Gå til innhold

Hvordan forholder dere dere til sutring? (5-åring)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er ganske tøff, robust og selvstendig. Men rett som det er så kommer den sutrestemmen frem. Selv hater jeg å høre voksne folk sutre og synes synd på seg selv og får bokstavelig talt vondt inni meg når jeg hører folk sutre..  Så det skal sies at jeg jobber litt med min egen tålmodighet også her og sikkert kunne ignorert litt mer sutring enn det jeg gjør.

Men dette er jo et lite barn og jeg gjør mitt beste for å anerkjenne følelsene hennes for det er klart at det kan være slitsomt for henne å ta av seg støvler og rydde klærne på plass i bhg eller når vi kommer hjem om kvelden. Da vil hun gjerne ha hjelp og spør om dette med sutrestemme.  Men jeg vet jo veldig godt at hun klarer dette selv og at hun klarer å snakke helt rent. Men når jeg har anerkjent følelsen hennes og kommet med et alternativ om å ordne ting sammen så forventer jeg faktisk at hun bruker vanlig stemme. Jeg ønsker også at hun skal spørre med vanlig stemme før hun får hjelp og at hun skal forklare ordentlig hva hun trenger hjelp til. Altså ikke bare "hjelp meg". Men iogmed at det ikke virker til å fungere sånn kjempegodt så lurer jeg på om andre har noen gode strategier? 

Når vi er hjemme snakker vi ofte sammen om dette med å snakke fint til hverandre og at man får bedre hjelp ved å spørre ordentlig osv osv. Ønsker å gi henne en indre motivasjon til å oppføre seg som en 5-åring og ikke et mindre barn.. Er egn mest nysgjerrig på hva andre gjør og tenker :)

Anonymkode: 85654...57e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, det er en slitsom fase. Jeg sier at jeg ikke skjønte så godt, eller hørte så godt hva de sa og spør dem om å bruke den vanlige stemmen sin. Også gjentar jeg det veldig mange ganger.

Også responderer jeg ikke på problemstillingen før jeg får det presentert med vanlig stemme, bare gjentar, "kan du si det med den vanlige stemmen din, så jeg skjønner/kan hjelpe deg/osv osv" ?

• Liker 3
Skrevet

Da jenta mi var så lita,sa jeg at jeg ikke forsto hva hun sa med slik sutrestemme. Jeg sa hun måtte spytte ut suttrestemmen,og bruke sin vanlige stemme,så kunne jeg komme/hjelpe/vise , hva hun ville. Det funket fint,og gjorde det litt mer til en "lek" å stoppe sutring,enn at jeg skulle bli sint og kjefte. (Ja beklager,jeg har lav toleranse for sutring,detgår meg på nervene og jegblir sur..) 

Anonymkode: c2edb...aa0

Gjest førstedamen
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jenta mi var så lita,sa jeg at jeg ikke forsto hva hun sa med slik sutrestemme. Jeg sa hun måtte spytte ut suttrestemmen,og bruke sin vanlige stemme,så kunne jeg komme/hjelpe/vise , hva hun ville. Det funket fint,og gjorde det litt mer til en "lek" å stoppe sutring,enn at jeg skulle bli sint og kjefte. (Ja beklager,jeg har lav toleranse for sutring,detgår meg på nervene og jegblir sur..) 

Anonymkode: c2edb...aa0

Det jeg leser på slutten her er: Jeg vil ikke at barnet sutrer og vil ha stopp på det, men selv blir jeg sur og sutrete av og høre på sutring, og det må jeg selvfølgelig få lov til. 

Ts. Sutring er uttrykk for følelser, akkurat som sinne, tårer osv. Ved å si at dette ikke er greit sier du egentlig at det ikke er lov å vise at man er sårbar, gi uttrykk for at man har det vanskelig. 

Eksempel. Du står opp om morgenen med skikkelig vondt i magen, du har sovet dårlig hele natten fordi du har flydd på do. Du faller så ned trappen, og du søler kaffe på den fine skjorten du hadde vasket kvelden før fordi du har et viktig møte på jobben. 

Hvordan vil du at din ektemann skal respondere og møte deg når du deler din frustrasjon (dvs voksen sutring) Vil du at han skal si

A. Nå må du slutte med den sutringa, det er slitsomt å høre på og jeg blir i dårlig humør av det. *mannen går så på badet for å få litt fred* 

B. Det kommer til å ordne deg kjære. *Gir deg en god klem og holder rundt deg* Kan jeg hjelpe deg med noe for å gjøre dagen din enklere? 

Skrevet
50 minutter siden, førstedamen skrev:

Det jeg leser på slutten her er: Jeg vil ikke at barnet sutrer og vil ha stopp på det, men selv blir jeg sur og sutrete av og høre på sutring, og det må jeg selvfølgelig få lov til. 

Ts. Sutring er uttrykk for følelser, akkurat som sinne, tårer osv. Ved å si at dette ikke er greit sier du egentlig at det ikke er lov å vise at man er sårbar, gi uttrykk for at man har det vanskelig. 

Eksempel. Du står opp om morgenen med skikkelig vondt i magen, du har sovet dårlig hele natten fordi du har flydd på do. Du faller så ned trappen, og du søler kaffe på den fine skjorten du hadde vasket kvelden før fordi du har et viktig møte på jobben. 

Hvordan vil du at din ektemann skal respondere og møte deg når du deler din frustrasjon (dvs voksen sutring) Vil du at han skal si

A. Nå må du slutte med den sutringa, det er slitsomt å høre på og jeg blir i dårlig humør av det. *mannen går så på badet for å få litt fred* 

B. Det kommer til å ordne deg kjære. *Gir deg en god klem og holder rundt deg* Kan jeg hjelpe deg med noe for å gjøre dagen din enklere? 

Jeg tror sjansene øker for å møtes på måte B, om man bruker den vanlige stemmen sin i stedet for å lage til sutrestemme.

• Liker 9
Skrevet
56 minutter siden, førstedamen said:

Vi ønsker gjerne å møtes på måte B, men vi voksne vet jo også at det krever at vi uttrykker våre behov på en litt mer tydelig måte. La oss si at du etter alle disse uhellene begynner å banne og steike og kjefte på mannen din. Er han urimelig om han ikke klarer å møte deg på måte B? Jeg syns ikke det, og jeg syns det er helt greit å lære også barn at behov må uttrykkes på en måte som andre voksne greier å ta til seg. Å lære et barn å snakke tydelig må være greit. Å uttrykke sine egne behov som voksen må også være greit. "Jeg liker ikke å bli snakket til på den måten, kan du fortelle meg mer tydelig hva du trenger?" hjelper også barn med å sette grenser. 

Skrevet

Et fint eksempel på hvordan foreldrenes personlige problemer kommer i veien for god oppdragelse av barna. Blir så triggered av sutrestemme at man ikke orker høre på det og gjør alt man kan for å unngå at barnet tyr til det. 

Anonymkode: fb552...1f9

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et fint eksempel på hvordan foreldrenes personlige problemer kommer i veien for god oppdragelse av barna. Blir så triggered av sutrestemme at man ikke orker høre på det og gjør alt man kan for å unngå at barnet tyr til det. 

Ønsker selvsagt å unngå at barnet tyr til det ja, er ikke noe særlig å komme på skolen og sutre der tenker jeg eller å oppføre seg som en "baby" generelt i sosiale sammenhenger. Vi ønsker vel alle at barna våre skal bli sterke og selvstendige individer som blir godt likt, får god hjelp av andre og gode venner.  Men jeg blir også irritert så klart, men det er ikke min egen irritasjon alene som er motivasjonen bak å lære henne å slutte å sutre:p

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

God oppdragelse er altså å oppfordre til å bruke sytrestremme? Ok.

Anonymkode: 3f1a2...3c6

• Liker 5
Skrevet

Som ca 90% av alle andre foreldre tipper jeg.. (jeg takler ikke sutrestemme heller for at de skal få vilja si).

1. «Jeg skjønner at det er noe du vil si/noe du vil ha hjelp til, men snakk med din stemme sånn at jeg forstår deg ordentlig».

Gjenta x 5-10-50....

2: «kutt ut den sutringa og bruk din egen stemme til å si hva du egentlig vil her».

Ikke det?

3: «ok, men da går jeg inn/opp, si ifra når vi kan snakke skikkelig med hverandre så kommer jeg og hjelper deg».

Anonymkode: 48a22...9a6

• Liker 3
Skrevet

Det siste jeg ønsker er at barnet skal føle at følelsene ikke betyr noe eller er feil, selvsagt er det lov til å være lei seg. Men verden kommer ikke alltid til å stoppe og høre på dine sårede følelser, så det er en fin balanse her.  Jeg er medlem i en del barnegrupper på fb (jaja:p) og ofte får jeg inntrykket at det nærmest er et overgrep å "nekte" barnet å oppføre seg akkurat slik som det føler seg da. Altså at barnet kun skal få kjærlighet ved sinneutbrudd osv..

Men det ligger jo også kjærlighet i grenser. Og det ligger kjærlighet i ønsket om å oppdra barnet til å lykkes i verden. Man kan jo føle hva man vil, men man kan ikke oppføre seg hvordan man vil for det. Det må barn lære at er to forskjellige ting og i begynnelsen så vil det være vanskelig å lære seg dette, det er greit.. fint å lese svarene deres :)

Skrevet

Herre, ungen er fem år, be henne kutte ut sutringa og snakke ordentlig. Trenger ikke "møte henne" på alt mulig, sutring er en av disse tingene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
4 timer siden, førstedamen skrev:

Med sutrestemme så tror jeg trådstarter og de andre mener at stemmen bevisst er gjort til for å få trøst. Man skaper seg.  Det går jo også frem fra eksemplene hvor sutringen kommer når hun f.eks må rydde klærne sine. 

Sutring er vel et normativt begrep. Om man er berettiget til å klage så pleier man jo ikke å kalle det sutring. Om faren til femåringen dør og ungen med gråtende stemme sier hun savner pappaen sin så er det jo ingen som mener at man da skal si "stopp sutringen, han kommer ikke tilbake av at du gråter. ". 

Anonymkode: f2895...876

• Liker 4
Skrevet

Jeg håndterer ikke sutring. PUNKTUM. Dette gjentok jeg i det uendelige. Trenger du hjelp, så spør du, så lukker jeg MEG inn på et rom. Kjøkkenet, soverommet osv, også kommer du til meg når du er ferdig med å sutre, så skal mamma hjelpe deg. Du får ingen hjelp av meg, så lenge det er med sutre stemme. Det orker jeg ikke.

Sutring lekser:
Uaah jeg skjønner ikke matte. Jeg går på rommet, når du er ferdig med å sutre så kommer du til meg, så skal jeg hjelpe deg med leksene. 

Sutring matbutikk:
Ligger langflat på gulvet. Vil ha.... Nå går jeg, du får bare ligge der og sutre, du får sove godt. Hadet bra. Så gikk jeg. 

Orker virkelig ikke sutring. Barna mine har sutret veldig lite. Utenom ved 2-3 årsalderen, så har jeg hatt No-tolerence policy. 

Det hører med at jeg ser forskjell på reell gråt og sutring. Ved reell gråt så fikk de selvsagt trøst og kos. 

Anonymkode: 5cf9d...40f

• Liker 1
Skrevet

Det er helt lov her i huset å være sure, slitne og klage litt etter en lang dag, men sutrestemme ignoreres uavhengig av hvem som lager den. Rett og slett! Det orker jeg ikke forholde meg til, og sier at jeg ikke orker å høre før de snakker med vanlig stemme. 

Virker som noen i denne tråden, feks. @førstedamen, tror sutring er klaging, men slik jeg leser HI så menes nettopp lyden sutring, altså sutrestemme. Hvor barnet gjør seg selv yngre og barnsligere i stemmen. Og det skal ikke godtas. Å klage og fortelle om noe kjipt som har skjedd kan man gjøre med vanlig stemme. 

Anonymkode: dce4f...78f

• Liker 4
Skrevet

Synes så mange misforstår dette med å møte barnets følelser. Alle følelser er selvsagt lov og barnet må få ha dem. Men det betyr ikke at barnet (eller noen andre for den saks skyld) alltid har rett i det de mener. Eks: barnet kan bli rasende av å bli nektet is på en hverdag. Det er lov å bli skuffet over å ikke få is, det er lov å ikke være glad - men jeg kan gi barnet beskjed om at det ikke er en rimelig forventning. Vi spiser ikke is på hverdager. Jo eldre barnet blir, jo mer forventer jeg at barnet håndterer sine egne følelser og viser hensyn til andre. Et vokseneksempel: hvis jeg skulle bli sint på kjæresten min for at han snakker med andre, må jeg anerkjenne min egen følelse men samtidig anerkjenne at jeg har et problem jeg må løse. 

Det samme er det med sutring. Å gi barn beskjed om å formidle følelsene sine på en annen måte er ikke å ikke møte dem i følelsene sine. Det er å lære dem sosiale ferdigheter i møte med andre mennesker. 

Anonymkode: ed409...a9b

• Liker 5
Skrevet

Med sutring mener jeg den tilgjorte,  utydelige sangstemmen barn kan lage.  Ikke det å fortelle om at noe er leit generelt. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håndterer ikke sutring. PUNKTUM. Dette gjentok jeg i det uendelige. Trenger du hjelp, så spør du, så lukker jeg MEG inn på et rom. Kjøkkenet, soverommet osv, også kommer du til meg når du er ferdig med å sutre, så skal mamma hjelpe deg. Du får ingen hjelp av meg, så lenge det er med sutre stemme. Det orker jeg ikke.

Sutring lekser:
Uaah jeg skjønner ikke matte. Jeg går på rommet, når du er ferdig med å sutre så kommer du til meg, så skal jeg hjelpe deg med leksene. 

Sutring matbutikk:
Ligger langflat på gulvet. Vil ha.... Nå går jeg, du får bare ligge der og sutre, du får sove godt. Hadet bra. Så gikk jeg. 

Orker virkelig ikke sutring. Barna mine har sutret veldig lite. Utenom ved 2-3 årsalderen, så har jeg hatt No-tolerence policy. 

Det hører med at jeg ser forskjell på reell gråt og sutring. Ved reell gråt så fikk de selvsagt trøst og kos. 

Anonymkode: 5cf9d...40f

Når man som voksen stenger seg inne på et rom når barnet sutret, sender ikke det da ut signaler til barnet om at du ikke takler de følelsene? Og ikke takler barnet? Jeg kan si jeg orker ikke snakke med deg nå hvis det for eks blir skriking og sutring eller jeg vil gå et annet sted, men gjerne bli med og snakk ordentlig. Men å stenge seg inne virker litt ekstremt. Jeg har gjort det da, men fikk veldig dårlig samvittighet og ordnet opp i det etterpå. Vet ikke helt hva som er riktig, men jeg følte at det ble skremmende for barnet mitt og at hun ikke opplevde at jeg hadde kontroll eller taklet situasjonen noe jeg vil at hun skal kunne stole på at jeg gjør som mamma.

Skrevet

Sutring er en uvane, bare slitsomt. Jeg ber ungene snakke med vanlig stemme så jeg kan forstå hva de sier. De har aldri fått gjennomslag for noe ved å sutre, så det driver de ikke med, har aldri gjort.

Når de var riktig små, så gjentok jeg "sa du at du var sliten?" med vanlig stemme, så fikk de en klem. Så begynte de å bruke vanlig stemme også. 

Så jeg tror det er to sider her:

1: aldri få gjennomslag ved sutring

2: få oppmerksomhet og kos og bli hørt og få gjennomslag ved vanlig stemme

Da går det seg til selv.

Anonymkode: a25b3...745

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...