AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #1 Skrevet 17. februar 2020 Har du kastet uåpnede eller åpnede regninger uten å betale dem? Hvorfor, i så fall? Hva var din økonomiske situasjon som gjorde at du gikk til det skrittet? Og hva følte du når du gjorde det? Likegyldighet eller dårlig samvittighet? Jeg sitter og ser på YouTube, en britisk serie, og der opplyser de om at 1 av 8 briter har kastet regninger uåpnet (og altså uten å betale dem). Anonymkode: 3b2ea...5b4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #2 Skrevet 17. februar 2020 har vel kasta uåpna regninger noen ganger, som regel ved et uhell. Ligger mellom reklamer. De som gjør det tror problemene forsvinner når de kaster regning og ikke forstår at de du skylder penger ikke glemmer deg. Andre ønsker ikke og forholde seg til det. Hadde en samboer som gjemte alle regningene i en skuff. Syntes det var rart vi plutselig ikke fikk noen faktura lenger. Dette var før nettbank. Fant masse regninger og inkasso saker og han ble forbanna at jeg snoka i hannes ting. Han trodde at så lenge han gjorde det sånn så var alt glemt. Anonymkode: dee57...a8e
Gjest RoNo Skrevet 17. februar 2020 #3 Skrevet 17. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du kastet uåpnede eller åpnede regninger uten å betale dem? Hvorfor, i så fall? Hva var din økonomiske situasjon som gjorde at du gikk til det skrittet? Og hva følte du når du gjorde det? Likegyldighet eller dårlig samvittighet? Jeg sitter og ser på YouTube, en britisk serie, og der opplyser de om at 1 av 8 briter har kastet regninger uåpnet (og altså uten å betale dem). Anonymkode: 3b2ea...5b4 Hva er navnet på serien? Synes slikt er spennende.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #4 Skrevet 17. februar 2020 Det har vel hendt ved uhell (fakturakonvolutter innemellom masse reklame og annen urelevant papirmasse - veldig uting å blande dette fra dem som leverer syntes jeg), og har da fått purring, som jeg naturlig nok har betalt. Heldigvis er det få fakturaer (om noen i det hele tatt) som kommer på papir lenger, så det som kunne skje før er heldigvis ikke så veldig aktuelt lenger. Anonymkode: 419b1...623
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #5 Skrevet 17. februar 2020 Aldri kastet verken uåpnede eller åpnede regninger uten å betale dem. Det nærmeste jeg kommer er slike "fakturaer" man får der man bestemmer selv hvor mye(veldedighet) eller frivillige medlemsabonnementer som er utformet som fakturaer for å få folk til å betale. Men har en kompis som for tiden er i økonomisk uføre. Sa opp jobben selv pga av mistrivsel, har barn han betaler bidrag for og et av lånene han har er private så derfor regnes alt uten å ta hensyn til enda et stort lån. Har skjønt det på han at han unngår å gå til postkassen og at når han først gjør det så har han ingenting å betale med. Gjør også at han misser annen viktig post... Anonymkode: da43d...264
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #6 Skrevet 17. februar 2020 Har glemt det, nå for tiden kan det skje med papirregninger, da det meste kommer direkte i nettbank. At en regning kommer på epost for eksempel, så tenker jeg jeg skal printe den ut, eller gjør det, så blir den liggende og glemt, fordi jeg er på jobb og tenker jeg tar det senere eller lignende. Får jo alltids en purring da. Anonymkode: 7b49b...67b
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #7 Skrevet 17. februar 2020 2 minutter siden, RoNo skrev: Hva er navnet på serien? Synes slikt er spennende. Cant Pay Will Take It Away. Legg til S01E01 etter navnet på serien, så starter du på episode 1, sesong 1. Det handler om de som jobber for High Court i England, såkalte bailiffs, eller rettshåndhevere fra høyesterett. Krever inn penger som har gått så langt at det har havnet i høyesterett, kaster ut folk som ikke har betalt husleia si på et halvår osv. Det kommer en del fakta innimellom om hvordan det står til med engelskmenn økonomisk. Jeg tror nok ikke Norge er noe bedre mht hvor flinke folk er til å betale leien sin eller betale regninger i tide. TS Anonymkode: 3b2ea...5b4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #8 Skrevet 17. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har glemt det, nå for tiden kan det skje med papirregninger, da det meste kommer direkte i nettbank. At en regning kommer på epost for eksempel, så tenker jeg jeg skal printe den ut, eller gjør det, så blir den liggende og glemt, fordi jeg er på jobb og tenker jeg tar det senere eller lignende. Får jo alltids en purring da. Anonymkode: 7b49b...67b Printe den ut er vel unødvendig. Trenger bare å kopiere kidnr og betale ? Anonymkode: e247b...12a 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #9 Skrevet 17. februar 2020 6 minutter siden, RoNo skrev: Hva er navnet på serien? Synes slikt er spennende. Rettelse: 'Cant Pay Well Take It Away' heter serien. TS Anonymkode: 3b2ea...5b4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #10 Skrevet 17. februar 2020 Aldri kastet, men ved et uhell ikke betalt ja 😬 Jeg får regning på felleskostnader for leilieheten i posten, første gang jeg fikk det var jeg ikke klar over at de sender 3 regninger i et. Og kun et ytterst lite tall utgjør forskjell på dem, termin x. Står med liten skrift. Første regning ble betalt, forsto ikke hva de andre var for noe, la dem bort, tenkte ikke. Fikk bre fra inkasso, holt på å dø litt inni meg 😰😰😰 aldri noen sinne har jeg noen gang fått noe «inkaso» i posten. Ja jeg hadde lyst til å dø. Jeg fikk ordnet opp, var da med å se nøye på regningene at jeg så denne ytterst lille forskjellen. Alt ble betalt, alt fint. Men ikke en hyggelig opplevelse. Anonymkode: 8a624...b21 1
Gjest RoNo Skrevet 17. februar 2020 #11 Skrevet 17. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Cant Pay Will Take It Away. Legg til S01E01 etter navnet på serien, så starter du på episode 1, sesong 1. Det handler om de som jobber for High Court i England, såkalte bailiffs, eller rettshåndhevere fra høyesterett. Krever inn penger som har gått så langt at det har havnet i høyesterett, kaster ut folk som ikke har betalt husleia si på et halvår osv. Det kommer en del fakta innimellom om hvordan det står til med engelskmenn økonomisk. Jeg tror nok ikke Norge er noe bedre mht hvor flinke folk er til å betale leien sin eller betale regninger i tide. TS Anonymkode: 3b2ea...5b4 Ja, har hørt litt av hvert. Helt utrolig hvor mange som har lønnstrekk for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #12 Skrevet 17. februar 2020 10 minutter siden, RoNo skrev: Ja, har hørt litt av hvert. Helt utrolig hvor mange som har lønnstrekk for eksempel. PS! Hvis du skal se serien på Youtube, velg de som 'Chancellor' har lagt ut, for de har best kvalitet. Flere andre som har postet diverse episoder, men av mye dårligere bildekvalitet og ikke alle sesongene i sin helhet. Men det har altså Chancellor. TS Anonymkode: 3b2ea...5b4 1
Myrmica Skrevet 18. februar 2020 #13 Skrevet 18. februar 2020 Jeg skjønner ikke at det er et konsept en gang, gjelda blir jo bare større om man ikke betaler! Alle vet jo det innerst inne, selv om man har lyst å gjemme bort problemet der og da. I nesten samtlige episoder av Luksusfellen (og det har jo blitt en del) har deltagerne bare kastet masse regninger i søpla. 1
Cata Skrevet 18. februar 2020 #14 Skrevet 18. februar 2020 Ikke med vilje, men jeg tror det har skjedd en eller to ganger at papirfakturaer må ha gjemt seg inni reklamen og gått med i søpla usett. (Så mye for "Nei takk til uadressert reklame" liksom.) I allfall har det dukket opp purring etter en stund, eller jeg har rett og slett begynt å lure på selv hvor faktura er blitt av.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #15 Skrevet 21. februar 2020 På 18.2.2020 den 9.23, Myrmica skrev: Jeg skjønner ikke at det er et konsept en gang, gjelda blir jo bare større om man ikke betaler! Alle vet jo det innerst inne, selv om man har lyst å gjemme bort problemet der og da. I nesten samtlige episoder av Luksusfellen (og det har jo blitt en del) har deltagerne bare kastet masse regninger i søpla. Jeg har sett samtlige episoder av Luksusfellen, både svenske og norske, og det har også forbløffet meg. Jeg får helt.... hetta ved tanken på å skulle kaste en regning uten å gjøre opp for meg! Det er nesten uvirkelig at folk i så stor skala (som alle Luksusfellen deltagere omtrent+ mange andre der ute) tror at problemet forsvinner ved å kaste regningen. Det er jo motsatt. Det blir verre og verre for hver gang du kaster en regning eller en uåpnet vinduskonvolutt i søpla. Jeg har aldri noensinne kastet en regning, men noen har kommet bort i posten, sånn at jeg kun har fått purringen. Irriterende. For da ender jeg jo uforskyldt opp med å måtte betale dyrere, siden det inkluderte purregebyr. Men det er et tilbakelagt stadie - det var på en tid da jeg fremdeles fikk papirfakturaer. Nå har jeg 95% av alt på e-faktura. Eneste som er på papir er jo da Zalando regninger og regning fra borettslaget for min strømbruk i vaskekjelleren. Sånne ting. TS Anonymkode: 3b2ea...5b4 1
Buldre Skrevet 21. februar 2020 #16 Skrevet 21. februar 2020 Nei, man har glemt noen. Sure gebyrer, så prøver å unngå det.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #17 Skrevet 21. februar 2020 Haha. Syns det er helt rart at noen ikke forstår at folk gjør dette. Det er det som er dumt med show som luksusfellen. De tar bare med folk som lever over evne med god inntekt, men de tar aldri med mora som ble alene med tre barn og Aap etter at mannen banka henne. Hun har ikke råd til å betale regningene uansett om hun åpner de eller ikke og gjelda er ofte fra en tid før hun ble syk og ikke var alene. Sånne folk lignes med idiotene i programmer som kjøper seg ti nye biler. Anonymkode: 1eb94...8eb 2
Gjest Villfisker Skrevet 21. februar 2020 #18 Skrevet 21. februar 2020 Nei, men hadde gjort det hvis det var så lett å bli kvitt dem. Nå er jeg heller ikke glad i papir, så alle faste regninger går automatisk hos meg. Kun det som evt. Bestilles må betales i nettbank 😉
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #19 Skrevet 22. februar 2020 Er det i det hele tatt noen som får regninger i posten lenger? Kan ikke huske å ha fått en eneste på 3-4år, alt kommer jo i nettbanken. Anonymkode: 2d193...26a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå