Gå til innhold

Først eller sist i alfabetet når det er «aa»?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når jeg sorterer i Excel, så havner Aa øverst..

Samme når det gjelder filnavn i Explorer.. 

Anonymkode: 1779d...b1d

Det er fordi det ikke er laget etter norske regler, det er kun laget på engelsk og oversatt til norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilde?

Klasselister på skolen.

Anonymkode: 41f91...471

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etternavn på A, og har alltid følt meg snurt når de med etternavn på Aa har stått foran meg på lista 🤣 De har jo egentlig etternavn på Å, har jeg tenkt.

Anonymkode: 0a722...75f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klasselister på skolen.

Disse er jo ikke nødvendigvis riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et bibliotekperspektiv: Aa er sist. Selv om mange gjør dette feil, og brukere ikke leter på riktig plass 

Anonymkode: 2cb0c...acd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A kommer før Å i alfabetet, så Aa skal alltid før Å. Det er i alle fall det mest logiske for meg, men i Norge skal Aa faktisk listes sammen med Å. 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ble skrevet aa før innføring av å i 1917. Begge er tegn for den samme lyden, noen har bare ikke byttet den ut i navnet sitt etter innføring av å. Man kan ikke vite om noen har byttet det ut når man hører navnet, og det logiske er derfor å behandle dem likt.

Anonymkode: 840ec...22d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er fordi det ikke er laget etter norske regler, det er kun laget på engelsk og oversatt til norsk.

Men har jo valgt norsk språk! Er jo en norsk avdeling også som sikkert kunne fikset dette, dersom Aa skal telle som Å.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klasselister på skolen.

Da gjør de sikkert feil!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aa kommer sist i alfabetet, det er greit, men skal det komme etter Ø eller etter Å?

Anonymkode: 442f1...7fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være sist, etter Å, men nå gjøres det aldri lengre, siden alt alfabetiseres automatisk og datamaskiner er dumme. 

Anonymkode: 03846...87d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Miklo Velka skrev:

A kommer før Å i alfabetet, så Aa skal alltid før Å. Det er i alle fall det mest logiske for meg, men i Norge skal Aa faktisk listes sammen med Å. 🙂 

Listes Aa rett før Å da?

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rumle said:

Listes Aa rett før Å da?

Jeg er faktisk ikke sikker på akkurat det, men jeg ville nok ha blandet de. Det vil si å ta aa og å som samme bokstav, og sortere på den neste bokstaven. For eksempel Aasberg kommer foran Åsheim, men etter Åberg, om det gir mening.

Jeg mener at det finnes regler som sier at Aa skal regnes som Å, men at det ikke finnes mange ofisielle sorteringsregler på norsk utover det, men skal ikke si for sikkert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Jeg er faktisk ikke sikker på akkurat det, men jeg ville nok ha blandet de. Det vil si å ta aa og å som samme bokstav, og sortere på den neste bokstaven. For eksempel Aasberg kommer foran Åsheim, men etter Åberg, om det gir mening.

Jeg mener at det finnes regler som sier at Aa skal regnes som Å, men at det ikke finnes mange ofisielle sorteringsregler på norsk utover det, men skal ikke si for sikkert.

Forstår, det gir mening :jepp:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/18/2020 at 4:27 PM, AnonymBruker said:

Men har jo valgt norsk språk! Er jo en norsk avdeling også som sikkert kunne fikset dette, dersom Aa skal telle som Å.

Det er mye mer komplisert å fikse denne formen sortering enn å legge til en oversettelse, og blir derfor ofte ikke gjort, spesielt for små språk som norsk. Hvis du hadde valgt et annet språk enn norsk kunne du noen ganger sett at heller ikke æøå blir sortert riktig. De er lettere å fikse siden det er enkelttegn som skal et annet sted i sorteringen, og ikke to bokstaver som skal behandles som en.

Anonymkode: 840ec...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...