Gå til innhold

Mekling, separasjon og flytting, har noen peil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

For å få separasjon, må man til mekling, men hvordan er det der den ene parten nekter og blir umulig å samarbeide med? 

Hvordan er det feks hvis man vil flytte ut av Oslo, feks halvannen time unna pga det er billigere der og man har nettverk og muligheter, kan man ikke det om mannen er uenig? Barnets beste et helt klart å ha begge foreldrene sine i nærheten, men stabil økonomi og muligheter for foreldrene er jo vel så viktig langsiktig. 

Barnet er såpass lite at 5050 er uaktuelt. 

Ingen av oss eier noe.

Anonymkode: 34224...f60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får meklingsattest selv om den andre ikke møter. Men du må ha underskrift for å flytte barnet ut av felles hjem. Regner du med problemer der, bør du kontakte advokat.

Anonymkode: 4d771...ef8

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får meklingsattest selv om den andre ikke møter. Men du må ha underskrift for å flytte barnet ut av felles hjem. Regner du med problemer der, bør du kontakte advokat.

Ikke noe problem at vi må flytte fra hverandre, men at jeg vil ta med barnet til en annen kommune. Det er ikke ideelt, skulle ønske det ikke var så langt, men for at ting skal bli bra, må vi. 

Skrevet

Når du først har flyttet ut med barnet kan du flytte hvor du vil. Det er den første flyttingen du må ha signatur på.

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe problem at vi må flytte fra hverandre, men at jeg vil ta med barnet til en annen kommune. Det er ikke ideelt, skulle ønske det ikke var så langt, men for at ting skal bli bra, må vi. 

Men da er det jo ikke noe problem? Far må kun skrive under på at barnet flytter til den nye adressen når dere flytter ut av felles bolig. Etter det er det bostedsforelder som bestemmer hvor i landet dere skal bo. Kjenner ei som har med i samværsavtalen at den som flytter ut av kommunen blir samværsforelder, men der er det 50/50 fordeling.

Anonymkode: 59035...97c

Skrevet

Om noen flytter ut av felles hjem med barnet får den andre foreldre en melding fra staten med adressene barnet flyttes fra og til. Og det må han godkjenne eller eller utale seg uenig om flytting. 

Da må begge foreldre bli enige om hvilken adresse barnet skulle flyttes ut fra en felles bosted til

Anonymkode: 6d6a6...dd8

Skrevet

Okay så det er slik å forstå. Da har jeg skjønt det. Han vil neppe gå med på at jeg flytter så langt, men han vet jo at det er det som er best for barnet vårt også. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan egentlig advokaten gjøre her? 

Skrevet

Gi deg råd om hva du gjør videre. Om du bør gi deg, eller om du bør slåss for å få flyttet dit du ønsker. Og fortelle deg hvordan du i så fall går frem.  Du kan ikke bare stole på fremmede på internett.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gi deg råd om hva du gjør videre. Om du bør gi deg, eller om du bør slåss for å få flyttet dit du ønsker. Og fortelle deg hvordan du i så fall går frem.  Du kan ikke bare stole på fremmede på internett.

Åja sånn 😊 takk for svar. Nei altså jeg er ganske blank, og har hørt så mye at mor ikke får flytte ut av kommunen for da går omsorgen til far osv. 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja sånn 😊 takk for svar. Nei altså jeg er ganske blank, og har hørt så mye at mor ikke får flytte ut av kommunen for da går omsorgen til far osv. 

TS - dette svaret viser at du MÅ skaffe deg kunnskap. Hvis du  googler "Barneloven" så får du opp den loven som regulerer akkurat dette. Og der står det ingenting om det du har "hørt" det er ikke kommunegrnesen som evt legger begrensninger på om man kan flytte med barnet eller ikke. Loven sier heller ikke at barn MÅ leve med 50/50, det skal, igjen vurderes ut fra barnets beste. 

Så lenge du faktisk ikke VET hva lover og regler sier, kan du heller ikke ivareta barnets beste. For da vil far kunne si "jamen, det er sånn" og familievernkontoret "jamen du må" og så tror du at du må fordi du selv ikke har sjekket hva som faktisk gjelder. Så aller første bud i denne situasjonen: skaff deg kunnskap. Det får du ikke ved å bruke tid på en tråd på KåGe, hvor det er ekstremt mye feilinformasjon, synsing og "troing". Svært mange som skriver i sånne tråder som dette som ikke aner noe om hvilke regler som gjelder.

Og ikke tro at fam.vernkontoret kan hjelpe, det eneste du trenger dem til er å underskrive meglingsattesten og den får du selv om far ikke møter. Så vidt jeg vet er det kun en time som er obligatorisk. FVK har heller ingen makt eller myndighet, de kan gi råd, men ikke pålegge dere noe som helst. Dessverre er de ofte svært pågående for å få foreldre til å inngå avtale uansett om det ikke er til beste for barnet, I tillegg er de ofte svært farsvennlige, du som mor får ingenting "gratis" der, du må regne med å bli mistenkeliggjort og at du egentlig ikke har barnets beste for øye.

Så: finn ut hva loven sier, les deg opp på faglig informasjon, ikke synsing fra div privatpersoner. Ta gjerne en prat med advokat, en som kan familierett for å utdype den infoen du får gjennom loven, fordi lover tolkes. 

Lykke til! Det er viktig at du og far får til et godt samarbeid, men det er enklere å få til det hvis det er kunnskapsbasert, ikke trosbasert.  

• Liker 1
Skrevet

Ja. Det regine sa.

Skrevet
45 minutter siden, regine skrev:

TS - dette svaret viser at du MÅ skaffe deg kunnskap. Hvis du  googler "Barneloven" så får du opp den loven som regulerer akkurat dette. Og der står det ingenting om det du har "hørt" det er ikke kommunegrnesen som evt legger begrensninger på om man kan flytte med barnet eller ikke. Loven sier heller ikke at barn MÅ leve med 50/50, det skal, igjen vurderes ut fra barnets beste. 

Så lenge du faktisk ikke VET hva lover og regler sier, kan du heller ikke ivareta barnets beste. For da vil far kunne si "jamen, det er sånn" og familievernkontoret "jamen du må" og så tror du at du må fordi du selv ikke har sjekket hva som faktisk gjelder. Så aller første bud i denne situasjonen: skaff deg kunnskap. Det får du ikke ved å bruke tid på en tråd på KåGe, hvor det er ekstremt mye feilinformasjon, synsing og "troing". Svært mange som skriver i sånne tråder som dette som ikke aner noe om hvilke regler som gjelder.

Og ikke tro at fam.vernkontoret kan hjelpe, det eneste du trenger dem til er å underskrive meglingsattesten og den får du selv om far ikke møter. Så vidt jeg vet er det kun en time som er obligatorisk. FVK har heller ingen makt eller myndighet, de kan gi råd, men ikke pålegge dere noe som helst. Dessverre er de ofte svært pågående for å få foreldre til å inngå avtale uansett om det ikke er til beste for barnet, I tillegg er de ofte svært farsvennlige, du som mor får ingenting "gratis" der, du må regne med å bli mistenkeliggjort og at du egentlig ikke har barnets beste for øye.

Så: finn ut hva loven sier, les deg opp på faglig informasjon, ikke synsing fra div privatpersoner. Ta gjerne en prat med advokat, en som kan familierett for å utdype den infoen du får gjennom loven, fordi lover tolkes. 

Lykke til! Det er viktig at du og far får til et godt samarbeid, men det er enklere å få til det hvis det er kunnskapsbasert, ikke trosbasert.  

Tusen takk for godt råd 😊 

Kunnskap er makt, du har helt rett i det du sier, og det er nok en fordel at jeg leser meg opp.. Selvsagt vet jeg ikke alle disse tingene, jeg har ikke lest meg opp på barneloven etc nettop fordi det ikke har vært et tema oppe før nå. 

Jeg vil selvsagt at barnet vårt skal se pappaen sin, men jeg kan feks ikke sette livet vårt på vent fordi han skal se henne feks annenhver helg.. 

Jeg får lese meg litt opp 😊 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...