Gå til innhold

Sjefen klikka for jeg og kollega har byttet vakt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble skikkelig forbannet på oss, enda det er vakt mot vakt. Akkurat samme timeantall. Dette gikk ikke an. En av oss burde heller tatr ut feriedag sånn at hun skulle spare noen penger. Pleier sjefen deres å klikke om dere bytter ei vakt innbyrdes? Men selv så har hun plutselig satt meg opp å jobbe et par vakter på mine fridager som jeg har fast fri uten å spørre. Er det greit? Gjør deres sjef det?

Anonymkode: 3446e...354

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke greit. Hun hevner seg.

Anonymkode: 90da5...258

• Liker 2
Skrevet

Hos oss må alle vaktbytter godkjennes av sjefen, slik at ingen ender opp med å ta på seg for mange timer og dermed få overtidsbetaling.

Hvis du har kontraktfestet turnus så kan hun ikke sette deg opp på vakter du ikke har godkjent. Jeg hadde ikke møtt opp utenfor turnus.

Anonymkode: 854fa...01b

• Liker 11
Skrevet

Klikk tilbake og si det er uakseptabel med hevnaksjoner, og at videre hevn mot deg vil få store konsekvenser. 

Anonymkode: b6521...137

• Liker 1
Skrevet

Det kan jo være at dere ikke yter like godt, eller har samme kompetanse og at det har noe med beredskap å gjøre.
I andre tilfeller så kan det medføre overtid ved behov for ekstra vakter siden.

Noen bransjer er man også avhengig av å vite hvem som faktisk er på jobb. 

(men selvfølgelig finnes det også mange sjefer som kun er vanskelige dersom de ikke får detaljstyrt absolutt alt :/ )

• Liker 4
Skrevet

Dette gjelder en butikkjobb, vi gjør akkurat samme jobb. Begges vakter var 6 timer, så det ble helt likt sånn sett. TS

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt at vaktbytter skal godkjennes av sjefen. 

Anonymkode: 22a4a...e53

• Liker 7
Skrevet

Det kan være at en av dere får for mange timer i løpet av uka eller for mange arbeidsdager på rad slik at det blir brudd på arbeidstidsbestemmelsene. Fikk du noe forklaring på hvorfor byttet ikke var greit? Skjønner ikke argumentet med at den ene burde tatt feriedag. Vakten måtte vel uansett dekkes?

Anonymkode: 9392e...60e

• Liker 2
Skrevet

En sjef som klikker og blir forbanna er aldri greit. 

Men dere må sette dere inn i regelverket på deres arbeidsplass. Helt merkelig og veldig uprofesjonelt å gjennomføre bytte uten å ha sjekket opp hva som gjelder hos dere. For dette kan variere stort fra arbeidsplass til arbeidsplass. 

Anonymkode: 38859...612

• Liker 6
Skrevet

Synes argumentene til leder var tynne, men det er uansett dårlig stil å bytte vakt uten å få godkjenning av sjefen. Det er nok viktig for leder å ha kontroll på hvem som er på jobb til en hver tid, av ulike årsaker. 

Har tidligere jobbet på en arbeidsplass hvor bytter skulle godkjennes, men da det ikke fikk konsekvenser å drite i godkjenningen byttet folk i hytt og gevær uten å si ifra. Det førte alt for ofte til misforståelse, slik at folk ikke kom når de skulle. Lederen vår hadde lite respekt fra de ansatte og evnet ikke å ta ordenlig tak i det. Det ble tilslutt en ganske utrivelig arbeidsplass, i hovedsak pga manglende lederevner. 

Når dere jobber i butikk uten fast turnus, har leder anledning til å endre arbeidstiden på enkeltdager innen 14 dager før den aktuelle arbeidsdagen.

Anonymkode: 6b50e...ac7

Skrevet
På 17.2.2020 den 9.34, AnonymBruker skrev:

Ble skikkelig forbannet på oss, enda det er vakt mot vakt. Akkurat samme timeantall. Dette gikk ikke an. En av oss burde heller tatr ut feriedag sånn at hun skulle spare noen penger. Pleier sjefen deres å klikke om dere bytter ei vakt innbyrdes? Men selv så har hun plutselig satt meg opp å jobbe et par vakter på mine fridager som jeg har fast fri uten å spørre. Er det greit? Gjør deres sjef det?

Hos oss kan vi bytte først og spørre etterpå, men da med forbehold om at sjefen kan la vær å godkjenne byttet.

Skrevet

Dersom noen av mine ansatte i turnus hadde byttet vakt seg i mellom uten å avklart dette med meg først hadde de nok blitt kalt inn til samtale.

Dette er på ingen måte greit. Dersom det skjer noe kritisk må en vite hvem som er på jobb. Dersom noen har utført en feil må dette ryddes opp i med rett vedkommende. Dersom bygget brenner ned med ansatte på innsiden vil jeg ringe rett pårørende. Det er mange scenarioer som kan oppstå som medfører at en må vite hvem som er på jobb til enhver tid.

I tillegg blir snittberening for arbeidstimer (gjennomsnitt 8 uker) feil, som kan bli en sak for arbeidstilsynet. skjønner godt at sjefen din ble sur, hadde blitt det selv...

Anonymkode: 16bd9...57f

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...