Gå til innhold

Kvalm av røkelaks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på om dette gjelder flere:

Jeg pleier å få røkelaks fra stefaren min til jul og bursdag, som han har laget selv, og er fra selvfanget laks (han lever så å si i lakselvene om sommeren, favoritt plassene hans er i Tana og Alta), men når jeg kjøper røkelaks på butikken, så klarer jeg bare noen biter, blir kvalm eller uggen?

Jeg trodde jeg oppbevarte det feil, så igår kjøpte jeg fra Grande, kjørte med en gang hjem og la det i kjøleskapet. Idag til frokost, skulle vi lage eggerøre med røkelaks, men klarte fire - fem biter før det var nok...

Kjøper fra forskjellige merker, men synes de er så oljete og kraftige i smaken..er det meg, eller?

Anonymkode: d41bf...eea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Røykalaks er kraftige saker, og er ikke særlig bra for magen i store mengder. Har man f.eks IBS eller andre mage/tarm-sykdommer, er røykalaks no herk. Ofte er laksen kun tilsatt røykaroma, og nesten ikke røkt i det hele tatt. Det kan være lurt å ha i bakhodet! Røkt mat i store mengder er ikke bra for noen. Veldig mange tåler ikke litt engang. Det er sånn det er. Røkt mat er også betennelsesfremmende, hvis du sliter med helsa fra før. Når det nå er sånn at du ikke tåler dette, så må du jo slutte å spise det. Det er jo ikke noe du MÅÅÅÅ ha. Så slipper du å tenke mer på det. 

Anonymkode: 04fc6...740

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Røykalaks er kraftige saker, og er ikke særlig bra for magen i store mengder. Har man f.eks IBS eller andre mage/tarm-sykdommer, er røykalaks no herk. Ofte er laksen kun tilsatt røykaroma, og nesten ikke røkt i det hele tatt. Det kan være lurt å ha i bakhodet! Røkt mat i store mengder er ikke bra for noen. Veldig mange tåler ikke litt engang. Det er sånn det er. Røkt mat er også betennelsesfremmende, hvis du sliter med helsa fra før. Når det nå er sånn at du ikke tåler dette, så må du jo slutte å spise det. Det er jo ikke noe du MÅÅÅÅ ha. Så slipper du å tenke mer på det. 

Anonymkode: 04fc6...740

Har heldigvis ingen kroppslige problemer.

Stefar bygde en sånn røkehytte eller hva det nå heter for mange år siden, så de 3 kg med røkelaks jeg får fra han i året er sååååå godt.... Men skal slutte å kjøpe på butikk hvis det kun er tilsatt syke mengder røykaroma og ikke faktisk røkt....

Klarer noen biter, og må kaste resten.

Skrevet

Den laksen du kjøper på butikken er som regel oppdrettslaks om ikke noe annet er oppgitt (ps. også såkalt "fellørret" er oppdrett).

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/RLL6d/leger-og-professorer-ikke-spis-oppdrettslaks

https://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/i/mJGBL/kurt-oddekalv-og-norges-miljoevernforbund-klager-leroey-inn-for-villedende-markedsfoering-av-laks

Anonymkode: 5be55...296

Skrevet

Jeg og!

Klarer KUN å spise jacobs sin røkte ørret! 😅

Anonymkode: 08d19...c19

Skrevet

Da kutter du kjøpelaksen og bare nyter stefars selvfiskede hjemmerøkte.   

Du er heldig som får det.   😀

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, lurer på om dette gjelder flere:

Jeg pleier å få røkelaks fra stefaren min til jul og bursdag, som han har laget selv, og er fra selvfanget laks (han lever så å si i lakselvene om sommeren, favoritt plassene hans er i Tana og Alta), men når jeg kjøper røkelaks på butikken, så klarer jeg bare noen biter, blir kvalm eller uggen?

Jeg trodde jeg oppbevarte det feil, så igår kjøpte jeg fra Grande, kjørte med en gang hjem og la det i kjøleskapet. Idag til frokost, skulle vi lage eggerøre med røkelaks, men klarte fire - fem biter før det var nok...

Kjøper fra forskjellige merker, men synes de er så oljete og kraftige i smaken..er det meg, eller?

Det er veldig godt så lenge man pøser på med sennepssaus 😍

Skrevet

Hjemmerøkt villaks er nydelig, men av og til kjøper jeg jo butikklaks også. Det jeg synes hjelper veldig er å pakke hele laksebiten inn i absorberende tørkepapir dagen før den skal spises, da får man bort en god del av fett og fargestoff. 

Skrevet

Det er milevid forskjell på skikkelig hjemmelaget røkelaks av villaks (som faktisk er røykt) til b-sortering overfeit oppdrettslaks med fargestoffer og røyksyre.

Min eks-svoger laget en aldeles nydelig røkelaks, også av selvfanget villaks. Den ble sukkersaltet og lett tørket i noen dager før den ble røkt i egen røykehytte. Laksen ble fast og fin i konsistensen, ikke for feit og helt fantastisk på smak. Jeg har ennå ikke smakt ferdigkjøpt røkelaks som er i nærheten av å måle seg med den, dessverre. 

Skrevet

Det blir jeg også. Kvalm av alt som er røkt. Aldri likt det.

Anonymkode: 45159...2dc

Skrevet

En av få ordentlig gode røkelakser som selges i vanlig butikk kommer fra Vega delikatesser 👌 helt nydelig. Men dessverre ikke tilgjengelig over hele landet.

Anonymkode: c21e8...dfc

Skrevet
19 hours ago, Jerry Lee said:

Da kutter du kjøpelaksen og bare nyter stefars selvfiskede hjemmerøkte.   

Du er heldig som får det.   😀

Jeg skal "bestille" mer fra han, skal tilby å betale såklart 😊

• Liker 1
Skrevet
18 hours ago, Lauv said:

Hjemmerøkt villaks er nydelig, men av og til kjøper jeg jo butikklaks også. Det jeg synes hjelper veldig er å pakke hele laksebiten inn i absorberende tørkepapir dagen før den skal spises, da får man bort en god del av fett og fargestoff. 

HVIS jeg kjøper et stykke en gang, så skal jeg prøve dette trikset. 

Skrevet

Veldig ofte er butikklaksen ekstremt fet. Det kan hende det er det du reagerer på. 

Skrevet

Er som de over sier at den ikke blir røykt skikkelig. Har ikke noe med oppdrett eller vill, har selv spist hjemmelaget røykelaks av oppdrettslaks og det er helt fantastisk. Til og med de jeg kjenner som er oppdrettsmotstandere sa det var beste røykelaksen de hadde smakt, men de som er i butikkene er ikke noe særlig gode synes jeg. 

Anonymkode: 8238d...dda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...