AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #1 Skrevet 18. februar 2020 Hei, noe jeg har reagert kraftig på er at jeg ser at hver mnd på noen fb sider , at de ikke sitter med uten penger i 2-3 uker, og de har barn i tillegg...Spesielt de som har uføretrygd. Blir helt satt ut hva de skriver åpent på sånne sider. Alt handler om å bruke pengene på riktig måte mener jeg. Jeg har ikke imot de som har uføretrygd, men blir temmelig provosert når jeg ser at mange klager over at de får for lite, men bruker pengene så fort de får det inn. Anonymkode: f2853...f16 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #2 Skrevet 18. februar 2020 Pass dine egne saker. Å få det til å gå rundt som ufør med barn er ikke alltid like lett. Utgiftene øker langt mer enn inntektene i året og de har blitt fratatt så mange rettigheter de siste årene, som igjen går utover ungene. At noen velger å være åpne om det er en annen ting, jeg har ingen ønske om å blottlegge økonomien min for gud og hvermann, og det skjønner jeg ikke at andre har heller. Men jeg har ingenting med hva andre bruker penger på. Om du har 18000 inn, og husleia ligger på 9000, så skal du kanskje betale barnehage og sfo, strøm, telefon, nett (for alle lekser foregår jo på internet i dag), pluss på reiseutgifter, klær, leger og behandlinger, mat osv osv, så går det veldig fort tomt skal jeg si deg! Anonymkode: c7541...b0d 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #3 Skrevet 18. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pass dine egne saker. Å få det til å gå rundt som ufør med barn er ikke alltid like lett. Utgiftene øker langt mer enn inntektene i året og de har blitt fratatt så mange rettigheter de siste årene, som igjen går utover ungene. At noen velger å være åpne om det er en annen ting, jeg har ingen ønske om å blottlegge økonomien min for gud og hvermann, og det skjønner jeg ikke at andre har heller. Men jeg har ingenting med hva andre bruker penger på. Om du har 18000 inn, og husleia ligger på 9000, så skal du kanskje betale barnehage og sfo, strøm, telefon, nett (for alle lekser foregår jo på internet i dag), pluss på reiseutgifter, klær, leger og behandlinger, mat osv osv, så går det veldig fort tomt skal jeg si deg! Anonymkode: c7541...b0d Altså det er ingen som får så lite penger der de ikke klarer seg, det handler bare om prioriteringer rett og slett. Jeg har faktisk uføretrygd og barn selv skal jeg si deg. Og jeg sitter ikke igjen med så mye etter alt er betalt, men jeg har lagt litt til side hver mnd så jeg ikke sitter med ingenting. Ts Anonymkode: f2853...f16 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #4 Skrevet 18. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså det er ingen som får så lite penger der de ikke klarer seg, det handler bare om prioriteringer rett og slett. Jeg har faktisk uføretrygd og barn selv skal jeg si deg. Og jeg sitter ikke igjen med så mye etter alt er betalt, men jeg har lagt litt til side hver mnd så jeg ikke sitter med ingenting. Ts Anonymkode: f2853...f16 Hva med å heller skrive en melding til de det gjelder heller enn å legge det ut på KG? Vi kan jo ikke vite noe om deres personlige økonomi. Anonymkode: c4c6c...278 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #5 Skrevet 18. februar 2020 Hva legger du i å bruke pengene så fort de kommer inn? Å fly på byen, shoppe og spille Lotto, eller å betale strømmen fra i fjor, forrige måneds husleie og lignende? Å komme bakpå betyr gjerne å måtte bruke de nye pengene på de gamle utgiftene. Å være ufør er ikke likestilt med å være fattig, mange uføre klarer seg egentlig veldig godt, men de hører vi lite fra. Å ha barn bør ikke alltid bli et argument for å få mer sympati i dårlige situasjoner. Økonomi består av valg, fattige barn er ofte er resultat av de dårlige valgene til foreldrene. Noen bor for dyrt, noen prioriterer bil, noen sender masse penger ut av landet, og et fåtall shopper bort pengene så snart de er på konto. Økonomien vår er alltid et valg. Anonymkode: 267d2...26f 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #6 Skrevet 18. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva legger du i å bruke pengene så fort de kommer inn? Å fly på byen, shoppe og spille Lotto, eller å betale strømmen fra i fjor, forrige måneds husleie og lignende? Å komme bakpå betyr gjerne å måtte bruke de nye pengene på de gamle utgiftene. Å være ufør er ikke likestilt med å være fattig, mange uføre klarer seg egentlig veldig godt, men de hører vi lite fra. Å ha barn bør ikke alltid bli et argument for å få mer sympati i dårlige situasjoner. Økonomi består av valg, fattige barn er ofte er resultat av de dårlige valgene til foreldrene. Noen bor for dyrt, noen prioriterer bil, noen sender masse penger ut av landet, og et fåtall shopper bort pengene så snart de er på konto. Økonomien vår er alltid et valg. Anonymkode: 267d2...26f Nei si hva de bruker det på, . Altså jeg vet ikke hvordan deres økonomi er, men en ting jeg vet er at viss man prioriterer det riktige så går ting rundt. Vi i Norge har det litt for godt og alt skal klages på pga Norge ikke kan tilrettelegge pengebehovet til svært mange. Anonymkode: f2853...f16 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #7 Skrevet 18. februar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å heller skrive en melding til de det gjelder heller enn å legge det ut på KG? Vi kan jo ikke vite noe om deres personlige økonomi. Anonymkode: c4c6c...278 Jeg gjør akkurat som jeg vil. Anonymkode: f2853...f16 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #8 Skrevet 18. februar 2020 52 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, noe jeg har reagert kraftig på er at jeg ser at hver mnd på noen fb sider , at de ikke sitter med uten penger i 2-3 uker, og de har barn i tillegg...Spesielt de som har uføretrygd. Blir helt satt ut hva de skriver åpent på sånne sider. Alt handler om å bruke pengene på riktig måte mener jeg. Jeg har ikke imot de som har uføretrygd, men blir temmelig provosert når jeg ser at mange klager over at de får for lite, men bruker pengene så fort de får det inn. Anonymkode: f2853...f16 Skjønner hva du mener, men lite vits i å bli provosert? Folk får da holde på som de måtte ønske - selv om det ikke er så smart... Anonymkode: 09f37...d33 2
Leo Skrevet 18. februar 2020 #9 Skrevet 18. februar 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjør akkurat som jeg vil. Anonymkode: f2853...f16 Da må du godta at andre også gjør det. Både med tanke på hva de skriver på FB og med pengene sine. 9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #10 Skrevet 18. februar 2020 52 minutter siden, Leo skrev: Da må du godta at andre også gjør det. Både med tanke på hva de skriver på FB og med pengene sine. Følte du deg truffet? Anonymkode: f2853...f16 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #11 Skrevet 18. februar 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner hva du mener, men lite vits i å bli provosert? Folk får da holde på som de måtte ønske - selv om det ikke er så smart... Anonymkode: 09f37...d33 Vet ikke hvorfor jeg blir så provosert, men tror det har noe med at de syter hele tiden, samme personene hver gang, og så skylder de på nav og samfunnet for at de ikke får nok peng til å klare seg. Når de selv setter seg selv i den situasjonen. Og det irriterer meg grønt at de ikke kan se seg selv. Anonymkode: f2853...f16 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #12 Skrevet 18. februar 2020 Deilige tårer fra deg ts. Jeg elsker at mennesker som deg blir provosert over vi med uføretrygd som shopper med en gang vi får penger på konto. I forrige måned arvet jeg også 120 000 og disse har jeg straks brukt opp på shopping 😍 Livet er deilig, folkens, absolutt herlig 😍🥂 Anonymkode: ab332...b92
Gjest Lasox Skrevet 18. februar 2020 #13 Skrevet 18. februar 2020 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Deilige tårer fra deg ts. Jeg elsker at mennesker som deg blir provosert over vi med uføretrygd som shopper med en gang vi får penger på konto. I forrige måned arvet jeg også 120 000 og disse har jeg straks brukt opp på shopping 😍 Livet er deilig, folkens, absolutt herlig 😍🥂 Anonymkode: ab332...b92 Herregud! Helt hinsides! 120,000,- iløpet av en måned på shopping? Må jo være troll kun for å provosere! Herlig å være blakk? Hadde blitt så stressa av å være konstant blakk! Endret 18. februar 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #14 Skrevet 18. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjør akkurat som jeg vil. Anonymkode: f2853...f16 Det var et spørsmål. Hvorfor så defensiv? Anonymkode: c4c6c...278 3
TBergh Skrevet 18. februar 2020 #15 Skrevet 18. februar 2020 Hei. Dette er en mangehodet slange. Det er faktisk en del uføre som ikke får nok penger. De siste fem årene har uføre mistet et halvt særfradrag, kronikere fikk tidligere dekket alle behandlinger helt gratis, dette er fjernet. De må nå betale på lik linje med deg for behandlingen. Dette vil si at de må, hvert eneneste år betale egenandel 1 og egenandel 2 på det som heter blå resept. Du finner disse beløpene ved å søke på nettet De går til lege langt flere ganger en vanlige folk. De må betaler for meget dyre medisiner og behandlinger, som de må betale fullt ut. Osv., osv. Det er heller ikke alle uføre som har tilgang til de billigste butikkene. De har sjeldent penger, når ting kommer på salg, og må derfor kjøpe ting til full pris. Det er nemlig dyrt å ha dårlig råd eller være fattig. Det er også en realitet at en del uføre, har en etter forholdene «en grei økonomi». Dvs. at de har penger til å dekke alle nødvendige utgifter, så som husleie, strøm, telefon, og mat og klær. Så har de litt penger til overs. Det er også noen som lider av dyskalkuli, som betyr at de har problemer med forståelse av tall. Dette kan også gjelde økonomi. Alt for få fører budsjett og regnskap. Problemet er at alle blir «skjært over en kam». Dette går igjen hele tiden. I tillegg virker det på meg som om de som kan minst vet mest. De høre hva andre generaliserer om uføre, hvor våre politikere er særdeles flinke, de leser en eller annen artikkel om uføre, uten å få med seg budskapet. De reagerer på ord og uttrykk som; antall uføre eksplodere, det er for mange som får uføretrygd, mange unge er blitt navere, osv. Det blir trukket konklusjoner som baserer seg på misforståelser, mistolkninger, manglende forståelse av ord og uttrykk og manglende fakta. Men dette er typisk menneskelig. Alle generaliserer, uten å se at denne generaliseringen vil medføre stigmatisering og bekreftelse av «det alle vet». Uføre er late, de er snyltere osv. En ting jeg har lært i mitt liv er at ting er sjeldent svart hvitt. Det finnes nyanser av gråtoner også. Hvorfor det kan virke som om noen ikke kan styre penger og mangler økonomisk vett, kan skyldes mange grunner. Jeg har sagt det før i dette forumet; Inntil du har alle relevante fakta, så ikke trekk en konklusjon. Trekker du en forhastet konklusjon vil dette være en forhastet og feilaktig konklusjon. Du vil da med stor sannsynlighet også dumme deg ut. Hvis du likevel og absolutt må trekke en konklusjon, så gjør oppmerksom på at konklusjonen baser seg på den informasjonen som er gitt, og hvordan du oppfatter situasjonen. Til ettertanke Det man kritiserer hos andre, er det man avskyr hos seg selv. Forakt lurer der forståelse mangler. Hvis vi selv var uten feil, ville vi ikke på langt nær hatt så stor fornøyelse av å legge merke til andres Behandle andre menneskers feiltrinn som om det var du selv som hadde feilet. Det er lettere å snakke enn å si noe. Egen suksess er vel og bra, men andres fiasko er heller ikke å forakte. Når du holdt munn, lurte jeg på om du var dum eller intelligent. Nå når du har sagt ditt, har du fjernet enhver tvil. Å snakke før man tenker er som å tørke seg i ræva før man driter. Med vennlig hilsen TBergh 8
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #16 Skrevet 18. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Deilige tårer fra deg ts. Jeg elsker at mennesker som deg blir provosert over vi med uføretrygd som shopper med en gang vi får penger på konto. I forrige måned arvet jeg også 120 000 og disse har jeg straks brukt opp på shopping 😍 Livet er deilig, folkens, absolutt herlig 😍🥂 Anonymkode: ab332...b92 Altså jeg får 24000 etter skatt og det klarer jeg meg fint på ☺️ jeg har sopass med sparepeng at jeg også kan shoppe når jeg vil og jeg har det ganske fint. Tror du skal handle deg ett par lesebriller så du kan begynne å lære deg å lese skikkelig. Denne tråden handler om idioter som deg handler ting på tull og så etter syte om deg på sosiale medier. Anonymkode: f2853...f16 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #17 Skrevet 18. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Altså jeg får 24000 etter skatt og det klarer jeg meg fint på ☺️ jeg har sopass med sparepeng at jeg også kan shoppe når jeg vil og jeg har det ganske fint. Tror du skal handle deg ett par lesebriller så du kan begynne å lære deg å lese skikkelig. Denne tråden handler om idioter som deg handler ting på tull og så etter syte om deg på sosiale medier. Anonymkode: f2853...f16 Syte om det* Anonymkode: f2853...f16
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #18 Skrevet 18. februar 2020 16 minutter siden, TBergh skrev: Hei. Dette er en mangehodet slange. Det er faktisk en del uføre som ikke får nok penger. De siste fem årene har uføre mistet et halvt særfradrag, kronikere fikk tidligere dekket alle behandlinger helt gratis, dette er fjernet. De må nå betale på lik linje med deg for behandlingen. Dette vil si at de må, hvert eneneste år betale egenandel 1 og egenandel 2 på det som heter blå resept. Du finner disse beløpene ved å søke på nettet De går til lege langt flere ganger en vanlige folk. De må betaler for meget dyre medisiner og behandlinger, som de må betale fullt ut. Osv., osv. Det er heller ikke alle uføre som har tilgang til de billigste butikkene. De har sjeldent penger, når ting kommer på salg, og må derfor kjøpe ting til full pris. Det er nemlig dyrt å ha dårlig råd eller være fattig. Det er også en realitet at en del uføre, har en etter forholdene «en grei økonomi». Dvs. at de har penger til å dekke alle nødvendige utgifter, så som husleie, strøm, telefon, og mat og klær. Så har de litt penger til overs. Det er også noen som lider av dyskalkuli, som betyr at de har problemer med forståelse av tall. Dette kan også gjelde økonomi. Alt for få fører budsjett og regnskap. Problemet er at alle blir «skjært over en kam». Dette går igjen hele tiden. I tillegg virker det på meg som om de som kan minst vet mest. De høre hva andre generaliserer om uføre, hvor våre politikere er særdeles flinke, de leser en eller annen artikkel om uføre, uten å få med seg budskapet. De reagerer på ord og uttrykk som; antall uføre eksplodere, det er for mange som får uføretrygd, mange unge er blitt navere, osv. Det blir trukket konklusjoner som baserer seg på misforståelser, mistolkninger, manglende forståelse av ord og uttrykk og manglende fakta. Men dette er typisk menneskelig. Alle generaliserer, uten å se at denne generaliseringen vil medføre stigmatisering og bekreftelse av «det alle vet». Uføre er late, de er snyltere osv. En ting jeg har lært i mitt liv er at ting er sjeldent svart hvitt. Det finnes nyanser av gråtoner også. Hvorfor det kan virke som om noen ikke kan styre penger og mangler økonomisk vett, kan skyldes mange grunner. Jeg har sagt det før i dette forumet; Inntil du har alle relevante fakta, så ikke trekk en konklusjon. Trekker du en forhastet konklusjon vil dette være en forhastet og feilaktig konklusjon. Du vil da med stor sannsynlighet også dumme deg ut. Hvis du likevel og absolutt må trekke en konklusjon, så gjør oppmerksom på at konklusjonen baser seg på den informasjonen som er gitt, og hvordan du oppfatter situasjonen. Til ettertanke Det man kritiserer hos andre, er det man avskyr hos seg selv. Forakt lurer der forståelse mangler. Hvis vi selv var uten feil, ville vi ikke på langt nær hatt så stor fornøyelse av å legge merke til andres Behandle andre menneskers feiltrinn som om det var du selv som hadde feilet. Det er lettere å snakke enn å si noe. Egen suksess er vel og bra, men andres fiasko er heller ikke å forakte. Når du holdt munn, lurte jeg på om du var dum eller intelligent. Nå når du har sagt ditt, har du fjernet enhver tvil. Å snakke før man tenker er som å tørke seg i ræva før man driter. Med vennlig hilsen TBergh Jeg har uføretrygd jeg også, men det skal faktisk ikke lønne seg å få 30-40 tusen kr utbetalt i mnd. Man skal lære seg å kunne spare også, alt er påforskyldt rett og slett. Anonymkode: f2853...f16 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #19 Skrevet 18. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det var et spørsmål. Hvorfor så defensiv? Anonymkode: c4c6c...278 Og det var bare ett svar 😁 Anonymkode: f2853...f16
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #20 Skrevet 18. februar 2020 1 time siden, Lasox skrev: Herregud! Helt hinsides! 120,000,- iløpet av en måned på shopping? Må jo være troll kun for å provosere! Herlig å være blakk? Hadde blitt så stressa av å være konstant blakk! Hahaha tenkte det samme selv, kan ikke være så kjekt med så mye peng og så bli blakk rett etter 😂 tror jeg ingneting på. Anonymkode: f2853...f16 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå