AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #1 Skrevet 17. februar 2020 Hva konsumerer du av høykultur? Litteratur leser du klassiskere og romaner som er regnet for å være gode? Musikk lytter du til kunstmusikk? Kunst Teater Opera Ballett Er klar over at mange vil si at høykultur bare er konstruert snobberi. Men jeg er uenig. Kvalitet eksisterer. Anonymkode: 95f90...e16 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #2 Skrevet 17. februar 2020 Jeg er opptatt av kunst i form av malerier og skulpturer, og hører en del på musikk jeg vil beskrive som kunst. Leser mye, både lettlest svada og tyngre verker. Besøker det lokale museet når det er utstillinger som interesserer meg. Drar på teater en sjelden gang. Vil overhodet ikke si jeg er høykulturell. Anonymkode: cb2d3...107 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #3 Skrevet 17. februar 2020 Jeg konsumerer alt i HI, men vil ikke si jeg er høykulturell. Jeg leser Morgenbladet. Ser på 71 grader nord Kjendis. Følger med på Anne Brith-saken. Hører på 80-tallsmusikk. Har universitetsgrad med litteratur, filosofi, antropologi og idéhistorie i tillegg til et profesjonsstudium. Har god oversikt over både klassisk litteratur og samtidslitteratur. Spiller et instrument rimelig greit og danset klassisk ballett fra barnehagen til jeg var 16. Setter stor pris på paradise hotel. Samtidskultur interesserer meg. Anonymkode: f66ce...1b4 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #4 Skrevet 17. februar 2020 Jeg misliker å bli satt i bås. Hvorfor skal man hele tiden kategorisere andre? Jeg tror de fleste er sammensatte personer. Men: går i operaen, på ballett og på teater, leser mye, inkludert klassisk litteratur, og holder meg oppdatert på nobelprisvinnerne i litteratur. Jeg hører klassisk musikk, diskuterer politikk og leser mye aviser. Jeg elsker å gå i kunstmuseum og har jobbet på flere kunstutstillinger selv. Spiller flere instrumenter, snakker fem språk, leser grammatikkbøker og ordbøker. Alt dette høres ganske kjedelig ut, så jeg vektlegger/viser heller fram den delen av meg som elsker dystopi, hard metal og rap. Jeg ser ikke på TV, men gjerne en god zombiefilm eller tre. Med andre ord er jeg vel ganske vanlig. Anonymkode: 47c2e...b7c 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #5 Skrevet 19. februar 2020 På 17.2.2020 den 22.03, AnonymBruker skrev: Er klar over at mange vil si at høykultur bare er konstruert snobberi. Men jeg er uenig. Kvalitet eksisterer. Anonymkode: 95f90...e16 Nå er det jo nettopp dét det er. Du kan gjerne forsøke å overbevise deg selv om noe annet. Dette med finkultur handlet mye om å oppleve kultur på den "rette" måten og folk som ikke så kultur likedan som "eliten", manglet, i følge "eliten", kognitive evner til å forstår kultur. Kultur ble brukt som et "maktmiddel" og for å undertrykke mennesker. Folk flest kunne gjerne bli mer belest, mer de ble aldri kultiverte og kultur som var annerledes ble sett på som en trussel for eliten, som kunne gjøre at de mistet autoriteten i samfunnet og ble utfordret av de mer "opprørske" samtidig som de forsøkte isolere "høykultur" fra allmuen. Det som før ble konsumert av alle ble plutseligansett for å være høykultur/finkultur (les: Shakespear). Shakespear teater- og opera fikk kleskoder, operahus ble bygget og det ble "kunst" og liksom noe annet enn bare underholdning for folk flest. Billedkunsten har vært gjennom samme prosess. I billedkunst var det viktig å etterligne det autentiske og at det skulle vært virkelighetsnært, men så var det "eliten" som ville skape skille mellom høy- og lavkultur og menten kunsten måtte være mer abstrakt og ikke etterligne den virkelige verden, slik mente de at kunsten ble vanskeligere å forstå for massene. Anbefaler deg også å lese litt om kulturforståelse og kulturbegrep og prøve å forstå mekanismene bak, så blir du kanskje mer opplyst og får et litt mer reflektert forhold til ord som "høykultur" og "lavkultur." Så slipper du å fremstå som en kunnskapsløs-"ønsker å være høykulturell"-type. Anonymkode: 6a415...297 10
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #6 Skrevet 19. februar 2020 På 17.2.2020 den 22.34, AnonymBruker skrev: Men: går i operaen, på ballett og på teater, inkludert klassisk litteratur, osv. Anonymkode: 47c2e...b7c For meg så høres dette ganske kjedelig ut, men for noen som ønsker å være "høykulturell" blir sikkert imponert. Jeg er oppvokst i et møblert hjem med foreldre som har et avslappet forhold til kultur. Besteforeldrene mine på begge sider er annerledes og veldig fokusert på kulturelle ting, men de er ikke mer nyanserte eller reflekterte, faktisk så er de det motsatte. De gjør ting som omgangskretsen syns er bra og rett, de er "tilhengere" av det de selv tror er høykulturelt. Foreldre mine er mye mer nyanserte, ekte og omgjengelige. De bryr seg om nye kulturelle impulser, er interesserte i å utforske og utfordre, de tar utradisjonelle valg som gir gode resultater og de er fascinerende, både som mennesker og som selskap. Jeg liker ikke å tilbringe tid med besteforeldrene mine (samt noen tanter og onkler som har barn på BI som tror de er annerledes og kulturelle siden de liker impresjonisme, etc.) siden alt handler om fasade og å gjøre det (som i deres øyne) er riktig. Til og med når det kommer til yrkesvalg er det stor forskjell blant mine foreldre og deres søsken, mens de har bachelorgrader i kunstfag, filosofi og historie og er avhengig av bestefars og bestemors penger, så er foreldrene mine ingeniører og uavhengig av foreldrene sine. Nei, jeg er glad for samfunnsutviklingen kjenner jeg. Anonymkode: 6a415...297 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #7 Skrevet 19. februar 2020 Nei, jeg er absolutt ikke høykulturell. Opera rører meg ikke ut over det sangtekniske, men jeg elsker musikaler. Klassisk musikk nyter jeg helst alene, enten på sofaen med øreklokker på, eller at jeg spiller selv. Ballett er noe jeg liker å danse, men synes ikke det er så morsomt å se på. Av litteratur er jeg altlesende, fra Ibsen til Margit Sandemo . Kunst har jeg ikke peiling på. Jeg liker Vebjørn Sands malerier fra dronning Mauds land, de nasjonalromantiske maleriene fra Tiedeman og Gude, tegningene fra Elsa Besckow, Krøyers skagenmalerier. Jeg er ikke kunstinteressert. Teater kan være morsomt, men jeg er ikke så interessert at jeg husker å gå når amatørteateret her har oppsetninger. Når det kommer til musikk er jeg nesten altetende. Ja, bortsett fra jazz, atonale komposisjoner, og det jeg kaller nervorock. (Skrikende rock som går meg på nervene) Jeg går gjerne på konserter og oppvisninger, elsker "militære tattoo ", fyrverkerikonserten med marinemusikken, 4-greps band som GreenDay og All Time Low. Jeg er folkelig anlagt på de fleste områder, skikkelig Harry i følge mine høykulturelle venner, og jeg trives godt med det. 😊 Anonymkode: 899de...418
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #8 Skrevet 19. februar 2020 Det er absolutt ikke likhetstegn mellom snobberi og finkultur! Det er vel heller de som ikke liker finkultur som setter snobbestempel på de som liker det er mitt inntrykk. Jeg er selv utdannet musiker innen klassisk musikk og har spilt musikk hele mitt liv. De opplevelser jeg får av konserter (både orkester, kammermusikk og solo), opera og ballett er omtrent ut av kroppen når det er riktig bra, vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, ut over kanskje at musikken tar over der ordene ikke strekker til. Det er bare overgått av å være med i produksjonen og spille selv med dyktige kolleger ❤️ Hører på mye annen musikk også, men lite på typisk listepop. Vil helst ha høy kvalitet på det jeg bruker tid på, spesielt når det gjelder musikk, men også andre kulturplattformer. Jeg gidder for eksempel ikke bruke tiden på sånt som er laget bare til å få tiden til å gå, som charterfeber eller Paradise hotel. Dømmer ikke andre som liker det, men for meg gir det ingenting. Problemet er vel hellere at disse «andre» synes jeg er sær som ikke får nevneverdig ut av massekulturens enkelthet og som setter likhetstegn mellom det og snobberi. Jeg er ikke snobbete - jeg har en annen smak og andre interesser bare. Og det er fordi jeg har brukt hele livet mitt på å lære. En snekkermester ville nok heller ikke likt å fylle stua si med Ivarhyller som ikke passer i bredden uten at han er snobbete av den grunn. Anonymkode: fd442...5c0 9
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #9 Skrevet 19. februar 2020 Jeg liker å lese og abonnerer på Morgenbladet. Samtidig elsker jeg Luksusfellen, hører mest på pop og fremdeles P3-morgen selv om jeg er langt over målgruppa aldersmessig. Anonymkode: 64b07...f31
SPOCA Skrevet 19. februar 2020 #10 Skrevet 19. februar 2020 (endret) Næh. Liker en god blanding, som sikkert er ganske vanlig blant mange nordmenn. Samboeren min er kunstner og har også kunstutdanning, men han er i bunn og grunn ganske lik meg (og det er vel også derfor vi trives godt i lag). Vi deler en særlig interesse for musikaler, litteratur (særlig Poe m.fl), og teater. Litteratur leser du klassiskere og romaner som er regnet for å være gode? Ja. Jeg har studert både norsk og engelsk (kultur og litteratur blant annet), og lest mange klassikere. Er glad i å lese. Men jeg leser alt fra Shakespeare til kioskromaner. Jeg elsker romantiske bøker og krim. Men er i grunn ganske altetende. Musikk lytter du til kunstmusikk? Må innrømme at jeg ikke helt hva som menes med "kunstmusikk". Så nei, antar jeg ikke gjør det. Kunst Vel. Samboer og jeg har besøkt mange gallerier og museum på våre reiser. En av våre flotteste opplevelser på vår Englandsreise i fjor var faktisk en kunst/naturvitenskapelig kunstinstallasjon om fuglrereir i Bristol. Jeg er ikke veldig glad i typisk moderne abstrakt kunst, man finner meg sjeldent på høstutstillingen, men jeg kan fort bli fascinert også om jeg liker tematikken eller lignende. Det kommer an på tematikk og fremstilling. Teater Ja! Både samboer og jeg er veldig glad i teater. Jeg gleder meg masse til oppsetting av Jane Eyre på Nationaltheatret denne våren. Opera Ingen av oss har noen gang vært i operaen, men kunne tenkt å prøve det. Selv min far, min svært lite opera/kunstinteresserte far, elsket operastykket han så for ikke så lenge siden, så det kunne vært spennende å oppleve selv. Ballett Nja. Aldri sett, men kan ikke tenke meg at det er noe som vil fenge meg, men jeg er åpen for å bli motbevist. Endret 19. februar 2020 av SPOCA
Djungelvrål Skrevet 19. februar 2020 #11 Skrevet 19. februar 2020 På 17.2.2020 den 22.23, AnonymBruker skrev: Jeg konsumerer alt i HI, men vil ikke si jeg er høykulturell. Jeg leser Morgenbladet. Ser på 71 grader nord Kjendis. Følger med på Anne Brith-saken. Hører på 80-tallsmusikk. Har universitetsgrad med litteratur, filosofi, antropologi og idéhistorie i tillegg til et profesjonsstudium. Har god oversikt over både klassisk litteratur og samtidslitteratur. Spiller et instrument rimelig greit og danset klassisk ballett fra barnehagen til jeg var 16. Setter stor pris på paradise hotel. Samtidskultur interesserer meg. Anonymkode: f66ce...1b4 Er puling, glinsende rumper i g-streng, drikking og krangling på tv kultur? 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #12 Skrevet 21. februar 2020 På 19.2.2020 den 10.00, AnonymBruker skrev: Det er absolutt ikke likhetstegn mellom snobberi og finkultur! Det er vel heller de som ikke liker finkultur som setter snobbestempel på de som liker det er mitt inntrykk. Jeg er selv utdannet musiker innen klassisk musikk og har spilt musikk hele mitt liv. De opplevelser jeg får av konserter (både orkester, kammermusikk og solo), opera og ballett er omtrent ut av kroppen når det er riktig bra, vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, ut over kanskje at musikken tar over der ordene ikke strekker til. Det er bare overgått av å være med i produksjonen og spille selv med dyktige kolleger ❤️ Hører på mye annen musikk også, men lite på typisk listepop. Vil helst ha høy kvalitet på det jeg bruker tid på, spesielt når det gjelder musikk, men også andre kulturplattformer. Jeg gidder for eksempel ikke bruke tiden på sånt som er laget bare til å få tiden til å gå, som charterfeber eller Paradise hotel. Dømmer ikke andre som liker det, men for meg gir det ingenting. Problemet er vel hellere at disse «andre» synes jeg er sær som ikke får nevneverdig ut av massekulturens enkelthet og som setter likhetstegn mellom det og snobberi. Jeg er ikke snobbete - jeg har en annen smak og andre interesser bare. Og det er fordi jeg har brukt hele livet mitt på å lære. En snekkermester ville nok heller ikke likt å fylle stua si med Ivarhyller som ikke passer i bredden uten at han er snobbete av den grunn. Anonymkode: fd442...5c0 Tuller du, eller? Jeg må si jeg blir satt ut når folk som ikke har så mye snøring uttaler seg. Les litt om temaet, du, og etter at du har blitt mer belest, så kan du kommer tilbake til denne tråden og si om du mener det samme. Du forstår også at det finnes en mellomting og at mennesker er ganske komplekse, altså folk som hører på opera hører ikke bare på det og folk som ser på Paradise Hotel har andre interesser? Verden og mennesker er ikke så svart-hvitt som du forsøker å skissere her. Det finnes også andre kulturelle innslag enn opera, ballett, listepop og PH. Andre som har andre interesser, la oss si for eksempel film, som har studert historiefortelling, manusskriving, produksjon, etc., også blir fascinert når de ser en god film. Du fremstiller det som at det DU liker er kvalitet, men egentlig er det en smakssak. Andre blir berørt på samme måte som du av ting de liker. Du finner også poplåter som er kunsteriske mesterverk, det trenger ikke å være opera for å være det, langt i fra. Det du gjør med dette innlegget ditt er å fortelle at din smak er kvalitet samtidig som du rakker ned på folk som liker andre ting OG du presterer å starte innlegget ditt med å nevne snobberi, ser du ironien? For ordens skyld, jeg har aldri sett på hverken paradise hotel eller charterfeber og hører ikke på listepop, men det betyr ikke at jeg tror at min smak er bedre eller at folk er så enkle at de bare liker én type ting. Det er noe korttenkt og viser at en har tunnelsyn, og det er vel ikke så kultivert, er det vel? Anonymkode: 6a415...297 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #13 Skrevet 21. februar 2020 På 20.2.2020 den 0.51, Apocalypte skrev: Er puling, glinsende rumper i g-streng, drikking og krangling på tv kultur? Det er i alle fall en del av å forstå samtiden. Så bruker jeg mine analyseverktøy og skriver kronikker om det i Morgenbladet. Anonymkode: f66ce...1b4
Hunter7 Skrevet 22. februar 2020 #14 Skrevet 22. februar 2020 Litteratur leser du klassiskere og romaner som er regnet for å være gode? Så vel som. Foruten romaner, leser jeg også avhandlinger, artikler, og taler som anses å tilhøre den "høykulturelle" arven. Men ikke fordi det er "høykulturelt", men fordi temaet interesser meg. Å lese en bok bare fordi den topper en bestselger-liste OG alle andre leser den, gidder jeg ikke. Musikk lytter du til kunstmusikk? Ja* Kunst Liker veldig godt å vandre rundt på museer og utstillinger* Teater Mer enn gjerne* Opera Ja, selvsagt* Ballett Klart det* *Felles for samtlige er at jeg nyter å se menneskets kreative utfoldelse, å oppleve kunstnere utføre sitt embede med en ferdighet som ligger lysår over hva jeg er i stand til (som f.eks. ballettdansere og kunstnere). Opera- og teaterforestillinger kan bevege og bergta meg - førstnevne primært gjennom det musikalske uttrykket, sistnevnte gjennom rolletolkingen. Jeg anser ikke meg selv som høykulturell eller for å være en åndssnobb. Hvis jeg besøker en forestilling/konsert/vernissage, så er det fordi jeg håper det vil gi meg noe. Ikke fordi jeg vil poste det på Facebook slik at alle mine FB-"venner" kan se hvor høykulturell jeg er.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #15 Skrevet 22. februar 2020 Jeg ELSKER symfonikonserter og musikaler, og reiser gjerne utenlands for å få med meg en slik. Elsker også historiske museer og eldre kunst, prøver å få med meg litt av det hver gang jeg er på reisefot. Jeg liker også Real Housewives of Beverly Hills, og jeg gleder meg som en unge til den nye James Bond-filmen kommer. Heldigvis har jeg flere lag. Høykulturell er jeg ikke, og ingen ønske om å være det heller. Anonymkode: 0c8b6...86c
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #16 Skrevet 22. februar 2020 Drev litt på med det mens jeg studerte, men jeg gikk lei av det meste. Problemet er egentlig ikke at det er snobberi, men at de som har det som fritidssyssel har kuppet nesten hele Stortinget og bruker befolkningens skattepenger til å betale for den. Det er ikke statens oppgave å betale for svindyre fritidssysler for en relativt liten gruppe av befolkningen. Anonymkode: 25cca...3c9 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #17 Skrevet 22. februar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Drev litt på med det mens jeg studerte, men jeg gikk lei av det meste. Problemet er egentlig ikke at det er snobberi, men at de som har det som fritidssyssel har kuppet nesten hele Stortinget og bruker befolkningens skattepenger til å betale for den. Det er ikke statens oppgave å betale for svindyre fritidssysler for en relativt liten gruppe av befolkningen. Anonymkode: 25cca...3c9 Alternativet er nok dessverre at det forsvinner helt. Som musiker har jeg mest innblikk i den klassiske musikk, men kan tenke meg noe lignende vil skje andre steder også. Legger du ned alt av symfoniorkestre og operahus kan du legge ned musikkhøyskolene også. De aller fleste som studerer (klassisk) musikk der har en drøm om å jobbe et slikt sted eller bli solister, men brorparten havner helt andre steder, som for eksempel som instruktører, dirigenter og musikklærere. Legger du ned musikkhøyskolen forsvinner altså rekruttering av instruktører i skolekorps og amatørorkestre, og høyt kvalifiserte musikklærere i skolen. Da ryker også amatørorkestre siden undervisningen blir dårlig. Du vil måtte ta til takke med filmmusikk som er laget av en datamaskin (for det er ingen komponister heller om du ligger ned musikkhøyskolene), og hvem skal forresten gidde å lage musikk på datamaskin når det ikke er penger i det? Det blir litt som å fjerne biene i verden - da får du plutselig ikke bestøvet blomster og dermed ikke produsert mat eller nye blomster, og alt dør ut. Og til deg over som mener jeg er snobbete: leste du i hele innlegget mitt? Klart det ikke er et soleklart skille mellom massekultur og finkultur, men altså: Paradise hotel og opera er definitivt ikke på samme ende av skalaen og er bare ment som eksempler. Som jeg skrev er det ikke noe i veien med PH, og folk må få se på hva de vil - og jeg vil gjerne ha lov til å IKKE se på det fordi ikke gir meg noe som helst å se på en gjeng umodne ungdommer som drikker seg dritings og gjør dumme ting i fylla. Andre kan gjerne få se på dette om de vil. Som jeg skrev: hver sin smak. På samme måte vil jeg hellere se proffesjonelle sangere i operaen som har øvd et helt liv, enn folk som kommer inn fra gata og synger i idol. Dermed ikke sagt at det ikke kan dukke opp et talent i idol i ny og ne; jeg er veldig imponert og Angelina Jordan for eksempel. Igjen: folk (også jeg) må vel få se på det de vil? At jeg ikke gidder se på PH og idol mener du gjør meg til en snobb, og det er akkurat det jeg skriver først i innlegget mitt. Det oppleves for meg som om at mange (for eksempel deg) av en eller annen grunn oppfatter det som fryktelig provoserende og snobbete at jeg ikke er interessert i å se på for meg helt uinteressante programmer på TV. Det har ingenting med snobberi å gjøre (i hvert fall ikke for meg), men ren og skjær interesse. Jeg ser ikke ned på de som ikke liker å se på hovedscenen, det må da folk virkelig få bestemme selv. Så det interessante for meg her er egentlig hvordan du kom frem til at jeg er snobbete om jeg ser på hovedscenen eller tar meg en tur på konsert eller i operaen fremfor å sitte hjemme og se på PH og idol? For det var akkurat det som var poenget med forrige innlegg. Anonymkode: fd442...5c0 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #18 Skrevet 22. februar 2020 På 21.2.2020 den 2.28, AnonymBruker skrev: Tuller du, eller? Jeg må si jeg blir satt ut når folk som ikke har så mye snøring uttaler seg. Les litt om temaet, du, og etter at du har blitt mer belest, så kan du kommer tilbake til denne tråden og si om du mener det samme. Anonymkode: 6a415...297 Jeg antar at dette er ironisk skrevet. Fra en snobb til en annen. Anonymkode: 66b79...c8f
Gjest theTitanic Skrevet 22. februar 2020 #19 Skrevet 22. februar 2020 På 17.2.2020 den 22.03, AnonymBruker skrev: Hva konsumerer du av høykultur? Litteratur leser du klassiskere og romaner som er regnet for å være gode? Musikk lytter du til kunstmusikk? Kunst Teater Opera Ballett Er klar over at mange vil si at høykultur bare er konstruert snobberi. Men jeg er uenig. Kvalitet eksisterer. Anonymkode: 95f90...e16 Det finnes noe bra av alt. Det finnes kunst jeg liker og det finnes mye jeg ikke liker. Jeg kan lage kunst, men ikke sikkert andre ville syntes det var så flott. Mye tid på det bruker jeg ikke. Kan se teater men det er ikke mye. Har hørt veldig vakker opera, og vakker musikk av andre sjangre, men bruker ikke mye tid på det heller. Ballett faller nok helt utenfor interessefeltet. Jeg så på det som snobberi inntil en person fikk meg interessert i å se på det med nye øyne. Så jeg ser verdien i det og helheten. Den største lærdommen var å se ting med åpent sinn før jeg gjør meg opp en mening.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #20 Skrevet 22. februar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Alternativet er nok dessverre at det forsvinner helt. For deg høres det sikkert ut som et godt argument, men for meg og de fleste andre gjør det i realiteten lite eller ingenting. Amatørmusikken er stort sett drevet av frivillige for en slikk og ingenting. Den nyter i svært liten grad godt av milliardene som går til "høykultur", så slike argumenter er ikke troverdige. I 2019 ble f.eks. totalt 13,2 millioner kroner fordelt til 545 korps som søkte om penger fra Instrumentfondet. Anonymkode: 25cca...3c9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå