AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #1 Del Skrevet 16. februar 2020 Jeg står i en situasjon der jeg ikke lenger vet hvem som har ansvaret for 2 forsvunnede pakker. Det som er, er at jeg både solgt en pakke på Finn som forsvant i posten, og bestilt en pakke som også er forsvunnet. Begge ble sendt uten sporing. den pakken jeg kjøpte var en bukse til 600kr. Det har snart gått 2 måneder, som vil si at den mest sannsynlig ikke kommer. Den ble sendt uten sporing, da jeg betalte 600kr inkludert frakt. Den ble altså sendt som brevpost. Jeg fikk kvittering på at frimerke var kjøpt, og mer ‘bevis’ på at den er sendt går det egentlig ikke an å sende for hennes del. den andre pakken som jeg sendte ble også sendt som brevpost. Det var et instax polaroid kamera som jeg solgte for 500kr siden det var helt nytt. Kjøperen mener nå at den ikke har kommet enda, og det har må gått 5 uker. Jeg sendte kvittering av at jeg kjøpte frimerke som bevis. Hun jeg kjøpte buksa av mener nå at det ikke er hennes ansvar at pakken er borte, men hun jeg solgte kameraet til mener at det er mitt ansvar at pakken skal komme. Hvem sitt ansvar er det egentlig? Jeg står nå i begge situasjoner og er veldig forvirret.. ønsker også å legge til at hun jeg solgte kameraet til ikke sa noe om hun ville at det skulle bli sendt med eller uten sporing. Det gjorde heller ikke jeg på buksa. Takk for svar på forhånd. 😊 Anonymkode: d2c47...723 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 16. februar 2020 #2 Del Skrevet 16. februar 2020 (endret) Sender man pakker uten sporing, må man nesten skylde seg selv. Det er en grunn til at sporing finnes. Så har her du ingen rettigheter, spesielt hvis den du har kjøpt av kan vise til kvittering/frimerke. Ting kan bli borte i posten, og dette er risikoen ved å ikke sende med sporing. Du burde ha betalt litt ekstra for sporingen. Jeg holder i selgeren at det ikke er hennes ansvar at buksen ble borte, det er ditt ansvar faktisk betale for sporing/Norgespakke. Når det gjelder kameraet: igjen - når du hadde erfaringen med at denne buksen ble borte, hvorfor sendte du ikke med sporing? Men, det er uansett kjøper som må ta det på sin kappe. Det er ikke din feil at posten ikke klarer å gjøre jobben sin. Men altså, jeg skjønner ikke at man tør å sende såpass "dyre" varer uten sporing/som f.eks Norgespakke hvor verdien blir erstatten hvis pakken blir borte. Endret 16. februar 2020 av SPOCA 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #3 Del Skrevet 16. februar 2020 Var det kjøper eller selger som bestemte at pakkene skulle sendes uten sporing? Anonymkode: 2ec5c...895 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #4 Del Skrevet 16. februar 2020 I følge kjøpsloven(?) så skal selger tilby sporing som et alternativ, takker kjøper nei og pakken ikke kommer, så er det kjøpers feil. Ikke selger. For da har kjøper takket nei. Anonymkode: 2e74f...52c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #5 Del Skrevet 16. februar 2020 Må si din historie høres litt for utrolig ut til at jeg helt tror den kan være sann... At du skulle samtidig oppleve 2 pakker forsvinner samtidig skal nesten ikke være mulig.. Men uansett: https://www.dinside.no/okonomi/selger-kan-fa-ansvaret-nar-ting-forsvinner-i-posten/63296754 Anonymkode: 94c89...397 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #6 Del Skrevet 16. februar 2020 En mer oppdatert artikkel https://www.dinside.no/okonomi/fa-pengene-tilbake-nar-ting-forsvinner-i-posten/69719578 Anonymkode: 94c89...397 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #7 Del Skrevet 16. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må si din historie høres litt for utrolig ut til at jeg helt tror den kan være sann... At du skulle samtidig oppleve 2 pakker forsvinner samtidig skal nesten ikke være mulig.. Men uansett: https://www.dinside.no/okonomi/selger-kan-fa-ansvaret-nar-ting-forsvinner-i-posten/63296754 Anonymkode: 94c89...397 Det er virkelig ikke for utrolig til å være sant. Du aner tydeligvis ikke hvor mange brev og pakker som forsvinner i posten, eller bare blir midlertidig borte og dukker opp etter tre måneder. Eller seks. Eller elleve. Anonymkode: ceec4...84c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Castor Troy Skrevet 16. februar 2020 #8 Del Skrevet 16. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg står i en situasjon der jeg ikke lenger vet hvem som har ansvaret for 2 forsvunnede pakker. Det som er, er at jeg både solgt en pakke på Finn som forsvant i posten, og bestilt en pakke som også er forsvunnet. Begge ble sendt uten sporing. den pakken jeg kjøpte var en bukse til 600kr. Det har snart gått 2 måneder, som vil si at den mest sannsynlig ikke kommer. Den ble sendt uten sporing, da jeg betalte 600kr inkludert frakt. Den ble altså sendt som brevpost. Jeg fikk kvittering på at frimerke var kjøpt, og mer ‘bevis’ på at den er sendt går det egentlig ikke an å sende for hennes del. den andre pakken som jeg sendte ble også sendt som brevpost. Det var et instax polaroid kamera som jeg solgte for 500kr siden det var helt nytt. Kjøperen mener nå at den ikke har kommet enda, og det har må gått 5 uker. Jeg sendte kvittering av at jeg kjøpte frimerke som bevis. Hun jeg kjøpte buksa av mener nå at det ikke er hennes ansvar at pakken er borte, men hun jeg solgte kameraet til mener at det er mitt ansvar at pakken skal komme. Hvem sitt ansvar er det egentlig? Jeg står nå i begge situasjoner og er veldig forvirret.. ønsker også å legge til at hun jeg solgte kameraet til ikke sa noe om hun ville at det skulle bli sendt med eller uten sporing. Det gjorde heller ikke jeg på buksa. Takk for svar på forhånd. 😊 Anonymkode: d2c47...723 Du har rettigheter dersom du sender norgespakke med sporing. Hvis pakken sendes som ordinær pakke eller brev for å spare noen portokroner, må kjøper ta dette som sitt tap om det skjer noe med pakken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #9 Del Skrevet 16. februar 2020 Dere tar helt feil. Forsvunnet pakke er avsenders ansvar, men avsender kan søke erstatning fra Posten. Mottaker har i alle tilfeller krav på at avsender sender på nytt, eller refunderer kjøpssum. Anonymkode: 4555b...e82 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå