Gå til innhold

REKO-ring, dyrt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg setter stor pris på norsk landbruk og bonden. Velger norsk i butikken når jeg kan. 

Har en REKO-ring nærme meg, og handlet en del der. Bonden slipper mellomledd, jeg "vet" hvor varene kommer fra. Men de aller fleste som selger kjøttprodukter har jo en mye dyrere pris enn i butikken. Ja det lønner seg så klart for bonden, men jeg som forbruker var ikke tjent med at bonden slapp mellomledd... Så nå kjøper jeg kjøttdeigen i butikken, kunne uansett ikke smake forskjell (hadde test!).

Anonymkode: 200ec...b1f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart at du gjør som du vil, men jeg lurer på om du kanskje har misforstått noe. Poenget med REKO-ringer, kortreist mat osv. er ikke at forbrukeren skal få det så billig som mulig. Hvis du går på Kiwi, som er en del av Norgesgruppen og kjøper kjøttdeig, får du en pris som er et resultat av målrettede forhandlinger vedrørende innkjøpspris. Og denne er basert på veldig store kvanta. 

Ergo vil din lokale bonde aldri ville matche Kiwi på pris, men det er ikke poenget, heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ti10 skrev:

Klart at du gjør som du vil, men jeg lurer på om du kanskje har misforstått noe. Poenget med REKO-ringer, kortreist mat osv. er ikke at forbrukeren skal få det så billig som mulig. Hvis du går på Kiwi, som er en del av Norgesgruppen og kjøper kjøttdeig, får du en pris som er et resultat av målrettede forhandlinger vedrørende innkjøpspris. Og denne er basert på veldig store kvanta. 

Ergo vil din lokale bonde aldri ville matche Kiwi på pris, men det er ikke poenget, heller. 

Jeg er i prinsippet helt enig med deg, og betaler gjerne ekstra for god kvalitet og for å støtte lokale bønder, men noen ganger er prisene helt absurde (f.eks. ukurante stykningsdeler til 500 kr kiloet, eller rundt hundrelappen for kraftbein), og andre ganger står ikke prisen i forhold til kvaliteten. Et eksempel på sistnevnte er sist jeg kjøpte gulrøtter på REKO-ringen; i utgangspunktet synes jeg 32 kr/kg er helt greit for økologiske gulrøtter, og disse skulle liksom være førstesortering; vel, da jeg kom hjem viste det seg at sekken var full av bittesmå, knortete gulrøtter som nesten var umulige å skrelle - om dét var førstesortering lurer jeg virkelig på hvordan andresorteringen så ut. Da gjør jeg heller som TS og kjøper øko-gulrøtter på Coopen. ;) 

Så ja, jeg betaler gjerne godt for kvalitet og unike produkter, men det virker som om enkelt produsenter utnytter opplegget for å sko seg på folks entusiasme, og det er jo veldig synd for REKO-konseptet som helhet.

Anonymkode: 8a058...d35

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i prinsippet helt enig med deg, og betaler gjerne ekstra for god kvalitet og for å støtte lokale bønder, men noen ganger er prisene helt absurde (f.eks. ukurante stykningsdeler til 500 kr kiloet, eller rundt hundrelappen for kraftbein), og andre ganger står ikke prisen i forhold til kvaliteten. Et eksempel på sistnevnte er sist jeg kjøpte gulrøtter på REKO-ringen; i utgangspunktet synes jeg 32 kr/kg er helt greit for økologiske gulrøtter, og disse skulle liksom være førstesortering; vel, da jeg kom hjem viste det seg at sekken var full av bittesmå, knortete gulrøtter som nesten var umulige å skrelle - om dét var førstesortering lurer jeg virkelig på hvordan andresorteringen så ut. Da gjør jeg heller som TS og kjøper øko-gulrøtter på Coopen. ;) 

Så ja, jeg betaler gjerne godt for kvalitet og unike produkter, men det virker som om enkelt produsenter utnytter opplegget for å sko seg på folks entusiasme, og det er jo veldig synd for REKO-konseptet som helhet.

Kan du noe om hva det koster å være bonde? Eller hvordan den økonomiske situasjonen til en som dyrker mark eller produserer kjøtt ser ut?
Du betaler deretter. 

Endret av duplexx
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, duplexx skrev:

Kan du noe om hva det koster å være bonde? Eller hvordan den økonomiske situasjonen til en som dyrker mark eller produserer kjøtt ser ut?
Du betaler deretter. 

Leste du i det hele tatt hva jeg skrev? :klo:

Jeg skriver jo nettopp at jeg gjerne betaler ekstra for lokal og unik mat av god kvalitet, men at enkelte produsenter har en underlig prisprofil, og at - i tilfellet med gulrøttene over - noen nærmest driver med juks; om gulrøtter benevnes som førstesortering forventer jeg faktisk at det skal å an å skrelle dem uten å ta fingertuppene i samme slengen. 

Når det er sagt er jeg storfornøyd med det meste jeg har kjøpt, og er enig med ti10 at TS ikke helt har skjønt greia, MEN det må være lov å påpeke at enkelte produsenter ser ut til å utnytte konseptet, og at dette kan slå negativt ut på sikt. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker REKO-ringen, liker godt å kunne kjøpe direkte fra produsent selv om det koster mer. Det er dyrt å drive gård, det krever innsats og jeg syns det er helt riktig at bøndene skal få skikkelig betalt for det de produserer. Ved å kjøpe billig på Kiwi støtter du ikke bonden men de store markedsaktørene, les f.eks her https://www.nrk.no/trondelag/fikk-betalt-0_01-kroner-per-kilo-sau-_-en-han-mot-bade-folk-og-dyr-mener-bonde-1.14773540

Anonymkode: 20c7d...963

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste du i det hele tatt hva jeg skrev? :klo:

Jeg skriver jo nettopp at jeg gjerne betaler ekstra for lokal og unik mat av god kvalitet, men at enkelte produsenter har en underlig prisprofil, og at - i tilfellet med gulrøttene over - noen nærmest driver med juks; om gulrøtter benevnes som førstesortering forventer jeg faktisk at det skal å an å skrelle dem uten å ta fingertuppene i samme slengen. 

Når det er sagt er jeg storfornøyd med det meste jeg har kjøpt, og er enig med ti10 at TS ikke helt har skjønt greia, MEN det må være lov å påpeke at enkelte produsenter ser ut til å utnytte konseptet, og at dette kan slå negativt ut på sikt. 

Haha beklager! Trodde du var TS 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper slike ting som man ikke så lett får tak i på Kiwi eller Rema, som hjort eller håndlagde pølser med ekstra god smak. Da beregner jeg at det blir litt dyrere, men på den annen side spiser jeg så lite kjøtt at jeg unner meg noe godt når jeg først gjør det. 

(Bolognese av hjortekjøttdeig er faktisk veldig godt ;) )

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økologiske poteter er mye billigere på REKO, og honning ligger vel på butikk-nivå, så det sammen med noe grønnsaker har jeg kjøpt der. Har ikke råd til å betale mer enn i butikken.

Anonymkode: a751c...eef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av poenget med REKO er å støtte de lokale bøndene og ikke de griske mellomleddene i matvarekjedene. Du sikrer at bonden får eg skikkelig pris for varene sine.Og du vet hva du får og eksakt hvor det kommer fra. 

Og til deg som var misfornøyd med gulrøtter ; da er det lokalt så kanskje du kjenner bonden og kan gå og snakke med han om det. 

Anonymkode: 1e910...cc8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker at reko-ringen eksisterer! 

Men jeg har ikke råd til å kjøpe kjøttet, fordi det dessverre er monster-dyrt.
jeg kjøper grønnsakene hos en kompis, og kjøtt i butikken.

gleder meg til bedre råd slik jeg kan handle kjøtt lokalt. 

Anonymkode: d760d...721

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kjøper på Kiwi/Coop osv sørger man jo for flere arbeidsplasser. I tillegg må disse butikkene betale husleie, forsikringer mm for å holde butikken åpen. 

Når man handler på parkeringsplassen betaler vi faktisk mer, -eller iallafall like mye. Dette henger ikke på greip for meg. 

Ønsker å bruke Reko-ring av både miljø, klima og få støtte bedre opp om småskalaprodusentene, men kan faktisk virkelig ikke forstå prisene. 

Hilsen en som driver butikk selv og kjenner så altfor godt til kostnadene med driften. 

Anonymkode: bfb56...c9a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 300kr for en knøttliten pose med øko-grønnsaker. Holdt for 2 personer, 1 måltid. Det blir litt for dyrt for min lommebok...Synd, vil så gjerne bruke REKO-ringen, men er for dyrt.

Anonymkode: 6d8c8...48c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse småskala-produsentene, eller hobby-bakerne om du vil, -betaler de moms??

(Ja, jeg kjenner MEGET godt til mva-loven, men spørsmålet er HVA BLIR OPPGITT TIL STATEN?)

Anonymkode: bfb56...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

75 kr for ett brød og 100 kr for fire kanelsnurrer...? 

Urimelig dyrt spør du meg.

Anonymkode: 2c386...6e0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, den REKO-ringen jeg har brukt har stort sett ganske konkurransedyktige priser 🤔 Litt dyrere er det, men langt i fra det som oppgis i denne tråden. Og kvaliteten har vært veldig bra. Kanskje dere bare har vært uheldige med hvem dere handler hos?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Annonse
AnonymBruker

Jeg er helt enig med TS. Produktene er så overpriste at det rett og slett ikke går anna basere seg på å handle lokalt i hverdagen. 

45 kr PR liter melk- pluss pant på flaska. Melka er ikke unik , faktisk akkurat den samme man får kjøpt på butikken - bare kanskje ikke like godt håndtert

egga som selges kommer fra frittgående høner som aldri ser sola. På butikken får jeg økologiske der hønene går ute.

kjøtt til 600-1150 kr kg.

saft som har vinpriser..

Jeg handler kun i butikk - fordi da vet jeg jeg får kvalitet og jeg vet jeg har råd til mat hver dag...

Anonymkode: f55dc...087

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2020 den 7.50, AnonymBruker skrev:

Jeg setter stor pris på norsk landbruk og bonden. Velger norsk i butikken når jeg kan. 

Har en REKO-ring nærme meg, og handlet en del der. Bonden slipper mellomledd, jeg "vet" hvor varene kommer fra. Men de aller fleste som selger kjøttprodukter har jo en mye dyrere pris enn i butikken. Ja det lønner seg så klart for bonden, men jeg som forbruker var ikke tjent med at bonden slapp mellomledd... Så nå kjøper jeg kjøttdeigen i butikken, kunne uansett ikke smake forskjell (hadde test!).

Anonymkode: 200ec...b1f

Det er dyrt, men du kan ikke sammenligne kjøttdeigen med vanlig butikkjøttdeig. Da må du sammenligne den med økologisk kjøttdeig. Poenget med reko ringen for meg er å støtte småskalaprodusenter og å kjøpe økologisk kjøtt. I tillegg til fantastisk godt syltetøy jeg ikke finner i butikken. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men om bonden får 5 kr/kg for gulrøttene sine om han selger dem til Bama, kontra 40 om han selger dem selv, så har han jo mye bedre fortjeneste. Selv om han må putte dem i en pose selv... Og de eneste som er sysselsatt utenom ham selv er datteren som pakker i poser og mor som tok betalingen.

Mens de du kjøper på Meny en tier billigere har sysselsatt fabrikkarbeider, transportører, lagerarbeider...

Sånn for at samfunnet skal gå rundt er det jo egentlig bedre å handle på butikken enn ut av bagasjerommet på en bil...

Anonymkode: 01687...a6b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men om bonden får 5 kr/kg for gulrøttene sine om han selger dem til Bama, kontra 40 om han selger dem selv, så har han jo mye bedre fortjeneste. Selv om han må putte dem i en pose selv... Og de eneste som er sysselsatt utenom ham selv er datteren som pakker i poser og mor som tok betalingen.

Mens de du kjøper på Meny en tier billigere har sysselsatt fabrikkarbeider, transportører, lagerarbeider...

Sånn for at samfunnet skal gå rundt er det jo egentlig bedre å handle på butikken enn ut av bagasjerommet på en bil...

Anonymkode: 01687...a6b

Vi tro meny kjøper fra store produsenter. En bonde med noen sesongarbeidere som hjelper med høsting. Mye maskinelt arbeid. De som selger på rekoringen er småbønder, og de frakter ikke langt. Flere småbønder sysselsetter kanskje flere en en storbonde med seongarbeidere.

For meg er dyrevelferden viktigst, og dyr på en liten økologisk gård der de blir sett og får gå ute har det bedre enn dyr som aldri får sett noe annet enn betonggulvet, bortsett fra dagen de blir drevet inn i en bil og legger ut på en timelang ferd til gasskammeret.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...