pingeling Skrevet 12. mai 2020 #21 Del Skrevet 12. mai 2020 Prisene er i linje med butikkene eller dyrere, men kvaliteten kan virkelig ikke sammenlignes på mange av produktene. Det som selges igjennom butikkene er masseprodusert og maskinelt, og har lavere pris pr produserte enhet. Det vil være dyrere for det som er håndlagd, og hvor man bruker mer penger på dyrevelferd. På de tingen jeg handler så syns jeg kvaliteten virkelig overgår det jeg kan få tak i på f.eks. Kiwi, og jeg er villig til å betale mer. I tillegg vet jeg at dyrevelferden er ivaretatt enn på de store masseproduserende gårdene. Om det er en produsent man ikke syns gir valuta for pengene så velger man og ikke handle fra de. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjøttkaka Skrevet 4. april 2022 #22 Del Skrevet 4. april 2022 Pøh! Rekoringen er svindel og bedrag.Bare luringer som tror de skal bli rike på å selge ekstremt overpriset "spesialmat" Fraser som "fjell, fjord, viking, kortreist, glad(ofte griser som er glade men også kuer)miljøvennelig og økologisk " brukes over en lav sko for å forvare priser som er helt sinnsvale.Her blir godtroende fjotter rundlurt i den tro at mat må koste like mye som en halv enebolig. Produktene er såpass heftig overpriset at jeg ikke klarer å skjønne at folk går på det. Styr unna og bruk hodet.Det er utrolig lett å skrive masse fint om sine egne produkter i den hensikt å tjene mest mulig.For det er KUN dette som er agendaen.Vakre eventyrbilder av glade griser og "økologiske" produkter brukes for å lure nettopp DEG. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #23 Del Skrevet 4. april 2022 Kjøttkaka skrev (3 timer siden): Pøh! Rekoringen er svindel og bedrag.Bare luringer som tror de skal bli rike på å selge ekstremt overpriset "spesialmat" Fraser som "fjell, fjord, viking, kortreist, glad(ofte griser som er glade men også kuer)miljøvennelig og økologisk " brukes over en lav sko for å forvare priser som er helt sinnsvale.Her blir godtroende fjotter rundlurt i den tro at mat må koste like mye som en halv enebolig. Produktene er såpass heftig overpriset at jeg ikke klarer å skjønne at folk går på det. Styr unna og bruk hodet.Det er utrolig lett å skrive masse fint om sine egne produkter i den hensikt å tjene mest mulig.For det er KUN dette som er agendaen.Vakre eventyrbilder av glade griser og "økologiske" produkter brukes for å lure nettopp DEG. Produktene er riktig priset hos Reko-ringen. Staten har ikke betalt en del av prisen for deg på det som selges hos Reko-ringen slik som staten gjør på det du kjøper i butikken. Anonymkode: 9b2a8...c60 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 4. april 2022 #24 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Produktene er riktig priset hos Reko-ringen. Staten har ikke betalt en del av prisen for deg på det som selges hos Reko-ringen slik som staten gjør på det du kjøper i butikken. Anonymkode: 9b2a8...c60 Dette er jo fullstendig feil. Landbruket subsidieres ikke etter hva som selges av produkter fra gården. Derfor er også varene i Reko-ringen subsidiert på lik linje med varene i butikken. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #25 Del Skrevet 4. april 2022 De fleste har råd til å betale for skikkelig norsk mat. Heia Reco-ringen! Anonymkode: fba75...6da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #26 Del Skrevet 4. april 2022 Kjøttkaka skrev (3 timer siden): Pøh! Rekoringen er svindel og bedrag.Bare luringer som tror de skal bli rike på å selge ekstremt overpriset "spesialmat" Fraser som "fjell, fjord, viking, kortreist, glad(ofte griser som er glade men også kuer)miljøvennelig og økologisk " brukes over en lav sko for å forvare priser som er helt sinnsvale.Her blir godtroende fjotter rundlurt i den tro at mat må koste like mye som en halv enebolig. Produktene er såpass heftig overpriset at jeg ikke klarer å skjønne at folk går på det. Styr unna og bruk hodet.Det er utrolig lett å skrive masse fint om sine egne produkter i den hensikt å tjene mest mulig.For det er KUN dette som er agendaen.Vakre eventyrbilder av glade griser og "økologiske" produkter brukes for å lure nettopp DEG. Du aner ikke hva du snakker om, og har ingen tilknytning til norsk landbruk. Her kjenner vi de fleste produsentene på Reco-ringen, og vet hva de står for. Anonymkode: fba75...6da 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 4. april 2022 #27 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (På 24.2.2020 den 10.03): Disse småskala-produsentene, eller hobby-bakerne om du vil, -betaler de moms?? (Ja, jeg kjenner MEGET godt til mva-loven, men spørsmålet er HVA BLIR OPPGITT TIL STATEN?) Anonymkode: bfb56...c9a Godt spørsmål. Antagelig er Reko kullsvart fra A - Å. En annen ting er at når bonden leverer til samvirkene (f eks Gilde eller Tine) får han 25% mva. Mens forbruker har "halv matmoms" på 15%. Hvem tror du tar dette avgiftstapet? Det er ihvertfall ikke Staten og det er ihvertfall ikke bonden... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #28 Del Skrevet 4. april 2022 Men altså, Reko er ikke lik økologisk, god dyrevelferd, håndlaget, bedre kvalitet. Det kan være det, men de 3 bøndene som er i mitt distrikt og selger gjennom Reko ringen leverer jo dyr til Nortura som igjen leverer til feks Gilde. Dyrene slaktes samme plass, men foredles forskjellige plasser. Handler jeg Reko-ringen varer støtter jeg foredlingen lokalt, og bonden har større fortjeneste, mens dyrene har hatt samme liv som kjøttdeigen fra Gilde. Tror mange har misforstått litt... Anonymkode: 200ec...b1f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 4. april 2022 #29 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (På 18.2.2020 den 7.50): Jeg setter stor pris på norsk landbruk og bonden. Velger norsk i butikken når jeg kan. Har en REKO-ring nærme meg, og handlet en del der. Bonden slipper mellomledd, jeg "vet" hvor varene kommer fra. Men de aller fleste som selger kjøttprodukter har jo en mye dyrere pris enn i butikken. Ja det lønner seg så klart for bonden, men jeg som forbruker var ikke tjent med at bonden slapp mellomledd... Så nå kjøper jeg kjøttdeigen i butikken, kunne uansett ikke smake forskjell (hadde test!). Anonymkode: 200ec...b1f Jeg er helt enig. Handler ikke på Reko-ringer, men har noen venner som selger der og ser prisene de opererer med. Hele opplegget undergraver det som i og for seg kunne vært en glimrende idé - nemlig å kutte mellomleddene mellom produsent og forbruker. Det skjer ikke. De det store kjedene er gode på er egentlig to ting: volum og distribusjon. Her er de i verdensklasse og de gnir marginer ut av ett-øringer. Gang noen ettøringer med helt sinnsyke volum så blir det voldsomme summer ut av det. Reko er det stikk motsatte. Knøttsmå volum noen kvelder i uken. Salgskostnaden (lønn) pr solgte enhet er sjokkerende høy. Vanlige markedsprising fungerer ikke fordi antall enheter er for lite. Antagelig gir ikke Reko fordeler til verken produsent eller kunde. Produsenten bruker mye tid på å selge veldig lite, mens kunden betaler mye mer enn han egentlig må - altså for tilsvarende vare i en ordinær butikk. Minus og minus blir pluss sies det, men her det ingen plusser å se. Jeg tror det ligger en fin forretningside i å samle deltakerne i en Reko-ring, starte opp et felles utsalg på kjøpesenter og skape den nærheten mellom produsent og kunde folk åpenbart higer etter. Det burde gi et volum som får lønnskostnaden pr enhet ned. Hver for seg er det håpløst og minner mer om svindel enn forretning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #30 Del Skrevet 4. april 2022 A-hunter skrev (2 timer siden): Godt spørsmål. Antagelig er Reko kullsvart fra A - Å. En annen ting er at når bonden leverer til samvirkene (f eks Gilde eller Tine) får han 25% mva. Mens forbruker har "halv matmoms" på 15%. Hvem tror du tar dette avgiftstapet? Det er ihvertfall ikke Staten og det er ihvertfall ikke bonden... All betaling skjer med Vipps altså via bank og skatteetaten har samme mulighet til å sjekke omsetning til selgerne på Reko-ringen som hos alle andre næringsdrivende. Hva mener du med avgiftstap? I alle ledd fram til forbruker er mva et "inn-ut-spill" dvs avgiftsnøytralt. Anonymkode: 9b2a8...c60 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 4. april 2022 #31 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): All betaling skjer med Vipps altså via bank og skatteetaten har samme mulighet til å sjekke omsetning til selgerne på Reko-ringen som hos alle andre næringsdrivende. Hva mener du med avgiftstap? I alle ledd fram til forbruker er mva et "inn-ut-spill" dvs avgiftsnøytralt. Anonymkode: 9b2a8...c60 Skatteetaten sjekker jo ikke det annet enn helt sporadisk. Er det privat-vipps eller nærings-vipps? Det er jo et avgiftstap hvis vi forutsetter at salget er helhvitt. Forbruker skal betale 15% mva på mat, mens produsent må kreve, eller kunne fått, 25% ved salg til grossist i stedet. Mva er selvsagt ikke nøytralt frem til forbruker. Tror du virkelig det??? Alle ledd før forbruker betaler mva av overskuddet sitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #32 Del Skrevet 4. april 2022 A-hunter skrev (4 minutter siden): Skatteetaten sjekker jo ikke det annet enn helt sporadisk. Er det privat-vipps eller nærings-vipps? Det er jo et avgiftstap hvis vi forutsetter at salget er helhvitt. Forbruker skal betale 15% mva på mat, mens produsent må kreve, eller kunne fått, 25% ved salg til grossist i stedet. Mva er selvsagt ikke nøytralt frem til forbruker. Tror du virkelig det??? Alle ledd før forbruker betaler mva av overskuddet sitt Ehh jo, avgiftsregnskapet er nøytralt frem til forbruker. Produsent selger til grossist for 100 000,- + 25 000,- i mva. Produsent innberetter 25 000,- i utg.mva og grossist innberetter 25 000,- i inng.avg. Avgiften går i null. Grossisten selger til detaljhandel for 150 000,- + 37 500,- i mva. Grossisten innberetter 37 500,- i utg.mva. og detaljhandelen innberetter 37 500,- i inng.mva. Avgiften går i null. Detaljhandelen selger til forbruker for 200 000,- + 50 000,- i mva. Detaljhandel innberetter 50 000,- i utg.mva. Forbruker har ikke fradrag for inng.mva. Altså ikke null avgift til forbruker. Om produsent kunne fått/måtte kreve 25 % fra grossist og 15 % fra forbruker har ingen betydning for produsent siden produsenten uansett har krevd inn avgiften på statens vegne og ikke er noe produsent har rett til å beholde. Anonymkode: 9b2a8...c60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #33 Del Skrevet 4. april 2022 Jeg kjenner en del folk som selger på REKO, og de prisene som går ut er det det koster å faktisk produsere maten. Det sier litt om hvor lite bonden får for de varene som selges i butikk.. I tillegg må man legge inn andre kostnader som blir større når man driver smått (for eksempel emballasje, kjøring og markedsføring). Jeg skulle ønske jeg kunne kjøpe alt av mat på REKO, men har litt dårlig utvalg her jeg bor, og i tillegg blir det fort litt dyrt. Men jeg unner meg gode produkter til jul og påske, og litt ellers også. Anonymkode: 4b23d...217 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #34 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg kjenner en del folk som selger på REKO, og de prisene som går ut er det det koster å faktisk produsere maten. Det sier litt om hvor lite bonden får for de varene som selges i butikk.. I tillegg må man legge inn andre kostnader som blir større når man driver smått (for eksempel emballasje, kjøring og markedsføring). Jeg skulle ønske jeg kunne kjøpe alt av mat på REKO, men har litt dårlig utvalg her jeg bor, og i tillegg blir det fort litt dyrt. Men jeg unner meg gode produkter til jul og påske, og litt ellers også. Anonymkode: 4b23d...217 Støtter denne! Anonymkode: fba75...6da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 4. april 2022 #35 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ehh jo, avgiftsregnskapet er nøytralt frem til forbruker. Produsent selger til grossist for 100 000,- + 25 000,- i mva. Produsent innberetter 25 000,- i utg.mva og grossist innberetter 25 000,- i inng.avg. Avgiften går i null. Grossisten selger til detaljhandel for 150 000,- + 37 500,- i mva. Grossisten innberetter 37 500,- i utg.mva. og detaljhandelen innberetter 37 500,- i inng.mva. Avgiften går i null. Detaljhandelen selger til forbruker for 200 000,- + 50 000,- i mva. Detaljhandel innberetter 50 000,- i utg.mva. Forbruker har ikke fradrag for inng.mva. Altså ikke null avgift til forbruker. Om produsent kunne fått/måtte kreve 25 % fra grossist og 15 % fra forbruker har ingen betydning for produsent siden produsenten uansett har krevd inn avgiften på statens vegne og ikke er noe produsent har rett til å beholde. Anonymkode: 9b2a8...c60 Neida, det er ikke det og dine enkle regnestykker viser heller ikke. De er dessuten så teoretiske at man må være offentlig ansatt for å greie å presentere det på den måten. Det er nemlig ikke, slik du tror, at enhver transaksjon mellom ledd har sitt eget mva-regnskap og -oppgjør. Det hele samles sammen til et oppgjør som mellomregnes seks ganger i året. I regnestykkene dine har ingen av leddene en margin. Hva tror du bedrifter lever av (og for)? I regnestykkene dine har ingen av leddene interne kostnader (lønn, husleie, lager, tap, kommunikasjon, administrasjon osv) som skal dekkes inn av et dekningsbidrag. Hvem tror du sørger for at bestilling og leveranse skjer i den virkelige verden? I all praktisk sannhet betaler alle bedrifter som er mva-pliktige mva på overskuddet og på lønnskostnaden sin. At det ikke kommer frem ved å dra en vare gjennom kjeden uten noen form for påslag er noe annet - og virkelig fjernt fra virkeligheten. Mva er nemlig ikke en greie som ligger der og vaker på utsiden av all realitet. Det er ekte penger som sirkulerer inn og ut av bedrifter sammen med enhver annen transaksjon... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #36 Del Skrevet 4. april 2022 Det er alltid billigere å drive stort og å kjøpe store kvanta. Det er derfor eiere av de store matvarekjedene er rike, mens de som eide enkeltbutikker gikk nedenom. Det er veldig forskjell på produsentene i rekoringen. Til eksempel noen bønder jeg vet om: den ene selger til dobbel pris av den andre både egg og div kjøtt. Se dere ut en produsent med ønsket pris, velferd og kvalitetsnivå. Noen selger til butikk OG rekoring. Så akkurat samme varen. Anonymkode: 4eb34...b3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 4. april 2022 #37 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg kjenner en del folk som selger på REKO, og de prisene som går ut er det det koster å faktisk produsere maten. Du må jo skjønne at dette ikke er sant? Jeg skjønner at dere bare har gode intensjoner, men dere som tror på sånt er ulovlig naive mennesker. Hadde dette vært sant hadde hver eneste bonde i Norge gått personlig konkurs hver eneste dag. Ingen kan selge noe for det det faktisk koster å produsere maten. Ingen. Ikke til butikk og ikke til Reko. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 4. april 2022 #38 Del Skrevet 4. april 2022 A-hunter skrev (1 minutt siden): Du må jo skjønne at dette ikke er sant? Jeg skjønner at dere bare har gode intensjoner, men dere som tror på sånt er ulovlig naive mennesker. Hadde dette vært sant hadde hver eneste bonde i Norge gått personlig konkurs hver eneste dag. Ingen kan selge noe for det det faktisk koster å produsere maten. Ingen. Ikke til butikk og ikke til Reko. Dette kalles å gå i null og medfører ikke konkurser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 4. april 2022 #39 Del Skrevet 4. april 2022 A-hunter skrev (3 timer siden): Godt spørsmål. Antagelig er Reko kullsvart fra A - Å. En annen ting er at når bonden leverer til samvirkene (f eks Gilde eller Tine) får han 25% mva. Mens forbruker har "halv matmoms" på 15%. Hvem tror du tar dette avgiftstapet? Det er ihvertfall ikke Staten og det er ihvertfall ikke bonden... Du må gjerne sette opp et eksenpel på hva du mener differansen her er som ikke staten tar tapet på ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 4. april 2022 #40 Del Skrevet 4. april 2022 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Du må gjerne sette opp et eksenpel på hva du mener differansen her er som ikke staten tar tapet på ... Staten taper aldri. Butikker kjøper inn varer til butikken sin + 25% mva fra grossistene. Forbrukerne som handler i butikken skal bare betale 15% mva (politikerne har nemlig innbilt velgerne at de "gjør noe" med matprisene, noe de aller fleste velgerne tror på). Her er det altså 10% (jada, prosentpoeng) som bare har blitt borte. Siden butikkene ikke kan leve av å tape penger legger de på den differansen på hylleprisen som forbrukeren betaler. Ergo, så betaler - ihvertfall i praksis - vi forbrukere 25% mva også på mat, selv om det bare står 15% på kvitteringen. Det er mange i dette landet som skal prise seg lykkelig over nordmenns grenseløse og naive kunnskapsmangel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå