Faema98 Skrevet 18. februar 2020 #1 Skrevet 18. februar 2020 Okei, dette er ikke noe jeg gjør så altfor ofte, må innrømme det.. Har hittil brukt salt, sitron og olivenolje for å rengjøre og holde trefjølene mine fine nok til å holde en stund. Har sett at noen bruker bakepulver i stedet for salt, og at man ikke burde bruke olivenolje fordi den harskner ganske raskt.. Så hvilken olje burde man bruke da? Det er visstnok noe som heter mineralolje som er den beste oljen, men aner ikke hva dette er og hvor man eventuelt får tak i dette her i Norge.. Når jeg Googler kommer det opp motorolje liksom Har du noen andre metoder for å rengjøre trefjøler?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #2 Skrevet 18. februar 2020 Jeg vasker med oppvasksåpe, kost og varmtvann etter behov. (Noen ganger bare vann, noen ganger med såpe.) Olje bruker jeg en gang i blant når treverket begynner å se litt tørt ut, og da bruker jeg vaselinolje, som er godkjent for bruken. Anonymkode: 4a3af...8d2 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #4 Skrevet 18. februar 2020 Smuler børstes og dunkes av etter hver bruk. Dersom det er kommet noe vått på fjøla skylles den raskt av og børstes tørr med oppvaskkosten, før den settes på høykant for å tørke. Den tørker fort når man ikke gir vannet tid til å trenge inn. En gang i uka vasker vi opp for hånd, og da vaskes også trefjøla. Vi passer på at den ikke blir liggende i vannet mer enn nødvendig, så den skal tørke raskt. Den får tørke på høykant på sin vanlige plass. Da fjøla var ny satte vi den inn med solsikkeolje (slik jeg lærte på sløyden). Da smurte vi den med et tynt lag, lot det tørke og smurte inn med nye lag til det ikke lengre trakk inn i treet. Når det blir mye hakk i fjøla pusser vi den glatt igjen, og smører den inn på nytt med en nøytral matolje. Den får også olje når vi først smører tresleiver og stekespader, så det blir vel annenhver måned eller noe sånt. Anonymkode: 7f054...b31 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå