Gå til innhold

Ingen empati for andre, uten at det er en diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det alltid en diagnose om noen ikke har empati i det hele tatt? 

Anonymkode: 50cd7...461

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg forstår spm.ditt riktig, men du lurer på om andre folk ikke vil akseptere dine plager med mindre det er en klar diagnose?Folk flest trenger vel ikke at du må ha en diagnose før at de skal ha medfølelse med dine plager,det kommer an på hvor plaget du er og hvor synlig plagene dine er for omverdenen.Min søster mener at du må ha legeerklæring på at plagene dine er reelle, før du kan kalle det plager,men hun er ikke helt god da.

Anonymkode: 544bd...2e4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om jeg forstår spm.ditt riktig, men du lurer på om andre folk ikke vil akseptere dine plager med mindre det er en klar diagnose?Folk flest trenger vel ikke at du må ha en diagnose før at de skal ha medfølelse med dine plager,det kommer an på hvor plaget du er og hvor synlig plagene dine er for omverdenen.Min søster mener at du må ha legeerklæring på at plagene dine er reelle, før du kan kalle det plager,men hun er ikke helt god da.

Anonymkode: 544bd...2e4

Jeg vet at min eks virkelig har null empati for andre, han klarer ikke å sette seg inn i hvordan andre har det i det hele tatt. Dette har ført til at man sliter med alle relasjoner, forhold og familien sin. Alle hans handlinger er kun ut fra hva han selv trenger. Når noen er kjempe syke så klarer han ikke å forstå at vedkommende har det vondt på noen måte. 

Skal også sies at han mestrer alt av teori veldig bra og alltid gjort det ekstremt bra på skolen. Han har på mange måter lært seg å bli flink til å prate for seg. Men er totalt blottet for empati og omsorg.

Er det mulig han bare er slik eller er det mest sannsynlig en diagnose?

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor er det så viktig med diagnose?

Anonymkode: 529d6...c45

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så viktig med diagnose?

For mange gir det forståelse. Jeg lurer bare på om det går an å være slik utenat det kalles for noe under en diagnose. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For mange gir det forståelse. Jeg lurer bare på om det går an å være slik utenat det kalles for noe under en diagnose. 

Du har jo allerede konstatert at personen ikke har empati. Det gir vel tilstrekkelig forståelse?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har jo allerede konstatert at personen ikke har empati. Det gir vel tilstrekkelig forståelse?

Jeg må få lov til å stille flere spørsmål for å finne mer ut av dette, vel?

• Liker 3
Skrevet

Mangel på empati for andre er ett av flere kjennetegn på en psykopat.

Anonymkode: d7152...151

• Liker 1
Skrevet

Det visst blitt en folkesykdom det å ha psykopater til ekser. Merkelig, Norge må virkelig være et mysterium for psykologer. 

Anonymkode: 5be5c...ca5

• Liker 1
Skrevet

Tydeligvis mange som ikke skjønner spørsmålet ditt, ts, eller meningen bak. Lurer på det samme selv, så ihvertfall jeg forstår deg. Synd jeg ikke har noe svar til deg 😊

Anonymkode: 1699a...160

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mangel på empati for andre er ett av flere kjennetegn på en psykopat.

Men han klarer å late som ganske lenge for overfladiske vennskap og starten på forhold. 

Skrevet

Og når han "gir" av seg selv så er det kun for hva han får tilbake 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet at min eks virkelig har null empati for andre, han klarer ikke å sette seg inn i hvordan andre har det i det hele tatt. Dette har ført til at man sliter med alle relasjoner, forhold og familien sin. Alle hans handlinger er kun ut fra hva han selv trenger. Når noen er kjempe syke så klarer han ikke å forstå at vedkommende har det vondt på noen måte. 

Skal også sies at han mestrer alt av teori veldig bra og alltid gjort det ekstremt bra på skolen. Han har på mange måter lært seg å bli flink til å prate for seg. Men er totalt blottet for empati og omsorg.

Er det mulig han bare er slik eller er det mest sannsynlig en diagnose?

Høres ut som en jeg kjenner som har Aspergers..

Han sliter med akkurat det samme..

Anonymkode: cbb73...7c5

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Personer med Aspergers har ikke mangel på empati, men problemer med mentalisering. 

Anonymkode: 6fea0...861

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personer med Aspergers har ikke mangel på empati, men problemer med mentalisering. 

Anonymkode: 6fea0...861

Nettopp.

Ut fra det som ts beskriver, har han mange psykopatiske trekk. Psykopater blir gjerne oppfattet som svært sjarmerende basert på førsteinntrykket.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp.

Ut fra det som ts beskriver, har han mange psykopatiske trekk. Psykopater blir gjerne oppfattet som svært sjarmerende basert på førsteinntrykket.

Han er ekstremt sjarmerende ja, på alle måter. Veldig smart, aldri sett så mange gode karakterer fra en skolegang. Veldig flink til å prate seg ut av det meste og det har han alltid vært i følge moren. 

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ikke til noen med slike diagnoser, så for meg blir det vanskelig å sammenligne. 

Men moren til eksen sa en gang at hun trodde sin egen far kunne ha diagnosen. Kan slikt gå i arv?

Skrevet

Tror dere dette er noe jeg bør være obs på med vår sønn? Kan det gå i arv? Noe jeg kan unngå for at sønnen blir som faren sin?

Skrevet

Ja, det meste slikt er arvelig. Så lenge det ikke er et resultat av oppveksten.

Autisme spekter er i alle fall arvelig. Men, der kommer oppførsel mye av oppdragelse. Hvordan vedkommende har vært behandlet i oppveksten. Er vel ganske sjelden at folk innenfor autisme spekteret er uvanlig veltalende og sjarmerende. Men, de finnes. Mer vanlig er det at de er litt klønete i sosiale sammenhenger. Veltalende er de vel mest på sine særinteresser.

Har du barn med en person du mistenker har psykopatiske trekk, eller autistiske, bør du absolutt være obs. Ha nær kontakt med barnehage, helsestasjon ol. Ofte er det lettere for de å se ting. Hjemme vil barnet være mer normalt, da der er mindre uvante situasjoner. Eventuelt mindre folk å manipulere. 

Skrevet
1 minutt siden, Pinkee skrev:

Ja, det meste slikt er arvelig. Så lenge det ikke er et resultat av oppveksten.

Autisme spekter er i alle fall arvelig. Men, der kommer oppførsel mye av oppdragelse. Hvordan vedkommende har vært behandlet i oppveksten. Er vel ganske sjelden at folk innenfor autisme spekteret er uvanlig veltalende og sjarmerende. Men, de finnes. Mer vanlig er det at de er litt klønete i sosiale sammenhenger. Veltalende er de vel mest på sine særinteresser.

Har du barn med en person du mistenker har psykopatiske trekk, eller autistiske, bør du absolutt være obs. Ha nær kontakt med barnehage, helsestasjon ol. Ofte er det lettere for de å se ting. Hjemme vil barnet være mer normalt, da der er mindre uvante situasjoner. Eventuelt mindre folk å manipulere. 

Jeg har et godt samarbeid med begge de arenaene nettopp fordi samarbeidet med en slik person er så vanskelig. Han tenker kun på sine behov ift samarbeid og samvær. Han blir helt satt ut når jeg ber han om å tenke på hva sønnen ville likt. Da får jeg sjeldent noe svar før han gjentar sine behov. 

Etter prat med moren til eksen forsto jeg at eksen ofte var klønete sosialt over lengre tid som barn. At han i starten av tenårene sleit veldig med det sosiale og hadde lite venner. Så det virker som om han har hermet og lært seg hva man sier og gjør. Jeg ser at han ikke har noen nære venner, men mange overfladiske vennskap. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...