Marye Skrevet 17. februar 2020 #21 Skrevet 17. februar 2020 Jeg har idag tjent 2,2 mill på å eie bolig i Oslo siden 2012 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #22 Skrevet 17. februar 2020 En ting er at du ikke er interessert i hva datteren din arver, der er jeg til en viss grad enig med deg. Men at du er villig til å risikere hennes trygghet og sikkerhet for ditt eget reisebehov? Du høres ekstremt umoden ut i det du skriver. Du skriver i første innlegg at du må holde deg innenfor skolekretsen - og da er det jo opplagt at det å leie er usikkert. Du risikerer å måtte flytte fra en leilighet og har da kort tid på deg til å finne en ny, må kanskje ta en som er "dårligere" og/eller dyrere enn dere burde for å holde dere innenfor skolekretsen, kanskje finner du ikke noe i det hele tatt og datteren din risikerer lang reisevei til skolen, eller at hun må bo fulltid hos far. Dersom dere havner i en samværskonflikt vil også det at du leier bolig dessverre tale til fars fordel dersom han eier, nettopp pga. utryggheten det er å leie. Et annet aspekt er at når du leier er det enda viktigere å ha lagt seg opp en buffer i tilfelle du plutselig må flytte og ut med mer i depositum, flytteutgifter, økt husleie og andre ting. Å velge å leie for å bruke opp alle pengene på reise er så uansvarlig at det bare er unge, uetablerte som kan gjøre det - man har ærlig talt ikke det valget når man har valgt å få barn. Anonymkode: 49a46...a74 6
Hinkelpinkel Skrevet 17. februar 2020 #23 Skrevet 17. februar 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting er at du ikke er interessert i hva datteren din arver, der er jeg til en viss grad enig med deg. Men at du er villig til å risikere hennes trygghet og sikkerhet for ditt eget reisebehov? Du høres ekstremt umoden ut i det du skriver. Du skriver i første innlegg at du må holde deg innenfor skolekretsen - og da er det jo opplagt at det å leie er usikkert. Du risikerer å måtte flytte fra en leilighet og har da kort tid på deg til å finne en ny, må kanskje ta en som er "dårligere" og/eller dyrere enn dere burde for å holde dere innenfor skolekretsen, kanskje finner du ikke noe i det hele tatt og datteren din risikerer lang reisevei til skolen, eller at hun må bo fulltid hos far. Dersom dere havner i en samværskonflikt vil også det at du leier bolig dessverre tale til fars fordel dersom han eier, nettopp pga. utryggheten det er å leie. Et annet aspekt er at når du leier er det enda viktigere å ha lagt seg opp en buffer i tilfelle du plutselig må flytte og ut med mer i depositum, flytteutgifter, økt husleie og andre ting. Å velge å leie for å bruke opp alle pengene på reise er så uansvarlig at det bare er unge, uetablerte som kan gjøre det - man har ærlig talt ikke det valget når man har valgt å få barn. Anonymkode: 49a46...a74 Så de som bor i resten av Europa er uansvarlige og umodne de også da? Det er bare de fra østblokk-land og Norge som er ansvarlige foreldre? ok.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #24 Skrevet 17. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det var egoistisk å ikke tenke på hvordan din datter vil få det økonomisk når hun vokser opp. Hvorfor valgte du å få barn? Jeg har ikke noe imot at foreldre nyter alderdommen sin og leve litt. Datteren din vil sitte igjen med utgiftene dine når du dør. Selv har min mor valgt å sløse pengene sine, da hun var på din alder og nå som pensjonist må hun be om penger til husleie og mat fra barna sine fordi hun valgte å leve i nuet. Tenk litt på det. Anonymkode: e7a8e...4d3 TS her. Min datter vil sitte igjen med mine utgifter når jeg dør? Hva i alle dager?! Typisk KG svar! Hvilke utgifter mener du hun vil sitte igjen med? Hun er 6 år og har 90 000 på sparekonto allerede og den øker jo med alderen da vi sparer hver måned. Hun kommer til å arve hytta jeg har og det vil nok komme litt arv fra far også. Jeg sparer og tjener bra men om man på død og liv må eie egen bolig for å være en god forelder så er jeg vel ikke det, da! 😅 Anonymkode: 7b5b7...261 2
The_Stig Skrevet 17. februar 2020 #25 Skrevet 17. februar 2020 (endret) 2 timer siden, Marye skrev: Jeg har idag tjent 2,2 mill på å eie bolig i Oslo siden 2012 Ja alle som har kjøpt i Oslo dei siste 20 år har «vunnet i Lotto» 😊 Samtidig har man ikke tjent noe før den dagen man selger. Man kan ha en papirgevinst på lik linje med aksjer. Hva man faktisk tjener får man egentlig ikke svar på før man selger. Og skal man fortsette å bo i Oslo hjelper det jo ikke, da får man aldri glede av denne verdiøkningen. Men den dagen du selger og flytter til et billigere sted derimot.. 🥳🎉 Endret 17. februar 2020 av The_Stig 5
Gjest Lasox Skrevet 17. februar 2020 #26 Skrevet 17. februar 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det har kommet seg, leieprisene har stagnert eller gått litt ned, uten at jeg har vitenskapelige bevis på det. Men det er vanskeligere å leie ut rom i kollektiv, og den billige leiligheten jeg bodde i var plutselig ikke sååå billig lenge oppdaget jeg da jeg begynte å bli lei ungetramp. Anonymkode: 67321...fcf Her på Lillehammer har blitt vesentlig mye dyrere i de siste tre årene. Før så kunne man finne seg en liten leilighet/hybel til 5,000,- nå er det helt umulig og må ofte ut med 7,500,- pluss strøm og internett. Helt hinsides. Vi bor jo to timer unna Oslo så her er det blitt overpriset! Jeg er nå heldigvis så "heldig" at jeg blir å arve hytte som skal få bruksendring (alt tyder på at det blir godkjent) etter å ha pratet med nabokommune. Så da slipper jeg unna med gjeld og husleie og kjempe lave kostnader. 2,000,- etter alle faste driftskostnader til hytta/huset. Det blir jo en del mindre oppgraderinger i de første årene, men det plager meg overhodet ikke. Investeringene vil jo påvirke en del på boligverdien når den vil se mer attraktiv som et hus enn ei hytte. Endret 17. februar 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #27 Skrevet 17. februar 2020 Ts her. Glemte forøvrig å si at jeg eier en hytte som jeg ikke har gjeld på. Sikkert mange som mener det er mer logisk å eie bolig enn hytte men hytta ligger på en plass hvor prisene er skyhøye, så selv om jeg ikke vet så mye om utviklingen av hyttemarkedet er det en verdi som kanskje ikke vil synke så mye.... Anonymkode: 7b5b7...261
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #28 Skrevet 17. februar 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er 6 år og har 90 000 på sparekonto allerede og den øker jo med alderen da vi sparer hver måned. En 6-åring i 3. klasse? Serr? Anonymkode: 61f7c...663 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #29 Skrevet 17. februar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: En 6-åring i 3. klasse? Serr? Anonymkode: 61f7c...663 Anonymiserte....og glemte det. Anonymkode: 7b5b7...261
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #30 Skrevet 17. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Jeg skjønner hva du mener, men samtidig er jeg såpass opp i årene at jeg ikke har lyst til å leve sparsommelig for å betale ned på et stort huslån eller sette av penger i fond. Det jeg har lyst til er å betale f.eks 8000,- i husleie, slippe vedlikehold og bruke mye mere penger på å reise. Jeg er 47 år, og har reist lite pga. dårlig økonomi. Nå har jeg lyst til å leve, ikke bare spare. Og for å være helt ærlig så tenker jeg ikke på hvor mye min datter arver etter meg når jeg dør. Sånn sett er jeg kanskje egoistisk, men hun får få seg en god utdannelse og en god jobb, jeg syntes ikke foreldre skal være sparsomme med tanke på at andre skal arve en. Jeg håper heller ikke at mine foreldre slutter å bruke sine penger på seg selv for at jeg og min bror skal kunne arve de, de må få lov til å leve og nyte livet! Anonymkode: 7b5b7...261 Det handler jo ikke bare om at barna skal arve. Det aller lureste er jo å sitte på en nedbetalt leilighet når man blir pensjonist. Tenk deg å sitte (muligens alene) og betale full husleie fra pensjonspengene sine. Det er dyrt det! Det er faktisk et marerittet jeg har. Nei, sørg for å ha en bolig du eier når du blir pensjonist. Anonymkode: 79491...393 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #31 Skrevet 17. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler jo ikke bare om at barna skal arve. Det aller lureste er jo å sitte på en nedbetalt leilighet når man blir pensjonist. Tenk deg å sitte (muligens alene) og betale full husleie fra pensjonspengene sine. Det er dyrt det! Det er faktisk et marerittet jeg har. Nei, sørg for å ha en bolig du eier når du blir pensjonist. Anonymkode: 79491...393 Ja, jeg ser den. Håpet er jo å være på hytta som pensjonist, men holder ikke helsa så blir det kanskje litt kjedelig. Anonymkode: 7b5b7...261
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #32 Skrevet 17. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg ser den. Håpet er jo å være på hytta som pensjonist, men holder ikke helsa så blir det kanskje litt kjedelig. Anonymkode: 7b5b7...261 Du må jo tenke på å sikre alderdommen din best mulig, hvert fall nå som du blir alene. Jeg forstår ikke din tankegang med å ikke være opptatt av at barna skal arve, men vet det har blitt vanligere å tenke sånn, så jeg skal ikke preike her. Men du må da tenke på hvordan pensjonstilværelsen din skal være. Du har jo (forhåpentligvis) mye igjen vi livet å leve etter du har blitt pensjonist. Skal du da sitte og spise knekkebrød til middag fordi du hadde lyst til å reise i 40-årene?? Anonymkode: 79491...393 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #33 Skrevet 17. februar 2020 1 time siden, Hinkelpinkel skrev: Så de som bor i resten av Europa er uansvarlige og umodne de også da? Det er bare de fra østblokk-land og Norge som er ansvarlige foreldre? ok. Nei, men økonomi, leiemarkedet og boligeie er helt annerledes der. Det kan ikke sammenlignes. Anonymkode: 49a46...a74 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #34 Skrevet 17. februar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må jo tenke på å sikre alderdommen din best mulig, hvert fall nå som du blir alene. Jeg forstår ikke din tankegang med å ikke være opptatt av at barna skal arve, men vet det har blitt vanligere å tenke sånn, så jeg skal ikke preike her. Men du må da tenke på hvordan pensjonstilværelsen din skal være. Du har jo (forhåpentligvis) mye igjen vi livet å leve etter du har blitt pensjonist. Skal du da sitte og spise knekkebrød til middag fordi du hadde lyst til å reise i 40-årene?? Anonymkode: 79491...393 Nei, tenker ikke å spise bare knekkebrød. Som sagt vil barnet arve hytta, og jeg sparer. I andre land i Europa arver nok barn de også, selv om de ikke eier bolig. Anonymkode: 7b5b7...261
Neket Skrevet 17. februar 2020 #35 Skrevet 17. februar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må jo tenke på å sikre alderdommen din best mulig, hvert fall nå som du blir alene. Jeg forstår ikke din tankegang med å ikke være opptatt av at barna skal arve, men vet det har blitt vanligere å tenke sånn, så jeg skal ikke preike her. Men du må da tenke på hvordan pensjonstilværelsen din skal være. Du har jo (forhåpentligvis) mye igjen vi livet å leve etter du har blitt pensjonist. Skal du da sitte og spise knekkebrød til middag fordi du hadde lyst til å reise i 40-årene?? Anonymkode: 79491...393 Skal man spinke og spare til pensjonisttilværelsen, så blir man syk og dør før 60 eller blir overkjørt av en buss om tre år? 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #36 Skrevet 17. februar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må jo tenke på å sikre alderdommen din best mulig, hvert fall nå som du blir alene. Jeg forstår ikke din tankegang med å ikke være opptatt av at barna skal arve, men vet det har blitt vanligere å tenke sånn, så jeg skal ikke preike her. Men du må da tenke på hvordan pensjonstilværelsen din skal være. Du har jo (forhåpentligvis) mye igjen vi livet å leve etter du har blitt pensjonist. Skal du da sitte og spise knekkebrød til middag fordi du hadde lyst til å reise i 40-årene?? Anonymkode: 79491...393 Vil heller spise knekkebrød og ha gode minner fra reiser og mimre over, enn å spise brødskiver i nedbetalt hus og angre på at jeg ikke levde livet til det fulle. Ikke alle passer inn i A4-formen. Anonymkode: b8f1c...6a7 5
Neket Skrevet 17. februar 2020 #37 Skrevet 17. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vil heller spise knekkebrød og ha gode minner fra reiser og mimre over, enn å spise brødskiver i nedbetalt hus og angre på at jeg ikke levde livet til det fulle. Ikke alle passer inn i A4-formen. Anonymkode: b8f1c...6a7 Bedre å angre på ting man har gjort, enn ting man ikke har gjort!! https://sol.no/helse/8-ting-mennesker-pa-dodsleiet-angrer-pa/69948790 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #38 Skrevet 17. februar 2020 Jeg synes det er en stor trygghet ved å eie. Det er min leilighet, ingen kan kaste meg ut, jeg kan pusse opp og ordne som jeg vil uten å få tillatelse/innvendinger fra utleier. Jeg betaler ned på mitt eget lån istedenfor andres, og sparer derfor penger. Den leiligheten jeg har nå hadde vært mye dyrere for meg å leie, kunne sikkert leid den ut for 10-15 000 kr i mnd. I tillegg har jeg en liten utleiedel jeg leier ut for 4000 kr i mnd. Derfor betaler jeg lite for å bo ganske så bra, ved å eie og ha utleiedel Mer penger til overs. Så lenge man skal bo et sted i noen år, synes jeg det er smart å eie istedenfor å leie om man har mulighet. For min del synes jeg det er trygt, stabilt og føles ikke midlertidig slik det gjorde da jeg leide. Eneste minus er vel at man må ta seg av alt vedlikehold selv, men jeg synes oppussing er gøy da og er ganske handy + at min far er veldig handy og kan hjelpe ved større prosjekter. Anonymkode: abb82...1e3 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #39 Skrevet 17. februar 2020 1 time siden, Hinkelpinkel skrev: Så de som bor i resten av Europa er uansvarlige og umodne de også da? Det er bare de fra østblokk-land og Norge som er ansvarlige foreldre? ok. Det er stor forskjell på utleiepraksis i Norge og andre land i Europa. Der det er vanlig å leie er det også mer vanlig at utleier er en profesjonell aktør. Og da mener jeg ikke noe ala Utleiemegleren som hjelper Turid på 24 år å leie ut 2-romsen sin i ett år imens hun utveksler til USA. Leier du en leilighet i Sveits er det stor sannsynlighet for at denne skal leies ut de neste 20 årene, ingen kaster deg ut om du oppfører deg normalt, de har ansatte som vedlikeholder boligen, utleiefirmaet vet hva de driver med, og er du heldig er husleia regulert. Sånn er det ikke i Norge, de fleste utleieboliger har høy turnover, utleier er oftest en privatperson som ikke bryr seg om lover og regler, og derfor hadde jeg aldri valgt å leie her. Når du har et så langt tidsperspektiv som du har ts, så vil det lønne seg å kjøpe. På 10 år kan du betale ned 33% av hele lånet om du velger 30 års nedbetalingstid, som er vanlig å gjøre for de som vil "leve litt". Selg hytta og få rammelån på boligen din, så kan du velge selv når du vil betale avdrag og ikke. Anonymkode: 2d6d3...9ec 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #40 Skrevet 17. februar 2020 Å betale leie når du kun har pensjon å leve av blir jo ikke akkurat fett. Har du regnet på hva du ligger an til å få utbetalt i måneden i pensjon? Selv om du nå tenker at du kan bo på hytta som pensjonist er det ikke sikkert det er realistisk. Hva dersom du får behov for mye hjelp i hverdagen? Dersom hytta ikke er godkjent for permanent opphold; Innvilger kommunen i det hele tatt hjemmesykepleievedtak der? Og det er jo heller ingen hemmelighet at vi må innstille oss på at hjelpen fra det offentlige blir mindre i årene fremover. Hvordan skal du få sine sosiale behov dekke på hytta? Vil du ha mange mennesker du kjenner rundt deg der? Og hva dersom du av andre årsaker skulle ønske å tilbringe mer tid utenfor hytteområdet, dersom du f. eks. får barnebarn du har lyst til å treffe i hverdagen? Tenker du at datteren din skal orke å ha deg boende på sofaen i ukesvis i en hektisk hverdag med full jobb og egen familie? Anonymkode: 1ad05...d50 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå