Gå til innhold

Femårstrass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åh, jeg er så frustrert om dagen. Vi gikk gjennom den vanlige 2- og 3-årstrassen for et par år siden, og trodde vi endelig var ferdig med det. Nå opplever vi imidlertid en ny type trass, en 5-årstrass, som er så utrolig mye vanskeligere å forholde seg til. Barnet er nå langt kommet i utviklingen, og temmelig utspekulert. Noen ganger også direkte slem (verbalt). Vi blir testet fra morgen til kveld, og det er utrolig slitsomt. Har andre vært gjennom en slik periode? Hvordan overlevde dere?

Anonymkode: 8907e...94b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vurderer å lese boken "foreldremagi". 

Jeg har hørt at på et visst stadie, en gang rundt 6års alderen så er de store nok til å skjønne mye, men så mye kreves av dem og de henger ikke helt med og får det vanskelig. Det er ikke "trass" for å være vanskelig, men de har det oppriktig vanskelig. Har hørt noen beskrive 6års alderen som en mini tenåringstid. Godt mulig din 5åring er litt der allerede. 

Vit at det går over. Bare vær der gjennom det vanskelige ❤️

Anonymkode: 26ff3...1e4

• Liker 1
Skrevet

Ting som funker for mitt barn: tydelige grenser og konsekvenser om disse brytes.  3 sjanser og en del advarsel ala "minner deg på at beskjeden er å ... hører du ikke på beskjed mister du en sjanse"  blir 3 sjanser borte er det en konsekvens den samme dagen at jeg sier nei til noe hun vil og minner henne på grunnen. 

Mindre eller ingen skjermtid om ettermiddagene for å heller snakke sammen på en fin måte om hvordan vi oppfører oss mot hverandre. Minne på på en fin måte morgen og kveld om det hun øver på for tiden. For eks å komme når jeg henter i bhg. 

Sørge for at hun får med seg beskjeden hennes og så og si aldri la ting gå. Skal jeg la ting gå så må jeg late som om jeg ikke fikk det med meg. På denne måten går ting veldig som smurt når jeg for eks er syk eller sliten og stresset en dag fordi hun forventer at jeg setter de samme grensene hver dag. 

Hun er 5 år og liker å si nei eller lyve og si at ting bare falt ned av seg selv/ gikk dit selv om det er noe hun ikke vil rydde opp. Hvis jeg for eks ber henne om å snakke med ordentlig stemme til meg kan hun bli sur og si jeg gjør det! Men, hun gjør jo ikke det 🙈  

Jaja, alt er bare faser og perioder og så lenge man kan snakke åpent og fint sammen utenom disse 'kranglene' så tror jeg det går bra :) og når barna er alene med andre barn da hører man virkelig alt det gode de har plukket opp.

Anonymkode: fd45a...8bc

Skrevet
On 2/17/2020 at 10:59 AM, AnonymBruker said:

Åh, jeg er så frustrert om dagen. Vi gikk gjennom den vanlige 2- og 3-årstrassen for et par år siden, og trodde vi endelig var ferdig med det. Nå opplever vi imidlertid en ny type trass, en 5-årstrass, som er så utrolig mye vanskeligere å forholde seg til. Barnet er nå langt kommet i utviklingen, og temmelig utspekulert. Noen ganger også direkte slem (verbalt). Vi blir testet fra morgen til kveld, og det er utrolig slitsomt. Har andre vært gjennom en slik periode? Hvordan overlevde dere?

Anonymkode: 8907e...94b

Pre-teens. Bare å glede seg til tenårene. DA snakker vi utspekulerte og slemme kan jeg tenke meg.

Er ikke der enda, men må vel gjøre som vi har gjort i slike vanskelige faser, gi de litt slack for at de har det vanskelig rett og slett. Små barn trasser jo ikke for å være slemme. De uttrykker at de har det vanskelig på måter de ikke klarer å forklare enda. Livet endres mye. Nye grenser må avklares, nye ansvarsområder, nye ting å forholde seg til. Det krever mye tålmodighet og forståelse fra oss, og samtidig å hjelpe dem med å ha klare grenser, være konsekvente der det treng og vise at vi har kontroll selv om deres liv kanskje føles som en uforutsigbar karusell der og da. Det er planen min, hehe. Men kjenner jeg ikke gleder meg. Hittil bare mammadalt, så har hatt full kontroll på henne. En dag smeller hun igjen døra og forsvinner ut i veier og trafikk og det kommer til å komme noen situasjoner som må læres at ikke er ok. Men så skjønner jeg at å tilpasse litt antagelig fortsatt vil funke. har sett naboene. De har ei som når blir 7. I fjor satt hun endel utenfor døra og furtet. Tipper det er kompromisset. Du kan sette deg utenfor huset for å være alene, men du får ikke stikke av hvor du vil. Så antar at å møte de på halvveien fortsatt vil ha noe for seg i årene fremover. 

Noen nevnte Foreldremagi - anbefales på det sterkeste! Samme med "Barnehageårene 2-5" og den neste for skoleårene - av samme forfatter (Hedvig Montgomery). Helt geniale bøker. Samt "Hvordan snakke så små barn lytter og lytte så små barn snakker" . like genial!

Anonymkode: 4b8c6...75a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...