AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #1 Skrevet 17. februar 2020 Jeg er 21 år, halvveis i en samfunnsvitenskapelig utdanning (som jeg forsovet synes er veldig spennende). Men, jeg har fått helt andre interesser enn da jeg først valgte... Jeg kunne tenke meg å bli privatøkonom. Noe som er helt motsatt av det jeg går nå.. Aner ikke hva jeg skal gjøre 😭 råd?? Anonymkode: a2a13...a3e
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #2 Skrevet 17. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er 21 år, halvveis i en samfunnsvitenskapelig utdanning (som jeg forsovet synes er veldig spennende). Men, jeg har fått helt andre interesser enn da jeg først valgte... Jeg kunne tenke meg å bli privatøkonom. Noe som er helt motsatt av det jeg går nå.. Aner ikke hva jeg skal gjøre 😭 råd?? Anonymkode: a2a13...a3e Du søker og bytter studie om du kommer inn. Kommer du ikke inn søker du igjen neste år, mens du fortsetter å gå på nåværende linje. Anonymkode: 34941...d04 8
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #3 Skrevet 17. februar 2020 Halvveis i bachelor eller master? Er du halvveis i en bachelor ville jeg holdt ut og fullført den. Du er så ung nå, og har god tid til utdannelse, fint å ha flere ben å stå på. Det dummeste er å ha "en drøss" med halvferdige utdannelser, og sånn blir det fort når du begynner å vimse. Har 2 bachelorgrad er selv, har nytte av begge selv om de ikke henger sammen 😅 Angret på den første etter 2 år, angrer ikke på den nå 😊 Anonymkode: d126f...c2f 3
megda Skrevet 17. februar 2020 #4 Skrevet 17. februar 2020 Vet du sikkert har hørt dette før, men du er bare 21 år. Det man gjør gjennom livet er å prøve ting som ikke fungerer for å finne bedre ut hva man faktisk vil gjøre med livet. Det er litt som å vinne i lotto om du treffer på første forsøk.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #5 Skrevet 17. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Halvveis i bachelor eller master? Er du halvveis i en bachelor ville jeg holdt ut og fullført den. Du er så ung nå, og har god tid til utdannelse, fint å ha flere ben å stå på. Det dummeste er å ha "en drøss" med halvferdige utdannelser, og sånn blir det fort når du begynner å vimse. Har 2 bachelorgrad er selv, har nytte av begge selv om de ikke henger sammen 😅 Angret på den første etter 2 år, angrer ikke på den nå 😊 Anonymkode: d126f...c2f Halvveis i bachelor. Spørsmålet er om jeg bør fortsette på den jeg går nå, samtidig som jeg starter på den andre.. Da blir det isåfall 2 fulltidsstudier. 😳 Anonymkode: a2a13...a3e
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #6 Skrevet 17. februar 2020 2 minutter siden, megda skrev: Vet du sikkert har hørt dette før, men du er bare 21 år. Det man gjør gjennom livet er å prøve ting som ikke fungerer for å finne bedre ut hva man faktisk vil gjøre med livet. Det er litt som å vinne i lotto om du treffer på første forsøk. Ja du har et poeng der... Føler meg bare så innmari vinglete 😭 Anonymkode: a2a13...a3e
megda Skrevet 17. februar 2020 #7 Skrevet 17. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja du har et poeng der... Føler meg bare så innmari vinglete 😭 Anonymkode: a2a13...a3e det høres kjent ut. selv måtte jeg bli 28 år før jeg fant ut hva jeg ville gjøre. prøvde mye forskjellig, men jeg er meget fornøyd med valget mitt. Har du mulighet til å ta enkeltfag i økonomi samtidig som du fullfører studiet da? Da får du en bachelor og du har plukket med deg endel fag i økonomi slik at du kan fullføre en grad der også om du har lyst. Du sier du har fått andre interesser, men synes fortsatt det samfunnsvitenskap er spennende. hva er forskjellen? 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #8 Skrevet 17. februar 2020 Start på den andre etter sommern og bruk de fagene du har tatt allerede som valgfrie emner i den nye utdanninga. Anonymkode: 108b7...55e 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #9 Skrevet 17. februar 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja du har et poeng der... Føler meg bare så innmari vinglete 😭 Anonymkode: a2a13...a3e vær heller dritglad du har funnet ut hva du vil yrkesmessig Anonymkode: 34941...d04
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #10 Skrevet 17. februar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Start på den andre etter sommern og bruk de fagene du har tatt allerede som valgfrie emner i den nye utdanninga. Anonymkode: 108b7...55e Må ikke valgfri emner ha en viss relevans til økonomi da? Anonymkode: a2a13...a3e
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #11 Skrevet 17. februar 2020 Økonomi passer godt sammen med samfunnsfag. Anonymkode: 53dfe...684
Nasse Nøff Skrevet 18. februar 2020 #12 Skrevet 18. februar 2020 Tja, det kommer jo litt an på hvordan de to studiene kan passe sammen... Du sier at du kunne tenke deg å bli privatøkonom, hva legger du i det? (Så vidt jeg vet er ikke det et eget studium, men en tittel noen banker benytter på kommunikasjons/rådgiverrolle) . Er det en bachelor i økonomi og admistrasjon du vurderer? Og hvilket samfunnsfag har du egentlig i dag?
Gjest EmKay Skrevet 18. februar 2020 #13 Skrevet 18. februar 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Halvveis i bachelor. Spørsmålet er om jeg bør fortsette på den jeg går nå, samtidig som jeg starter på den andre.. Da blir det isåfall 2 fulltidsstudier. 😳 Anonymkode: a2a13...a3e Hvis du ikke har deltidsjobb, og har kapasitet til to studier på en gang,er det jo bare å kjøre på. Men om du skal ta ett studie om gangen, er det stor sannsynlighet for at du kan få innpass for noen av fagene i den første bacheloren som valgfag i bachelor nummer to. Det gjorde jeg, og tok bachelor nummer to på 1,5 år ved siden av full 8-16 jobb. Jeg angret også litt på den første utdanningen, men bet tennene sammen og fullførte. Jeg brukte valgfagene til å ta fag som var relevant for den neste bacheloren, slik at jeg kunne få dem godkjent og derfor bruke kortere tid på studiet. Idag sitter jeg med en super jobb, som jeg ikke hadde fått om jeg ikke hatt hatt nettopp de to utdanningene som jeg har i dag, så det er aldri så vondt at det ikke er godt for noe (Jeg har ingeniør + økonomi)
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #14 Skrevet 18. februar 2020 55 minutter siden, EmKay skrev: Hvis du ikke har deltidsjobb, og har kapasitet til to studier på en gang,er det jo bare å kjøre på. Men om du skal ta ett studie om gangen, er det stor sannsynlighet for at du kan få innpass for noen av fagene i den første bacheloren som valgfag i bachelor nummer to. Det gjorde jeg, og tok bachelor nummer to på 1,5 år ved siden av full 8-16 jobb. Jeg angret også litt på den første utdanningen, men bet tennene sammen og fullførte. Jeg brukte valgfagene til å ta fag som var relevant for den neste bacheloren, slik at jeg kunne få dem godkjent og derfor bruke kortere tid på studiet. Idag sitter jeg med en super jobb, som jeg ikke hadde fått om jeg ikke hatt hatt nettopp de to utdanningene som jeg har i dag, så det er aldri så vondt at det ikke er godt for noe (Jeg har ingeniør + økonomi) ikke for å kuppe tråden, men er det øk.adm du har tatt? jeg vurderer selv å kombinere økonomifag(evt bachelor) med en annen. fins det andre valg enn øk.adm når man er veldig interessert i økonomi, men kanskje ikke greier tung matte, statisikk mm? Anonymkode: 45d1c...762
Gjest EmKay Skrevet 18. februar 2020 #15 Skrevet 18. februar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: ikke for å kuppe tråden, men er det øk.adm du har tatt? jeg vurderer selv å kombinere økonomifag(evt bachelor) med en annen. fins det andre valg enn øk.adm når man er veldig interessert i økonomi, men kanskje ikke greier tung matte, statisikk mm? Anonymkode: 45d1c...762 Nei, jeg tok samfunnsøkonomi faktisk, men der var de obligatoriske fagene stort sette de samme som i andre økonomistudier og samfunnsfagene var valgfag. Så der jeg måtte fylle i med valgfag valgte jeg bedriftsøkonomiske fag og fag innen ledelsespsykologi istedet. Grunnen til at jeg tok samfunnsøkonomi, var fordi det var på den samme utdanningsinstitusjonen som den første utdanningen, og det var derfor mye bedre tilrettelagt for å få innpass av fag jeg allerede hadde tatt. Når det er sagt, så synes jeg personlig ikke mattefagene på økonomibacheloren er spesielt vanskelige. Jeg kjenner flere som har gruet seg pga litt dårlig matteforståelse fra vgs, men som har fått A i mattefagene på økonomi. Dette er selvsagt individuelt, men erfaringen er at de ikke dykker så dypt ned i materien i de basice mattefagene på økonomi. Så med mindre du har tenkt å ta tyngre finans- og investeringsfag, så får du det nok veldig fint til
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #16 Skrevet 18. februar 2020 28 minutter siden, EmKay skrev: Nei, jeg tok samfunnsøkonomi faktisk, men der var de obligatoriske fagene stort sette de samme som i andre økonomistudier og samfunnsfagene var valgfag. Så der jeg måtte fylle i med valgfag valgte jeg bedriftsøkonomiske fag og fag innen ledelsespsykologi istedet. Grunnen til at jeg tok samfunnsøkonomi, var fordi det var på den samme utdanningsinstitusjonen som den første utdanningen, og det var derfor mye bedre tilrettelagt for å få innpass av fag jeg allerede hadde tatt. Når det er sagt, så synes jeg personlig ikke mattefagene på økonomibacheloren er spesielt vanskelige. Jeg kjenner flere som har gruet seg pga litt dårlig matteforståelse fra vgs, men som har fått A i mattefagene på økonomi. Dette er selvsagt individuelt, men erfaringen er at de ikke dykker så dypt ned i materien i de basice mattefagene på økonomi. Så med mindre du har tenkt å ta tyngre finans- og investeringsfag, så får du det nok veldig fint til takk for svar! skal ta emner og se om det til slutt blir en bachelor. tror uit tilbyr nettstudie i øk.adm. ihvertfall har de et årsstudie i bed.øk; kan ta et emne per semester sammen med bacheloren jeg holder på med☺️ Anonymkode: 45d1c...762 1
K.B. Skrevet 18. februar 2020 #17 Skrevet 18. februar 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 21 år, halvveis i en samfunnsvitenskapelig utdanning (som jeg forsovet synes er veldig spennende). Men, jeg har fått helt andre interesser enn da jeg først valgte... Jeg kunne tenke meg å bli privatøkonom. Noe som er helt motsatt av det jeg går nå.. Aner ikke hva jeg skal gjøre 😭 råd?? Anonymkode: a2a13...a3e Du er 21, slapp av for faen. Du har masse tid. Bytt studie til høsten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå