AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #1 Skrevet 18. februar 2020 Jeg har sjefen fra h.... Jobber 100% fast stilling i kommunen. I fbm et oppdrag på jobb, måtte jeg jobbe ekstra. Egentlig hadde jeg en kveldsvakt som begynte kl 15. Men pga jobben behov begynte jeg kl 730 i stedet og jobbet 12 t den dagen. Jeg får kun timebetaling! Ikke overtid. Grunnen? Sjefen sier at det var frivillig fra min side! Jeg var positiv og velvillig til å ta på meg oppdraget fordi jeg ønsket å hjelpe dem. Ingen sure miner, bare hjelpsomhet og engasjement. Det bruker sjefen mot meg, og sier at det var frivillig! Det var de som hadde behov for hjelp! Hvordan skal jeg gå videre med dette? Har lyst å skjelle ut sjefen! PS! Dette er kun én episode i rekken av mange idiotiske ting sjefen gjør. Anonymkode: fdbb2...e46
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #2 Skrevet 18. februar 2020 Ikke skjell ut. Men si i fra at slik behandling gjør at du ikke lenger strekker deg uttover satt arbeidstid. Jeg mener og du bør ta kontakt med tillitsvalgt/din fagforening. Å skjelle ut kan gjøre vondt verre. Jeg er forresten enig ned deg. Min sjef belønner slik med overtid, men har vikar fortiden. Hun er ei heks og kan fort gjøre det samme som din sjef. Anonymkode: a1c8b...ec4 8
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #3 Skrevet 18. februar 2020 Som nevnt ut: ikke skjell ut sjefen. Ta derimot en prat med han og si at du har rett på overtidsbetalt. Det er heller ikke lov å jobbe 12 timer, med mindre arbeidsplassen har søkt dispensasjon. Hjelper ikke dette ville jeg gått til tillitsvalgt/fagforening, eventuelt kommunen internt. Ville også vurdert å anmelde arbeidsplassen til Arbeidstilsynet om det er flere lovbrudd som blir begått der Anonymkode: 14e81...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #4 Skrevet 18. februar 2020 Ta kontakt med tillitsvalgt. Er du ikke organisert sender du en e-post til HR-sjefen i kommunen du jobber i, legger ved dokumentasjon på at du jobbet 12 timer i strekk (print screen av vaktbok eller lignende) og sier du har blitt informert av din leder, (navn), om at du ikke får overtidsbetalt for dette, samt henviser til AML paragraf 10-6, punkt 11, og be om en skriftlig redegjørelse for hvorfor kommunen mener de er fritatt fra å følge arbeidsmiljøloven i dette tilfellet. Da tar nok HR-sjefen kontakt med din leder (som du har navngitt) og saken vil løse seg. Anonymkode: ca6f1...127 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #5 Skrevet 18. februar 2020 Merk at du i henhold til tariffavtale nok har krav på mer enn 40% i overtidstillegg. Anonymkode: ca6f1...127
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #6 Skrevet 18. februar 2020 Loven går over hva sjefen mener. Du har rett på overtid, uavhengig om du gjør det frivillig eller ikke. Gå til TV og ta saken derfra Anonymkode: be974...613 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #7 Skrevet 18. februar 2020 Dette er vel ikke lov? Jeg har ønsket å jobbe mer enn 100% og bare få timebetaling selv (det var uaktuelt å betale overtid, og jeg ønsket sterkt å jobbe ekstra), men fikk beskjed om at det ikke var lov, og at regelen var til for å beskytte arbeidstaker fra å ikke bli presset til å si fra seg overtidsbetaling. Anonymkode: ff43d...641
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #8 Skrevet 18. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Loven går over hva sjefen mener. Du har rett på overtid, uavhengig om du gjør det frivillig eller ikke. Gå til TV og ta saken derfra Anonymkode: be974...613 TV? Det er ikke akkurat en sak jeg har lyst til å få vite noe om på nyhetene. Èn enkeltperson som har jobbet 12 timer en dag og som har en vrang sjef mtp overtid. Før vedkommende har klaget, snakket med fagforening, med sjefen selv, eller HR. Hva er allmennyttig og interessant i denne saken? Det er ikke lokalavisverdig en gang. Anonymkode: 070c4...8ec 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #9 Skrevet 18. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: TV? Det er ikke akkurat en sak jeg har lyst til å få vite noe om på nyhetene. Èn enkeltperson som har jobbet 12 timer en dag og som har en vrang sjef mtp overtid. Før vedkommende har klaget, snakket med fagforening, med sjefen selv, eller HR. Hva er allmennyttig og interessant i denne saken? Det er ikke lokalavisverdig en gang. Anonymkode: 070c4...8ec TV=TillitsValgt Anonymkode: b52ed...6fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå