AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #1 Skrevet 17. februar 2020 Hvordan klarte du å spare mest mulig på kort tid? Tenker ikke på dere som har arvet penger. Anonymkode: 2e3e0...458
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #2 Skrevet 17. februar 2020 1. Skaffet meg godt betalt jobb. 2. Skaffet meg en partner å kjøpe sammen med. 3. Makset BSU og BSU2 hvert år. 4. Sparte i fond fra tidlig av (besteforeldre startet for meg, men da jeg selv tok aktiv kontroll over sparingen med månedlige beløp og god kontroll på hvilke fond som gjorde det bra osv., ble avkastningen enda høyere). 5. Sparte ved å være kjip på andre ting - sluttet å drikke (altså kjøpe) alkohol og annet dritt, sluttet å reise, begynte å handle ukentlig etter forhåndsskrevet matplan. Anonymkode: 6a2c3...6e8 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #3 Skrevet 17. februar 2020 De to viktigste faktorene var nok å bo og spise rimelig. Det er ofte lettere å kutte kostnader enn å skaffe seg en bedre betalt jobb. Hvis jeg bruker 2000 kr mindre i måneden på mat, og 3000 mindre på husleie, måtte jeg ha tjent omtrent 90 000 mer i året (før skatt) for å spare tilsvarende ved å tjene mer. Droppet utenlandsreiser i noen år, noe jeg sparte omtrent 30 000 på i året. Spiste og drakk veldig sjeldent ute, gikk heller på besøk til venner hjemme hos dem/meg. Hadde også en liten deltidsjobb på kveldstid i en periode på noen år. Sparte 10 000 kr i måneden over 4 år, med en årsinntekt på ca 420 000. Anonymkode: 86cdf...310 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #4 Skrevet 17. februar 2020 Bruk minst mulig penger? Anonymkode: 00a7d...49f 3
addict Skrevet 17. februar 2020 #5 Skrevet 17. februar 2020 Vær flink mtp ukeshandling og mat. Vi sparer 2-3000 kr på dette hver måned som en familie på 4. Vi har vegetarmiddager flere ganger i uka. Kutt ut unødvendige utgifter. Treningsabbenoment som ikke brukes, kjøp med Klarna-konto, klipp kredittkort.. Ta deg en ekstrajobb? Ha et budsjett og hold deg innenfor dette hver måned. Vi har egen sparekonto for klær og gaver samt lommepenger hver måned. Det er det vi har å bruke, og ferdig med det. Hvis jeg vil ha nye sko så må jeg kutte ut andre ting eller holde meg til et lavere budsjett. Vi handler mye brukt. Selg unna alt du ikke trenger på finn.no. Du tror kanskje du ikke har verdier, men en kollega fikk nettopp solgt 100 penner som ikke fungerte. Altså gudene vet hvorfor. Selger du 100 ting til 100 kr så er dette 10 000 kr. 2
Gidavmeg Skrevet 17. februar 2020 #6 Skrevet 17. februar 2020 Jeg bodde hjemme hos faren min et år etter studiene, mens jeg jobbet 100% og all overtid jeg kunne. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #7 Skrevet 17. februar 2020 12 minutter siden, Gidavmeg skrev: Jeg bodde hjemme hos faren min et år etter studiene, mens jeg jobbet 100% og all overtid jeg kunne. Hvor mye klarte du å spare på dette året? Anonymkode: 2e3e0...458
Gidavmeg Skrevet 17. februar 2020 #8 Skrevet 17. februar 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye klarte du å spare på dette året? Anonymkode: 2e3e0...458 150000, det er 15 år siden
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #9 Skrevet 17. februar 2020 1 minutt siden, Gidavmeg skrev: 150000, det er 15 år siden Nesten 200 000 i dagens verdi. Imponerende 😊 Anonymkode: 2e3e0...458
Gidavmeg Skrevet 17. februar 2020 #10 Skrevet 17. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nesten 200 000 i dagens verdi. Imponerende 😊 Anonymkode: 2e3e0...458 Snill pappa som lot meg bo gratis 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #11 Skrevet 17. februar 2020 Jeg er student og har klart å spare mye ila kort tid. Nå har jeg jo begrensninger på inntekt for å unngå å miste stipendet, men jobber akkurat nok til å være litt under grensen. - Unngå dyre streamingtjenester. Ofte deler jeg og venner på dette, slik at det blir billigere. - Jeg droppet treningsabonnement og har heller kjøpt inn strikk og diverse utstyr som ikke tar så mye plass som jeg kan bruke hjemme, og så løper jeg ute/sykler. - Jeg spiser mye vegetarmat, og planlegger hva jeg skal spise, slik at restene blir spist opp. Er mange billige, gode og sunne gryter man kan lage fra bunnen av, som jeg bare porsjonerer utover uka. Lager også mye foccacia, energimuffins, osv. i store kvanta som jeg fryser ned. F. Eks. Er rester av gulrøtter kjempegodt i brød, pastasauser, osv., dersom man skulle ha rester av det. Omeletter, supper og gratenger er jo ypperlige til å slenge alt mulig rart i. - Jeg festet mye før, men nå fester jeg kanskje maks hver 3. måned på byen, og prøver å unngå å drikke ute. Det samme gjelder restaurant og kafé. I steden samler vi venner som lager god mat og drikker litt vin sammen og ser på film/spiller spill sammen. - Reise kollektivt, evt. undersøke om det er billigere med månedsbillett eller enkeltbillett. For meg lønner det seg med månedsbillett på vinteren, mens om sommeren sykler jeg mye rundt og derfor lønner det seg ikke med månedsbillett da. Alt dette er vel grunnleggende tips og ikke noe nytt i boken, men følg gjerne med på skjulte utgifter, som diverse streamingtjenester/abonnementer som man ikke merker noe av. Men det viktigste er vel boutgifter. Bodde på en veldig bra hybel til 6000/mnd uten strøm og Internett, men fulgte nøye med på leiemarkedet og fant en ok hybel til 4500 inkl strøm og Internett. Der jeg bor er der veldig høye leiepriser, så man må følge nøye med. Men bare der er jo mange penger spart, selv om standarden ikke er den beste. Nå lever jeg stort sett veldig greit bare på stipendet og lånet, og alt jeg tjener på deltidsjobb settes oftest rett inn til sparing. Det er alt fra 6000-15000/mnd. Jeg har deltidsjobb i helsevesenet og har gode muligheter til å tjene store penger i sommerferien, da det gjerne er underbemanning og muligheter for å jobbe dobbelt/overtid for å tjene ekstra penger. Eller så prøver jeg å jobbe på røddager, der kan man også tjene gode penger. Jeg unner meg riktignok en utenlandsferie hvert år, men reiser ofte til storbyene utenom høysesongene, finner billige flybilletter og klarer som regel å finne meg en rimelig ferietur. Dette kunne jeg kanskje ha droppet, men siden jeg er så gjerrig på andre punkter unner jeg meg det. Dette ble kanskje litt langt, men dette er sånn jeg har gjort det. Har mål om å bikke 200 000 til neste år, og har enda et par år igjen av studiene til å spare på (er masterstudent), og jeg er egentlig ganske stolt over å ha klart å spart så mye. Anonymkode: 655f5...54f 1
Pengebingen Skrevet 18. februar 2020 #12 Skrevet 18. februar 2020 23 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan klarte du å spare mest mulig på kort tid? Tenker ikke på dere som har arvet penger. Anonymkode: 2e3e0...458 Vi kjøpte en billig leilighet "i gokk" som vi betalte ned på 4 år vi bodde der. Pendlet en evighet til og fra greit betalte jobber i Oslo, så vi hadde svært lave bokostnader og god lønn i forhold. Lite tid til shopping da halve dagen gikk med på å kjøre buss uansett, haha. Betalte massivt ned på lånet til det var borte, samtidig doblet nesten leiligheten seg i verdi. Så da solgte vi. Gikk fra ca 150.000 til 1,7 mill i egenkapital på 4,5 år. Smarteste vi har gjort. Uten hjelp fra foreldre etc måtte vi ofre litt ekstra for å komme oss dit vi ville. Nå har vi fin enebolig et steinkast utenfor byen, under 50% belånt og vedlig god økonomi. Superdeilig! Det var lange 4 år med kjip pendling da. Kommer aldri til å glemme hva som ligger bak at vi har det så godt i dag. Men hey, hvor ille er det egentlig å sitte på en buss og høre på podcasts eller sove liksom. Ikke akkurat blod svette og tårer. Bare himla kjedelig til tider. Og da visste vi jo ikke at vi skulle får SÅ mye igjen for boligen ved salg. Vi regnet fort ut at vi kunne betale ned den knappe millionen boligen kostet, men hadde kanskje bare håpet på en 2-300.000 mer i beste fall. Uansett hadde vi da også hatt over 1 mill i egenkapital da. Så hemmeligheten er i alle fall å ha lave lave kostnader kombinert med god inntekt. Da kan man spare masse! For vår del litt flaks at vi bruke overskuddet på en leilighet som ga en enorm tilleggs avkastning.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #13 Skrevet 18. februar 2020 Mitt beste tips er å bo så billig som mulig, selv om det betyr at du må bo dårlig. Dette har jeg gjort selv, og sparte mye. Du kommer deg gjennom det, fordi du vet den senere gevinsten ved det er så bra. Ellers bør du bare handle mat etter tilbudsavisene. Du bør heller ikke ha bil, det er et enormt pengesluk. Kort oppsummert: *Bo så billig som mulig, selv om stedet har dårlig standard * Handle etter mattilbud/kundeaviser *Ikke ha bil Anonymkode: 338b3...8f3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #14 Skrevet 18. februar 2020 Jeg begynte å spare siden jeg var 5 år til hus. Hadde 100000 når jeg begynte som lærling. Jobbet mye ekstra, tok etter lærlingtiden på meg 2 jobber i ca 1 år, en om morningen en om kvelden. Spiste nesten kun på jobb. Er ikke noe glad i å shoppe, men liker å bo pent, så betalte 9000 kr i mnd i leie. Da jeg var 22 år kjøpte jeg meg en leilighet i bergen til 2 mill. 2 år senere møte jeg en mann med lik sparedilla som meg, og vi kjøpte oss et hus til 4 mill. Nå koser vi oss, og sparer kun til buffer. (er kokk btw) Så tips, Jobb mye ekstra Ta all feriepenger inn på sparekonto Kjøp det du vil ha, men tenk deg om nøye Sett opp busjett og skriv ned alt i detalj på hva du kjøper, og pris. lettere å kutte når du må skrive ned 10 ting i løpet av dagen Spis på jobb, hjemme hos foreldre, og la hverdag maten være billig og enkel, så kose deg ekstra hver lørdag foreksempel. Jeg synes det viktigeste er at du ikke overdriver. Slik som når man skal slanke seg. Det er viktig å kose seg en gang i blant. Men tenk deg om flere ganger om det er verdt det. Lykke til 😀 Anonymkode: c8e53...39a
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #15 Skrevet 18. februar 2020 Sparte ingenting, hadde foreldre som stod som kausjonist på første bolig, var heldig med markedet og boligen økte med ca 2mill i verdi på 4 år. Satt da med en EK på ca 2.2 når jeg kjøpte neste bolig sammen med samboer. Anonymkode: d4172...0ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå