AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #1 Skrevet 17. februar 2020 Fireåringen har i det siste sagt ved et par anledninger at han ikke vil at pappa skal bo med oss. Når jeg spør om hvorfor, svarer han bare at han "bare vil bo med mamma" og at "jeg er bare glad i mamma". Dette skjærer meg veldig i hjertet. Er dette vanlig? Jeg synes av og til far er urimelig streng og krever mye av barnet, noe vi har hatt samtaler om på Familievernkontoret. Det har blitt bedre, og han er også en god pappa på mange måter. De to er ofte alene sammen, og det virker som de har det fint sammen, men barnet er rimelig mammadalt når vi er sammen alle tre. Hva tenker dere? Anonymkode: c4fae...491
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #2 Skrevet 17. februar 2020 Helt normalt. En dag som vil han du akkurat det samme om deg. Anonymkode: dad86...fdc 16
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #3 Skrevet 17. februar 2020 Det du skriver høres ikke alarmerende ut, så lenge du er trygg på at han er en god far. Dersom det vedvarer så ville jeg dog forsøkt å lite ut av barnet om det ligger noe mer bak som du ikke vet om) Hilsen mamma som ikke får «lov» av 4-åringen å levere han i barnehagen, for det skal bare pappa, og som er «dum» (men jeg vet han elsker meg ) Anonymkode: 3596d...9da 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #4 Skrevet 17. februar 2020 Slike perioder er helt normale. Det kan jo selvfølgelig ha skjedd noe som han oppfatter som dumt, kanskje uten at far selv er klar over det også. Barn forsøker ofte å gi hint vi voksne ikke alltid forstår. Du får prøve å lirke ut av han om det ligger noe mer bak det. Bruk mange spørreord og åpne spørsmål. Gjenta det barnet sier. Dette bruker å fungere Anonymkode: b31ff...5f9 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #5 Skrevet 17. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det du skriver høres ikke alarmerende ut, så lenge du er trygg på at han er en god far. Dersom det vedvarer så ville jeg dog forsøkt å lite ut av barnet om det ligger noe mer bak som du ikke vet om) Hilsen mamma som ikke får «lov» av 4-åringen å levere han i barnehagen, for det skal bare pappa, og som er «dum» (men jeg vet han elsker meg ) Anonymkode: 3596d...9da Haha, godt det kan gå begge veier 😉 Problemet er vel at far er god pappa på noen områder, men det er jo enkelte ting som jeg og reagerer på, og ikke synes er godt nok. Som dette med urimelighet. Pluss at han kan av og til være temmelig fraværende, og litt kjølig. Er nok derfor jeg blir veldig usikker når barnet sier dette. Sikkert fordi jeg er usikker selv. Men jeg vet at han aldri ville gjort barnet noe vondt, altså! Det er ikke der tvilen ligger. Ts Anonymkode: c4fae...491
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #6 Skrevet 17. februar 2020 Det er ganske så normalt for en fire-åring. Anonymkode: 40f93...ef7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #7 Skrevet 17. februar 2020 Godt å høre at det ikke er helt borti natta at en fireåring sier det i alle fall, men skal absolutt som dere sier ta og lirke litt mer, om det fortsetter. Har prøvd altså, men barnet sier bare dette med at han "bare er glad i mamma". Tror det treffer på et litt vondt sted i hjertet, da mannen ikke er av den varmeste sorten. Ts Anonymkode: c4fae...491 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #8 Skrevet 17. februar 2020 35 minutter siden, AnonymBruker said: Fireåringen har i det siste sagt ved et par anledninger at han ikke vil at pappa skal bo med oss. Når jeg spør om hvorfor, svarer han bare at han "bare vil bo med mamma" og at "jeg er bare glad i mamma". Dette skjærer meg veldig i hjertet. Er dette vanlig? Jeg synes av og til far er urimelig streng og krever mye av barnet, noe vi har hatt samtaler om på Familievernkontoret. Det har blitt bedre, og han er også en god pappa på mange måter. De to er ofte alene sammen, og det virker som de har det fint sammen, men barnet er rimelig mammadalt når vi er sammen alle tre. Hva tenker dere? Anonymkode: c4fae...491 Ganske drøyt at en fire åring ikke vil bo sammen med sin far! Har du spurt han om hvorfor?! Anonymkode: 0c846...94b 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #9 Skrevet 17. februar 2020 Spør far om hvordan han ser på sønnen sin, og hva han synes om at sønnen på 4 - F I R E år reagerer på far. Tydelig at det har noe med trygghetsfølelse . Lytt etter hva magefølelsen din sier. Å være på FVK fordi far ikke takler farsrollen skikkelig er et varsel på et må følge EKSTREMT godt. Samma om det hadde vært mor så det er sagt. Anonymkode: 5d9f4...75b 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #10 Skrevet 17. februar 2020 Ser at det er veldig delte meninger her, så hadde vært fint med flere innspill. Varierer fra "helt normalt" til "stort faretegn". Far sier at han tenker at det er fordi han ofte er strengest og mener det er normalt barnesnakk fra en mammadalt. Ts Anonymkode: c4fae...491 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #11 Skrevet 17. februar 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ganske drøyt at en fire åring ikke vil bo sammen med sin far! Har du spurt han om hvorfor?! Anonymkode: 0c846...94b Jeg skriver jo i trådstart at jeg har spurt, og hva svaret blir. Anonymkode: c4fae...491 2
megda Skrevet 17. februar 2020 #12 Skrevet 17. februar 2020 Viser faren følelser ovenfor barnet? gir han positiv feedback? Den emosjonelle delen fra far er ofte noe som mangler i mange forhold og det kan skapte problemer mtp. hvordan gutter uttrykker følelser på en sunn måte. 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #13 Skrevet 17. februar 2020 Så lenge du er 100% sikker på at gutten inne blir utsatt for overgrep (ja, det virker kanskje utenkelig, men det er mange tilsynelatende "bra folk" som begår dette), eller bruker fysisk/psykisk vold, så tror jeg ikke det er noe å direkte bekymre seg for. Forsøk å styrke barnets relasjon til far, la de finne på hyggelige ting sammen. Hjelp far å vise at han er glad i sønnen sin, at han "tåler" sønnen uansett oppførsel. Bruk tid sammen, vis mye anerkjennelse Anonymkode: 2e7a9...420 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #14 Skrevet 17. februar 2020 Du skriver også at de to er mye sammen. Betyr det at du er mye borte? Kan tingene han sier, egentlig komme av at han savner deg. At han dermed forbinder faren sin med tid borte fra deg? At han på en eller annen måte tror at far forsøker å erstatte deg? Anonymkode: 2e7a9...420 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #15 Skrevet 17. februar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skriver jo i trådstart at jeg har spurt, og hva svaret blir. Anonymkode: c4fae...491 Her ligger det eller gjerne noe underliggende som du ikke har fått svar på fra barnet! Har du tenkt på det selv? Anonymkode: 0c846...94b 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #16 Skrevet 17. februar 2020 8 minutter siden, megda said: Viser faren følelser ovenfor barnet? gir han positiv feedback? Den emosjonelle delen fra far er ofte noe som mangler i mange forhold og det kan skapte problemer mtp. hvordan gutter uttrykker følelser på en sunn måte. 👍 Anonymkode: 0c846...94b
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #17 Skrevet 17. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her ligger det eller gjerne noe underliggende som du ikke har fått svar på fra barnet! Har du tenkt på det selv? Anonymkode: 0c846...94b Ok. Har du noen tanker om hva ligger under? Det er jo nettopp fordi jeg tenker på det at jeg spør her? Synes du spør litt rart. Ts Anonymkode: c4fae...491
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #18 Skrevet 17. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ok. Har du noen tanker om hva ligger under? Det er jo nettopp fordi jeg tenker på det at jeg spør her? Synes du spør litt rart. Ts Anonymkode: c4fae...491 Jeg tenker at du må bruke mer tid på å få et reelt svar fra ditt barn, noe er åpenbart galt for barnet! Anonymkode: 0c846...94b 2
Kattugla Skrevet 17. februar 2020 #19 Skrevet 17. februar 2020 (endret) Jeg lurer på om du er kanskje mer ettergivende enn far og at han ser for seg at det blir bare fryd og gammen hvis far er ut av huset. En fire-åring ser stort sett ikke lengre enn egen nese. Ville ikke bekymret meg alfor mye for slike utsagn 😊 Endret 17. februar 2020 av Kattugla 8
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #20 Skrevet 17. februar 2020 Er veldig vanlig blant 4 åringer. Selvfølgelig vil de være til den forelderen som har minst regler og krav. Hvis far plutselig begynner å skjemme barnet bort vil barnet plutselig si at han vil bo hos far. Så lenge barnet ikke viser tegn på misbruk OL så skal du ta det helt med ro og framsnakke far Anonymkode: b179c...a9b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå