Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et spørsmål angående helligdagsfri. Er det noen som kan forklare meg hvordan en F4-dag brukes? 😊

Dette står skrevet på Fagforbundet sine sider:

«F4 - Godtgjøringsfridag
Tar ut helligdagstillegg som fri i stedet for betalt.
Om man setter inn F4 i helligdagsturnusen, vil timene den aktuelle dagen bli
trukket fra det opprinnelige helligdagstillegget.»

Betyr dette at du blir trukket både helligdagstillegg og opprinnelig lønn? Eller at du får fri med betalt, men mister helligdagstillegget?  Isåfall forstår jeg ikke helt hva som skiller en F4 fra F3?

Anonymkode: c12c4...cc0

Skrevet

F4 betyr at du avspaserer en dag for å ha jobbet helligdag, slik at du ikke får betalt helligdagstillegg (Eks 133% - så avspaserer du 100% og får 33% helligdagstillegg istedenfor). Dette er en måte for bedriften å spare penger. Synes det er helt sykt at det er lov at arbeidsgiver bestemmer dette. Veldig lite motiverende å jobbe helligdager uten å tjene gode penger. Jobber i 75% stilling selv, og har mer enn nok fri fra før. Jeg vil heller ha 133% tillegg. 

Anonymkode: 4668a...706

Skrevet

Tusen takk for svar😊

Jeg er ikke pålagt å ta F4-dager, men har behov for litt fri. Har dessverre ikke rett på noen F3-dager da arbeidsplassen min har gjennomsnittsberegning av helligdager, og de har satt helligdagsturnusen over så lang periode at jeg ikke har rett på noen F3-dager selv om jeg jobber alle påskedagene + 1. mai☹️

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: c12c4...cc0

• 9 måneder senere...
Skrevet

Blir en da trukket i lønn her?? Jeg skal jobbe både julaften og 1.juledag med to f4 dager på rad. Jeg ville ikke dette og vil hvertfall ikke bli trekt i lønn. 

Anonymkode: 8d43c...46c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Blir en da trukket i lønn her?? Jeg skal jobbe både julaften og 1.juledag med to f4 dager på rad. Jeg ville ikke dette og vil hvertfall ikke bli trekt i lønn. 

Anonymkode: 8d43c...46c

Nei, du blir ikke trukket i lønn. Du får 33% helligdagstillegg på toppen av vanlig lønn for julaften etter kl 12 og 1.juledag. Hadde du ikke fått F4 hadde du fått 133%.

Anonymkode: 8b407...78b

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei, 

Jeg trenger litt hjelp. 

Jeg har blitt trekt lønn for 3 F4dager i romjula. Jeg trodde jeg hadde jobbet inn disse dagene fra før? Er det riktig at man skal trekkes i lønn for de? Aldri helt skjønt meg på F4.

Anonymkode: d09a4...062

Skrevet

Det gis 133%helligdagstillegg per time arbeidet på røde dager. Dersom du skal ha F4 avspasering trekkes det timelønn. Da står man igjen med timer med 33%tillegg som kommer i tillegg til vanlig fastlønn den mnd.

Anonymkode: b35eb...dff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...