Gå til innhold

Har dere råd til å ta vinterferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og da tenker jeg helst på barnefamilier:

Jeg og samboeren jobber begge 100%. På sommeren må vi begge ta minimum 3 uker ferie, helst 4 for å få det til å gå opp med tanke på barna. Til påske/jul tar vi ut resterende ferie, pluss noen dager her og der når det er behov for det.

Vi har helt grei økonomi, men vi kan ikke ta ut ulønnet ferie i høst/vinterferie. Jeg ser det er veldig mange med barn på alderen med våre barn som tar ut hele uker ferie i vinterferien og/eller høstferien. Deriblant en familie vi kjenner veldig godt, og vi vet sliter økonomisk. Vi satt nettopp å diskuterte dette. Vi vet at de pleier å ta ut ferie på sommer/påske/jul på samme måte som oss i tillegg til disse feriene. Hun jobber 50% og han er selvstendig næringsdrivende. 

Hvordan gjør dere dette med ferier? Hvor mye jobber dere til vanlig og hvordan er økonomien?

Anonymkode: 61647...415

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig mange jeg kjenner jobber ekstra innimellom (får plusstid når det er travle perioder på jobb), slik at de kan avspasere deler av vinterferie/høstferie. Vi har fleksitid og kan også ha hjemmekontor innimellom. Vi jobber 100% begge to.

Anonymkode: ec739...8af

• Liker 9
Skrevet

Vinterferie og høstferie gjelder da ikke i yrkeslivet? Kun hos elever og lærere. Bare tull hele greia. En måned siden dem startet opp etter jul! Og snart kommer påsken... Og plutselig er semesteret over gitt. 

Anonymkode: 73365...8d3

• Liker 6
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet at de pleier å ta ut ferie på sommer/påske/jul på samme måte som oss i tillegg til disse feriene. Hun jobber 50% og han er selvstendig næringsdrivende. 

Hvis du og din mann begge jobber 100% i en vanlig jobb er det jo helt meningsløst å sammenlikne seg med dette paret. Han som er selvstendig næringsdrivende kan kanskje jobbe hjemmefra i ferien? Hun som jobber 50% tar kanskje flere vakter ellers i året?  

Anonymkode: cf1be...5fc

• Liker 13
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du og din mann begge jobber 100% i en vanlig jobb er det jo helt meningsløst å sammenlikne seg med dette paret. Han som er selvstendig næringsdrivende kan kanskje jobbe hjemmefra i ferien? Hun som jobber 50% tar kanskje flere vakter ellers i året?  

Ja, det er fint mulig at hun jobber ekstra. Men da tenker jeg at siden de har så dårlig økonomi, så burde man ikke ta ut den ekstra lønnen i ferie? Mannen jobber som tømrer, så det er ikke mulig å jobbe hjemmefra

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er fint mulig at hun jobber ekstra. Men da tenker jeg at siden de har så dårlig økonomi, så burde man ikke ta ut den ekstra lønnen i ferie? Mannen jobber som tømrer, så det er ikke mulig å jobbe hjemmefra

OK, men hva har det å si for deg om de har lavere huslån og derfor ikke behøver like høy lønn som dere, og dermed kan ta seg vinterferie mens dere er nødt til å jobbe? Kanskje han driver med papirarbeidet hjemme den uken, selv tømrere har papirarbeid.  

• Liker 12
Skrevet

Jeg jobber 100 %, og må ta vinterferie. Tar også 3 uker på sommer, og 1 uke høst. Dere må ikke ta all sommerferien sammen (da går det opp). 

Anonymkode: 41a6f...408

Skrevet

Jeg tar ut all ferien om sommeren. Resten er plusstid. Tar ca. tre dager fri både i høst- og vinterferien. Tar fri hele jula og hele påsken (bruker avspasering på de røde dagene). 

Anonymkode: 76a29...768

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg virker det som om du er misunnelig på dem siden du spekulerer i hvordan de har råd til å ta seg råd til ferie. Kan være de jobber ekstra, har fått sponset ferie fra foreldre og annen familie, oppsparte midler, kan være at de faktisk trenger ferien for helsen sin skyld til tross for dårlig økonomi. 

Anonymkode: 6fae3...d3c

• Liker 12
Skrevet

Nei

Anonymkode: 3b11a...810

Skrevet

Har to uker sammen på sommeren. Har en uke hver til på ulikt tidspunkt. Har litt høst/ vinterferie sammen, litt delt. Avspaserer påske og litt jul. Da går det.

Nå er vi på fjellet til onsdag.

Skrevet

Tar ut 3 dager avspasering. Har avspaseringsdager i bøtter og spann😊 

Anonymkode: edab8...671

• Liker 1
Skrevet

Her tar vi 3 uker sommerferie pluss påskeferie sammen. Mannen tar vinterferie med ungene mens jeg tar juleferien 

Anonymkode: e7128...68c

Skrevet

Jeg har ikke ferie nå, tar heller høstferie. Da låner.vi hytta til min far.

Er alene med 3 barn.

Anonymkode: 89e4a...a98

Skrevet (endret)

Men har de dårlig økonomi? Eller har de lavere inntekt enn dere? Det er to forskjellige ting. Har de lavere inntekt og derfor også lavere forbruk er de kanskje mer økonomisk fornuftig ellers i året å velger å ta dette ut i vinterferie? 

Og for å svare på spørsmålet: i år blir det tre dager vinterferie i tillegg til helgen. 

Endret av Plengionika
  • Liker 3
Skrevet

Noen drar bort i helgen, men ikke i uka i vinterferien. Noen har fleksitid. Noen jobber i skolen. Noen bedrifter har stengt. Noen har hjemmekontor. Noen tar fri Tors/fre og får langweekend. 

Anonymkode: c3e6e...d0b

• Liker 2
Skrevet

Min mann er selvstendig og jobber det inn i forkant. Vi tar helgen pluss tre dager. 

Anonymkode: c3e6e...d0b

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK, men hva har det å si for deg om de har lavere huslån og derfor ikke behøver like høy lønn som dere, og dermed kan ta seg vinterferie mens dere er nødt til å jobbe? Kanskje han driver med papirarbeidet hjemme den uken, selv tømrere har papirarbeid.  

Nei, jeg vet at de har veldig dårlig økonomi. Familien er i nær slekt med oss, og vi har bidratt direkte for deres økonomi. Så derfor vet vi at de ikke har mye å rutte med.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber 100 %, og må ta vinterferie. Tar også 3 uker på sommer, og 1 uke høst. Dere må ikke ta all sommerferien sammen (da går det opp). 

Anonymkode: 41a6f...408

Sommerferien er 8 uker.... Skolebarn. Vi tar 1 uke samtidig (der vi drar på ferietur med barna) ellers så har vi ikke felles ferie.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg virker det som om du er misunnelig på dem siden du spekulerer i hvordan de har råd til å ta seg råd til ferie. Kan være de jobber ekstra, har fått sponset ferie fra foreldre og annen familie, oppsparte midler, kan være at de faktisk trenger ferien for helsen sin skyld til tross for dårlig økonomi. 

Anonymkode: 6fae3...d3c

VI er familien dere. Vi har måtte sponset dem ved større felles-gaver til andre familiemedlemmer. Ja, jeg er veldig misunnelig på de som med god samvittighet kan ta ferie når de vil.

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er tilfelle er det jo litt spesielt at de tar seg råd til det. Da virker det ikke helt som om de har prioritert riktig. 

• Liker 1
Skrevet

Mannen min avspaserer. Ikke alle har mulighet til å ta ut overtid i lønn. Min mann må ta det i avspasering, time for time. 

Dermed blir det 5 uker ferie, og 8 uker avspasering på ham i løpet av året (vinterferie, påske, 4 uker om sommeren, høstferie og jul).

Noen ganger skulle vi gjerne heller hatt overtidsbetaling. Men det valget har vi ikke. 

Anonymkode: ec1b6...ca5

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...