Gå til innhold

Vonde tanker om å skade barnet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

Dette er tvangstanker. Alle mennesker har tvangstanker. Uønskede tanker som faller inn i hodet ens. Det vanligste er f.eks når du står på et høyt sted og å tenke "tenk om jeg hoppet utfor". Dette er ingen sykdom. Problemet er når man har så mye slike tanker og reagerer på dem som om de er noe å ta på alvor. De fleste tenker "oi, haha, rar tanke" og så går de videre. 

Det som skjedde med deg var at du fikk angst når du fikk tanken. Og deretter jobbet du hardt for å unngå den, noe som gir den styrke og forteller deg at oi, dette er jo faktisk noe å være redd for. Dette skaper en sirkel der man blir mer og mer redd for tanken og man etter hvert handler for å unngå den der man snevrer mer og mer inn handlingsrommet, eller nøytraliserer. Det er slik man utvikler tvangslidelse. 

Mitt beste forslag er å lese innledningskapittelene i "Freedom from OCD" som forklarer hvordan man kommer inn i en "syk rutine". For å unngå det. 

Og så anbefaler jeg deg å dukke dypt i tankene om å drepe datteren din. Ikke unngå dem. Ikke distraher deg. Diatrahering er en av de beste måtene for at problemet skal vedvare. Behandlingen er ofte det motsatte som for generell angst og bekymringer. Med å tenke hardt på å drepe datteren din på de grusomste måter forteller du deg selv at tankene er jo ikke farlige. Selv om jeg tenker hardt på å skjære katten min i småbiter og spise han så kommer jeg jo ikke til å gjøre det. Og tenker jeg på å ha sex med svigerfar veldigveldig hardt så kommer det ikke til å skje. Du må bryte den linken, at tanker kan få ting til å skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å få sånne sterke tanker om å kvele barnet sitt er IKKE NORMALT!  Kontakt fastlegen din, og få hjelp. Du er sikkert ikke en dårlig mor, men når man får sånne tanker så er det viktig du skaffer deg hjelp. 

Anonymkode: 22e15...ddc

Jo, det er svært normalt. Forskjellen er at de fleste ikke tenker noe videre over det enn å trekke på skuldrene og tenke "ekkel tanke". Når du ikke kan noe om et tema er det ofte lurt å unnlate å uttale seg. 

Tvangstanker, spesielt om det å skade andre, er veldig tabubelagt. Spesielt når det handler om skade-tanker og seksuelle tanker om barn. Utsagn som ditt er med på å stigmatisere og skamlegge slik at folk ikke tør å snakke med folk om det. Så lider man i stillhet. Men det er veldig vanlig, det viktige er å ikke la det utvikle seg til en lidelse. Ikke fordi man kan komme til å drepe katten/barnet, men fordi det begrenser livet mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Rainstorm skrev:

Dette er tvangstanker. Alle mennesker har tvangstanker. Uønskede tanker som faller inn i hodet ens. Det vanligste er f.eks når du står på et høyt sted og å tenke "tenk om jeg hoppet utfor". Dette er ingen sykdom. Problemet er når man har så mye slike tanker og reagerer på dem som om de er noe å ta på alvor. De fleste tenker "oi, haha, rar tanke" og så går de videre. 

Det som skjedde med deg var at du fikk angst når du fikk tanken. Og deretter jobbet du hardt for å unngå den, noe som gir den styrke og forteller deg at oi, dette er jo faktisk noe å være redd for. Dette skaper en sirkel der man blir mer og mer redd for tanken og man etter hvert handler for å unngå den der man snevrer mer og mer inn handlingsrommet, eller nøytraliserer. Det er slik man utvikler tvangslidelse. 

Mitt beste forslag er å lese innledningskapittelene i "Freedom from OCD" som forklarer hvordan man kommer inn i en "syk rutine". For å unngå det. 

Og så anbefaler jeg deg å dukke dypt i tankene om å drepe datteren din. Ikke unngå dem. Ikke distraher deg. Diatrahering er en av de beste måtene for at problemet skal vedvare. Behandlingen er ofte det motsatte som for generell angst og bekymringer. Med å tenke hardt på å drepe datteren din på de grusomste måter forteller du deg selv at tankene er jo ikke farlige. Selv om jeg tenker hardt på å skjære katten min i småbiter og spise han så kommer jeg jo ikke til å gjøre det. Og tenker jeg på å ha sex med svigerfar veldigveldig hardt så kommer det ikke til å skje. Du må bryte den linken, at tanker kan få ting til å skje. 

Det vet jeg ikke om jeg klarer, det blir så fjernt for meg når jeg prøver. Men jeg ser hva du mener.🙂

Anonymkode: 6a4ba...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke om jeg klarer, det blir så fjernt for meg når jeg prøver. Men jeg ser hva du mener.🙂

Det er skummelt fordi man nettopp tenker at det er skummelt. Men la oss ta en annen tanke man kan ha, f.eks at det er AIDS i shampoen din. Hvis du tenker veldig veldig hardt på det, tror du det er sant? 

Målet er på en måte å kunne gjøre det selv med de tvangstankene man har fått hang up på. For deg da skade-tanker overfor barnet ditt. 

Jeg turte f.eks ikke bruke balkongen min før fordi jeg tenkte jeg kom til å hoppe. Så da tenkte jeg jo at jeg kan ikke stå der ute og tenke hardt på å hoppe for hva om jeg gjør det? Risikoen er så stor. Dette driver problemet videre. Men nå gjør jeg det. Og det går jo helt bra. For jeg vil jo ikke hoppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får også slike tvangstanker i perioder hvor jeg er veldig sliten. Selve tankene bekymrer meg ikke, for jeg vet de ikke representerer mine egentlige ønsker. Det jeg i stedet spør meg selv er: "Hvorfor er jeg så sliten? Hva kan jeg gjøre i morgen for å få ladet batteriene litt?"

Er du kanskje litt sliten om dagen, TS? Mange bekymringer, mye stress? Kan fu ordne deg litt alenetid hvor du kan slappe helt av?

Anonymkode: 96c25...3c0

Vi flytter om dagen, et stykke unna der vi er fra. Jeg tar lappen å akkurat nå er jeg ganske avhenging av mannen for å komme meg fra A til B. Jeg hadde nesten ikke sovet den natten å hun våknet 06:15, noe hun aldri pleier. Så kanskje det er som du sier.. kanskje jeg er mye beskymret. Jeg har en vane å beskymre meg for mye 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også få sprø tanker. Hører mye på true crime og det slår meg av og til: hva hvis jeg plutselig klikker sånn som de folka? Hva om jeg plutselig blir sinnssyk et øyeblikk og kveler ungen min? Hva hvis jeg knivstikker mannen i søvne? Drukner en baby? 
Jeg blir redd fordi jeg er redd for at det skal skje. Fordi det er min verste frykt! Å gjøre noe jeg ikke vil gjøre, men fordi jeg plutselig blir helt gal. Men det er et sekunds tanke og så skyver jeg den bort. Jeg kunne aldri gjort noe sånt. 

Hvis du derimot får et ønske om noe sånt må du oppsøke hjelp. 

Anonymkode: 59658...927

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mysticgirl
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 
Jeg har en datter på 4, jeg elsker henne, å jeg vet jeg aldri kunne gjort henne noe vondt. Men her for noen dager siden datt det plutselig en tanke ned i hodet mitt; hva hvis jeg kvalte henne i søvne? Jeg fikk helt panikk og prøvde å tenke på noe annet. Da jeg skulle legge meg kom denne tanken tilbake, jeg fikk angst å klarte ikke slå meg til ro. Nå har jeg hatt denne tanken noen dager, å jeg får panikk og angst. Den har blitt så stor i hodet mitt at jeg klarer ikke slippe den.i går ble det så ille for meg at jeg begynte å tro at dette var noe jeg kunne gjøre, den tanken gikk fort bort, men jeg ble selvfølgelig veldig redd. Jeg har lest litt på nett å forstått at dette kan være en tvangstanke. Det jeg lurer på er om det er noen som har hatt slike tanker å kan hjelpe meg? Jeg er helt rådvill å full av dårlig samvittighet for henne. 

jeg ønsker konstruktive tilbakemeldinger, ikke at jeg er gal og en dårlig mor, for disse tankene klarer jeg fint å tenke selv. 

Det sitter bare i tankene dine og er noe du er redd for, derfor tenker du dette som en tvangstanke. Det er ikke det samme å tenke det, som å ville gjøre det.

Du har sikkert bare hengt deg opp i dette, så hjernen tenker dette automatisk. Hadde ei venninne som slet med disse tankene om sin egen sønn og da sa behandleren at det bare  var tanker og ikke noe som var virkelighet.

At hun måtte slappe av og bare la det skje. Jo mer hun stresset over disse tankene, jo mer kom de og plaget henne i hverdagen og hun var livredd for sønnen og uendelig glad i han ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å få sånne sterke tanker om å kvele barnet sitt er IKKE NORMALT!  Kontakt fastlegen din, og få hjelp. Du er sikkert ikke en dårlig mor, men når man får sånne tanker så er det viktig du skaffer deg hjelp. 

Anonymkode: 22e15...ddc

Og hvordan kan du vite at slike tanker ikke er normale?? Er du utdannet innenfor psykologi, og har over 100 klienter slik at du har et visst grunnlag å uttale deg i fra? Hvis ikke, så hold munn om ting du overhodet ikke har greie på. Ts, en venninne av meg var overbevist om at hun kom til å drepe sin egen datter, løp skrikende over til naboene overbevist om at dette kom til å skje. Faren til barnet fikk fri fra jobb i ca 2 uker, slik at min venninne fikk hvilt ut og ble kvitt redselen for dette. I dag er datteren 15, og min venninne har vært en god mor hele veien. Det var rett og slett tvangstanker hun fikk den gangen, det er ikke farlig med tvangstanker men selvsagt er det skremmende. Hvis du har en fastlege som du har god kjemi med, bestill en dobbelttime, slik at du får snakket om den intense redselen, ting som blir snakket åpent om har en tendens til å forsvinne :) . Du trenger ikke å være redd bv, de kjenner meget godt til at mødre kan få slike tvangstanker, så pust med magen og slapp av :) . 

Anonymkode: e947a...b60

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg gikk til psykolog og fortalte om alle sine GROTESKE ;) tvangstanker, hun ble godt hjulpet da han sa at  alle mennesker har samme tanker, de som ender opp med tvangstanker er dem som henger seg opp i tankene og blir redd dem. De aller, aller fleste tenker som så, Oj, jeg har lyst å stikke min nabo med en kniv, han er jo faktisk en pest og en plage, så det hadde jo vært litt gøy å gjøre det ;) , og så fortsetter de med dagen uten å tenke noe videre på det. Hvis de kommer på tanken igjen, så smiler de av tanken og fortsetter så med det vanlige livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En venninne av meg gikk til psykolog og fortalte om alle sine GROTESKE ;) tvangstanker, hun ble godt hjulpet da han sa at  alle mennesker har samme tanker, de som ender opp med tvangstanker er dem som henger seg opp i tankene og blir redd dem. De aller, aller fleste tenker som så, Oj, jeg har lyst å stikke min nabo med en kniv, han er jo faktisk en pest og en plage, så det hadde jo vært litt gøy å gjøre det ;) , og så fortsetter de med dagen uten å tenke noe videre på det. Hvis de kommer på tanken igjen, så smiler de av tanken og fortsetter så med det vanlige livet. 

Jeg vet ikke med deg, men jeg har aldri tenkt at jeg kunne tenkt meg å knivstukket noen. Det tror jeg er veldig unormalt og nærmest bekymringsfullt.

Anonymkode: a9dc7...9c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 9år siden da jeg var nybakt mor, så hadde jeg skikkelige vansker med å stelle babyen. Var så livende redd for å berøre/vaske den lille kroppen...Fikk en slags ugrei overgrepsfølelse. 

Snakket med helsepersonellet som var tilgjengelig om dette og ble fort beroliget.Da jeg delte tanker, så forsvant de helt ❤️

Med gutten jeg fødte for 15år siden var ikke dette tanker som streifet overhodet.

Oppsøk hjelp, for det er viktige tanker å dele! ❤️

Anonymkode: f2be9...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan kan du vite at slike tanker ikke er normale?? Er du utdannet innenfor psykologi, og har over 100 klienter slik at du har et visst grunnlag å uttale deg i fra? Hvis ikke, så hold munn om ting du overhodet ikke har greie på. Ts, en venninne av meg var overbevist om at hun kom til å drepe sin egen datter, løp skrikende over til naboene overbevist om at dette kom til å skje. Faren til barnet fikk fri fra jobb i ca 2 uker, slik at min venninne fikk hvilt ut og ble kvitt redselen for dette. I dag er datteren 15, og min venninne har vært en god mor hele veien. Det var rett og slett tvangstanker hun fikk den gangen, det er ikke farlig med tvangstanker men selvsagt er det skremmende. Hvis du har en fastlege som du har god kjemi med, bestill en dobbelttime, slik at du får snakket om den intense redselen, ting som blir snakket åpent om har en tendens til å forsvinne :) . Du trenger ikke å være redd bv, de kjenner meget godt til at mødre kan få slike tvangstanker, så pust med magen og slapp av :) . 

Jeg vet ikke med venninnen din, men mine tanker er sterkest om kvelden, spesielt når jeg skal sove, jeg er redd for å sovne for så å gjøre dette i søvne. Fikk hun hjelp for det, eller gikk de bare over? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke med deg, men jeg har aldri tenkt at jeg kunne tenkt meg å knivstukket noen. Det tror jeg er veldig unormalt og nærmest bekymringsfullt.

Anonymkode: a9dc7...9c5

Jeg har flere ganger tenkt at han / hun skulle jeg ha drept, men sanheten er at jeg aldri har vært voldelig på noen måte, så med andre ord bare tanker ;) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke med venninnen din, men mine tanker er sterkest om kvelden, spesielt når jeg skal sove, jeg er redd for å sovne for så å gjøre dette i søvne. Fikk hun hjelp for det, eller gikk de bare over? 

Jeg vet ikke akkurat når på døgnet hun fikk disse tankene, men ungene var releativt liten, og hun selv var ung da hun fikk barn, og faren til barnet jobbet utenbys. Tror ikke hun fikk hjelp av fagfolk, hun var så åpen om det, løp jo til naboer skrikende, og fikk mye hjelp fra dem, og hun  sa det jo også til meg, og jeg skjønte også med engang hva det var, nemlig tvangstanker. Hvis folk virkelig har vært ekkel mot meg over lang tid, har jeg fått tanker om å drepe personen. Men jeg har aldri blitt redd for disse tankene, vet at disse tankene dreier seg om fantasi om hva jeg kan gjøre mot dem som har vært slemme over så lang tid, det handler altså om mitt sinne mot dem.  Vet også at jeg aldri hadde utført tankene, for jeg er en som redder meitemarker som har forvillet seg ut i bilveien, i redsel for at de søte små skal bli påkjørt😁.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ocd (tvangstanker) og er aktiv norsk Ocd- forening. Jeg har ikke tvang om å skade noen ei har jeg barn, men jeg kjenner mange som har/har hatt tvang når det gjelder dette. Nå sier ikke jeg at du nødvendigvis har Ocd fordi du har hatt disse tankene den siste tiden, men slike tvangstanker er vanlige. Spørsmålet er i grunn hvor plagsomme og påtrengende disse tankene er.

Det kan være at dette er tanker som kommer av at du er i en stressende situasjon og at det går over. Alternativt kan det utvikle seg. Min Ocd startet med en tanke og ble til slutt så ille at jeg ikke kom meg ut døra. Det er derfor ikke en dum ide å ta en tur til legen og ev. bli henvist til psykolog for å angripe et ev. problem tidlig. Det er ikke fare for at barnevernet blir blandet inn. Tvangstanker har ingen sammenheng med et faktisk ønske om å skade noen, stikk motsatt. 

Anonymkode: 30b06...681

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest WhisperingWind

Dette er din egen frykt om at noe vondt skal skje med barnet. Det betyr IKEA-tur du har intensjoner om å skade barnet. Om du føler at det begynner å bli overveldende på en sånn måte at det påvirker deg såpass at du begynner å slite så oppsøk en psykolog. Men det er ikke uvanlig at mødre kan tenke slike scenarioer. Det betyr IKKE at de har underliggende ønsker om å skade barnet. Det er deres egen frykt om at noe eller noen skal skade barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Grunnen til at de kommer mest om kvelden er gjerne at du holder deg opptatt (distraherer deg selv) hele dagen, mens når du skal sove senker du guarden for å slappe av og da slår de med full styrke. Det er derfor diatrahering og unngåelse er dårlige strategier. 

At du skal skade noen mens du sover er vel også din tvangstankes innhold da. Jeg leste en psykolog som mente at tvangstankens innhold var det man var MEST redd for. Derfor får mange foreldre det for barna sine, siden det er det mest dyrebare man har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tøff du er som tørr poste her!

Slike tanker kan dukke opp. Når en er sliten lei osv. Mulig du har tvangstanker. Hørt om OCD? Tvangslidelser er en angstlidelse.

Ville skrevet ned tankene og tatt en prat med fastlegen. Samt sjekk ut

https://www.ananke.no/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg er innom tanken på at om jeg hadde drept noen, i et tilfeldig hus, ville noen ha mistenkt meg?Hadde jeg klart å skjule at jeg hadde noe med det? Ellers er jeg ganske normal😜

Anonymkode: 1d1df...790

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...