AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #1 Skrevet 17. februar 2020 Lurer på dette både med og uten medisin. Hvordan er det med å styre følelsene sine med denne diagnosen? Feks sinne, hvordan handler dere når dere er sinte? Klarer dere å styre dere, eller er det vanskelig noen ganger iforhold til folk uten add/adhd? Er følelsene deres enda sterkere? Er det normalt at voksne med adhd kan få sinneutbrudd og miste litt seg selv ?? Anonymkode: beca1...52b
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #2 Skrevet 18. februar 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer på dette både med og uten medisin. Hvordan er det med å styre følelsene sine med denne diagnosen? Feks sinne, hvordan handler dere når dere er sinte? Klarer dere å styre dere, eller er det vanskelig noen ganger iforhold til folk uten add/adhd? Er følelsene deres enda sterkere? Er det normalt at voksne med adhd kan få sinneutbrudd og miste litt seg selv ?? Anonymkode: beca1...52b Svaret er ja; personer med add eller ADHD kan ha problemer med emosjonsreguleringen, og det kan gi seg uttrykk i oppfarenhet, sinne, aggressive tendenser (intense følelser, kan f.eks kaste ting og bli stygge i munnbruken), og eksternalisering. De kan noen ganger ha problemer med å se sin egen rolle i situasjoner og skylder heller på andre. Det er mange tråder her inne om det hvis du søker. Leste om en dame som skrev her inne og sa at mannen hennes hadde vært oppfarende og mye sint, ødelagt ting i raseri osv, men at det ble mye bedre på medisiner.. Jeg har lest mye om dette fordi jeg mistenker min mann har ADD: han scorer på alle punkter, ut fra hva jeg leser.. Håper å få ham til utredning. Anonymkode: 5751a...866 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #3 Skrevet 18. februar 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer på dette både med og uten medisin. Hvordan er det med å styre følelsene sine med denne diagnosen? Feks sinne, hvordan handler dere når dere er sinte? Klarer dere å styre dere, eller er det vanskelig noen ganger iforhold til folk uten add/adhd? Er følelsene deres enda sterkere? Er det normalt at voksne med adhd kan få sinneutbrudd og miste litt seg selv ?? Anonymkode: beca1...52b Jeg reagerer enormt sterkt når jeg blir sint. Men det er ikke pga av ADHD, det er fordi jeg egentlig ikke "tør" bli sint, det gjør at jeg nesten aldri sier vi fra når noen bryter grenser, tråkker på meg eller andre ting, og til slutt blir jeg så sint at jeg mister kontrollen. Ingen forskjell med/uten medisiner. Men ADHD kan nok gi sinne problemer på mange måter, feks man blir ofte mye mer stresset og sliten fordi det å leve krever mye organisering, og det er generelt noe de aller fleste med ADHD har problemer med, eller bruker veldig mye energi på. Alltid lete etter nøklene, for sen med regninger, ikke rene klær til 17 måi, finner ikke bankbrikken når du endelig har penger til å betale regning, nytt inkasso brev med nytt gebyr når du har fått ny brikke som også koster penger, dra tilbake til butikken fordi du glemte kjøttdeig til spagettien, glemte å bestille time til dekkskifte, fikk bare malt et halvt strøk på huset før det plutselig ble jul, må kjøre en ekstra mil for å handle fordi du må låne kontanter siden kortet er borte, dukket opp på legekou tirsdag istedenfor torsdag, så må du be om fri enda en gang osv osv De fleste har det jo slik innimellom eller i perioder, men mange med ADHD lever slik konstant, det er utrolig stressende, noe som selvsagt gjør at man kan bli lettere sint, eller reagerte voldsom på belastninger andre gjerne trekker på skuldrene av. I forhold til andre mennesker er det jo også stress, man må spørre om hjelp mye oftere, eller man er skamfull og flau fordi man føler seg håpløs dersom andre reagerer negativt på alt kaoset. Man skjønner jo at man lager stress for andre, og det er ikke gøy. Jeg tror ikke du finner en eneste psykisk sykdom som kan gir vansker med enosjonsregulering, så det kan jo være alt mulig om det er kun sinne du tenker på. Anonymkode: e3872...682
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå