Gå til innhold

Mammografi / Biopsi

Cathie

Anbefalte innlegg

Hvor vondt er det egentlig å ta mammografi?? Fikk også beskjed om at de kanskje kom til å ta en prøve (biopsi tror jeg) av kulen... Har aldri gjort noe lignende det her før og hadde blitt glad hvis noen kunne forberede meg litt :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok mammografi senest igår, og det gjør ikke vondt i det hele tatt spør du meg. Litt ubehagelig er det, men ikke vondt slik jeg definerer det i alle fall. Biopsi vet jeg ikke om enda, skal ta min imorgen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta begge deler om halvannen uke, pga en kul i brystet.. Forteller du hvordan det var om du har mulighet? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig....., men jeg skal rett på et annet sykehus pga svangerskap utenfor livmoren og operasjon (vistnok), så det blir ikke med en gang tenker jeg...

Uansett; lykke til til deg - det er sikkert bare en kjertel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oioi!! Lykke til til deg også!! håper det går bra!

Stor :trøste: :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare tatt mamografi; det er ikke moe å grue seg til å i alle fall :)

Har hørt at jo mindre pupper jo "vondere" er det, men da jeg tok det, var ikke mine større enn en stor a-cup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!!

Dette har jeg vært med på to ganger.

Mammografien synes jeg vra mest ubehagelig. Følte liksom at puppene mine ble skikkelig "skivst".

Når jeg hadde tatt mammografien tok de ultralyd av kulen. Dette var vel mest fr å se lit nærmere på kulen.

Selve biopsien var nok desverre ikke det beste jeg har vært med på. Var meget nervøs. Hadde ikke sovet skikkelig p over en uke (det var tiden det tok fra mammografi og til ultralyd og biopsi). Biopsien bir tatt med en form for "pistol". Den smeller litt. "Pistolen" er en slags meget lang spiss med en slags tang i enden. Denne tangen griper tak i en del av kulen og tar med denne ut igjen. Det hele er over på noen sekunder. Du får et bittelite hull i brystet. Akkurat som om du har fått en vaksine.

Håper jeg ikke har skremt deg.

Jeg skjønner deg veldig godt at du er nervøs o redd. Det var jeg også. Heldigvis var det ikke brystkreft jeg hadde, men en hoven melkekjertel.

Lykke til og fortell oss hvordan det har gått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Mine er vel en ca normal B, men føler at de er ganske små... :o

Er vel mest biopsien jeg er mest nervøs for, noen steder virker det som man får bedøvelse, mens mamma sa at det gjorde de ikke på henne :-?

Jeg vil ha bedøvelse tror jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesty

henger meg på den tråden her.............har aldri tatt slik undersøkelse, men hva er ondt med mammografi da? jeg skal inn på en rutinekontroll, hvordan fåregår en slik undersøkelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt biopsi idag, og det må først sies at jeg er overlykkelog av resultetet! De fant kun en kjertel, og ikke noe mer. Puh.....

Selve biopsien var faktisk ikke SÅ vond som jeg hadde forventet. Tårene rant hele tiden uansett, men det var nok mest fordi jeg hadde så mange negative tanker i hodet.... - Og det var over ganske så fort. Jeg ble advart om at de kanskje måtte stikke flere ganger da det var vanskelig å treffe, men jeg slapp unna med den ene. Den ble forøvrig tatt i selve mammografi-maskinen, den gjennomsiktige plastplaten var hullet og de stakk nålen (som var laaaang) gjennom den etter å ha sett nøye på bilder først.....

Ønsker deg lykke til, håper du er like heldig som meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Så fort man glemmer... jeg har tatt biopsi diverse ganger, men husker ikke om det gjorde vondt :o

Det jeg husker som er ubehagelig er mammografien, den har jeg vært igjennom ti ganger eller noe sånt.. men jeg har så små bryster at de må hale og dra så veldig i dem for å få dem inn mellom glassplatene... men det er over på få sekunder, så det er ikke noe å hyle om egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg gruer meg veldig.. Har time på lillestrøm neste mandag... Men tar de biopsi på sentrum røntgen a? Har lest noen steder at man får bedøvelse, men virker jo ikke sånn på dere her... Håper jo selvfølgelig at det ikke er noe farlig!! Men er faktisk undersøkelsene jeg gruer meg mest til, tror det er fordi det er det som er mest virkelig...

Har alltid tenkt at det her er sånn som damer over 40 som tar mammografi og sånn.. Ikke en jente på 21, men der tok jeg feil ja! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedøvlsen de kunne tilby meg var uansett med nål, så det var det liksom ikke noe vits i.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...