Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger råd... Har rotet meg inn i en situasjon som begynner å føles litt feil. Jeg tar det fra starten.

Jeg er en ung dame, er gift og har barn. Vi har et godt forhold, men han er veldig sjalu. Jeg startet i ny jobb for ikke så lenge siden, da kom jeg i fra en arbeidsplass med 98% kvinnelige ansatte. Der jeg er nå er det mer 50/50 kjønnsfordeling. Mannen min var litt rar da han fikk vite at jeg skulle starte der, og jeg mistenkte at det var pga. Flere mannlige kolleger. Men dette nekter han på og nå er han «normal» igjen 😅 

Jeg har aldri vært utro, eller hatt noen flørter på si. Men jeg hadde en del guttevenner som muligens var ute etter noe mer enn vennskap da jeg ble sammen med mannen min. Disse ble da kuttet ut, da min mann utrykte misnøye ang. Dette. 

Over til saken. Første dag på jobb, møtte mange kjente og ukjente, mange ble begeistret over meg som «ungt» og friskt blod. Særlig en mann viste stor begeistring for at det endelig kom noen på hans alder i staben, og allerede ved vårt første møte ble jeg forespurt om et personalarrangement, som jeg dessverre ikke har mulighet til å delta på. Samme dag startet han å følge med på sosiale medier, og raskt etter fikk jeg første melding. Nok en gang, med spørsmål om arrangementet, noe jeg nok en gang forklarte at jeg ikke hadde mulighet til å delta på.

Noen dager gikk, og så begynte kontakten igjen. Masse løst og fast, og ingenting som antydet noe annet en profesjonell interesse. Han vet at jeg er gift og han er selv gift. Jeg svarte høflig men kanskje en smule avvisende, noe han ganske raskt kommenterte. Konfliktsky som jeg noen ganger kan være, valgte å forsette kontakten i frykt for å virke mer avvisende. Vi skal tross alt møtes daglig igjennom jobb. 

Men etter hvert begynte meldingene å antyde at han hadde andre intensjoner. Komplementer og subtile sjekkereplikker. Og jeg forsøkte å svare så høflig som mulig, uten å virke avvisende... Hvis jeg ikke svarer etter å ha «sett» meldingen, kommer en ny melding med hvorfor jeg ikke svarer. Så det fungerer ikke. Jeg har ikke fortalt noe om dette til min mann, i frykt for at han skal bli sjalu. Da blir det et helvetes styr i heimen! Men nå føler jeg at jeg gjør noe galt og skjuler noe for min mann.. 

Hvordan skal jeg komme meg ut av denne situasjonen uten å skape dårlig stemning med min kollega?! Jeg kunne vært direkte og gitt beskjed om at jeg føler dette muligens et litt upassende, men da er jeg redd for å virke innbilsk🤪

Anonymkode: 9f8ef...4fa

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er nok en raring han der på jobben. Det er ikke helt normal og empatisk oppførsel det der. 

Hva med å feks slitte å svare på sosiale medier? Og bare ta jobbrelaterte samtaler med han. Han vil vel sjekke deg opp.

Anonymkode: 5a2cf...a7e

• Liker 9
Skrevet

Bare vær avvisende på meldinger. Du ønsker jo egentlig ikke å ha masse meldinger frem og tilbake med ham. Sett grenser, på en ordentlig måte. Tenk på at de meldingene du sender ham, skal være greit at hvem som helst ser.

"Jeg har ikke anledning til å delta, ha en fin kveld".

"Jeg skal være med familien min nå, så jeg har ikke anledning til å drive med meldinger"

"Min kjære mann og jeg har planer allerede"

"Jeg ønsker at vi holder kommunikasjonen til arbeidstiden, fortrinnsvis jobbkanaler"

Anonymkode: 7e3c3...309

• Liker 14
Skrevet

Hadde det vert meg så hadde jeg bare sluttet å åpne meldingene så kanskje han gir seg? 

Anonymkode: 19a26...400

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke normal oppførsel av en ny kollega. Jeg ville sluttet å svare han. Du kan fortelle han at du ikke svarer på fritiden fordi du er opptatt med familien din.

Anonymkode: 60545...28a

• Liker 9
Skrevet

Takk for råd!

Jeg har forsøkt meg på å «dra» inn mannen min i samtalene, bare for å «make a statement». Det affiserer han ikke, og da tenker jeg kanskje at det bare er uskyldig nysgjerrighet likevel?? 

Dere har helt rett, jeg må backe ut. Jeg har i hele dag avsluttet samtalen, men det kommer alltids nye spørsmål eller et eller annet. Jeg har hele tiden prøvd å tulle bort samtalen hvis det har dreid seg inn på meg som person (komplimenter osv.), men når jeg tenker meg om, så kan kanskje det virke som flørting?! Nei, jeg vet ikke hvordan menn tenker jeg ass... 

Jeg har vært i slike situasjoner før, men da har det mest vært med folk jeg ikke kjenner sånn kjempe godt og ikke kom til å møte veldig ofte. Da har jeg vært veldig direkte, kanskje litt frekk også, og har ikke hatt problemer med å avvise. Denne gangen er det verre, med tanke på jobb-relasjonen vår.

Siden jeg er rimelig ny på stedet, så er jeg ikke så veldig kjent med mine kolleger, og strengt talt så er han den jeg har mest til felles med. Med tanke på alder og livssituasjon. Så i en helt annen setting så kunne vi godt ha utviklet oss til gode kolleger. Jeg ønsker å bli godt likt av kolleger og ikke få noe rykte på meg av å være avvisende og frekk...

Skrevet

Dette er ikke normal oppførsel.

Han har vist at han er interessert i noe mer enn bare et kollegialt "samarbeid", og da må du bare sette foten ned. Det er jo skikkelig frekt å mase slik denne fyren gjør. Godt mulig at han utnytter usikkerheten din som ny på arbeidsplassen, noe som er enda mer graverende.

Slutt å svare ham, eller svar veldig kort. Tar han dette enda lenger, og forsøker å legge an på deg på jobb, må du snakke med nærmeste leder.

Anonymkode: daf8b...d20

• Liker 4
Skrevet

Kan hende han er ute etter oppmerksomhet bare, å bli flørtet tilbake med gir bekreftelse. Men du ønsker jo ikke denne kontakten, så da setter du grenser.

• Liker 2
Skrevet

Skygg banen så raskt som mulig! Vær direkte og frekk mot han. Han høres ut som en tulling som kanskje kan begynne med stalking hvis du ikke er tydelig. 
Tiden for å være konfliktsky og hyggelig er over. 
Slutter han ikke kan du rapportere til nærmeste leder. 

Anonymkode: 17d9e...d65

• Liker 4
Skrevet

Min erfaring er at de som er mest intense på å bli kjent med deg og gjerne kommer seg tidlig på sosiale medier med deg, er ute etter noe mer. Var selv i ny jobb i fjor, der var jeg eneste unge, single jenta og fikk mye oppmerksomhet. Spesielt en virket veldig hyggelig og var den eneste som inviterte meg med i kantina. Trodde en stund at han bare gjorde det for å være hyggelig med meg. 

Etter kort tid kom han seg på mine sosiale medier og begynte å sende meldinger og bilder av en annen karakter. I starten turte jeg ikke blokkere, men han ble fysisk på jobb med meg selv om jeg ga uttrykk for å ikke like det. Jeg måtte tilslutt bli frekk mot han for å få fred  

Anonymkode: a379f...a7f

• Liker 2
Skrevet

Takk for mange gode råd! ❣️

• Liker 2
Skrevet
På 16.2.2020 den 19.53, AnonymBruker skrev:

Bare vær avvisende på meldinger. Du ønsker jo egentlig ikke å ha masse meldinger frem og tilbake med ham. Sett grenser, på en ordentlig måte. Tenk på at de meldingene du sender ham, skal være greit at hvem som helst ser.

"Jeg har ikke anledning til å delta, ha en fin kveld".

"Jeg skal være med familien min nå, så jeg har ikke anledning til å drive med meldinger"

"Min kjære mann og jeg har planer allerede"

"Jeg ønsker at vi holder kommunikasjonen til arbeidstiden, fortrinnsvis jobbkanaler"

Uff, synes synd på deg, Ts. Dette kunne lett vært meg, og jeg kan tenke meg hvor ubehagelig det er for deg.

Jeg har null problemer med å si fra hvis noen er veldig direkte og prøver å sjekke meg opp. Men når det er mer subtilt, blir det vanskeligere igjen. Da blir jeg redd for å virke høy på pæra eller tatt for å være innbilsk. Enda vanskeligere er det jo når det dreier som om folk man er nødt til å omgås daglig.

Jeg som deg hadde også kviet meg for å fortelle dette hjemme, i frykt for å lage dårlig stemning. Og jeg vet at mannen min hadde reagert på at jeg ikke hadde satt foten kraftig ned, og han hadde virkelig hatt problemer med å forstå hvor vanskelig det er når man er så konfliktsky. Dette hadde irritert han grenseløst. Og der hadde spetaklet gått igang i heimen. Samtidig hadde jeg, som deg, følt at jeg hadde gjort noe galt bare i det hele tatt av å svare på slike meldinger som man holder «hemmelig» for mannen (kun for å bevare husfreden).

Men jeg synes du får veldig gode tips over her. For det er jo helt tydelig at denne mannen prøver å sjekke deg opp, så du skal ikke vær for hyggelig heller. Og dette virker som en mann som trenger litt tydelige signaler, kan man si. Men du er jo nødt til å forholde deg til han siden dere jobber sammen. Da er slike svar som ab foreslår gull verdt. Korte og høflige svar som diskré (men allikevel nokså tydelig) avviser han, samtidig som du får lirket inn at du er med din mann og din familie. Da må han da for søren forstå at du er en lojal dame som har null interesse av han. Og at det han driver med er svært upassende.

Hvis han ikke gir seg da, ja, da ville jeg vært  helt klar og tydelig med han og sagt at du finner oppførselen hans og kontakten totalt upassende. Så ville jeg varslet HR. Men jeg tror og håper ikke det vil bli nødvendig dersom du følger rådet du fikk over her.

Lykke til!

• Liker 2
Skrevet
På 16.2.2020 den 19.53, AnonymBruker skrev:

Hadde det vert meg så hadde jeg bare sluttet å åpne meldingene så kanskje han gir seg? 

Anonymkode: 19a26...400

Det hadde jeg og, så kanskje han tar et hint. 

Anonymkode: 541c9...531

• Liker 1
Skrevet

Kan du blokkere han? Og så si til han på jobb at du helst vil at kommunikasjonen deres får foregå der. 

• Liker 1
Gjest førstedamen
Skrevet

Logg av some og om han spør deg på jobb hvorfor du ikke åpner meldingene sier du at du har hvit måned og blir logget av fremover. Du er lei Facebook og har bedre ting å bruke tiden din på. 

Skrevet

Dessverre fungere ikke høflig anvisninger på de fleste menn🙄 var rimelig direkte eller bere ikke svar. 

Anonymkode: 07824...b35

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, førstedamen skrev:

Logg av some og om han spør deg på jobb hvorfor du ikke åpner meldingene sier du at du har hvit måned og blir logget av fremover. Du er lei Facebook og har bedre ting å bruke tiden din på. 

Kjipt om man må logge av for å få fred da. Jeg tenker heller Ts burde blokkere / slette denne personen, da han ikke bringer noe positivt til hennes liv. Bare styr. Slett uten dårlig samvittighet, si at du ønsker å skille jobb og fritid mere. 

Anonymkode: 5e0b2...f05

Gjest førstedamen
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjipt om man må logge av for å få fred da. Jeg tenker heller Ts burde blokkere / slette denne personen, da han ikke bringer noe positivt til hennes liv. Bare styr. Slett uten dårlig samvittighet, si at du ønsker å skille jobb og fritid mere. 

Anonymkode: 5e0b2...f05

Hun skulle SI hun hadde logget av. Ikke faktisk gjøre det. Det er lettere ettersom ts sier hun er konfliktsky

Skrevet

I arbeidslivet vil du alltid møte noen som har litt dårlige sosiale evner, som ikke helt forstår hvordan man skal forholde seg til andre mennesker. Som er veldig pågående, intense, slitsom, etc.

Derfor er det greit å ha et skille mellom jobb og privat, aldri legg til en kollega på facebook/sosiale media med mindre du føler det riktig selv. Bruk tid på de menneskene du vil ha i ditt liv, ta vare på deg selv. Ta hensyn til deg selv, du er det viktigste for deg. Du skal ikke tilfredstille en kollega i arbeidslivet, en kollega er et menneske du møter fordi dere tilfeldigvis jobber i samme firma. En såkalt tvungen relasjon, så gjør det så ukomplisert som mulig. Har snart jobbet i 20år selv, byttet endel firmaer da jeg liker å "starte på nytt". Har beholdt kontakt med noen kollegaer for det, de som det gikk ann å bruke tid på. De er alltid i fåtallet.

Kutt han helt ut ut, utenom jobblivet. Få deg litt selvtillit, si tydelig i fra om han ikke godtar det.

Å ha en sjalu mann er jo ikke bra, dette er også noe du må ta opp med din mann. Om han ikke takler at du har mannlige venner/bekjente så har han et problem. Du bør gjøre noe med dette også, for utfra det du skriver så hørtes han ekstremt kontrollerende ut.

Anonymkode: 8731a...8d9

• Liker 2
Skrevet

Slå av varslene på samtalen med han, og la være å gå inn på samtalen. Da står det heller ikke at du har sett/lest meldingene

Anonymkode: cd7bc...b40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...