle vært brosjyrer om adopsjon på legekontoret. Men jeg har en stygg mistanke om at mange ønsker å bære fram barnet selv fordi de vil videreføre sine egne gener. At gjerne adopsjon blir aller siste utvei når alt annet ikke går. 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #19 Skrevet 18. februar 2020 4 minutter siden, Maleficenta skrev: Da bør det opplyses mer om muligheten til de som ønsker å få hjelp til å bli gravide det skulle vært brosjyrer om adopsjon på legekontoret. Men jeg har en stygg mistanke om at mange ønsker å bære fram barnet selv fordi de vil videreføre sine egne gener. At gjerne adopsjon blir aller siste utvei når alt annet ikke går. Det er faktisk brosjyrer om adopsjon på mange legekontor som jobber med fertilitet. Men husk at det ikke er staten som driver adopsjonsbyråene, de er kommersielle. Jeg kjenner noen som hadde som førstevalg å adoptere, men ombestemte seg etter å ha gjort research i hvordan den bransjen fungerer. Dessuten synes jeg ikke helt man skal undervurdere den tilknytningen man får til barnet av å gå gravid, få melk og kunne amme, etc. Det er i alle fall ingen grunn til å dømme folk for å ønske dette. Om skattepenger skal betale for det, er noe annet. Anonymkode: 0d6ac...5c6 1
Chiyo Skrevet 18. februar 2020 #20 Skrevet 18. februar 2020 Men Norge hjelper ikke alle å få barn. Single betaler for denne type behandling alle rede, i utlandet. Par ville nok også betalt for denne typen behandling i utlandet hvis Norge begynte med dyre priser. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå