Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan bruker man læringskravene som står på emnene til å vite hva man må kunne til eksamen?

F.eks når det står "ha god forståelse for", "ha kunnskap om", "kunnskap til", osv. Hvordan vet man hvor dypt man må kunne stoffet?  Man kan selvsagt "lese pensumlitteraturen", men det kan f.eks stå " på en del punkter er pensumlitteraturen mer detaljert enn det som kreves", uten at det konkretiseres nøyaktig hvilke punkter det gjelder. 

Anonymkode: 04f97...1a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan bruker man læringskravene som står på emnene til å vite hva man må kunne til eksamen?

F.eks når det står "ha god forståelse for", "ha kunnskap om", "kunnskap til", osv. Hvordan vet man hvor dypt man må kunne stoffet?  Man kan selvsagt "lese pensumlitteraturen", men det kan f.eks stå " på en del punkter er pensumlitteraturen mer detaljert enn det som kreves", uten at det konkretiseres nøyaktig hvilke punkter det gjelder. 

Les dokumentene foreleser legger ut på Canvas e.l.

Skrevet
10 minutter siden, pokijh said:

Les dokumentene foreleser legger ut på Canvas e.l.

Takk, men skjønner ikke hvordan det hjelper. Foreleseren vår gir oss kun powerpointene fra forelesningene og de er knappere enn læringskravene. Vi kan bli spurt om ting på eksamen som aldri har vært på forelesning. 

TS

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, men skjønner ikke hvordan det hjelper. Foreleseren vår gir oss kun powerpointene fra forelesningene og de er knappere enn læringskravene. Vi kan bli spurt om ting på eksamen som aldri har vært på forelesning. 

TS

Såklart kan dere få andre ting på eksamen enn det som er gått gjennom på forelesning. Hvis du Googler finner du beskrivelse av hva de ulike kunnskapskravene betyr. Det er også som regel spesifisert helt i starten av læringsmålene. 

En stor del av høyere utdanning er å kunne bruke kilder, finne supplerende informasjon, og selvstendig kunne vurdere den informasjonen. Hvis de hadde oppgitt alle detaljene blir det jo tilbake til pensumbøkene på videregående. 

Anonymkode: 5f488...fa8

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS

Hvilket fag er det da? Du gir lite info

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Selvfølgelig kan du bli spurt om ting som ikke er gjennomgått i forelesning, det er derfor det heter å studere. Forelesning går bare gjennom en brøkdel av pensum, men det meste må man finne ut av på egenhånd. Men det lønner seg å møte opp i forelesning da, man får ikke med seg noen ting av å bare se på power pointene. Man vil også få en viss feeling av hvor detaljert man må være på et tema, hvis man er i alle forelesningene. 

På mitt studie er hvert fall «Å ha kunnskap om» bare å ha en generell oversikt over et tema, feks kunne navngi og nevne/beskrive punktene i en prosess el.l. «Å ha god forståelse for» vil si (hos oss) å kunne gjøre rede for et tema, altså rett og slett vise at du har god forståelse, ved å være mer detaljert. 

For å finne ut av dette bruker jeg hele tiden gamle eksamener, som veldig ofte er tilgjengelig i Canvas, til å orientere meg om hvor man må ligge. 

Anonymkode: 3aa2a...908

• Liker 1
Skrevet

Mitt tips er å drite litt i læringsmålene. Når jeg ser på læringsmålene etter å ha tatt faget, selv om jeg fikk A, så skjønner jeg som regel ikke halvparten engang. Møt opp i timene og se hva foreleser skriver i slides osv.

Anonymkode: 8a134...f78

• Liker 2
Skrevet

Hos oss betyr det generelt at du skal forstå spesifikke teorier og kunne diskutere disse.

Anonymkode: e6c64...c57

Skrevet

Jeg fant frem læringsmålene og svarte på alle disse før forrige eksamen, jeg fikk A. Det var det eneste jeg leste på, men jeg svarte selvfølgelig veldig utfyllende på alle målene. Brukte både teori fra pensum, notater fra forelesningen og googlet litt for å passe på at jeg fikk med alt jeg tenkte var viktig å kunne. 

Anonymkode: 1ba21...131

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...