Gå til innhold

Jeg skrev brev til læreren, han ringte foreldrene mine!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 15 år som ikke har det så greit hjemme, det siste året har det blitt verre. Jeg blir veldig forskjellsbehandlet fra søsteren min og foreldrene mine er mye stygge i munn mot meg. De har blant annet sagt jeg er ubrukelig, ikke kommer til å bli noe i livet osv. Moren min snakker også stygt om vekten min. Jeg er 57 kg og bruker str small. Hun har tatt tak i magen min, kommentert at jeg har mye mage osv. 

Nå før vinterferien skrev jeg brev til læreren om hvordan jeg har det hjemme. Han snakket med meg om det og jeg tenkte nå får jeg endelig hjelp.

men det han gjør er å ringe foreldrene mine?! 

Det her har jo ikke hjulpet meg i det hele tatt og nå er det enda verre her hjemme! 

Anonymkode: 17ef2...237

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det her har jo ikke hjulpet meg i det hele tatt og nå er det enda verre her hjemme! 

Først og fremst må vi avklare; hva slags hjelp var det egentlig du ønsket å få? Hvis du kunne valgt hva som helst i hele verden, hva skulle du ønske? At familien din ble snill? At du ble hentet ut og plassert hos noen andre? 

Dernest må vi se på hvordan denne hjelpen kan oppnås. Hvis du vil at familien din skal endre seg, så de nødvendigvis få beskjed om at de gjør noe galt. Selv om du egentlig ønsker å få en ny familie eller noe slikt, så kommer dette også til å måtte gå gjennom familien din. Det er ikke sånn at Barnevernet kommer og napper deg ut av familien uten at de stiller spørsmål eller blir informert. 

Så på et eller annet vis så måtte familien din blitt informert uansett. 

Med mindre du bare hadde behov for å snakke om det og ventilere litt, da, og ikke egentlig trenger endring. Det er jo også lov, og da ville det ikke vært riktig å ringe hjem. Men dette høres strengt talt ut som en situasjon som må endre seg! Du har det åpenbart ikke godt hjemme, og du fortjener å ha det godt!

Anonymkode: ed6d8...9a6

• Liker 18
Skrevet

Hva forventet du at læreren skulle gjøre?

Anonymkode: a9edb...61a

Skrevet

Jeg håpet han skulle kontakte barnevernet. 

Ts

• Liker 9
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er en jente på 15 år som ikke har det så greit hjemme, det siste året har det blitt verre. Jeg blir veldig forskjellsbehandlet fra søsteren min og foreldrene mine er mye stygge i munn mot meg. De har blant annet sagt jeg er ubrukelig, ikke kommer til å bli noe i livet osv. Moren min snakker også stygt om vekten min. Jeg er 57 kg og bruker str small. Hun har tatt tak i magen min, kommentert at jeg har mye mage osv. 

Nå før vinterferien skrev jeg brev til læreren om hvordan jeg har det hjemme. Han snakket med meg om det og jeg tenkte nå får jeg endelig hjelp.

men det han gjør er å ringe foreldrene mine?! 

Her burde nok læreren din heller kontaktet hs e.l

• Liker 8
Gjest kaninen
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Jeg håper du kontakter barnevernet selv. Du kan gjøre det anonymt så foreldrene dine ikke vet det er du som har kontaktet de om det gjør det enklere  for deg. Blås i de negative kommentarene fra  folk her, de er tydeligvis ikke helt vell bevart.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Du kan kontakte dem selv. Og når du er 15 år har du partsrettigheter. Det vil si at du har like rettigheter som foreldrene dine. Ta en telefon og snakk med dem. 

Anonymkode: bc07d...05c

• Liker 13
Skrevet

TS, snakk med helsesøster ❤️

Anonymkode: 0afff...b1b

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Håper du kontakter barnevernet selv. Men skjønner at det er vanskelig. Du kan be om en samtale med dem i starten, kanskje kan dere finne en løsning. 

Når jeg var 15-16 flyttet jeg ut, kan det være en mulighet? 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Du kan jo flytte. Jeg flytta og gikk på folkehøyskole når jeg var 15 år. Det er 20 år siden.😀

Endret av Nåleputa
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Du kan kontakte barnevernet også. Har du en helsesøster du kan snakke med?

Anonymkode: b25a2...84e

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Tvist skrev:

Håper du kontakter barnevernet selv. Men skjønner at det er vanskelig. Du kan be om en samtale med dem i starten, kanskje kan dere finne en løsning. 

Når jeg var 15-16 flyttet jeg ut, kan det være en mulighet? 

Det er ikke sikkert det er en mulighet hvis hun er av utenlandsk opprinnelse. Mange foreldre nekter barna sine å flytte ut.

Skrevet

Det er ikke lett for læreren å gjette at du skulle ønske han meldte til barnevernet, de færreste barn ønsker jo dette. Han trodde sikkert at du ønsket at noen skulle snakke alvorlig med foreldrene dine så de skjerpet seg. Hvis du ønsker at foreldrene dine skal meldes til barnevernet, kan du enten gjøre det selv eller si tydelig ifra til læreren at det er dette du ønsker. 

Foreldre dine høres forferdelige ut! Håper tiden fremover blir bedre.

Anonymkode: e3055...dd2

• Liker 6
Skrevet

Jeg vil foreslå at du ringer bvtj, spør om et møte, så raskt som mulig. Så dukker du opp på det møtet, og sier hvem du er, men at du ønsker å være anonym og trenger hjelp til å skrive en bekymringsmelding sånn at foreldrene dine ikke skjønner at du selv har tatt kontakt. 

Så forteller du historien din, enten ved å gi dem et likelydende brev du gå læreren din, eller ved å fortelle. Eller en kombinasjon. 

Dette er altså den beste måten å gjøre det på når ikke læreren din følger rutiner. 

Forresten gjorde du rett i å forvente at læreren din kontaktet barnevernet. Hvis du fortalte om psykisk mishandling skal man alltid kontakte barnevernet uten å kontakte foreldrene først. 

• Liker 8
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lett for læreren å gjette at du skulle ønske han meldte til barnevernet, de færreste barn ønsker jo dette. Han trodde sikkert at du ønsket at noen skulle snakke alvorlig med foreldrene dine så de skjerpet seg. Hvis du ønsker at foreldrene dine skal meldes til barnevernet, kan du enten gjøre det selv eller si tydelig ifra til læreren at det er dette du ønsker. 

Foreldre dine høres forferdelige ut! Håper tiden fremover blir bedre.

Anonymkode: e3055...dd2

Læreren har rutiner som skal følges og ved mistanke om omsorgssvikt skal ikke foresattes kontaktes. 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert det er en mulighet hvis hun er av utenlandsk opprinnelse. Mange foreldre nekter barna sine å flytte ut.

Uavhengig av opprinnelse, så er det vanskeligere å flytte ut i dag enn tidligere. Jeg flyttet selv ut som 16-åring, men vet ikke om jeg hadde fått det til hvis jeg var 16 i dag. 

• Liker 1
Skrevet

❤️❤️❤️ 

Mange gode råd i tråden. Dette ordner seg, TS.

❤️❤️❤️ 

Skrevet

Kontakt barnevernet eller familiekontoret. Hvis de ikke velger å gjøre noe tar du kontakt med fylkesmannen, eller eventuelt Barnas jurist for brudd på rettigheter. 

• Liker 1
Skrevet

Får så vondt av deg. Si ifra om du trenger hjelp eller veiledning. Klem fra mamma til to.

Anonymkode: 29a32...5fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...