AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #1 Skrevet 17. februar 2020 Har blitt tilbudt jobb der stillingen går i tredelt 24/7 turnus, 365 dager i året. Det er dog ikke helsesektoren. Det første jeg tenker er jo at du blir helt ut av fase med resten av samfunnet, som ofte jobber mellom 7 og 4. Har du kveldsvakter, så går du jo glipp av både familie og det sosiale. Samme med nattevakter, og helgevakter. Leser jo mange som sier at de liker å ha fri på formiddager, og liker tiden for seg selv - men hva om du virkelig verdsetter det sosiale? Beklager, er helt ny til turnus, har hele mitt liv jobbet vanlige 8-4 yrker. Anonymkode: f02ca...fbb
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #2 Skrevet 17. februar 2020 Kommer an på hvordan turnusen er satt opp. Jeg jobber todelt turnus, en aftenvakt i uka, resten dag og hver tredje helg. Anonymkode: b6444...41c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #3 Skrevet 17. februar 2020 Det blir hva man gjør det til. Du vil jo også møte nye mennesker i den evt nye jobben, som antagelig også går turnus, som det går an å sosialisere med når «alle andre» jobber. Men «resten av samfunnet» jobber altså ikke 8-16, ekstremt mange jobber turnus, og er sosiale fordetom. Jeg kjenner faktisk ingen som jobber 8-16, men vi møtes ukentlig allikevel. Anonymkode: 56885...b35 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #4 Skrevet 17. februar 2020 Vil si at turnus absolutt er forenelig med et sosialt liv. Man må bare planlegge. Det er jo ikke sånn at man jobber kveldsvakter hver dag, og man jobber jo heller ikke hver helg. Det eneste jeg har kjent på at er kjipt, er hvis jeg er invitert til en venninnesammenkomst, bursdag osv en lørdagskveld, og jeg jobber lørdag kveld og søndag dag. Da blir det liksom ikke mulig i det hele tatt å få blitt med. Men stort sett er det ganske greit å få byttet vakter dersom det skjer noe spesielt, i hvertfall på min arbeidsplass. Anonymkode: 8751b...2a6 2
-jk- Skrevet 18. februar 2020 #5 Skrevet 18. februar 2020 Nattevakter går vel fint sammen med sosialt liv? Da jobber du når andre sover, og sover når andre jobber. Og har fritid samtidig med de 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #6 Skrevet 18. februar 2020 Selvfølgelig. Du har til og med kortere arbeidsuke enn i vanlig 8-16-jobb. Anonymkode: 744dc...6ce 1
-jk- Skrevet 18. februar 2020 #7 Skrevet 18. februar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig. Du har til og med kortere arbeidsuke enn i vanlig 8-16-jobb. Anonymkode: 744dc...6ce Det stemmer også. Selv jobber jeg effektivt 33,6 timer pr. uke pga. tidskompensasjon for natt- og søndagsarbeid, og når vaktene er drøye 9 timer lange i snitt betyr det ca. 3,7 arbeidsdager pr. uke istedenfor de vanlige 5.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #8 Skrevet 18. februar 2020 Ja, det er absolutt forenlig med ett sosialt liv. Men du må tilpasse den sosiale kalenderen etter turnusen. Du vil neppe kunne være sosial hver eneste dag, mandag til fredag, 52 uker i året. Så om du har behov for å møte venner/familie/bekjente hver eneste dag og alle de jobber dagtid, så vil det kunne bli vanskelig. Men om du takler å bare være sosial 3-5 dager i uka i snitt, så går det fint. Har jobbet fulltid nattevakt, og aldri hatt så mye tid til venner og familie som jeg hadde da. Hadde så mye tid at jeg tok på meg deltidsjobb for å klare fylle opp all tiden da. Anonymkode: 99a78...4b8 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #9 Skrevet 18. februar 2020 Mine venner som jobber turnus har mye mer tid til å være sosial enn meg de ukene de jobber mindre. For mange av dem er gjennomsnittsuka 35 timer, altså mer timer en uke, og mindre timer en annen uke. Anonymkode: 9d6fe...a86
Maleficenta Skrevet 18. februar 2020 #10 Skrevet 18. februar 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Har blitt tilbudt jobb der stillingen går i tredelt 24/7 turnus, 365 dager i året. Det er dog ikke helsesektoren. Det første jeg tenker er jo at du blir helt ut av fase med resten av samfunnet, som ofte jobber mellom 7 og 4. Har du kveldsvakter, så går du jo glipp av både familie og det sosiale. Samme med nattevakter, og helgevakter. Leser jo mange som sier at de liker å ha fri på formiddager, og liker tiden for seg selv - men hva om du virkelig verdsetter det sosiale? Beklager, er helt ny til turnus, har hele mitt liv jobbet vanlige 8-4 yrker. Anonymkode: f02ca...fbb Nå er det jo mange som jobber turnus. Er jo ikke bare deg mot hele verden som jobber dagtid mandag til fredag...
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #11 Skrevet 18. februar 2020 Det eneste problemet med turnus (for meg), er at om man melder seg på et kurs som går "hver tirsdag kl 18-20," kan man ende opp med å bare kunne møte på halvparten av kurskveldene. Jeg har ikke problemer med å måtte jobbe jul, påske og andre røddager, men vet mange med barn syns det er et stort minus. Anonymkode: 9e7d0...e9a 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #12 Skrevet 18. februar 2020 Min søster er vanvittig sosial, og har alltid jobbet turnus. Hun har blitt kjent med flere som også jobber turnus, og ofte trening, besøk eller turer på formiddagen. Eller ettermiddag. Mest sosiale mennesket jeg kjenner, og turnus har absolutt ikke endret henne angående det over årene. Hun har nå jobbet slik i nærmere 20 år. Anonymkode: 96547...a25
Søgni Skrevet 19. februar 2020 #13 Skrevet 19. februar 2020 Jeg opplever at det like gjerne er folk med "vanlige 8-4 jobber" (som ikke alltid er det i praksis) som må gi avkall på sosiale ting, som folk som jobber turnus. Turnusyrker, inkludert innhold, forventninger og ansvar fra dag til dag og over tid, er selvsagt ulike, men det er alle andre yrker også. Den fleksibiliteten det ofte snakkes om at man har utenom de "typiske turnusyrkene" er ofte en teoretisk greie. I en god del yrker så er det i perioder en god del usynlig kvelds- og helgetidsjobbing, og. I tillegg er erfaringen min at i typiske turnusyrker så er arbeidets natur og oppgavene såpass tidsavhengige at de må gjøres innen den vakta, mens i en del andre yrker, så settes det ikke inn vikarer, man må selv sørge for å få unna ting ved eget fravær og i travle perioder. Ved å jobbe ubekvemt, uten at systematikken i det kommer frem på samme måte. Uansett, så er altså min beste spådom, at relativt sett sammenlignet med en del andre yrker, så er det ikke umulig å ha et sosialt liv om man jobber turnus. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #14 Skrevet 19. februar 2020 Om det blir et problem må du nesten kjenne på selv. Det er svært individuelt hvordan kroppene responderer på turnus. Noen håndterer nattevakter som verdens største gave, andre sliter ser gjennom dem. Takler ikke kroppen din det, så faller mye sosialt bort ved å komme deg etter vaktene. Jeg vil ikke si at jeg hadde et mindre sosialt liv enn før, men jeg ble mye borte på jobb i helger hvor det forekom sosiale aktiviteter. Det var ofte på mine arbeidshelger at ting skjedde, er det ikke det som er typisk? Jul, påske, bursdager og nyttår ble også feiret ofte på jobb. Sånn er det bare. Angående familieliv kan turnus være en knallhardt nøtt å knekke. Både hvis du har partner, og partner og unger. Du mister en del av familielivet på kveldsvaktene spesielt, samt helger. 8-16 er definitivt det beste uansett hvordan man ser på det. Både for helsa, det sosiale og familielivet. Hvis du ikke synes det faktisk hadde vært godt å få slippe unna både familie og det sosiale litt? Isåfall, er turnus virkelig greia! Anonymkode: 37af5...e8c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #15 Skrevet 19. februar 2020 Jobber du turnus har du mer tid til å være sosial, både pga. redusert arbeidsuke og fordi du kan gjøre unna alle nødvendige ærend på tidspunkt med lite kø. Så om du har mulighet til å være sosial med andre som også har fri på dagtid i blant så vil du ha større mulighet til å være sosial enn de som jobber 8-16. Dersom din sosiale omgangskrets derimot stort sett består av folk som lun jobber dagtid og har fri hver helg så blir det jo værre. Ulempen med turnus er jo også at du får mindre tid med familien når du får barn, pga. jobb på kveld/helg/helligdag. På dagtid er jo barna på skolen/i barnehagen (og det er ikke bare-bare å la barnehagebarna ha fri hjemme med deg når du har kveldsvakt, for dersom du har en partner som jobber dagtid begynner gjerne vakta di før h*n er hjemme igjen) Min mann jobbet turnus da vi fikk eldste barnet vårt, og det irriterte meg grønn at han måtte levere 1-åringen i barnehagen innen kl. 10 når vi kun hadde behov for barnepass mellom kl. 14.30-16. Anonymkode: f3f45...f3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå