Gjest Blondie65 Skrevet 18. februar 2020 #61 Skrevet 18. februar 2020 10 timer siden, Illuminatum skrev: Ja om det er så billig å leie i forhold til å leie er vel litt diskutabelt etter hvert. Det skal ikke stor bolig til før prisen i alle fall er mellom 2.500.000 og 3.500.000. Dersom en tenker 80% belåning vil renter og avdrag bli hhv 10043 og 13925 med 3% rente og 20 års nedbetalingstid. I tillegg vil det komme kommunale avgifter på ofte rundt 10-12000 kroner i året eller 1000 i måneden. Så kommer eiendomsskatt på alt fra 2000-15000 i året. I tillegg kommer vedlikehold på gjerne en 2000-20000 i året. Du skal leie ganske dyrt for at det blir billigere å eie. Hele gevinsten ved å eie er knyttet til prisstigning. I et market der prisene hele tiden går opp kan det være veldig lønnsomt å eie og ekstremt lite lønnsomt om prisene ikke stiger eller synker. Min bolig er billigere i innkjøp enn du nevner. Min månedskostnad med renter, avdrag og felleskostnad koster MINDRE enn det ville kostet å leie den samme boligen her. Ja, så var det de kommunale avgiftene. Hele drøye voldsomme 1700 i kvartalet. Det er inkludert eiendomsskatt! Og jeg gjentar: min forrige bolig som er den boligen jeg har eid lengst hadde et kosmetisk vedlikehold for under 10K pr år (dette var inkludert utskifting av en ødelagt parkett i stuen). Denne boligen er helt ny, og jeg har enda ikke hatt utlegg på den utover kjøpesummen.
Knirke Skrevet 18. februar 2020 #62 Skrevet 18. februar 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Fordi man til slutt sitter igjen med verdien av boligen når man har betalt tilbake alt av lån og renter. Klart, det kan være dyrt å kjøpe også, men der vi bor, så ville det vært ennå dyrere å leie, i tillegg til at vi ikke hadde hatt noen verdier igjen og heller ingen rentefradrag. Det er bare i lite attraktive strøk der boligprisen mest sannsynlig går ned man bør vegre seg for å kjøpe. Uansett finansierer man i attraktive områder gjerne et lån uansett. Om det ikke er eget lån, så er det leietaker som tar regninga for utleiers lån når hele boligen leies ut. Og om utleieboligen ikke er belånt lenger, så skal utleiere typisk ha solid avanse i vårt område, så leieprisen blir ikke særlig lavere da heller. Skulle vi leid en bolig tilsvarende det vi har i dag i omtrent samme område, hadde vi måttet belage oss på minst 50% høyere månedlige utgifter på selve boligen, i tillegg til at vi sannsynligvis måtte leid parkeringsplass også. Jeg kan se poenget ved at man ved å betale renter betaler til banken i stedet for en utleier, men når det å leie typisk er dyrere enn -både- avdrag og renter for vår del, så ville det vært lite lurt å leie istedet for å betale utleiers lån likevel. Rentene er den utgiften som muliggjør at man til slutt kan sitte igjen med en betydelig verdi (De færreste har mulighet til å kjøpe en hel bolig up front uten lån i etableringsfasen. Men det er jo selvsagt ennå gunstigere om man kan det). Anonymkode: 16720...6b4 Avdrag, ja... Jeg snakker om renter. Om vi skulle eid bolig måtte vi gått ned i standard, stått til halsen i gjeld og måtte tatt alle vedlikeholdskostnadene selv. Mitt poeng er at det ikke alltid lønner seg å eie. Men frasen «det er billigere å eie enn å leie» har blitt gjentatt så mange ganger at det har blitt en sannhet.
Knirke Skrevet 18. februar 2020 #63 Skrevet 18. februar 2020 22 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ser poenget ditt, men når det kommer til hytta blir det veldig vanskelig for meg. Jeg ELSKER å være på hytta. Det er som balsam for sjelen min, jeg storkoser meg, slapper av og nyter naturen. Å selge den tror jeg ville gjort meg veldig deprimert. For meg er den mye viktigere enn å ha en leilighet bare fordi det er det som er "lurt". Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor jeg skal selge en hytte jeg elsker bare fordi det er det som er økonomisk. Så mye betyr ikke økonomien for meg, da er livsgleden mye viktigere. Når det kommer til arv så vil datter arve hytta, som hun kan selge og sitte igjen med millioner, og hun vil arve sin far, som da sitter med hus, så at det er så synd på henne går jeg ikke helt med på. Med mindre far får reversert sterilisasjonen sin og velger å starte på nytt som småbarnsfar som 53-åring så blir hun enearving også, så hun vil nok klare seg helt fint selv om mor vil reise litt, og kose seg på hytta. Men igjen, jeg ser poenget og fordelene ved å eie bolig også (meeeen, jeg kan jo selge hytta når jeg blir dårlig til beins, for så å kjøpe en leilighet, da). Anonymkode: 7b5b7...261 Jeg har også hytte, og den hadde jeg ikke solgt om jeg så var hjemløs og måtte spise fra søppelcontainere😉. Folk som mener man skal selge hytta for å kjøpe et økonomisk fornuftig bøttekott har aldri opplevd hyttelivet. Er hytta beboelig året rundt? Hva med å flytte dit når datteren blir eldre, og heller leie i mellomtiden? Hvis du bor tilnærmet gratis kan du spare opp egenkapital frem mot alderdommen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå