AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #1 Skrevet 17. februar 2020 Hei. Jeg har begynt i ny jobb og trives der veldig godt. Har opplæring, ca. 3 vakter i uka siden stillingen min ikke begynner før 1.mars. For tre uker siden var jeg uheldig og fikk urinveisinfeksjon. Var hjemme pga dette, men foreslo å heller komme en dag senere den uka. Nå har jeg nok mest sannsynlig fått influensa. Var der på torsdag og kjente symptomene litt da. Nå er det mye verre. Vondt i hodet, nese som er tett og renner hele tiden, kraftig hoste, vond hals, osv. Siden dette er en jobb med mye kundekontakt tenker jeg på eventuell smitte, også ovenfor kolleger. Uansett høres det ikke fristende ut å komme inn i en butikk med en ansatt som tydelig er syk. Hva tenker dere? Bør jeg ringe og høre hva sjefen tenker? Jeg har en time pendlervei, så hvis hun uansett tenker at jeg bør være hjemme er det bortkastet å reise uansett. Men her trenger jeg synspunkter Anonymkode: 0686d...a0c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #3 Skrevet 17. februar 2020 Du må nesten vurdere det selv, men influensa har du nok ikke. Da hadde du ikke vurdert jobb engang! Hoste, vond hals og hodepine er vondt det også, da, så skjønner at du lurer på å holde deg hjemme. Anonymkode: f1c17...805 21
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #4 Skrevet 17. februar 2020 Hadde du hatt influensa, hadde du ikke vært i stand til å gå på jobb. Dette er en vanlig forkjølelse, men selvsagt holder du deg hjemme. Anonymkode: d4093...0d8 16
Kajsax Skrevet 17. februar 2020 #5 Skrevet 17. februar 2020 Du holder deg hjemme for en uvi, men lurer på om du skal dra på jobb med influensa som smitter?... 13
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #6 Skrevet 17. februar 2020 Enig med de andre: Du må holde deg hjemme, i hvert fall til du er over den verste kneika. Har selv blitt smittet av kolleger som absolutt må kreke seg på jobb, selv om de skulle holdt senga. Anonymkode: 23d6d...006 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #7 Skrevet 17. februar 2020 Du er ett fritt menneske, du KAN gjøre hva du vil. Men om det er lurt er en annen ting med tanke på smitte. Anonymkode: 67bfc...17d
cleangal Skrevet 17. februar 2020 #8 Skrevet 17. februar 2020 Hadde jeg vært sjefen din hadde jeg sendt deg rett hjem igjen. Man går ikke på jobb med smittsomme sykdommer, spesielt ikke hvis man har en jobb med kundekontakt. 5
Rerl Skrevet 17. februar 2020 #9 Skrevet 17. februar 2020 Nei, det er viktig å tenke smittevern. Meld deg syk. 1
LeneXCII Skrevet 17. februar 2020 #10 Skrevet 17. februar 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere? Bør jeg ringe og høre hva sjefen tenker? Nei, sykemelding eller ikke avgjør du og ikke bland inn sjefen! Har du kraftig forkjølelse/influensa grenser det til illojalitet overfor e stakkars kollegaene hvis du stiller og smitter dem 🤧😷 2
Thyra Skrevet 17. februar 2020 #11 Skrevet 17. februar 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde du hatt influensa, hadde du ikke vært i stand til å gå på jobb. Dette er en vanlig forkjølelse, men selvsagt holder du deg hjemme. Anonymkode: d4093...0d8 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må nesten vurdere det selv, men influensa har du nok ikke. Da hadde du ikke vurdert jobb engang! Hoste, vond hals og hodepine er vondt det også, da, så skjønner at du lurer på å holde deg hjemme. Anonymkode: f1c17...805 Dette er ikke sikkert. Ikke alltid influensaen slår til like hardt. Noen ganger kommer det også gradvis, kanskje er ts skikkelig dårlig om et par dager. Husker jo når vi hadde det verste svineinfluensahysteriet. Da var jo alle luftveissymptomer mistenkelige, ikke bare når noen var skikkelig syke. 2
Thyra Skrevet 17. februar 2020 #12 Skrevet 17. februar 2020 3 minutter siden, LeneXCII skrev: Nei, sykemelding eller ikke avgjør du og ikke bland inn sjefen! Har du kraftig forkjølelse/influensa grenser det til illojalitet overfor e stakkars kollegaene hvis du stiller og smitter dem 🤧😷 Om det "bare" er forkjølelse, er det vel ikke verre for kolkegaene om hun er k raftig eller lett forkjølet. De kan bli like syke uansett. Forkjølelsesvirus er over alt hele tiden. Om vi blir syke av det, og i tilfelle hvor syke, varierer veldig.
LeneXCII Skrevet 17. februar 2020 #13 Skrevet 17. februar 2020 2 minutter siden, Thyra skrev: Om det "bare" er forkjølelse, er det vel ikke verre for kolkegaene om hun er k raftig eller lett forkjølet. De kan bli like syke uansett. Forkjølelsesvirus er over alt hele tiden. Om vi blir syke av det, og i tilfelle hvor syke, varierer veldig. Tja, vi er forskjellige og det avhenger selvsagt på arb situasjonen. Hvis jeg hadde en jobb der vi jobbet tett sammen, vet jeg i hvert fall hva jeg hadde foretrukket..
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #14 Skrevet 17. februar 2020 Jeg er litt i samme situasjon. Begynte i ny jobb i desember og har allerede hatt mye fravær. Noen av fraværsdagene er knyttet til sykt barn. Min sønn startet i barnehage i fjor høst og har vært endel syk. Selv har jeg gått og hanglet pga dette og nå smittet han meg med influensa (og det selv om jeg hadde tatt vaksinen). Jeg er bedre nå etter 1 uke i sengen men fortsatt for syk for jobb. Jobber i åpent kontorlandskap der folk sitter ganske tett, og å sitte der og hoste hele dagen vi garantert gjøre noen av kollegaene mine syke. Anonymkode: a577f...6a4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #15 Skrevet 17. februar 2020 Smitten har nok allerede skjedd om du kjente symptomene på jobb på torsdag. Men det er vanlig å ringe sjefen å høre. Anonymkode: 47632...4ee
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #16 Skrevet 17. februar 2020 Jeg hadde tilta om noen kom på jobb med influensa! Ja jeg kan bli smittet på andre måter, men hvorfor øke sannsynligheten for å påføre andre sykdom? Så klart du bli hjemme! Anonymkode: 31f18...bf7 2
Thyra Skrevet 17. februar 2020 #17 Skrevet 17. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde tilta om noen kom på jobb med influensa! Ja jeg kan bli smittet på andre måter, men hvorfor øke sannsynligheten for å påføre andre sykdom? Så klart du bli hjemme! Anonymkode: 31f18...bf7 Enig. Er det influensa, holder man seg hjemme. Men noen ganger kan man ta feil av forkjølelse og influensa.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #18 Skrevet 17. februar 2020 1 minutt siden, Thyra skrev: Enig. Er det influensa, holder man seg hjemme. Men noen ganger kan man ta feil av forkjølelse og influensa. Det er sant. Noen tror jo de har influensa bare de begynner å snufse. Men om man tror at man har det, så holder man seg hjemme. Anonymkode: 31f18...bf7 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #19 Skrevet 17. februar 2020 Jeg hadde blitt dritsur om du var min kollega og kom på jobb som en smittebombe. Du har sykefravær, og så har du syykenærvær. Tror sjefen din heller vil ha 1 syk person borte denne uka, enn 5 syke borte neste uke som du har smittet. Anonymkode: e9a48...d25 2
Agatha Spinatha Skrevet 17. februar 2020 #20 Skrevet 17. februar 2020 5 minutter siden, Thyra skrev: Enig. Er det influensa, holder man seg hjemme. Men noen ganger kan man ta feil av forkjølelse og influensa. Men da er jo almenntilstanden nedsatt og feber er gjerne involvert. Om en tviler på om en har influensa så er det beste å holde seg hjemme til formen er bedre. Jeg synes at mennesker som vet at de har for eksempel influensa som tropper opp på jobb velvitende om at de er smittebomber, ikke tar hensyn til omgivelsene rundt seg. Hadde en gang en kollega som kom på jobb med tydelige symptomer på influensa hun ble bedt om å komme seg hjem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå