AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #1 Skrevet 17. februar 2020 SUKK, jeg leverte nettopp en hjemmeeksamen (som skal telle 15% av totalkarakteren i faget). Jeg ser på skolen min (BI) sin hjemmeside at når jeg refererer til en kilde i oppgaveteksten, skal referansen innholde etternavn, årstall og sidetall. Jeg har kun oppgitt etternavn og sidetall. I referanselisten sist i oppgaven har jeg såklart fått med meg både årstall og utgave osv - så der vet jeg at jeg har henvist riktig heldigvis. Spørsmålet er om jeg risikerer å bli trukket/strøket pga feil referansebruk i oppgaveteksten? Skikkelig sint på meg selv nå - dette er en ren slurvefeil fra min side. Anonymkode: 08db1...c70
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #2 Skrevet 17. februar 2020 Ja du risikerer stryk, fordi referansen er upresis og umulig å kontrollere. Anonymkode: 3cced...5fe
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #3 Skrevet 17. februar 2020 Hvis du har en eneste glipp av den typen, og alt annet i oppgaven gir et svært godt inntrykk er det ikke sikkert at du trekkes i det hele tatt. Referansen er fullt mulig å kontrollere fordi du har skrevet både navn og årstall i litteraturlisten. Anonymkode: 136ec...cd2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #4 Skrevet 17. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har en eneste glipp av den typen, og alt annet i oppgaven gir et svært godt inntrykk er det ikke sikkert at du trekkes i det hele tatt. Referansen er fullt mulig å kontrollere fordi du har skrevet både navn og årstall i litteraturlisten. Anonymkode: 136ec...cd2 Dersom samme forfatter har flere bøker er det umulig å kontrollere. Dette er en ganske graverende feil. Hilsen sensor. Anonymkode: 81ad9...995 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #5 Skrevet 17. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har en eneste glipp av den typen, og alt annet i oppgaven gir et svært godt inntrykk er det ikke sikkert at du trekkes i det hele tatt. Referansen er fullt mulig å kontrollere fordi du har skrevet både navn og årstall i litteraturlisten. Anonymkode: 136ec...cd2 Det er nettopp dette som er feil. Ofte vil en fagbok f.eks være utgitt i flere opplag, og dermed er det nødvendig å vite hvilket årstall det er for å sjekke referansen. En del forfattere gir også ut flere bøker, så å skrive "Hansen, s.47" er ikke tilstrekkelig når det er tre bøker av Hansen i litteraturlisten. Det er en alvorlig glipp, fordi hele referansebruken i prinsippet er feil. I misteroppgaven min hadde samme forfatter gitt ut tre artikler sammen år som alle var i referanselisten, da måtte de i tillegg skilles med a,b,c elers ville det blitt feil. Referanseføring er viktig. Anonymkode: 3cced...5fe 3
abc123detvardet Skrevet 17. februar 2020 #6 Skrevet 17. februar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom samme forfatter har flere bøker er det umulig å kontrollere. Om en forfatter har skrevet 1, 10 eller 1000 bøker er det ikke umulig. Det tar bare unødvendig tid hvis forfatteren har mange bøker. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #7 Skrevet 17. februar 2020 TS her. Jeg får bare vente å se, tenker jeg. Oppgaven teller 15% av sluttkarakteren i faget. Stort sett pleier jeg å ligge rundt A og B, så forhåpentligvis går resten av faget såpass bra at jeg ender brukbart uansett hva de bestemmer seg for. Er redd denne oppgaven er såpass dårlig at jeg risikerer å stryke uansett. Min mor gikk veldig uventet bort for et par uker siden så hodet har ikke vært helt på plass. 😔 Men sånn er livet. Bestemte meg for å dundre på og levere oppgaven likevel siden den var såpass liten, men så ødelegger jeg med noe sånt. Ufattelig typisk! 🙄 Anonymkode: 08db1...c70 1
missmcbeal Skrevet 17. februar 2020 #8 Skrevet 17. februar 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom samme forfatter har flere bøker er det umulig å kontrollere. Dette er en ganske graverende feil. Hilsen sensor. Anonymkode: 81ad9...995 Referansen i teksten referer jo til litteraturlista, og dersom årstall står i litteraturlista (som hun skriver her, det er i teksten den mangler) og det er den eneste kilden av den forfatteren hun har brukt i oppgava, så er det ikke umulig å kontrollere nei. Da er jo den eneste muligheten at Svendsen i teksten, er den samme Svendsen som står i litteraturlista, med full henvisning til hvilken utgave, hva slags forlag det er osv. En referanse i teksten skal aldri kontrolleres uten litteraturlista. Et årstall er således ikke alltid mye til hjelp heller. En forfatter kan ha utgitt flere verk samme år, og da er ikke forfatternavn, sidetall og årstall tilstrekkelig, da må man jo lese i litteraturlista hvilken utgave og hvilket forlag det er snakk om. Selv om hun burde husket årstall, så mener jeg i dette tilfellet det ikke er krise når årstallet står i litteraturlistet og hun bare har brukt denne forfatteren en gang. Det blir noe annet dersom hun hadde tre Olsen i litteraturlista, og ikke hadde referert til årstall ti noe i teksten. Men det er ikke det som er det er snakk om her. 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #9 Skrevet 17. februar 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nettopp dette som er feil. Ofte vil en fagbok f.eks være utgitt i flere opplag, og dermed er det nødvendig å vite hvilket årstall det er for å sjekke referansen. En del forfattere gir også ut flere bøker, så å skrive "Hansen, s.47" er ikke tilstrekkelig når det er tre bøker av Hansen i litteraturlisten. Det er en alvorlig glipp, fordi hele referansebruken i prinsippet er feil. I misteroppgaven min hadde samme forfatter gitt ut tre artikler sammen år som alle var i referanselisten, da måtte de i tillegg skilles med a,b,c elers ville det blitt feil. Referanseføring er viktig. Anonymkode: 3cced...5fe Enig. Til ts, jeg tror nok ikke du har strøket, men resten av oppgaven bør være svært god. Dersom det er første eller andre semester du går er det mulig å se gjennom fingrene på dette. Anonymkode: 81ad9...995 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #10 Skrevet 17. februar 2020 1 time siden, missmcbeal skrev: Referansen i teksten referer jo til litteraturlista, og dersom årstall står i litteraturlista (som hun skriver her, det er i teksten den mangler) og det er den eneste kilden av den forfatteren hun har brukt i oppgava, så er det ikke umulig å kontrollere nei. Da er jo den eneste muligheten at Svendsen i teksten, er den samme Svendsen som står i litteraturlista, med full henvisning til hvilken utgave, hva slags forlag det er osv. En referanse i teksten skal aldri kontrolleres uten litteraturlista. Et årstall er således ikke alltid mye til hjelp heller. En forfatter kan ha utgitt flere verk samme år, og da er ikke forfatternavn, sidetall og årstall tilstrekkelig, da må man jo lese i litteraturlista hvilken utgave og hvilket forlag det er snakk om. Selv om hun burde husket årstall, så mener jeg i dette tilfellet det ikke er krise når årstallet står i litteraturlistet og hun bare har brukt denne forfatteren en gang. Det blir noe annet dersom hun hadde tre Olsen i litteraturlista, og ikke hadde referert til årstall ti noe i teksten. Men det er ikke det som er det er snakk om her. Men ut fra det ts skriver har hun ikke gjort denne feilen med en referanse, men gjennomgående i hele oppgaven. Det er brudd på retningslinjer og god referanseføring skal medøfre stryk. Anonymkode: 3cced...5fe
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #11 Skrevet 17. februar 2020 Jeg er også sensor. Det er vanskelig å si hvordan sensor vil vurdere dette. Noen sensorer kan vurdere det til et brudd med de formelle kravene = stryk, mens andre sensorer kan nøye seg med å trekke deg i karakter hvis referansene ellers er ført ok. Anonymkode: 00f61...92d
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #12 Skrevet 17. februar 2020 Bare et tips til neste gang: Bruk et siteringsprogram/referanseprogram! Det revolusjonerte oppgaveskrivingen min! Da fikser programmet sånne ting for deg Anonymkode: 5ff25...3c5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #13 Skrevet 18. februar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare et tips til neste gang: Bruk et siteringsprogram/referanseprogram! Det revolusjonerte oppgaveskrivingen min! Da fikser programmet sånne ting for deg Anonymkode: 5ff25...3c5 Bare hvis du har stilt det inn på riktig referansestil. Men ja, det sparer deg for MYE arbeid. Anonymkode: 00f61...92d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå