AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #1 Skrevet 18. februar 2020 Jeg har vært langtidssykemeldt pga psykiske plager, dog i gradert sykemelding. Har vært tilbake for fullt i en periode nå, men sliter veldig grunnet endring i arbeidstid, som ikke kan bli tilrettelagt. Jeg gruer meg til å gå på jobb, og sover også dårlig om nettene grunnet dette. Jeg er også aktiv jobbsøker for å få en mer normal arbeidstid, men har så langt ikke fått noe. Har snart legetime, og vurderer å be om en kort sykemelding for å komme meg litt til hektene igjen. Spørsmålet er om dette er noe arbeidsgiver kan legge seg borti, da jeg allerede har vært sykemeldt over en lengre tid. Jeg er også redd for om en eventuelt ny arbeidsgiver kan finne ut av at jeg har vært langtidssykemeldt, og dermed ikke bli tilbudt ny jobb. Jeg tenker også at en sykemelding ikke er en permanent løsning, men at det kan hjelpe psykisk med en liten pause fra jobb nå. Anonymkode: 0a72e...75c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #2 Skrevet 18. februar 2020 Når du går ut over maksgrensen med sykemelding får du ikke lenger sykepenger, og må i så fall søke aap. Har ingenting å si om det er hel eller delvis sykemelding. Ny arbeidsgiver undersøker selvfølgelig fravær, det er skitdyrt for bedriften å ha ansatte som er mye vekke. Anonymkode: 612a8...cd0
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #3 Skrevet 18. februar 2020 Jeg har ikke nådd maksgrensen, har hatt gradert sykemelding i ca 1/2 år. Og hvordan kan ny arbeidsgiver undersøke om man har vært sykemeldt? F.eks er det bare NAV og fastlege som vet hvorfor man er sykemeldt, det gis ingen opplysninger om årsak til arbeidsgiver. Anonymkode: 0a72e...75c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #4 Skrevet 18. februar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke nådd maksgrensen, har hatt gradert sykemelding i ca 1/2 år. Og hvordan kan ny arbeidsgiver undersøke om man har vært sykemeldt? F.eks er det bare NAV og fastlege som vet hvorfor man er sykemeldt, det gis ingen opplysninger om årsak til arbeidsgiver. Anonymkode: 0a72e...75c De kan ringe referansene dine, eller forrige arbeidsgiver (som jo står på CV'en). Der snakker de med en eller annen, kanskje sjefen din, kanskje en fra personalavdelingen. Og så kan de spørre "Har Doris hatt noe særlig sykefravær?". Dette har de lov å spørre om, og dette vil jo da referansene svare på. De kan spørre på andre måter også, som leder frem til svaret at du har vært langtidssykemeldt. Det er også håpløst å få seg ny jobb mens man er sykmeldt. Det er no-no. Tenk om de ringer referansene eller arbeidsgiveren din for å forhøre seg mens du sitter hjemme og er sykmeldt? Anonymkode: 7c3ed...272
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #5 Skrevet 18. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke nådd maksgrensen, har hatt gradert sykemelding i ca 1/2 år. Og hvordan kan ny arbeidsgiver undersøke om man har vært sykemeldt? F.eks er det bare NAV og fastlege som vet hvorfor man er sykemeldt, det gis ingen opplysninger om årsak til arbeidsgiver. Anonymkode: 0a72e...75c Da har du et halvt år til å gå på med sykemelding. Det er bare NAV og fastlege som vet årsaken til sykemeldingen, men at du er fraværende fra jobb vet jo alle du jobber med, inkludert den/dem du har som referanse. Det er ikke lov å spørre direkte om hvor mye du har vært vekke, men det finnes mange måter å pakke inn det spørsmålet på så man holder seg innen loven. Jeg har vært referanse for svært mange grunnet et tidligere verv, og samtlige arbeidsgivere spør om fravær på en eller annen måte. Fordi fravær er så dyrt for bedriften er det slett ikke uvanlig å si på intervjuet om man har lite fravær, og be om at referansene bekrefter dette. Det kan sikkert føles urettferdig dersom du tror du kan jobbe fult bare du får deg en ny jobb, men som sagt er fravær kostbart. Anonymkode: 612a8...cd0
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #6 Skrevet 18. februar 2020 TS her, ble litt satt ut nå. Jeg har jobbet i over 10 år og har aldri vært sykemeldt før, og har heller ingen fraværsdager. Grunnen til den lange sykemeldingen var pga psykiske lidelser som jeg har fått behandling for. Og når jeg endelig følte meg ovenpå igjen og kunne begynne i full jobb ble det gjort store endringer i arbeidstiden som da igjen har ført til at jeg nå er i en vanskelig situasjon, og er aktiv jobbsøker. Det kan da ikke være sånn at man ikke får seg andre jobber pga sykefravær? Da hadde vel "alle" jobbet på samme sted for alltid fordi ingen arbeidsgivere vil ha en? Anonymkode: 0a72e...75c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #7 Skrevet 18. februar 2020 Jeg fikk ny jobb mens jeg var langtidssykemeldt. Jeg oppga forrige jobben som referanse, og det fungerte helt fint. Ble heller ikke spurt hvorfor jeg ikke oppga daværende arbeidsgiver som referanse, det er veldig vanlig å ikke gjøre det. Jeg sa selvsagt ikke at jeg var sykemeldt da jeg var på intervju. Fikk jobben, og har jobbet fullt siden den gang. Svært lite fravær. Jeg ble rett og slett dårlig av svært høy arbeidsbelastning og press ved den gamle jobben. Ønsker deg lykke til! Anonymkode: 0f247...ff0
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #8 Skrevet 18. februar 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du går ut over maksgrensen med sykemelding får du ikke lenger sykepenger, og må i så fall søke aap. Har ingenting å si om det er hel eller delvis sykemelding. Ny arbeidsgiver undersøker selvfølgelig fravær, det er skitdyrt for bedriften å ha ansatte som er mye vekke. Anonymkode: 612a8...cd0 Riktig! Med langvarig fravær og flere sykemeldinger gjør du deg selv til en uattraktiv arbeidstaker. Dessverre Anonymkode: f30f9...d48
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #9 Skrevet 19. februar 2020 Bruk en annen referanse enn nåværende leder. Det er trist at det er slik at man ikke er aktuell som kandidat til ny jobb pga sykemelding, når det mange ganger er nåværende arbeidssted/leder som gjør en syk. Anonymkode: ab67b...38d
Gjest Albbas Skrevet 19. februar 2020 #10 Skrevet 19. februar 2020 Ikke ta sorgene på forskudd ts, det er mange som greier å få seg jobb på tross av sykemelding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå