Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trygda med pengevett her! Men har ikke alltid hatt det. Faktisk, jo verre jeg hadde det mentalt og økonomisk, jo dårligere valg tok jeg. Stress, spesielt kronisk stressnog utryggheten gjør oss dårøigere istand til å ta gode valg. Derfor vil man ofte de de som har minst råd til å ta dårlige økonomiske valg er altfor ofte de som gjør det... Nå, etter å ha fått endel på plass, inkludert en erstatning som endelig ga meg en solid buffer og økonomisk ttygghet er jeg snusfornuftig som få med pengene mine... Jeg er samme person men i vidt forskjellig livssituasjon...

Anonymkode: eaf71...f86

Ja her også, jeg var ikke noe særlig flink når jeg var en del yngre, men etter jeg fikk barn så har jeg ett viss ansvar. Ts

Anonymkode: f2853...f16

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Altså jeg får 24000 etter skatt og det klarer jeg meg fint på ☺️ jeg har sopass med sparepeng at jeg også kan shoppe når jeg vil og jeg har det ganske fint. Tror du skal handle deg ett par lesebriller så du kan begynne å lære deg å lese skikkelig. Denne tråden handler om idioter som deg handler ting på tull og så etter syte om deg på sosiale medier. 

Uff, det var lite, forstår at det er vanskelig. Hva med å ta opp en deltidsjobb slik at du kan få mer penger? Jobb mer så kan du få det like fint som meg 😎 Du vil selvsagt ikke få all fritiden som en som ufør som meg har, men så lenge du får mer penger tenker jeg du blir blid og firnøyd likevel 😀

Anonymkode: ab332...b92

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uff, det var lite, forstår at det er vanskelig. Hva med å ta opp en deltidsjobb slik at du kan få mer penger? Jobb mer så kan du få det like fint som meg 😎 Du vil selvsagt ikke få all fritiden som en som ufør som meg har, men så lenge du får mer penger tenker jeg du blir blid og firnøyd likevel 😀

Du er klar over at jeg også har uføretrygd? 😂 Om du har fulgt med på forumet her så har jeg skrevet om det flere ganger👌🏼 TS

Og sånne kommentarer plager meg virkelig ikke😂 skjønner godt at jeg traff spiker'n i kista. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det var bare ett svar 😁

Men ikke på det jeg spurte om. 

Anonymkode: c4c6c...278

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skulle bli en tråd om trygdede, det er da mange nok i full jobb som ikke har pengevett.

Min far var et prakteksemplar i så måte.  Han brukte penger som en full sjømann på landlov, og tok gjerne opp forbrukslån når lønnen ikke strakk til for å finansiere livsstilen han ville ha.  

Og så måtte mamma, og senere meg,  rydde opp etter ham.  Jeg har ikke tall på alle timene jeg har sittet i telefonen med kreditorene hans for å reforhandle gjelden.  

Anonymkode: 239f6...bc6

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skulle bli en tråd om trygdede, det er da mange nok i full jobb som ikke har pengevett.

Min far var et prakteksemplar i så måte.  Han brukte penger som en full sjømann på landlov, og tok gjerne opp forbrukslån når lønnen ikke strakk til for å finansiere livsstilen han ville ha.  

Og så måtte mamma, og senere meg,  rydde opp etter ham.  Jeg har ikke tall på alle timene jeg har sittet i telefonen med kreditorene hans for å reforhandle gjelden.  

Anonymkode: 239f6...bc6

Ja om du hadde lest forumet godt nok så hadde du skjønt hvorfor og hva jeg mente. Generelt til alle som ikke har begevett irriterer meg. Men det som irriterer meg mest er at flere syter om problemene selv, og legger ut på sosiale medier " håper uføretrygden kommer snart for jeg skal på møte og har ikke råd til buss" og der det vise bilder av barn osv. Uansvarlig !

Skrevet

Er det andres manglende økonomiske sans og styring som er plagsomt, eller er det den jevnlige sytingen på facebook. Jeg har noen sytete facebookvenner, og slumrer dem bare en stund når jeg blir lei. Gidder ikke bruke energi på å bli provosert.

Anonymkode: 06586...2ac

Skrevet

For det første - stilig med en trådstarter som går høyt ut og generaliserer uføre som sliter med pengene og snakker om det på SoMe, for så å plutselig komme med at hun selv er ufør - mens hun skriver om det på et sosialt medium - og deretter å ombestemme seg og mene at det hun skrev omhandler alle som gjør dårlige økonomiske valg. Flott det. 

For det andre - jeg må si at jeg er MYE mer lei av å lese tråder fra snusfornuftige mennesker som klarer seg fint, og som har null empati eller forståelse for at ikke alle andre har like forutsetninger som en selv. Jeg jobber som gjeldsrådgiver, og møter mennesker som sliter med økonomien hver eneste dag - og de aller, aller færreste er dumme mennesker.

For det tredje - uføre mennesker er like ulike som friske mennesker. Å skrive innlegg som dette bidrar utelukkende til å fore idiotiske fordommer - man skulle tro at om du faktisk er ufør selv ts, så forstår du at du skyter deg selv i foten. 

For det fjerde - jeg mistenker sterkt at dette er et trolleinnlegg fra en ungdom som kun er skrevet for å provosere. Om du hadde vært så flink og fornuftig som du påstår at du er, så hadde du sannsynligvis gjort en bedre innsats med tanke på språkføringen din. Du imponerer nøyaktig ingen. 

Anonymkode: 1d313...575

• Liker 1
Skrevet
På 18.2.2020 den 11.07, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvorfor jeg blir så provosert, men tror det har noe med at de syter hele tiden, samme personene hver gang, og så skylder de på nav og samfunnet for at de ikke får nok peng til å klare seg. Når de selv setter seg selv i den situasjonen. Og det irriterer meg grønt at de ikke kan se seg selv. 

Med andre ord: dette er enten mennesker du er venner med på FB og som du da ser hva skriver, eller du oppsøker aktivt grupper på FB hvor folk med dårlig råd/lite pengevett skriver. Og så tror du det er virkeligheten....... Ikke akkurat den smarteste blant oss, skjønner jeg, siden du tror at de få tingene du leser på FB er SANNHETEN om alle trygdemottakere (bortsett fra flinke deg, da). 

Rådet mitt til deg - siden du irriterer deg sånn over dette - er rett og slett å 1) kutte ut (som i feks gjemme innlegg) til disse personene og 2) ikke oppsøke denne typen FB-grupper. Da er problemet ditt løst.

På 18.2.2020 den 12.47, AnonymBruker skrev:

Jeg har uføretrygd jeg også, men det skal faktisk ikke lønne seg å få 30-40 tusen kr utbetalt i mnd. Man skal lære seg å kunne spare også, alt er påforskyldt rett og slett. 

Lønne seg? Uføretrygd er, som de fleste andre ytelser vi kan få i Norge, basert på opptjening i yrkeslivet. Det er et tak på hvor mye du får, men siden de fleste som blir uføre faktisk blir det som godt voksne, vil mange av de ha mer eller mindre full opptjening og dermed rett på "høye" summer. Det er med andre ord en sammenheng mellom det man får i uføretrygd og det man har tjent tidligere. Det er fullt mulig å diskutere om dette er det beste systemet eller om man kunne gjort det på andre måter, men pr i dag er det iallfall sånn det funker. 

Skrevet

Dårlig pengevett er et utbredt problem, ikke bare blant folk som lever på trygd. Veldig mange bruker ufornuftig og til og med uforsvarlig mye penger. De jeg kjenner med dårligst pengevett er par med to gode inntekter, og det nesten er uforståelig at de klarer å sløse alt bort hver måned. 

Personlig økonomistyring bør inn i skolen. De fleste har mindre behov for sinus og cosinus enn å lære hvordan man forvalter inntekter og utgifter bra. 

Skrevet
On 2/18/2020 at 4:48 PM, AnonymBruker said:

Du er klar over at jeg også har uføretrygd? 😂 Om du har fulgt med på forumet her så har jeg skrevet om det flere ganger👌🏼 TS

Og sånne kommentarer plager meg virkelig ikke😂 skjønner godt at jeg traff spiker'n i kista. 

Da forstår jeg at du er misunnelig på oss uføre som bruker penger uten dårlig samvittighet 😅 Personlig får jeg alltid noen spenn av pappa når jeg bruker opp alt, så penger er ikke noe jeg trenger stresse med 😁 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...