AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #1 Skrevet 18. februar 2020 Hei! Jeg lurer på om noen har vokst opp med narsissister i familien? Har selv mor og søster som lider av dette og har nå i en alder av over 30 funnet ut at jeg ikke gidder mer. Jeg er drittlei av å være en søppelbøtte for dem og kjente det rant over da søster hintet om at jeg ikke kan ha ansvaret for å passe niesen min i badeland. Jeg skulle ha henne med og ha med et annet familiemedlem også, det andre familiemedlemmet ble ringt for å spørre om hun var god til å svømme og om hun kunne passe på tanteungen min?! Da jeg konfronterte henne om dette så ble hu flyforbanna, jeg var barnslig og jeg kunne blåse i å passe henne. Punktum. Så nå skjønner jeg at det ikke blir mulighet for å ha kontakt med tanteungen min heller. Det blir et maktmiddel. Mor og søster er også forbannet over at jeg søker om erstatning for omsorgssvikt. Noen som kan gi meg råd? Jeg skal flytte et stykke bort i år. Anonymkode: c93fd...f92
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #2 Skrevet 18. februar 2020 Nå skal man være forsiktig med å diagnostisere andre uten at de har fått diagnosen. At de har sterke narsissistiske trekk eller du mistenker at de er narsisster er nok mer riktig å si. Men over til spørsmålet ditt så fikk du jo mange gode råd i forrige tråd: Moren min har diagnosen narsisstisk personlighetsforstyrrelse i tillegg til en annen psykisk sykdom, diagnosen har hun fått etter utredning av psykriater. Søsteren min er på mange måter lik. Det eneste som var det riktige for meg var å kutte all kontakt da jeg var såpass emosjonelt bundet til moren min. Jeg prøvde å kutte kontakten i 2 år, før jeg virkelig klarte det. Blokkere telefon nummeret, medier og andre måter de kunne ta kontakt. Informerte de nærmeste om at jeg ikke ønsker kontakt med de, da de kunne finne på å ta kontakt med samboer og venner av meg. Tom arbeidsplassen min. De oppretter nye profiler på sosiale medier ofte, så følger litt med i den grad det er mulig. Eneste måten moren min "når" meg på er nå via brev, men jeg leser ikke dette og gir det bare videre til samboer. Jeg måtte også kutte kontakten med resten av familien, tanter, onkler, fettere osv. Så kommer det jo ofte en sorgprosess etter kontakten er kuttet og ting har roet seg litt ned. Ofte er man forvirret etter en oppvekst med drakamper og manipulasjon. Ene øyeblikket kan man føle seg godtatt, forså å bli rivd fra denne følelsen like fort som den kom. Mange spiller også på samvittighet som de bruker i manipulasjon som gjør det ekstra tøft og vanskelig for offeret å kutte all kontakt. Som regel har man dannet et avhengighetsforhold langt utenfor det som er sunt. Derfor er 0 kontakt ekstremt viktig å opprettholde under sorgprosessen for å klare å komme seg videre. Da er det greit å ha litt støtte fra de nærmeste rundt seg og prøve å holde seg så rasjonell som mulig. En annenting som er viktig er å forstå at man kan ikke endre andre, og mennesker som moren din og søsteren din vil mest sannsynlig aldri forstå eller innrømme sårende ting de har gjort mot deg. Aldri prøv å overbevise de om at de har såret deg, du har allerede prøvd uten å lykkes. Innse at det slaget er tapt. Anonymkode: e95f0...59b 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #3 Skrevet 20. februar 2020 Har en svoger som er det 🥵 Anonymkode: 116fd...552
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #4 Skrevet 20. februar 2020 Har en søster. Iallfall har hun vist sterke narsissistiske trekk den siste tiden. Det har alltid vært noe der med henne, men ikke like ille som nå. Det er en stor sorg for meg å måtte trekke seg unna. Anonymkode: 8b3c0...168
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå