AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #1 Skrevet 17. februar 2020 Hallo, leggetips? Jenta vår på tre virker trøtt helt til hun faktisk legger seg ned i sengen. Da begynner skravla, klarer ikke ligge rolig, skal frem og tilbake i sengen. Hun våkner halv åtte og vi legger halv åtte ca. Hun sover ikke på dagen og går i barnehage. Tips til å motivere henne til å legge seg ned og lukke øynene? Anonymkode: 2500f...300
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #2 Skrevet 17. februar 2020 Hvor lang tid tar det å legge da? Anonymkode: 1898a...009 1
Belima Skrevet 17. februar 2020 #3 Skrevet 17. februar 2020 Spiser hun kveldsmat uten at dere har TV eller annet på nett på før dere går på badet? Da blir det en myk overgang, før kveldstell og tannpuss. Les i en bok og eventuelt syng en nattasang, før du slukker lyset på rommet hennes og går ut. Vet at mange barn sitter med pad eller foran TV før leggetid noe som ikke er anbefalt, ikke for oss voksne heller. Rekker hun å bli for trøtt før hun legger seg, så er det mange barn som blir hypre når de skal i seng. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #4 Skrevet 17. februar 2020 Legg henne en halvtime tidligere slik at dere får tid til å prate? Er det mye stress hele ettermiddagen og kvelden slik at hun ikke får tid til å fortelle om og fordøye alt hun har opplevd den dagen? Kanskje dere kan begynne å skrive dagbok sammen? Så får hun fortalt og fordøyet, og samtidig "kvittet seg" med tankene når dagboken overtar dem. Anonymkode: 3e1e0...72d 2
Ulrikke Skrevet 17. februar 2020 #5 Skrevet 17. februar 2020 Forskyv leggingen en halvtime fram? Kanskje hun "bikker" over akkurat den siste halvtimen siden du sier hun virker trøtt til kroppen treffer madrassen... Når sovner hun?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #6 Skrevet 17. februar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang tid tar det å legge da? Anonymkode: 1898a...009 Alt fra 20 min (luksus) til halvannen time 4 timer siden, Belima skrev: Spiser hun kveldsmat uten at dere har TV eller annet på nett på før dere går på badet? Da blir det en myk overgang, før kveldstell og tannpuss. Les i en bok og eventuelt syng en nattasang, før du slukker lyset på rommet hennes og går ut. Vet at mange barn sitter med pad eller foran TV før leggetid noe som ikke er anbefalt, ikke for oss voksne heller. Rekker hun å bli for trøtt før hun legger seg, så er det mange barn som blir hypre når de skal i seng. Ja, vi ser faktisk på tv under kveldsmaten. Jeg vet egentlig at det ikke er anbefalt, men har ikke merka noe forskjell fra eller til, men det må kanskje prøves litt over noen dager? 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Legg henne en halvtime tidligere slik at dere får tid til å prate? Er det mye stress hele ettermiddagen og kvelden slik at hun ikke får tid til å fortelle om og fordøye alt hun har opplevd den dagen? Kanskje dere kan begynne å skrive dagbok sammen? Så får hun fortalt og fordøyet, og samtidig "kvittet seg" med tankene når dagboken overtar dem. Anonymkode: 3e1e0...72d Vi har masse tid sammen om ettermiddagene. Jeg henter henne tidlig og vi snakker mye sammen. Likevel har jeg tenkt tanken, og legger til rette for litt prat om kvelden, men hun har ikke så mye på hjertet, og de gangene hun har det prater hun ❤️ 3 timer siden, Ulrikke skrev: Forskyv leggingen en halvtime fram? Kanskje hun "bikker" over akkurat den siste halvtimen siden du sier hun virker trøtt til kroppen treffer madrassen... Når sovner hun? Har faktisk vurdert det, men da sover hun for lenge om morgenen, og da har jeg det gående. Med mindre det er lov å vekke barna etter 11 timer med søvn? Jeg er skikkelig b menneske, så det kan hende at hun kan legge seg kl 20 eller 2030 og jeg vekker henne 0730 ish? De gangene det har blitt sent har det tatt litt kortere tid å legge, men ikke nevneverdig.. Anonymkode: 2500f...300
Belima Skrevet 18. februar 2020 #7 Skrevet 18. februar 2020 Alle forandringer for små barn må en bruke tid på. 1-2 uker er ikke lenge i den sammenheng. En 3 åring tenger oftest 11-13 timer søvn, så din er vel i den nedre delen som mine barnebarn var. Det er ikke skadelig å vekke barn for å få bedre rutiner, men det krever at vi voksne gidder ta kampen. Kutt TV til kveldsmaten, ha en rolig avslutning før dere går på badet og les i en bok/syng en nattasang, så ungen vet at når du synger/leser så er det siste trinnet før søvn. Lykke til! 1
Hactar Skrevet 18. februar 2020 #8 Skrevet 18. februar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Har faktisk vurdert det, men da sover hun for lenge om morgenen, og da har jeg det gående. Med mindre det er lov å vekke barna etter 11 timer med søvn? Jeg tror @Ulrikke mener en halvtime tidligere. Det kan hjelpe om det er slik at hun akkurat rekker å bli overtrøtt. Det gir dere også en halvtime «ekstra» til å roe ned og eventuelt skravle før det går ut over lengden på søvnen. Støtter ellers kvelds uten TV. Ikke sikkert du merker forskjell med en gang, men tenker uansett jeg ville laget så faste kveldrutiner som mulig, og utelukket skjerm og andre stimulerende aktiviteter fra den rutinen. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #9 Skrevet 18. februar 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hallo, leggetips? Jenta vår på tre virker trøtt helt til hun faktisk legger seg ned i sengen. Da begynner skravla, klarer ikke ligge rolig, skal frem og tilbake i sengen. Hun våkner halv åtte og vi legger halv åtte ca. Hun sover ikke på dagen og går i barnehage. Tips til å motivere henne til å legge seg ned og lukke øynene? Anonymkode: 2500f...300 Dere må innføre en rutine som forteller henne (altså hjernen hennes) at "nå er det leggetid". I tillegg til dette må dere innføre nok daglig fysisk aktivitet til at barnet er slitent når det legger seg. Så en normal dag: hjem fra barnehage - barnet spiser en brødskive baki bilen. Dere drar en tur i skogen, parken el. Så hjem til middag som utgjør kvelds for barnet, bading/dusjing og høytlesing i pysjen. Så leggetid. Med mindre noen i familien er syke ser jeg ingen grunn til at barnet skal ha tilgang til tv eller padder i ukedagene, og skal det ha denne tilgangen må du avslutte bruken minst 2 timer før leggetid. Å lese eller synge barnet i søvn til det når skolealder er for øvrig helt normalt. Så les henne i søvn. Dersom hun virker veldig trøtt ved leggetid: innfør middagslur eller legg henne tidligere. Barn som har vanskelig for å sovne får for lite søvn. At du tror hun får "for mye" er uvesentlig - det finnes forskning på dette fra folk som faktisk har greie på det. Anonymkode: 4638f...555 1
Ulrikke Skrevet 18. februar 2020 #10 Skrevet 18. februar 2020 31 minutter siden, Hactar skrev: Jeg tror @Ulrikke mener en halvtime tidligere. Det kan hjelpe om det er slik at hun akkurat rekker å bli overtrøtt. Det gir dere også en halvtime «ekstra» til å roe ned og eventuelt skravle før det går ut over lengden på søvnen. Støtter ellers kvelds uten TV. Ikke sikkert du merker forskjell med en gang, men tenker uansett jeg ville laget så faste kveldrutiner som mulig, og utelukket skjerm og andre stimulerende aktiviteter fra den rutinen. Det stemmer, jeg mente legging klokka 19 istedenfor. Bedre tid til skravling og hun rekker kanskje ikke bli overtrøtt.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #11 Skrevet 18. februar 2020 2 timer siden, Belima skrev: Alle forandringer for små barn må en bruke tid på. 1-2 uker er ikke lenge i den sammenheng. En 3 åring tenger oftest 11-13 timer søvn, så din er vel i den nedre delen som mine barnebarn var. Det er ikke skadelig å vekke barn for å få bedre rutiner, men det krever at vi voksne gidder ta kampen. Kutt TV til kveldsmaten, ha en rolig avslutning før dere går på badet og les i en bok/syng en nattasang, så ungen vet at når du synger/leser så er det siste trinnet før søvn. Lykke til! Det høres ut som en god ide ❤️ 1 time siden, Hactar skrev: Jeg tror @Ulrikke mener en halvtime tidligere. Det kan hjelpe om det er slik at hun akkurat rekker å bli overtrøtt. Det gir dere også en halvtime «ekstra» til å roe ned og eventuelt skravle før det går ut over lengden på søvnen. Støtter ellers kvelds uten TV. Ikke sikkert du merker forskjell med en gang, men tenker uansett jeg ville laget så faste kveldrutiner som mulig, og utelukket skjerm og andre stimulerende aktiviteter fra den rutinen. Ja kanskje det hjelper å legge litt tidligere 😊 idag stod hun opp halv åtte, så vi får prøve å droppe TVen idag 😊 1 time siden, Ulrikke skrev: Det stemmer, jeg mente legging klokka 19 istedenfor. Bedre tid til skravling og hun rekker kanskje ikke bli overtrøtt. Enig:) Anonymkode: 2500f...300
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #12 Skrevet 18. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere må innføre en rutine som forteller henne (altså hjernen hennes) at "nå er det leggetid". I tillegg til dette må dere innføre nok daglig fysisk aktivitet til at barnet er slitent når det legger seg. Så en normal dag: hjem fra barnehage - barnet spiser en brødskive baki bilen. Dere drar en tur i skogen, parken el. Så hjem til middag som utgjør kvelds for barnet, bading/dusjing og høytlesing i pysjen. Så leggetid. Med mindre noen i familien er syke ser jeg ingen grunn til at barnet skal ha tilgang til tv eller padder i ukedagene, og skal det ha denne tilgangen må du avslutte bruken minst 2 timer før leggetid. Å lese eller synge barnet i søvn til det når skolealder er for øvrig helt normalt. Så les henne i søvn. Dersom hun virker veldig trøtt ved leggetid: innfør middagslur eller legg henne tidligere. Barn som har vanskelig for å sovne får for lite søvn. At du tror hun får "for mye" er uvesentlig - det finnes forskning på dette fra folk som faktisk har greie på det. Anonymkode: 4638f...555 Vi skal flytte om et par uker, vi kan bruke det som en "naturlig" utvei til å gi litt slipp på kvelds tv.. 😊 Hun elsker å se på peppa gris sammen med kveldsmaten, men jeg er helt for å droppe det. Anonymkode: 2500f...300
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #13 Skrevet 18. februar 2020 Tenker det er helt normalt! Vår største er også sånn. Bruker en god time på å legge seg. I det hun endelig får en av oss alene (har en lillesøster), og kvelden kommer, er det mye på hjertet som må ut før man kan sove. Min løsning er å starte legging till for tidlig og si at nå skal vi snakke om det du vil snakke om så og så lenge, så leser vi eventyr etterpå hvis du vil, og så er det sovetid. Funker ganske bra. Tror ALDRI noen sinne hun har sovnet etter bare 20 minutter, hehe. Men, ca en time fra vi starter kveldsstell til hun sover. Hun har nettopp blitt 4. Og har sykt mye på hjertet, og skravla går og går. Nå snakker hun i søvne også for tiden. Utviklingsfase igjen tror jeg. Hun er søt da. Vi ha aldri sett på tv før leggetid, så det har ingenting med saken å gjøre her. Det er rett og slett bare for kort til mellom bhg og natta. De kanskje 4 timene er jo veldig lite, så jeg forstår det så godt. Hun er roligere og lettere å legge i lange ferier f.eks. Så selv såpass stor så er det nok behovet for tid sammen med oss som er den store baugen. Anonymkode: 1bfc8...794 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #14 Skrevet 18. februar 2020 Akkurat samme her med fireåringen! Hun er i nedre sjiktet når det gjelder søvnbehov (ca 11 t), og vekker henne aldri, da vi har god tid på morgenen. Noen ganger tror jeg min rett og slett ikke er trøtt nok, men du sier jo at jenta di virker trøtt? Kan du blande trøtt med litt kveldsslapp, spesielt siden hun ser på TV før leggetid? Alle blir jo litt døsige av det? Om hun faktisk virker trøtt, men blir gira av legging, hadde jeg lagt henne før, som nevnt over, så dere har god tid til litt prat også. Se på leggingen som en et viktig rituale i foreldrehverdagen, ikke en ting man må få gjort så raskt og effektivt som mulig (det er lett, da det ofte kan være mye en skal ordnes etter de er i seng). Jeg legger meg faktisk sammen med min fireåring og prater litt med henne, og roer sakte ned. Synes faktisk at alle de tingene hun sier på kvelden er så utrolig interessante. Det er virkelig da hun åpner seg opp, og fantasien får løpe løpsk i mangel på annen stimuli. Synes denne tiden er utrolig fin egentlig. Tanker at det kanskje bare er naturlig. Jeg drev alltid og fastaserte i mørket før leggetid da jeg var liten. Så kanskje du kan snu det til en positiv greie? Når jeg ligger der sammen med henne, flyr hun heller ikke ut av senga hele tiden, og hun ligger ikke å roper, så hun sovner raskere Vet det er "fy-fy", men leggetid ble veldig mye mer positivt for oss når vi begynte med dette! Anonymkode: 7a003...533 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #15 Skrevet 18. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker det er helt normalt! Vår største er også sånn. Bruker en god time på å legge seg. I det hun endelig får en av oss alene (har en lillesøster), og kvelden kommer, er det mye på hjertet som må ut før man kan sove. Min løsning er å starte legging till for tidlig og si at nå skal vi snakke om det du vil snakke om så og så lenge, så leser vi eventyr etterpå hvis du vil, og så er det sovetid. Funker ganske bra. Tror ALDRI noen sinne hun har sovnet etter bare 20 minutter, hehe. Men, ca en time fra vi starter kveldsstell til hun sover. Hun har nettopp blitt 4. Og har sykt mye på hjertet, og skravla går og går. Nå snakker hun i søvne også for tiden. Utviklingsfase igjen tror jeg. Hun er søt da. Vi ha aldri sett på tv før leggetid, så det har ingenting med saken å gjøre her. Det er rett og slett bare for kort til mellom bhg og natta. De kanskje 4 timene er jo veldig lite, så jeg forstår det så godt. Hun er roligere og lettere å legge i lange ferier f.eks. Så selv såpass stor så er det nok behovet for tid sammen med oss som er den store baugen. Anonymkode: 1bfc8...794 De er så herlige når de snakker så mye ❤️ dattera mi Skravler mye, også i søvne. Hun har mye å fortelle, men om kvelden vil hun gjerne leke litt. Vurderer å droppe TVen på ettermiddagen for å være ærlig. Anonymkode: 2500f...300
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #16 Skrevet 18. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat samme her med fireåringen! Hun er i nedre sjiktet når det gjelder søvnbehov (ca 11 t), og vekker henne aldri, da vi har god tid på morgenen. Noen ganger tror jeg min rett og slett ikke er trøtt nok, men du sier jo at jenta di virker trøtt? Kan du blande trøtt med litt kveldsslapp, spesielt siden hun ser på TV før leggetid? Alle blir jo litt døsige av det? Om hun faktisk virker trøtt, men blir gira av legging, hadde jeg lagt henne før, som nevnt over, så dere har god tid til litt prat også. Se på leggingen som en et viktig rituale i foreldrehverdagen, ikke en ting man må få gjort så raskt og effektivt som mulig (det er lett, da det ofte kan være mye en skal ordnes etter de er i seng). Jeg legger meg faktisk sammen med min fireåring og prater litt med henne, og roer sakte ned. Synes faktisk at alle de tingene hun sier på kvelden er så utrolig interessante. Det er virkelig da hun åpner seg opp, og fantasien får løpe løpsk i mangel på annen stimuli. Synes denne tiden er utrolig fin egentlig. Tanker at det kanskje bare er naturlig. Jeg drev alltid og fastaserte i mørket før leggetid da jeg var liten. Så kanskje du kan snu det til en positiv greie? Når jeg ligger der sammen med henne, flyr hun heller ikke ut av senga hele tiden, og hun ligger ikke å roper, så hun sovner raskere Vet det er "fy-fy", men leggetid ble veldig mye mer positivt for oss når vi begynte med dette! Anonymkode: 7a003...533 Jeg synes det er så viktig å kunne bruke leggetiden uten noe form for stimuli, og jeg synes det er nydelig å bare ligge ved siden av henne å høre på det hun forteller (om hun gidder). Vi samsover faktisk, og jeg synes det er helt innafor å ligge ved siden av henne til hun sovner, men noen ganger tenker jeg at hun har godt av å holde på litt selv med kosedyra sine, også blir jeg litt utålmodig og tenker jeg kan bruke tid på rydde mens hun holder på med greiene sine for hun sier jo ifra alltid hvis hun vil jeg skal komme.. Vi får bare prøve å legge litt tidligere og heller bruke litt tid sammen ❤️ hvis hun vil selvfølgelig hehe.. Anonymkode: 2500f...300
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå