AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #1 Skrevet 16. februar 2020 Var nettopp på legevakta med 5åringen. Hun har svakt utslett som minner om den til den 5.barnesykdommen, ikke feber, men veldig sterk hodepine og Kaster opp masse. Etter å ha ventet i 2 t på Legevakta så kommer vi inn. Han tar en veldig kjapp kikk i hals og ører og sier "det er et eller annet virus, mer får man ikke vite. Gå hjem". Var det alt? Virkelig? Vi har gravide, eldre, kronisk syke og spedbarn i vennekretsen og som vi møter ellers. Vil ikke smitte noen. Å få så lite info, etterfulgt av et "gå hjem" blir så skralt. Er det her normalt? Anonymkode: 721c8...a0c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #2 Skrevet 16. februar 2020 Jepp, min erfaring her jeg bor er at noen av legene på legevakta er rett og slett inkompetente. Bryr seg ikke, hardhendt med små unger, og gir feil type penicillin feks. Ofte er det jo virus, men det gir jo en kjapp CRP-prøve svaret på. Anonymkode: 7f23d...166
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #3 Skrevet 16. februar 2020 Legevakten er tull, broren min skalv og var slapp. Gikk til legevakten, de sa at det ikke var noe feil, sendte han bare hjemme. Dagen etter våknet han med sort/lilla hevelse på beinet. Ble kjørt på sykehus, de sa at om han hadde kommet 1 time senere så måtte de amputere beine. De ristet bare på hodet når vi fortalte om legevakta.. ikke stol på dem, om noe alvorlig skjer så ringe heller etter sykebil.. Anonymkode: 9abba...e93 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 16. februar 2020 Oi. Jeg syntes igrunn symptomene var litt lite for å ta med til legen. Hørtes ut som omgangsyke, spør du meg. Uansett lurt å begrense besøk av venner mens det står på for å redusere smittefare. Og sørg for at barnet får i seg nok drikke. Så tar dere kontakt igjen hvis barnet blir fjernt eller dehydrert. Anonymkode: 24d85...18f 60
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 16. februar 2020 Du drar med en unge som kaster opp til legevakta? Kjempe fint å smitte alle andre.... Det går omgangssyke og influensa nå. Helt normalt. Du drar ikke til legevakta for det... Med mindre barnet har 40+ i feber i over 3 døgn oppsøker man ikke legevakt Anonymkode: 158c9...93e 73
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #6 Skrevet 16. februar 2020 Synes det er godt gjort at dere fikk komme inn i det hele tatt. Her hvor jeg bor blir pasientene avvist via telefon, blir bedt om å se det an, og ta kontakt med fastlege på mandag hvis det skal være noe. Hvis man absolutt krever legevakttime, så varer timen maks 5 min, hvor den avsluttes med en hoverende "hva-var-det-jeg-sa" holdning. Uten at man blir tatt seriøs i det hele tatt. Virker som om at legevakten har ansatt folk fra gata, som er sure og lei, og ser mørkt på livet sitt. Kunnskap, service og vennlighet er iallefall mangelvare. Anonymkode: a6527...7f6 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #7 Skrevet 16. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du drar med en unge som kaster opp til legevakta? Kjempe fint å smitte alle andre.... Det går omgangssyke og influensa nå. Helt normalt. Du drar ikke til legevakta for det... Med mindre barnet har 40+ i feber i over 3 døgn oppsøker man ikke legevakt Anonymkode: 158c9...93e Noen er litt mere glad i ungen sin😊 lov å søke hjelp. Anonymkode: 9abba...e93 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 Populært innlegg #8 Skrevet 16. februar 2020 Just now, AnonymBruker said: Noen er litt mere glad i ungen sin😊 lov å søke hjelp. Anonymkode: 9abba...e93 Så folk som ikke oppsøker lv ved alt tull er ikke glad i unga sine? Det kalles normalt skjønn og se an. Omgangssyke går over, men smitter som faen. En gammel mann med nedsatt immunforsvar som sitter på venterommet sammen med en hysterisk mor og hennes barn som spyr kan faktisk dø av en uskyldig omgangssyke. Anonymkode: 158c9...93e 96
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #9 Skrevet 16. februar 2020 Wow. For noen legevakter dere har 😳 Jeg har oppsøkt legevakten et par ganger. Selv med UVI, en gang med diffuse magesmerter og en gang med noen sting som hadde gått opp, og et par ganger med falsk krupp på ungen. Alle gangene har vi blitt tatt veldig godt imot, fått grundige undersøkelser og god hjelp. Spesielt når jeg har vært der med ungen. Anonymkode: dfa54...3cb 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #10 Skrevet 16. februar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var nettopp på legevakta med 5åringen. Hun har svakt utslett som minner om den til den 5.barnesykdommen, ikke feber, men veldig sterk hodepine og Kaster opp masse. Etter å ha ventet i 2 t på Legevakta så kommer vi inn. Han tar en veldig kjapp kikk i hals og ører og sier "det er et eller annet virus, mer får man ikke vite. Gå hjem". Var det alt? Virkelig? Vi har gravide, eldre, kronisk syke og spedbarn i vennekretsen og som vi møter ellers. Vil ikke smitte noen. Å få så lite info, etterfulgt av et "gå hjem" blir så skralt. Er det her normalt? Anonymkode: 721c8...a0c Men du møter vel ikke disse når barnet er sykt med oppkast? Det var en unødvendig grunn å dra med barnet til legevakt for. Ringte du i forkant, og ba de deg komme til legevakten et barn med disse symptomene? 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen er litt mere glad i ungen sin😊 lov å søke hjelp. Anonymkode: 9abba...e93 Ja, er man virkelig det? Eller er man bare hysterisk? Jeg vet ikke jeg, men her høres det ut som om at barnet hadde hatt best av å fått ligge hjemme og slappet av istedenfor å bli dratt med til legevakt. Er mor bekymret, kunne hun ringt fastlegen i deres åpningstid og fått råd fra dem. Det er tross alt ingen symptomer her som tilsier at det er noe annet enn omgangssyke. Anonymkode: de77e...e07 39
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #11 Skrevet 16. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så folk som ikke oppsøker lv ved alt tull er ikke glad i unga sine? Det kalles normalt skjønn og se an. Omgangssyke går over, men smitter som faen. En gammel mann med nedsatt immunforsvar som sitter på venterommet sammen med en hysterisk mor og hennes barn som spyr kan faktisk dø av en uskyldig omgangssyke. Anonymkode: 158c9...93e Er man usikker så ja😊ikke noe jeg ville gjort for mine. Anonymkode: 9abba...e93 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #12 Skrevet 16. februar 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp, min erfaring her jeg bor er at noen av legene på legevakta er rett og slett inkompetente. Bryr seg ikke, hardhendt med små unger, og gir feil type penicillin feks. Ofte er det jo virus, men det gir jo en kjapp CRP-prøve svaret på. Anonymkode: 7f23d...166 Nei, CRP gir IKKE svaret på om noe er virus eller ikke. Det er en vanlig og livsfarlig misforståelse. Man kan ha virusinfeksjon med høy CRP, og en stormende livsfarlig bakterieinfeksjon med lav CRP. CRP er en indikator som må tolkes i sammenheng med alt annet. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/antibiotika-i-sykehus/diagnostikk-mikrobiologi-og-inflammasjonsmarkorer/inflammasjonsmarkorer " Til grunn for enhver pasientbehandling må ligge en bred klinisk vurdering som først og fremst baserter seg på klinisk undersøkelse og en diagnostisk utredning, hvor bl.a. CRP inngår. Til tross for kunnskapen om at CRP-stigning er svært uspesifikk, vektlegges CRP i Norge feilaktig høyt som markør for bakterielle infeksjoner. Men høye nivåer (> 200 mg/L) er ikke ensbetydende med alvorlig bakteriell infeksjon og lav CRP utelukker ikke infeksjon eller andre inflammatoriske tilstander." Anonymkode: 982f9...7b3 8
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #13 Skrevet 16. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men du møter vel ikke disse når barnet er sykt med oppkast? Det var en unødvendig grunn å dra med barnet til legevakt for. Ringte du i forkant, og ba de deg komme til legevakten et barn med disse symptomene? Ja, er man virkelig det? Eller er man bare hysterisk? Jeg vet ikke jeg, men her høres det ut som om at barnet hadde hatt best av å fått ligge hjemme og slappet av istedenfor å bli dratt med til legevakt. Er mor bekymret, kunne hun ringt fastlegen i deres åpningstid og fått råd fra dem. Det er tross alt ingen symptomer her som tilsier at det er noe annet enn omgangssyke. Anonymkode: de77e...e07 En dag så vil du få barn, noen du elsker mer en livet selv. Da vil du forstå!! Anonymkode: 9abba...e93 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #14 Skrevet 16. februar 2020 Legevakt er egnetlig bare noe tull som ingen egentlig helt vet hva skal brukes til. Er det akutt skal du på sykehus. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8ePk2/overlege-legevakten-kan-fort-bli-en-doedelig-omvei Er det ikke akutt skal du til fastlege. Legevakt er altså et helt unødvendig mellomledd. Hvordan skal du så vite om du står overfor et akutt problem eller noe som kan vente til over helgen? Vel, det er ditt problem. Anonymkode: b160e...8b0 1
The Kitten Skrevet 16. februar 2020 #15 Skrevet 16. februar 2020 Hva er behandlingen for den femte barnesykdommen? 3
Krok1 Skrevet 16. februar 2020 #16 Skrevet 16. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Men du møter vel ikke disse når barnet er sykt med oppkast? Det var en unødvendig grunn å dra med barnet til legevakt for. Ringte du i forkant, og ba de deg komme til legevakten et barn med disse symptomene? Ja, er man virkelig det? Eller er man bare hysterisk? Jeg vet ikke jeg, men her høres det ut som om at barnet hadde hatt best av å fått ligge hjemme og slappet av istedenfor å bli dratt med til legevakt. Er mor bekymret, kunne hun ringt fastlegen i deres åpningstid og fått råd fra dem. Det er tross alt ingen symptomer her som tilsier at det er noe annet enn omgangssyke. Anonymkode: de77e...e07 3 minutter siden, AnonymBruker said: En dag så vil du få barn, noen du elsker mer en livet selv. Da vil du forstå!! Anonymkode: 9abba...e93 Å, kjære vene, så unødvendig nedlatende. Har barn, som jeg elsker mer enn livet, og ikke tar en eneste sjanse med. Ringer gjerne legevakten for råd. Har vært der én gang med hoste, fordi barnet mitt slet med å puste og sove. Har ellers vært en gang med hull i hodet, og en gang med leppe som ble splittet ute i gjørma. Ellers har jeg fått gode råd på telefonen, og flere ganger blitt bedt om å se det an til i morgen, og gitt den pleien jeg uansett hadde blitt bedt om å gi hjemme dersom jeg hadde slept meg meg normalt syke barn til legevakten. Er ikke mindre glad i barna mine fordi jeg ikke oppsøker legevakt ved oppkast. 46
Krok1 Skrevet 16. februar 2020 #17 Skrevet 16. februar 2020 2 minutter siden, The Kitten said: Hva er behandlingen for den femte barnesykdommen? Dette er en ufarlig sykdom som går over av seg selv, og trenger derfor ingen behandling (dette gjelder ikke for gravide). Siden infeksjonen skyldes et virus, vil ikke antibiotika hjelpe mot dette. Ved feber: Paracetamol (Paracet og Pinex) er førstevalg som febernedsettende til barn. Ved kløe: Kløestillende behandling kan være nødvendig. Hvit vask er et reseptfritt legemiddel som virker kjølende og lindrende. Når skal du kontakte lege? Dersom du er gravid og har tegn på infeksjon. Dersom barnet er under 3 måneder og har feber. 13
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #18 Skrevet 16. februar 2020 1 minutt siden, Krok1 skrev: Å, kjære vene, så unødvendig nedlatende. Har barn, som jeg elsker mer enn livet, og ikke tar en eneste sjanse med. Ringer gjerne legevakten for råd. Har vært der én gang med hoste, fordi barnet mitt slet med å puste og sove. Har ellers vært en gang med hull i hodet, og en gang med leppe som ble splittet ute i gjørma. Ellers har jeg fått gode råd på telefonen, og flere ganger blitt bedt om å se det an til i morgen, og gitt den pleien jeg uansett hadde blitt bedt om å gi hjemme dersom jeg hadde slept meg meg normalt syke barn til legevakten. Er ikke mindre glad i barna mine fordi jeg ikke oppsøker legevakt ved oppkast. Da, er det rart du forstår😊 Anonymkode: 9abba...e93
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #19 Skrevet 16. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da, er det rart du forstår😊 Anonymkode: 9abba...e93 Ikke😉 Anonymkode: 9abba...e93
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #20 Skrevet 16. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legevakt er altså et helt unødvendig mellomledd. Hvordan skal du så vite om du står overfor et akutt problem eller noe som kan vente til over helgen? Vel, det er ditt problem. Anonymkode: b160e...8b0 I en ideell verden ville legevakten fungere som vakthavende for fastlegen din, da på kveld og helg. Men slik er det ikke. Legevakten er intet mindre enn en falsk trygghet, som ikke ser på dine problemer og deg som problemer nok. For er du ikke kritisk skadet eller syk, type ambulansepasient, har du ingenting å gjøre på legevaktkontoret. Ifølge dem selv. Anonymkode: a6527...7f6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå