Gå til innhold

Avtale med barnet: Ingen narkotika = EK når 25

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter som er glad i livet og alt som er gøy. Hun er russ til våren og skal flytte til Oslo for å studere. 

Hennes far var rusmisbruker og jeg/stefar har gjort det vi kan for å sørge for sunne holdninger og interesser. Men jeg er redd hun vil havne inn i partylivet i Oslo. Hun har allerede fått mulighet til å få deltidsjobb i en bar når hun flytter ned, sier hun. 

Hun har allerede prøvd hasj, sier hun ikke skal gjøre det igjen.

Vi vurderer å tilby henne 500.000 hvis hun avstår fra narkotiske stoffer frem til hun er 25. Mot dette må hun kunne avlegge prøver når vi ber om det (tilfeldige tider, f.eks fire ganger per år). 

Vi tenker kanskje ikke klart i denne situasjonen. Er det et ok forslag? For inngripende/krenkende? 

Hva synes du?

Anonymkode: 926e0...2a3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her høres bare alt feil ut, synes nå jeg...

Anonymkode: a8890...977

• Liker 38
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her høres bare alt feil ut, synes nå jeg...

Anonymkode: a8890...977

Hvorfor? Har du et bedre alternativ? Kan jo ikke hindre henne i å flytte, og vil bare oppmuntre en veldig livsglad og spenningssøkende jente til å holde seg på den rette stien. 

Mottar gjerne konstruktive forslag!

• Liker 9
Skrevet

Høres helt feil ut synes jeg også. Hvis hun vil prøve stoffer er det ingenting dere kan gjøre for å hindre det når hun så bikker 25. Det er ikke sånn at alle som er i Oslo begynner å bruke noe heller, ei heller sånn at bruk én gang er så farlig at det er verdt 500k å unngå. Hun er voksen, så å levere prøver til foreldrene synes jeg rett og slett er for inngripende. Jeg ville heller satset på å snakke med henne om hvordan det ødela hennes far (om det gjorde det) og hvor mye det betyr for deg at hun ikke ender sånn.

Anonymkode: 54fb1...67d

• Liker 16
Skrevet

Jeg har registrert at foreldre i vennekrets lovet barna/ungdommene sertifikat hvis de ikke røyka før de var XX år og annet m.m, men det har aldri vært min måte å oppdra barn på. Jeg mener at en motivasjon for å gjøre det som er best for dem skal komme fra et annet sted enn at de skal få penger. Når det er sagt så mener jeg også at det hører til ungdomstiden å få lov til å gjøre feil. Det viktigste er at man oppdrar dem til å bli selvstendige og rakrygget - at de tør stå opp for sine meninger og for seg selv. 

• Liker 14
Skrevet

Hun har mest sannsynlig ikke lyst til å ende opp som sin far, så tror ikke dette er nødvendig. 

Jeg har bodd hele livet i byen og veldig få ender opp som narkomane. Det er også stort sett en grunn til at folk ender opp sånn, traumer etc. Det er enda færre som tilfeldigvis ender opp som narkomane.

Skrevet
1 minutt siden, Nooni skrev:

Jeg har registrert at foreldre i vennekrets lovet barna/ungdommene sertifikat hvis de ikke røyka før de var XX år og annet m.m, men det har aldri vært min måte å oppdra barn på. Jeg mener at en motivasjon for å gjøre det som er best for dem skal komme fra et annet sted enn at de skal få penger. Når det er sagt så mener jeg også at det hører til ungdomstiden å få lov til å gjøre feil. Det viktigste er at man oppdrar dem til å bli selvstendige og rakrygget - at de tør stå opp for sine meninger og for seg selv. 

Jeg opplevde det samme da jeg var ung, og det var ingen som røyket og drakk mer enn de med sånne avtaler. Helt enig med deg i resten også.

Anonymkode: 54fb1...67d

• Liker 8
Gjest theTitanic
Skrevet
1 minutt siden, loveli skrev:

Hun har mest sannsynlig ikke lyst til å ende opp som sin far, så tror ikke dette er nødvendig. 

Jeg har bodd hele livet i byen og veldig få ender opp som narkomane. Det er også stort sett en grunn til at folk ender opp sånn, traumer etc. Det er enda færre som tilfeldigvis ender opp som narkomane.

Du tar feil. Det er helt ille hvor lettpåvirkelige vi er ovenfor våre foreldres feilgrep. Sannsynligheten for å gjøre samme feil er ganske stor. Selv om vi virkelig ikke vil det. 

Skrevet
3 minutter siden, Nooni skrev:

Kunne ikke vært mer enig. 

Tror for øvrig noe av det mest forebyggende er korrekt informasjon (ikke propaganda) og reflekterte samtaler rundt temaet. 

• Liker 5
Skrevet

Da hadde jeg bare ventet med å prøve til etter jeg var 25. 

Anonymkode: d6562...4fe

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Nooni skrev:

Jeg forstår hva du sier. Jeg er så lik min egen datter og jeg har også vært nysgjerrig på alt. Vet at eneste grunnen til at jeg ikke gikk lenger, var at faren hennes gikk så langt, så fort (dette var på nittitallet da extacy kom, vi prøvde begge to men han ble oppslukt av det). 

Jeg vil bare at hun skal holde seg unna, men ser at hun (som meg i min ungdom) blir dratt mot alt som er spennende og forbud. 

Hva om vi dropper testene, men gir 100.000 per år med studier på normert tid med minimum B i snitt, 50.000 hvis karakteren er C eller D? 

Så har hun i hvert fall motivasjon til å prioritere studier? 

De blir nok ikke spart og brukt til EK, men hun får i det minste en utdannelse. Forhåpentligvis. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? Har du et bedre alternativ? Kan jo ikke hindre henne i å flytte, og vil bare oppmuntre en veldig livsglad og spenningssøkende jente til å holde seg på den rette stien. 

Mottar gjerne konstruktive forslag!

Jeg var også "livsglad og spenningssøkende" og er i grunn det fortsatt, men de to personlighetstrekkene gjør ikke at man vil prøve narkotika. Hun får begynne med klatring eller fallskjermhopping om hun er spenningssøkende, og det er jo holdninger dere må ha lært henne fra ung alder og ikke noe som hun vil tilegne seg ved at du lokker med en egenkapital. 

Anonymkode: 334a0...343

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg bare ventet med å prøve til etter jeg var 25. 

Anonymkode: d6562...4fe

Det er også mindre skadelig å vente til etter 25. Hjernen er da ferdig utviklet, og man er mer reflektert og klarer å begrense det til å prøve. I hvert fall bedre forutsetninger enn en 19-åring. 

Skrevet

Hvor mye har dere jobbet med dette oppgjennom oppveksten hennes? Hvor mange ganger har dere åpnet for åpne og ærlige samtaler om gruppepress, impulskontroll, egne grenser, konsekvensvurderinger osv.? 

Anonymkode: f78d3...300

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye har dere jobbet med dette oppgjennom oppveksten hennes? Hvor mange ganger har dere åpnet for åpne og ærlige samtaler om gruppepress, impulskontroll, egne grenser, konsekvensvurderinger osv.? 

Anonymkode: f78d3...300

Vi har forsøkt, men hun er som hun er. Hun ble tidlig voksen i egne øyne, og har vært lite mottagelig for mer alvorlige samtaler.

Hun er svært ressurssterk og sier det hun vet vi vil høre og spør om vi er ferdige nå. 

Skrevet

Det hørtes bare helt feil ut. Motivasjonen må komme innenfra og ikke ytre styrt. Dere har ett voldsomt fokus på narkotika. Kan nesten få en omvendt effekt av det dere ønsker å oppnå og gjøre det mer spennende. Vi er 4 søsken som vokste opp med foreldre som var rusmisbrukere. Ingen av oss endte opp slik, og vi fikk ingen penger, ei heller reflekterende samtaler opp igjennom. Er datteren deres meget spenningsøkende av natur, ville jeg heller styrt henne inn i retningen sport/fjellklatring /paragliding m.m. Der man får ett kick på en sunnere måte. Men som sagt dette bestemmer hun helt selv. 

Anonymkode: eb29c...cb0

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva du sier. Jeg er så lik min egen datter og jeg har også vært nysgjerrig på alt. Vet at eneste grunnen til at jeg ikke gikk lenger, var at faren hennes gikk så langt, så fort (dette var på nittitallet da extacy kom, vi prøvde begge to men han ble oppslukt av det). 

Jeg vil bare at hun skal holde seg unna, men ser at hun (som meg i min ungdom) blir dratt mot alt som er spennende og forbud. 

Hva om vi dropper testene, men gir 100.000 per år med studier på normert tid med minimum B i snitt, 50.000 hvis karakteren er C eller D? 

Så har hun i hvert fall motivasjon til å prioritere studier? 

De blir nok ikke spart og brukt til EK, men hun får i det minste en utdannelse. Forhåpentligvis. 

Jeg har opplevd og gjort så mye i min ungdomstid at jeg tenker at det sikkert holder for flere generasjoner. Mine barn har prioritert utdanning og de har vært selvforsørget etter eget ønske siden de var ferdig med videregående. De grensene de har gått over vet jeg litt om, antagelig bare 10% av. Det er ok. Det som har vært skikkelig vanskelig har vi snakket om. 

Jeg har aldri sagt til dem at de ikke får lov å drikke eller røyke. Jeg har aldri bedt dem om å holde seg unna dop. Jeg har aldri sagt at de ikke skal ha sex før ... Jeg har aldri noen sinne pålagt dem noen regler, men jeg har vært opptatt av at de skal stole på sin egen magefølelse. Hvis noen ting kjennes feil, så er det sannsynligvis det. Lytt til det for det vil gagne deg, både i øyeblikket men også i fremtiden. Fordi jeg vet at de gjør som de vil når jeg ikke er til stede - jeg er ikke på de festene, jeg vil ikke være på den skoleavslutningen og det finnes ikke et svar. Alle situasjoner har ulike problemstillinger. Vi voksne kan ikke lage regler for alle disse, vi må lære dem å gjøre gode vurderinger selv. Det viktigste for meg er at de forstår hva konsekvensene av deres handlinger vil være, for dem selv og andre, og min bekymring/redsel knyttet til dette. Det har også vært viktig for meg å formidle at jeg forventer at de vil gjøre noen feilvurderinger, men at jeg er glad i dem uansett og at de kan snakke med meg hvis de ønsker. 

Min erfaring er at i den grad mine barn har "stoppere" så er de knyttet til egne ønsker og verdier, og da de var veldig ung "min redsel" (for at de skulle bli så full at de lå livløs på et rom og ble voldtatt/voldtok andre). Så skal det også nevnes at vi har snakket mye om hvorfor folk doper seg, drikker for mye, spiser for mye - at dette i stor grad kan handle om at man forsøker å være som andre og/eller at man har følelser man ikke klarer å deale med. 

• Liker 7
Skrevet

Penger fungerer dårlig som motivasjon, og kan gjøre at hun trekker seg unna, enten ved å ikke fortelle hva som skjer i livet hennes eller at hun føler seg ikke bra nok dersom hun ikke oppnår de resultatene dere ønsker dere. At dere ikke er glad i henne for henne selv, men bare for det hun oppnår, og når hun passer inn i deres definisjon av vellykket.

Hold heller nær kontakt, støtt henne igjennom det som skjer i livet hennes selv om hun kanskje tar noen dårlige valg. Og så kan penger være en hyggelig overraskelse og hjelp når hun forhåpentligvis kommer dit at boligkjøp er aktuelt. Og ikke at det blir som en straff at hun ikke får hvis hun ikke er «perfekt nok».

Anonymkode: 0b42b...2a5

• Liker 10
Skrevet

Vi har bare gjort det klart fra barndommen at narkotika er uaktuelt i vår familie og vi vil gå til ekstreme tiltak for å forhindre det. 

Anonymkode: 14f98...c30

• Liker 2
Skrevet

Straff og sanksjoner virker ikke og urinprøver er en urimelig inngripen i ditt barns liv. Jeg skjønner din bekymring, men bruk heller tid på barnet ditt. Møt barnet ditt med forståelse og empati, ikke konsekvenser. Og tråkker barnet ditt feil så vær der for henne. 

Anonymkode: 2b9ef...f8e

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...