Gå til innhold

Hvorfor er det krevende å ha overnattingsbesøk over flere dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg leser flere frustrerte tråder her inne som går på dette med å være vertsskap til overnattingsgjester. Etter vi fikk barn har vi begynt å få lange og hyppigere besøk, og det er så slitsomt! :( 

Hvorfor er det sånn, og hva er dine råd? Husrom og hjerterom, vi vil være gjestfri og ta vare på gjester, men det blir i overkant i perioder...

Jeg og min mann med våre 3 barn bor i et annet fylke enn våre søsken og foreldre, noe som betyr at familiene våre ønsker å være her en stund for å få noe igjen for pengene. Det finnes ikke togforbindelse hit, så da brukes fly eller for de som bor nærmest blir det en halv dags bussreise.

Fullt forståelig, men:

1) Det er veldig travle hverdager, to barnehagebarn og en barneskoleelev samt 100% jobb for begge der jeg går skiftarbeid i helsevesenet. Det verste jeg vet da er å ikke kunne hente seg inn over en hel uke. De fleste forventer en viss form for oppvartning og kvalitetstid i lag etter middagstid/leggetid. Vi begrenser besøk, men så hender det at det kun passer da med ulik ferie og lignende. 

2) Vi har akkurat passe stort hus for fem, med bare 3 soverom der de to yngste deler. Det betyr omrokkering og bruk av stue under overnatting, det føles som om vi går på hverandre allerede etter et par dager, med bagasje overalt og et bad som alltid er i bruk.

3) Spesielt foreldrene mine og svigerforeldrene kan ta stor plass, da de spør mye og kommer med kommentarer når situasjoner oppstår, og legger seg opp i barneoppdragelse. Det er normalt at en toåring får et lite sammenbrudd om bagateller, men med publikum som følger med og/eller kommer med velmente råd oppi situasjonen kjenner jeg det koker. 

4) Ja, vi har nettopp hatt besøk i 1 uke av mine foreldre, og nå har jammen meg svigerforeldrene mine kjøpt billetter på salg som overraskelse da de også vil komme å være med barnebarna litt om en uke, da de fikk nyss om at mine foreldre var her. Én uke mellom- og sist det skjedde var i jula! 
De er her 3-4 ganger i året, hver. Da har jeg ikke tatt med søsken og andre. Vi rekker ikke å føle vi er heldige over det, fordi vi er utslitt hver gang de drar. 

*sukk*

Anonymkode: a66c8...cb3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns du høres ganske tolerant ut jeg, vi har ikke barn enda, men ønsker oss veldig. Vi har stor bolig på 3 etasjer med 2 bad og 3 soverom. 2 av soveromma er i 1 etajse og ett i 3 etajse. Vi hadde ett vennepar på overnatting etter nyttårsaften og aldri igjen. De bråket ikke eller noe, men hater å våkne til andre folk i huset. Samboer har søsken som er såpass mye yngre enn han så han kunne vært faren, og de maser om å få overnatte, siden de ikke har så mye kontakt pga far droppet samboer for ny familie. Men ingen av oss ønsker å ha overnatting her. Så syns du er fryktelig flink.

Anonymkode: 8ed42...82b

• Liker 2
Skrevet

Sønnen har hatt overnattingsbesøk hver eneste helg siden nyttår og det er sykt slitsomt, iallefall siden vi bor på bare femti kvm. To tiåringer er fem ganger så mye enn bare en. Ikke fått slappet av en eneste helg og merker nå at er helt utslitt. 

Det er det at huset/leiligheten blir mindre, det er mer å varte opp og ordne, mer å rydde, mer mat å lage, mer støy og mer av alt og man slapper ikke av mens man har besøk. 

Anonymkode: 6c226...6f7

• Liker 1
Skrevet

Samtidig som at man ikke får vedlikeholdt egne rutiner, og får ikke gjort husarbeid og vasket klær når man har andre sine unger i hus hele helga. 

• Liker 3
Skrevet

Samme her. Skulle ønske jeg var litt tøffere. Føler meg nesten som gjest i eget hus når vi har folk på overnatting her. Spesielt siden jeg er utpreget A-menneske og de fleste ikke er det. Får liksom ikke begynt dagen min eller gjort unna ting fordi jeg må ta hensyn til at folk ligger og sover enda. Og så føler jeg at jeg må varte opp med frokost, så blir bare sittende å vente på å få komme i gang. Burde ikke vært sånn men. 

Jeg har rett og slett blitt nødt til å sette ned foten, har kranglet en del med mannen om det. Han mener at de må få bli så lenge de har planlagt i høytider osv fordi de bruker mye penger på å komme hit. Men jeg er introvert og det er et helvete oppi hodet mitt etter noen dager. 

Anonymkode: dfaea...e9f

• Liker 4
Skrevet

De kommer for å tilbringe tid med dere og barnebarna. Benytt dere av det, og la dem ta del. Besteforeldre syns sikkert det er koselig å hente i bhg, så kan dere gjøre noe annet i mellomtiden. Kanskje kan de ta ungene med seg på noe en ettermiddag, så du og mannen får litt tid for dere selv. Spør om de la lage middag en/noen av dagene. Eller be om annen hjelp, du vet best hva som passer hos deg. 

Ta en prat om hvordan dere vil ha det. Snakk om at dere ikke ønsker dere innblanding i situasjoner barna slår seg vrang. Forklar at råd mens det står på virker mot sin hensikt, og si at de heller kan komme med råd etterpå, så kan dere vurdere om dere ø sler å bruke besteforeldrene ideer ved senere anledninger. 

Kjøp en kommode eller et  annet møbel som passer i stua, som kan stå tomt når det ikke er besøk, der bagasjen kan oppbevares. 

Anonymkode: e1b73...9c9

• Liker 9
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

...............

Det finnes ikke togforbindelse hit, så da brukes fly eller for de som bor nærmest blir det en halv dags bussreise.

.....................................

og nå har jammen meg svigerforeldrene mine kjøpt billetter på salg .................

*sukk*

Pleier gjestene å leie bil mens de er på besøk, eller er det dere som er både "Taverna og Taxi"?

Jeg hadde svigerforeldre som kunne dukke opp og være på "besøk" fire fem uker i strekk i vintersesongen.  Barn og ektefelle syntes det var topp.  Jeg var bare "medium" imponert...

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen har hatt overnattingsbesøk hver eneste helg siden nyttår og det er sykt slitsomt, iallefall siden vi bor på bare femti kvm. To tiåringer er fem ganger så mye enn bare en. Ikke fått slappet av en eneste helg og merker nå at er helt utslitt. 

Det er det at huset/leiligheten blir mindre, det er mer å varte opp og ordne, mer å rydde, mer mat å lage, mer støy og mer av alt og man slapper ikke av mens man har besøk. 

Samtidig som at man ikke får vedlikeholdt egne rutiner, og får ikke gjort husarbeid og vasket klær når man har andre sine unger i hus hele helga. 

Du har mange gode poeng, jeg kjenner også på det du nevner. Selv med egen familie som en har vokst opp med, så har ting forandret seg på 20 år og en er ikke vant til å gå tett på lengre og vi er veldig ulike. Det er ikke for ingenting at vi hadde konflikter og krangling 😛 

TS 

• Liker 1
Skrevet

Samme her. Skulle ønske jeg var litt tøffere. Føler meg nesten som gjest i eget hus når vi har folk på overnatting her. Spesielt siden jeg er utpreget A-menneske og de fleste ikke er det. Får liksom ikke begynt dagen min eller gjort unna ting fordi jeg må ta hensyn til at folk ligger og sover enda. Og så føler jeg at jeg må varte opp med frokost, så blir bare sittende å vente på å få komme i gang. Burde ikke vært sånn men. 

Jeg har rett og slett blitt nødt til å sette ned foten, har kranglet en del med mannen om det. Han mener at de må få bli så lenge de har planlagt i høytider osv fordi de bruker mye penger på å komme hit. Men jeg er introvert og det er et helvete oppi hodet mitt etter noen dager. 

Anonymkode: dfaea...e9f

Enda et innlegg jeg kan kjenne meg veldig igjen i! Vil være hyggelig, svelger noen kameler, tar ikke opp ting der og da når situasjoner med uenighet oppstår... Det fører til irritasjon over ting som er bare bagateller. Har prøvd men da endte det faktisk i en diskusjon med svigerfar, han er typen som SKAL ha rett uansett.

TS

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kommer for å tilbringe tid med dere og barnebarna. Benytt dere av det, og la dem ta del. Besteforeldre syns sikkert det er koselig å hente i bhg, så kan dere gjøre noe annet i mellomtiden. Kanskje kan de ta ungene med seg på noe en ettermiddag, så du og mannen får litt tid for dere selv. Spør om de la lage middag en/noen av dagene. Eller be om annen hjelp, du vet best hva som passer hos deg. 

Ta en prat om hvordan dere vil ha det. Snakk om at dere ikke ønsker dere innblanding i situasjoner barna slår seg vrang. Forklar at råd mens det står på virker mot sin hensikt, og si at de heller kan komme med råd etterpå, så kan dere vurdere om dere ø sler å bruke besteforeldrene ideer ved senere anledninger. 

Kjøp en kommode eller et  annet møbel som passer i stua, som kan stå tomt når det ikke er besøk, der bagasjen kan oppbevares. 

Anonymkode: e1b73...9c9

Takk for et fint innlegg :) Jeg og mannen prøver å benytte oss så langt det går, men tro meg det har blitt mottatt dårlig. Vi har aldri forventet noe hjelp, men samtidig ligger det litt folkeskikk bak å i det minste tilby hjelp eller ta initiativ på å få unna en oppvask eller sveipe over gulv. Det må ikke være strøkent, men støvet og matrester på gulv samler seg raskt. Likevel ser jeg at vi må bare stå på- det er ikke greit å slite seg ut og derfor såvidt orke å tilbringe tid sammen fordi den daglige jobben pluss det å ha besøk tar alt av energi.

Det med kommode/møbel til gjester var lurt. Hadde vi hatt større plass så hadde dette blitt skaffet, men skal huske det til senere. Pr idag har ikke vi nok plass selv til å lagre på ting :) 

TS

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Whistler skrev:

Pleier gjestene å leie bil mens de er på besøk, eller er det dere som er både "Taverna og Taxi"?

Jeg hadde svigerforeldre som kunne dukke opp og være på "besøk" fire fem uker i strekk i vintersesongen.  Barn og ektefelle syntes det var topp.  Jeg var bare "medium" imponert...

De låner av og til vår bil, ellers er det vi som kjører ja :) 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns du høres ganske tolerant ut jeg, vi har ikke barn enda, men ønsker oss veldig. Vi har stor bolig på 3 etasjer med 2 bad og 3 soverom. 2 av soveromma er i 1 etajse og ett i 3 etajse. Vi hadde ett vennepar på overnatting etter nyttårsaften og aldri igjen. De bråket ikke eller noe, men hater å våkne til andre folk i huset. Samboer har søsken som er såpass mye yngre enn han så han kunne vært faren, og de maser om å få overnatte, siden de ikke har så mye kontakt pga far droppet samboer for ny familie. Men ingen av oss ønsker å ha overnatting her. Så syns du er fryktelig flink.

Anonymkode: 8ed42...82b

Høres ut som du bor himmelsk behagelig! :) 

Takk, en prøver jo alltids men... Nå er jeg bare lei, faktisk 😛 Det tar mer enn det gir når det blir så travelt. 

TS

Skrevet

Tenker at du kanskje bør vise de en heelt annen side neste gang de kommer.

Si at du har så mye å gjøre på jobb, er sliten og ikke helt i slag for tida. La rot og klær flyte. Si at det hadde vært fint med middag til du kom hjem pga trening el. Spør om mor/svigermor kan ta unna noen maskiner.

Be de også om andre praktiske gjøremål ifht. hus/handling.

Når du virkelig kjenner at det tårner seg så prater du om sigende hodepine på vei og så får du migrene og tar deg en timeout på soverommet med noe kos.

Kan kanskje avslutte besøket med å si at det kan være lurt å avtale litt på forhånd framover pga at dere ha fulle timeplaner etc

Anonymkode: 82312...a0a

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at du kanskje bør vise de en heelt annen side neste gang de kommer.

Si at du har så mye å gjøre på jobb, er sliten og ikke helt i slag for tida. La rot og klær flyte. Si at det hadde vært fint med middag til du kom hjem pga trening el. Spør om mor/svigermor kan ta unna noen maskiner.

Be de også om andre praktiske gjøremål ifht. hus/handling.

Når du virkelig kjenner at det tårner seg så prater du om sigende hodepine på vei og så får du migrene og tar deg en timeout på soverommet med noe kos.

Kan kanskje avslutte besøket med å si at det kan være lurt å avtale litt på forhånd framover pga at dere ha fulle timeplaner etc

Anonymkode: 82312...a0a

Enig! Og hvis de fortsatt ikke tar det så må man rett og slett si ordentlig ifra. Det er ikke lett, har prøvd selv... løste seg halvveis med å flytte nærmere familie og spesielt de som har større hus enn meg. Og kvitte seg med mann og svigerfamilie.... 😂😂😂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...