Gå til innhold

Noen som har hatt nettverksmøte med bv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har erfaring med nettverksmøte. Det kan fungere bra hvis man har et nettverk. Og hvis nettverket man har er interessert og kapable til å stille opp. 

Hvorfor vil bv ha nettverksmøte i din sak? Det er jo ulike årsaker til at man ønsker det inn i barnevernssaker, men ofte er det pga man tror at familien kan klare seg med mindre hjelp fra bv hvis familien stiller opp, andre ganger er det for å finne ut hvor barnet kan bo Hvis det ikke skal bo hjemme. Viktig at barnevernet er helt klare på årsaken til at de ønsker dette nettverksmøtet. 

Anonymkode: a45f0...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har erfaring med nettverksmøte. Det kan fungere bra hvis man har et nettverk. Og hvis nettverket man har er interessert og kapable til å stille opp. 

Hvorfor vil bv ha nettverksmøte i din sak? Det er jo ulike årsaker til at man ønsker det inn i barnevernssaker, men ofte er det pga man tror at familien kan klare seg med mindre hjelp fra bv hvis familien stiller opp, andre ganger er det for å finne ut hvor barnet kan bo Hvis det ikke skal bo hjemme. Viktig at barnevernet er helt klare på årsaken til at de ønsker dette nettverksmøtet. 

De sa for å hjelpe meg. Hvem pleier å være med?

Anonymkode: 7fe20...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De sa for å hjelpe meg. Hvem pleier å være med?

De du mener skal være med. Besteforeldre, tanter og onkler, gode venner av familien f.eks.

Du har anledning til å si nei hvis du ikke ønsker spesifikke personer inn i nettverksmøtet ditt. Og du og bvtj bør ha en klar "bestilling" til nettverket ditt. F.eks. "hvem kan hjelpe meg og hente barnet mitt på onsdager når jeg skal til behandling?" "Hvem kan hjelpe meg å sørge for at barnet mitt og jeg får en god sommerferie, og hvordan?" Klare planer bør legges og de må være konkrete.  Hvem som har ansvaret for hver enkelt oppgave må være tydelig. 

Det kan være veldig bra med nettverksmøte eller familieråd, men møtene bør være godt planlagte. 

Vær tydelig at du ikke ønsker at du skal fremstå som skyldig på noe vis, men at menneskene rundt deg og barnet ditt skal ansvarliggjøres. It takes a village to raise a child. Du skal ikke måtte gjøre dette alene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De du mener skal være med. Besteforeldre, tanter og onkler, gode venner av familien f.eks.

Du har anledning til å si nei hvis du ikke ønsker spesifikke personer inn i nettverksmøtet ditt. Og du og bvtj bør ha en klar "bestilling" til nettverket ditt. F.eks. "hvem kan hjelpe meg og hente barnet mitt på onsdager når jeg skal til behandling?" "Hvem kan hjelpe meg å sørge for at barnet mitt og jeg får en god sommerferie, og hvordan?" Klare planer bør legges og de må være konkrete.  Hvem som har ansvaret for hver enkelt oppgave må være tydelig. 

Det kan være veldig bra med nettverksmøte eller familieråd, men møtene bør være godt planlagte. 

Vær tydelig at du ikke ønsker at du skal fremstå som skyldig på noe vis, men at menneskene rundt deg og barnet ditt skal ansvarliggjøres. It takes a village to raise a child. Du skal ikke måtte gjøre dette alene. 

Lærere skal også med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med i et sånt møte for niesen min. Der var det stort sett familie som var med, og ei nær venninne av moren. Det var mange løfter og fine ord, spesielt fra barnevernets side, men lite gjennomføring i ettertid. Det meste av det som ble planlagt rant ut i sanden, hovedsakelig fordi bv ikke gjennomførte sin del av avtalene.

Det ble omsorgsovertagelse et par år senere (altfor sent). Det er mulig mor hadde klart å være en god nok mor hvis hun hadde fått hjelpen hun trengte, men det får vi dessverre aldri vite.

Anonymkode: dfc32...414

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble egentlig tatt litt på senga. De sa ett helt annet hjelpetiltak først, men fant ut at de ville prøve dette. Jeg får med 2.venninner og de lærerne fra skolen.  Men, hvorfor offentlige personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere som svarer her nevner mitt nettverk, hvorfor skal da lærere med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser dere som svarer her nevner mitt nettverk, hvorfor skal da lærere med? 

Det burde du virkelig vite selv. Spør barnevernet? Er nettverksmøter for deg, eller for datteren din? Hva skal nettverksmøter handle om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det burde du virkelig vite selv. Spør barnevernet? Er nettverksmøter for deg, eller for datteren din? Hva skal nettverksmøter handle om? 

For meg. Fler enn meg som ikke skjønte det med lærerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke erfaring med verken barnevern eller slike møter, men utifra svarene og ts sine tilbakemeldinger i denne tråden virker det ikke som om ts har fått noe særlig informasjon om hverken hva, hvorfor eller hvordan dette tiltaket skal gjennomføres og fungere.

Selv om det er fint og sikkert også nyttig å høre andres erfaringer vil jeg anbefale ta på det sterkeste om å be barnevernet utarbeide skriftlig informasjon som inneholder punktene du ramser opp i ditt tidligere innlegg.

Ha lang erfaring med pot, BUP og skole og om de enkelte instanser er gode på selve faget, er de ofte elendige på dokumentasjon, de skjønner ikke at dette mange ganger er helt avgjørende for at tiltak lykkes eller i det hele tatt blir gjennomført. Her må du være våken og følge med ts. Forlang at problemstillinger, løsningsforslag, evalueringer firmidles konkrete, skriftlig og formelt.

Ikke bar er det større sannsynlighet for å finne rett tiltak og dermed rett hjelp. Men du står også mye sterkere dersom det blir gjort feil.

Du kan også regne med at Kvaliteten på arbeidet barnevernet gjøre varierer stort både mellom kommunene, men også innad i en kommune. Derfor må du være forsiktig med å slå deg til ro med andres erfaringer, både gode og dårlige. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg. Fler enn meg som ikke skjønte det med lærerne. 

Har du mulighet å få noen utenfor det offentlige til å hjelpe deg med kommunikasjonen med barnevernet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du virker litt mistenksom og stiller masse hvorfor-spørsmål.

En slik "jeg er verdens beste mor, hvorfor i helvete skal lærere blandes inn i dette"-holdning vil bare gjøre vondt verre for deg. Når det er kommet såpass langt at BV vil ha nettverksmøte med deg, så FOR GUDS SKYLD, samarbeid! 

Barnevernet ønsker i utgangspunktet ikke omsorgsovertakelse hvis de kan hjelpe på andre måter, og gir deg nå en gylden mulighet ved å forsøke andre hjelpetiltak. 

Det dummeste du kan gjøre nå er å høre på alskens barneverns-gærninger, både her inne eller på andre grupper. Ikke begynn med det der "krev alt skriftlig, de vil bare bruke det mot deg senere", "motsett deg alle tiltak, de gjør det for å kunne ta ungen din" og så videre. Det viser kun en negativ og fiendtlig innstilling, som i alle fall IKKE vil tale for din sak som en mor som bør få ha omsorg for et barn. 

Hvis det er slik at barnevernet vil ha med lærere på det møtet, så er det fordi de tror de KAN være med å hjelpe deg og barnet ditt i deres situasjon. Så ta imot hjelp, ikke sett deg på bakbeina. 

En siste ting: hvis du skulle være dum nok til å kikke inne på antibarnevernsgrupper på Facebook, så hva du enn gjør, IKKE ta råd derfra! Tenk deg nøye om. Du vil ikke ha råd i en barnevernssak fra noen som ble fratatt ungene sine... 

Anonymkode: a4ab0...eb0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

En slik "jeg er verdens beste mor, hvorfor i helvete skal lærere blandes inn i dette"-holdning vil bare gjøre vondt verre for deg. Når det er kommet såpass langt at BV vil ha nettverksmøte med deg, så FOR GUDS SKYLD, samarbeid! 

Barnevernet ønsker i utgangspunktet ikke omsorgsovertakelse hvis de kan hjelpe på andre måter, og gir deg nå en gylden mulighet ved å forsøke andre hjelpetiltak. 

Det dummeste du kan gjøre nå er å høre på alskens barneverns-gærninger, både her inne eller på andre grupper. Ikke begynn med det der "krev alt skriftlig, de vil bare bruke det mot deg senere", "motsett deg alle tiltak, de gjør det for å kunne ta ungen din" og så videre. Det viser kun en negativ og fiendtlig innstilling, som i alle fall IKKE vil tale for din sak som en mor som bør få ha omsorg for et barn. 

Hvis det er slik at barnevernet vil ha med lærere på det møtet, så er det fordi de tror de KAN være med å hjelpe deg og barnet ditt i deres situasjon. Så ta imot hjelp, ikke sett deg på bakbeina. 

En siste ting: hvis du skulle være dum nok til å kikke inne på antibarnevernsgrupper på Facebook, så hva du enn gjør, IKKE ta råd derfra! Tenk deg nøye om. Du vil ikke ha råd i en barnevernssak fra noen som ble fratatt ungene sine... 

Jeg spør om hvordan dette foregår. Har ikke hørt om dette før jeg satt på møtet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Denne tråden er noen år gammel, men jeg skal bli med søsteren min på et slikt møte snart. Jeg som tante hva tror du jeg skal bidra med? Skal jeg snakke/bli stilt spørsmål på møtet? Om noen vet hvordan dette fungerer for oss som er næremste familie tusen takk for info. Er forresten ikke mor til barnet som er grunnen for dette møte, er far...

Anonymkode: 49a2a...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 17.2.2020 den 14.45):

Lærere skal også med.

Her burde du brukt kan og ikke skal..

Anonymkode: 78881...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2020 den 7.34):

😳

Anonymkode: 053ba...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander du ikke nettverks-møte og familieråd her? Eller det gjør egentlig alle svarene også. 

Familieråd er et spesielt type tiltak, der man først har med fagpersoner (skole, helsestasjon etc) sammen med familie/venner man vil ha med, også er det bare familie/venner som sitter igjen til slutt, og lager en plan rundt barnet. Det kan være alt fra at mormor henter på skolen hver sjette fredag til at venninne X tar med A på svømming hver fjerde søndag, og alt imellom. 

Familieråd er også blitt brukt i situasjoner der ene forelderen ikke er i livet til barna, og der den andre forelderen, som har 100% omsorg er dødssyk. Så kan brukes i MANGE situasjoner. 

Nettverksmøte er jeg litt usikker på hva mener med, men jeg tror at da tenker man at man har møte med alle profesjonelle som er inne rundt barnet, for å få samlet trådene, og være sikker på at alle jobber med det samme målet. 

Tar forbehold om at ditt barnevern kaller familieråd for nettverksmøte, men jeg er rimelig sikker på at alle barnevern i Norge kaller det familieråd, da det er en egen måte å jobbe på. 

Anonymkode: ee45c...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...