Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 2.fødsel endte opp langs veien, med pappa som jordfar (ambulansen kom heldigvis rett etterpå). Hvordan planlegge neste fødsel (er 15 uker på vei nå).. brukte 40 min på forgje fødsel (fra første tegn til barnet var ute), og rekker faktisk ikke sykehuset på den tiden... 

Ingen garanti for at neste fødsel går like fort, men man begynner jo å gruble 😄 Noen me erfaring med styrtfødsel? Og hvordan neste fødsel gikk? Og hva med reisevei?😆

Anonymkode: 32169...82e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan var 1'ste fødsel?

Anonymkode: fc1fa...16a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan var 1'ste fødsel?

Anonymkode: fc1fa...16a

3 timer, men der gikk vannet mye tidligere så da var jeg allerede på sykehuset 🙂 Altså vannet gikk, men riene kom først 2 timer seinere. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min 2.fødsel endte opp langs veien, med pappa som jordfar (ambulansen kom heldigvis rett etterpå). Hvordan planlegge neste fødsel (er 15 uker på vei nå).. brukte 40 min på forgje fødsel (fra første tegn til barnet var ute), og rekker faktisk ikke sykehuset på den tiden... 

Ingen garanti for at neste fødsel går like fort, men man begynner jo å gruble 😄 Noen me erfaring med styrtfødsel? Og hvordan neste fødsel gikk? Og hva med reisevei?😆

Fy fader jeg er imponert over mannen din her (og deg selvfølgelig). Regner med han ikke har noe kompetanse på området. Vet det ikke er spørsmålet ditt, men hvordan håndterte din mann det? Rolig/stresset? Regner med alt gikk fint uten sørlig komplikasjoner?

Anonymkode: 24257...0ef

Skrevet

Følger denne. Min første fødsel gikk ganske fort. Fra jeg våknet om natta med murring i magen til ungen var ute gikk det 2 timer. Fra 4 cm til full åpning på 10 minutter! Er gravid med nummer 2, og veldig spent på fødselen!

Anonymkode: d9650...0d4

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fy fader jeg er imponert over mannen din her (og deg selvfølgelig). Regner med han ikke har noe kompetanse på området. Vet det ikke er spørsmålet ditt, men hvordan håndterte din mann det? Rolig/stresset? Regner med alt gikk fint uten sørlig komplikasjoner?

Haha, nei han er snekker han 😂 Han var rolig, men stille. Hadde amk og jordmor på høytaler så han gjorde som de sa, stille 😂 tror adrenalinet og sjokket kom mer etterpå når vi kom inn på føden og bare så på hverandre og begynte å le!😂 Også snakket han mye om at han ble overrasket over hvor fort hun kom (babyen) fra han så hodet til hele kroppen bare skle ut. Ingen komplikasjoner, babyen vår litt kald bare, men det ordnet seg fort 😊

Skrevet

Dette bør dere ta opp med jordmor. Jeg har hatt styrtfødsel, 40 min fra start til slutt og da holdt jeg igjen pressveene på ren viljestyrke (ikke stor pressetrang) de siste 10 minuttene til vi var på sykehuset. Neste fødsel ble planlagt igangsatt. Jeg hadde tett oppfølging og når kroppen var moden ble jeg satt i gang. De tok vannet og barnet var ute etter 30 min. 

Anonymkode: fb0a2...f95

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde styrtfødsel med nr 2, 2 timer fra første tak (som jeg ikke skjønte var rie) 50 min å kjøre, og i bilen kom de heftigste riene, på føden med 6 cm og da gikk det 20 min før hn var ute. 

Tredjemann var jeg også veldig spent på, og luftet mine bekymringer til lege rett før termin, og fikk til svar at det var egentlig ikke noe annet å gjøre enn å kjenne godt etter og reise kjapt. Og ringe sykebil om vi så vi ikke rakk det. Jeg hadde flaks, kjente småmurringer på termin, men tok de som de vanlige kynnere, helt til jeg spotta litt friskt blod, da ringte jeg føden og de sa jeg kunne komme for en sjekk for sikkerhets skyld. I bilen startet de skikkelige riene, 50 min kjøring, full åpning når vi kom på sykehuset, 15 min trykketid.

Så ut fra min erfaring så blir styrtfødsel til ny styrtfødsel. 🙈 Men det er klart, alle er forskjellige. Jeg ville tatt sikte på å heller reise inn en gang for mye, enn en for lite. Men jeg vet ikke hvor lang reisevei du har? 

Anonymkode: 90c8e...515

Skrevet

Jeg hadde styrtfødsel med nr 2. Rakk sykehuset da, fordi det er bare 10 min unna heldigvis. 
Skjente allerede fra første rie at fødselen kom til å gå fort. 

Var forberedt på enda raskere med nr 3, og analyserte vært eneste lille tegn på fødsel fra uke 36.  
Men da riene startet i uke 40, så skjente jeg at dette kom til å ta lengere tid.. Riene var ikke så kraftige som sist fødsel, og det var lengere tid imellom. Ca 6 minutt fra start til slutt. Med nr 2 var de vanvittig hyppig allerede fra første rie. Så vi kom oss på sykehuset i god tid før tredjemann kom. Han ble født ca 2,5 time etter første rie. Nr 2 ble født ca 50 minutter etter første trie.

Anonymkode: dab46...354

Skrevet

Min andre fødsel tok ca 50 min. Min tredje tok over ett halvt døgn. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, nei han er snekker han 😂 Han var rolig, men stille. Hadde amk og jordmor på høytaler så han gjorde som de sa, stille 😂 tror adrenalinet og sjokket kom mer etterpå når vi kom inn på føden og bare så på hverandre og begynte å le!😂 Også snakket han mye om at han ble overrasket over hvor fort hun kom (babyen) fra han så hodet til hele kroppen bare skle ut. Ingen komplikasjoner, babyen vår litt kald bare, men det ordnet seg fort 😊

Herreguuuud jeg har så lyst å høre hele denne historien med detaljer. MEN DET VAR IKKE DET DENNE TRÅDEN HANDLET OM, så jeg holder meg i skinnet!

• Liker 3
Skrevet

Snakk med jordmor om dette.

Første fødsel var over på 3 timer, med intense og sterke rier fra start til slutt.

Andre fødsel på 2 timer, med svakere rier frem til pressriene. 

Tredje fødsel tok 2,5 timer med en oppbygning i intensivitet. 

Anonymkode: eab8a...992

Skrevet

Jeg rakk såvidt sykehuset med nr 2, rundt to timer fra første rie til hun ble født.

Tredje gang endte jeg opp med å føde i bilen 25 minutter etter første rie. Morkaken satt dessverre fast og jeg begynte å blø noe veldig før vi var kommet til sykehuset og måtte inn til operasjon etter massivt blodtap,

Fjerde gang ble jeg planlagt lagt inn på sykehuset to uker før termin og ble satt i gang pga disse raske fødslene og fordi det var en forhøyet sjanse for at morkaken ville sitte fast igjen.

Fire timer etter jeg ble satt i gang kom babyen.

Anonymkode: 2e8e9...da2

Skrevet

Så like historier mange i tråden har!

Med andremann rakk jeg såvidt sykehuset, vi kom en time etter første rie.

Tredje babyen ble født i bilen på vei til sykehuset og mannen min måtte ta imot da hun kom i rekordfart og ambulansen rakk ikke å komme frem. Morkaken min satt også delvis fast og jeg måtte også inn til operasjon da jeg mistet masse blod fort.

Jeg er gravid igjen nå og blir fulgt opp tett fra sykehuset og det er bestemt at jeg også skal settes i gang noen uker før termin pga alle styrfødselene og at de ikke vil risikere at jeg føder utenfor sykehuset igjen og at morkaken igjen sitter fast.

I etterkant skulle vi tatt inn på hotell rett ved sykehuset tredje gang mtp hvor fort det gikk andre gang, vi har en times reisevei til sykehuset.

Skrevet

Jeg må spør, dere som har hatt styrt fødsel - hvordan er det? hvordan er det ift en lengre fødsel? 

Jeg må si at jeg med min 16 timers lange fødsel med stormrier og selvmordstanker (pga riene altså) var helt forjævlig, og unner nesten de med styrtfødsel. Er jeg helt på jordet? Jeg tror selv inne i hodet mitt at en fødsel på maks 3 timer hadde jeg klart lett som det og ville gjort det igjen, slik føler jeg det ikke nå når min første var i følge meg gruuuusomt lang og smertefull 😆

Anonymkode: 16a72...6f4

Skrevet

Unnskyld IKKE meningen å spore av. Kan lage et eget innlegg om jeg absolutt må vite 😊

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må spør, dere som har hatt styrt fødsel - hvordan er det? hvordan er det ift en lengre fødsel? 

Jeg må si at jeg med min 16 timers lange fødsel med stormrier og selvmordstanker (pga riene altså) var helt forjævlig, og unner nesten de med styrtfødsel. Er jeg helt på jordet? Jeg tror selv inne i hodet mitt at en fødsel på maks 3 timer hadde jeg klart lett som det og ville gjort det igjen, slik føler jeg det ikke nå når min første var i følge meg gruuuusomt lang og smertefull 😆

Har ikke hatt like raske som de andre i tråden her, men var 2 timer i aktiv fødsel. Synes det var helt strålende og er helt klar på at fødsel var mye bedre enn jeg hadde fryktet. Har ingenting å sammenlikne det med siden jeg bare har en. Brukte litt tid på å komme meg til 4 cm, men smertene både før og etter det var absolutt overkommelig. Det var ganske intenst da jeg gikk fra 2 til 7 cm på 30 min, men det var egentlig verst mentalt fordi jeg var helt sikker på at de riene jeg da hadde bare tok meg fra 2 til 3 cm og at jeg hadde mange flere og verre rier i vente.

Jeg fikk jo grei forvarsel siden det for meg gikk litt tid fra 0 til 4, i motsetning til mange andre her, og siden jeg hadde 15 min kjøretur til sykehuset. Så kan ikke uttale meg om den mangelen på kontroll man kanskje typisk føler under en styrtfødsel, men jeg håper absolutt at jeg får en liknende fødsel neste gang. Jeg sliter helt klart mest med å håndtere smerter over tid vs å håndtere (muligens noe mer intense) smerter i kortere tidsperiode. 

• Liker 1
Skrevet

Første fødsel: 5 timer aktiv fødsel (igangsatt, hadde 3 cm åpning og de tok vannet)

Andre fødsel: ca 12 timer aktiv fødsel

Tredje fødsel: 4 timer aktiv fødsel

Fjerde fødsel: 1 t og 19 min aktiv fødsel

Fjerde fødsel var styrtfødsel. Heftig.

Skrevet

Min mor brukte 6 timer fra vannet gikk med 1.mann.

3 timer på 2.mann

13 timer på 3.mann

Og på meg, 4 minutter fra 4cm’ers åpning til jeg var ute.

jeg venter mitt første barn nå, og er veldig redd for styrtfødsel selv, og sykehuset er 50 minutter fra husdøra.

Anonymkode: b8cfd...0c9

Skrevet

Hadde 1 time aktiv fødsel som førstegang, fødte 4,5 uker før termin. Plaget med mye kynnere så opplevde ikke riene som spesielt vonde, ventet hele tiden på at de skulle bli verre. Hadde hatt vannavgang så skulle inn til føden etter avtale. Etter en time på føden hadde jeg 2-3 vonde rier før pressriene kom, ungen var ute en time senere. 

Jordmor var oppriktig bekymret over at jeg bodde 25min fra sykehuset med tanke på neste fødsel. I tillegg er det ingen grunn til at jeg fødte prematurt, så det gjør det enda skumlere. Forventer tett oppfølging i neste svangerskap, og kommer nok til å være den plagsomme gravide på telefonen inn til føden som tror hun skal ha styrtfødsel fra uke 35.

Litt avsporing, men denne tråden var nyttig for meg å lese. Håper flere deler fødselshistoriene sine rundt styrtfødsel. 

Anonymkode: e2b66...c60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...